Huuto.net huijarit

Aivan! Kerran ostin erästä koetta varten halvalla Marsun Mosfet-nupin. Se sai tulla matkahuollon kautta, ei sellaista transistori(paskaa) saa rikki vaikka yrittäisi. Mutta muut vehkeet ovat olleet aina asioita erikseen. Putkivehkeitä en uskoisi matkahuoltoon tai postiin edes särkyvänä. Ehkä sitten, jos on kunnon roudausarkku eli pehmustettu flightcase, missä kulkee.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä olen muutamia satoja kauppoja huutonetissä tehnyt, enimmäkseen ostajana mutta myös myyjänä.

Kerran multa kusetettiin rahat, summa oli n. 16€. Siitä on jo pari vuotta, enkä sitten tullut tehneeksi rikosilmoitusta, mutta sähköpostit ym on edelleen tallessa. Onkohan vanhentunut juttu jo? Kaduttaa kun en silloin mennyt poliisin juttusille. Pieni summa, mutta periaatteesta ottaa päähän.

Pari kertaa myyjän toimitusaika on ollut kohtuuttoman pitkä, ja hirveiden selittelyiden kera. Yhdelläkin akalla kesti vaatepaketin lähettäminen 1,5kk, mutta en kauhean rumasti viittinyt rähjätä sen toimituksen perään, koska se paketti lähti todella halvalla (mitäs pisti lähtöhinnaksi 0€...), ja sitä myyjää selvästi vitutti kun ei saanut paketista niin paljon kun odotti. Pelkäsin, että myyjä ehdottaa kauppojen perumista ja rahojen palautusta, jos alan riehua. No, paketti kuitenkin tuli, kun tarpeeksi monta kertaa sen perään kyselin.

Toisenkin vaatepaketin olen huutanut, ja sekin irtos todella halvalla. Sillä kertaa myyjä lähetti sen heti, mutta ihme kiukuttelua silti ilman syytä. Ilmeisesti taas syynä se, että lähtöhinnaksi laitettu uhkarohkeasti 0€ ja lopullinen hinta ei noussut kovin korkeaksi.

Ihan vähän aikaa sitten huusin yhden kirjan, se oli ihan muutaman euron kauppa. Myyjä ei vastannut sähköposteihini, ennen kun laitoin negatiivisen palautteen ja tulikivenkatkuista mailia perään. Myyjä tämän jälkeen yritti sovitella, kysyi maksaako rahat takaisin vai haluanko sen kirjan. Pyysin eka kirjan, kului kaksi viikkoa, ei tullut, sitten pistin tosi tiukkaa tekstiä takaisin ja pyysin rahojani. Maksoi se ne lopulta, ja viisaana ämmänä mua neuvoi, että kannattaisi harkita mitä kirjoittaa, koska voi joutua syytteeseen kunnianloukkauksesta. No, mun kunnianloukkaus oli ainoastaan huijariksi haukkumista, ja se ei mielestäni ole paskapuhetta eikä täytä kunnianloukkauksen määritelmää.

Ostajien kanssa on enemmän ongelmia ollut, lähinnä lunastamattomista huudoista. Kaksi kertaa on käynyt niinkin, että ostaja on maksanut huutonsa ja toimituskulut, mutta paketti tullut silti bumerangina takaisin koska ei oltu haettu postista ollenkaan.

Itse ostajana katson aina myyjän palautteet ja muut historiat. Kysyn lisäkysymyksiä ja parempia kuvia, jos on tarpeen. Pääsääntöisesti kaikki on mennyt hyvin ja ostamani tuotteet kuvauksen mukaisia.

Itseasiassa parasta aikaa mulla on kaupantekoa yhden aivan huippumyyjän kanssa. Olen sille pistänyt massia kolmen viikon sisällä varmaan jo yhteensä yli 200€. Se myy ihan mahdottoman halvalla uusia tai uuden veroisia merkkivaatteita ja -kenkiä, just mun kokoakin, ja se lähettää tuotteet heti. Itseasiassa me ollaan sähköpostitse juteltu jo vaikka ja mitä muutakin aiheesta ja aiheen vierestä, koska kyseessä hyvin saman henkinen ihminen kun itse olen. Se tarjoaa mulle vaatetta suoraan sähköpostiin, että heippa taas, löysinpä kaapeistani tämmöstä ja tämmöstä, kiinnostaisko sua vai laitanko huutonettiin jne. Kaupanpäällisiä laittaa pakettiin, nekin mieluisia. Useamman vaatteen ostan kerrallaan, joten se antaa ennestään halvoista hintapyynneistä vielä kimppa-alennusta. Huomenna pitäis olla postissa kolmas lähetys tältä tyypiltä, ja kauppoja hierotaan jo neljännestäkin :D

