Mä olen muutamia satoja kauppoja huutonetissä tehnyt, enimmäkseen ostajana mutta myös myyjänä.
Kerran multa kusetettiin rahat, summa oli n. 16€. Siitä on jo pari vuotta, enkä sitten tullut tehneeksi rikosilmoitusta, mutta sähköpostit ym on edelleen tallessa. Onkohan vanhentunut juttu jo? Kaduttaa kun en silloin mennyt poliisin juttusille. Pieni summa, mutta periaatteesta ottaa päähän.
Pari kertaa myyjän toimitusaika on ollut kohtuuttoman pitkä, ja hirveiden selittelyiden kera. Yhdelläkin akalla kesti vaatepaketin lähettäminen 1,5kk, mutta en kauhean rumasti viittinyt rähjätä sen toimituksen perään, koska se paketti lähti todella halvalla (mitäs pisti lähtöhinnaksi 0€...), ja sitä myyjää selvästi vitutti kun ei saanut paketista niin paljon kun odotti. Pelkäsin, että myyjä ehdottaa kauppojen perumista ja rahojen palautusta, jos alan riehua. No, paketti kuitenkin tuli, kun tarpeeksi monta kertaa sen perään kyselin.
Toisenkin vaatepaketin olen huutanut, ja sekin irtos todella halvalla. Sillä kertaa myyjä lähetti sen heti, mutta ihme kiukuttelua silti ilman syytä. Ilmeisesti taas syynä se, että lähtöhinnaksi laitettu uhkarohkeasti 0€ ja lopullinen hinta ei noussut kovin korkeaksi.
Ihan vähän aikaa sitten huusin yhden kirjan, se oli ihan muutaman euron kauppa. Myyjä ei vastannut sähköposteihini, ennen kun laitoin negatiivisen palautteen ja tulikivenkatkuista mailia perään. Myyjä tämän jälkeen yritti sovitella, kysyi maksaako rahat takaisin vai haluanko sen kirjan. Pyysin eka kirjan, kului kaksi viikkoa, ei tullut, sitten pistin tosi tiukkaa tekstiä takaisin ja pyysin rahojani. Maksoi se ne lopulta, ja viisaana ämmänä mua neuvoi, että kannattaisi harkita mitä kirjoittaa, koska voi joutua syytteeseen kunnianloukkauksesta. No, mun kunnianloukkaus oli ainoastaan huijariksi haukkumista, ja se ei mielestäni ole paskapuhetta eikä täytä kunnianloukkauksen määritelmää.
Ostajien kanssa on enemmän ongelmia ollut, lähinnä lunastamattomista huudoista. Kaksi kertaa on käynyt niinkin, että ostaja on maksanut huutonsa ja toimituskulut, mutta paketti tullut silti bumerangina takaisin koska ei oltu haettu postista ollenkaan.
Itse ostajana katson aina myyjän palautteet ja muut historiat. Kysyn lisäkysymyksiä ja parempia kuvia, jos on tarpeen. Pääsääntöisesti kaikki on mennyt hyvin ja ostamani tuotteet kuvauksen mukaisia.
Itseasiassa parasta aikaa mulla on kaupantekoa yhden aivan huippumyyjän kanssa. Olen sille pistänyt massia kolmen viikon sisällä varmaan jo yhteensä yli 200€. Se myy ihan mahdottoman halvalla uusia tai uuden veroisia merkkivaatteita ja -kenkiä, just mun kokoakin, ja se lähettää tuotteet heti. Itseasiassa me ollaan sähköpostitse juteltu jo vaikka ja mitä muutakin aiheesta ja aiheen vierestä, koska kyseessä hyvin saman henkinen ihminen kun itse olen. Se tarjoaa mulle vaatetta suoraan sähköpostiin, että heippa taas, löysinpä kaapeistani tämmöstä ja tämmöstä, kiinnostaisko sua vai laitanko huutonettiin jne. Kaupanpäällisiä laittaa pakettiin, nekin mieluisia. Useamman vaatteen ostan kerrallaan, joten se antaa ennestään halvoista hintapyynneistä vielä kimppa-alennusta. Huomenna pitäis olla postissa kolmas lähetys tältä tyypiltä, ja kauppoja hierotaan jo neljännestäkin :D