Kerran multa kusetettiin rahat, summa oli n. 16€. Siitä on jo pari vuotta, enkä sitten tullut tehneeksi rikosilmoitusta, mutta sähköpostit ym on edelleen tallessa. Onkohan vanhentunut juttu jo? Kaduttaa kun en silloin mennyt poliisin juttusille. Pieni summa, mutta periaatteesta ottaa päähän.

Nyt täytyy kyllä sanoa että kun rahojen takaisinsaaminen tulee 99,9999999999% todennäköisyydellä epäonnistumaan vaikka olisi nolla tuon summan perässä, niin ehkä on turhaa kyseisen summan takia työllistää oikeuslaitosta joka on nykyisellään pirun ruuhkautunut? Jätetään se aika niille tosirikoksille.

Joo, mutta huijarikin saattaa jopa oppia siitä jotain (jos vaikka olisi ensikertalainen?) kun sanoo että rikosilmoitus on tehty. Jos tuuri käy niin mulkku säikähtää ja lopettaa.

Nyt täytyy kyllä sanoa että kun rahojen takaisinsaaminen tulee 99,9999999999% todennäköisyydellä epäonnistumaan vaikka olisi nolla tuon summan perässä, niin ehkä on turhaa kyseisen summan takia työllistää oikeuslaitosta joka on nykyisellään pirun ruuhkautunut? Jätetään se aika niille tosirikoksille.

Entäs ne koijarit, jotka luottaa siihen että kusetettu ei lähde pienen summan takia käräjille? Kerrot tämän vaikka 100 kaupalla, niin aletaan puhumaan jo isommista summista. Kyllä se vaan niin on että pienestäkin summasta kannatta ilmottaa, niin pysyy jonkilainen luottamus käytettyjen tavaroiden kauppaan.

Toivotaan niin. Jos/kun tutkinnan jälkeen tulee syyttämättäjättämispäätös, niin sehän vasta antaa tuulta purjeisiin uudelle petosuralle. :/

Ainahan voi toki yrittää myös hienovaraista suoraa suostuttelua/sovittelua. Kummasti tilanne vaihtuu kun se petettävä ei enää olekaan vain jokin kasvoton nimimerkki netissä.

kyllä noista pitäis aina summasta riippumatta kävästä poliisille juttelemassa. Moni huijari luottaa just siihen, että pieniä summia ei kukaan jaksa alkaa vatvomaan sen suuremmin. Myönnän itsekkin, että parinkympin takia tuskin jaksaisin sen suurempiin toimenpiteisiin ryhtyä :david:.

Toistaiseksi ei ole vielä huijareita tullut vastaan, vaikken nyt kamalasti ole kauppaa edes tehnyt.

Aivan summasta riippumatta tulee tehdä periaatteesta tutkintapyyntö/rikosilmoitus ellei rahoja palauteta. Esim. sata 20e käytetyn puhelimen myyntiin liittyvää huijausta huuto.netissä ja muualla tuo jo 2000 euroa.

Mulla myynnissä tavaraa ja eräs huutaja pyysi laittamaan sähköpostiin hinnan jos myyn suoraan. Vastasin huuto.nettiin että katsotaan huuto loppuun. Joku nyt oli laittanut tälle huutajalle sähköpostia ja pyytänyt laittamaan tilillensä 250€ niin lähettää vaunut. Eli esiintynyt minuna. Pyysin huutajaa tekemään rikosilmoituksen, mutta pystynkö mä myös tekemään??

Tällaiset tiedot oli antanut: Laura Virtanen 040-4742096
405500-10701841

Puhelinnumerolla en löytänyt Eniron kautta tietoja, nimikin varmaan keksitty..

Selvennetään vielä eli siis huutaja maksoi tuon 250€ tälle huijarille, joka esiintyi minuna.

Selvennetään vielä eli siis huutaja maksoi tuon 250€ tälle huijarille, joka esiintyi minuna.

Sori mun tyhmä kysymys mutta miten huijari tiesi sinun lähettämästä sähköpostistasi, miten se pystyi käyttämään samaa lähetysosoitetta kuin sinä ja kai allekirjoitustakin. Vai millä perusteella huutaja voi väittää että se on sinulta saatu sähköposti ellei lähettäjäosoite, nimi jne jne ole samoja kuin sinun sähköpostissasi.

Sellasta olen miettinyt pidempäänkin, että jos huijaava osapuoli antaa pankkitilin numeron, niin eikö sen tilin omistajaa voi helpostikkin selvittää? Ei se huijaava osapuoli koskaan anna oikeeta nimeään, puhelinnumero on varmaan aina prepaid mutta tilin se henkilö kuitenkin omistaa. Ei pankista saa tiliä esiintymällä Aku Ankka nimellä ja pukeutumalla vappunaamariin.

Sori mun tyhmä kysymys mutta miten huijari tiesi sinun lähettämästä sähköpostistasi, miten se pystyi käyttämään samaa lähetysosoitetta kuin sinä ja kai allekirjoitustakin. Vai millä perusteella huutaja voi väittää että se on sinulta saatu sähköposti ellei lähettäjäosoite, nimi jne jne ole samoja kuin sinun sähköpostissasi.

Siis mitä? Se huijari nappas sen sähköpostiosoitteen sieltä myyntiosion kommenttikentästä johon tämä ostava osapuoli oli laittanut osoitteensa. Sitten lähetti sille mailia (mitä väliä mistä sähköpostiosoitteesta) antoi keksityn nimen ja oman tilinumeron et laitas tonne rahaa ni kaupat on sillä selvä.

Vastasi huuto.nettiin, sen kysymyspuolella käytävän keskustelunhan näkee kaikki eikä myyjän sähköpostiosoitetta mistään näe?

Tuota tehdään siellä paljon, lähetellään suorakauppaa kysyneille tai toiseksi tulleille huutajille viestiä että olit kiinnostunut, laitapa rahat tilille niin tehdään kaupat.

Vastasi huuto.nettiin, sen kysymyspuolella käytävän keskustelunhan näkee kaikki eikä myyjän sähköpostiosoitetta mistään näe?

Tuota tehdään siellä paljon, lähetellään suorakauppaa kysyneille tai toiseksi tulleille huutajille viestiä että olit kiinnostunut, laitapa rahat tilille niin tehdään kaupat.

Juurikin näin oli tapahtunut, itse pyysin vain katsomaan kuvat linkin takaa jonka lisäsin kohteeseen. En laittanut huutajalle ollenkaan sähköpostia, mutta joku muu näköjään laittoi..

Mulla myynnissä tavaraa ja eräs huutaja pyysi laittamaan sähköpostiin hinnan jos myyn suoraan. Vastasin huuto.nettiin että katsotaan huuto loppuun. Joku nyt oli laittanut tälle huutajalle sähköpostia ja pyytänyt laittamaan tilillensä 250€ niin lähettää vaunut. Eli esiintynyt minuna. Pyysin huutajaa tekemään rikosilmoituksen, mutta pystynkö mä myös tekemään??

Tällaiset tiedot oli antanut: Laura Virtanen 040-4742096
405500-10701841

Mä en kyllä alkaisi levittelemään kenenkään nimeä ja henkilökohtaisia yhteystietoja julkisella foorumilla (siitäkin huolimatta, että epäilet huijariksi). Entäs jos kyseinen ihminen ei olisikaan huijari?

Ja jos epäilet huikariksi eli kyseinen henkilö on esiintynyt sinuna ja tehnyt sinun nimissäsi petoksen, niin voithan sinäkin ottaa yhteyttä poliisiin.

Epäilen..siis jos se on myynyt mun vaunut omalla nimellään niin tarviiko siinä enää epäillä?

No, mä olen tottunut vaan epäilemään. Syyllinen on vasta sitten, kun tuomioistuin niin päättää. Ja siksi en ihan herkällä alkaisi levittelemään noita nimiä (vaikka olisikin tekaistu) ja puhelinnumeroita (mahdollisesti prepaid)/pankkkitilin numeroita (ainoa, mikä varmaan pitää paikkansa) täällä.

Mutta kuten sanottu, niin mikset ota yhteyttä poliisiin?

Jos teko katsotaan lieväksi petokseksi, pitää asianomistajan vaatia tekijälle rangaistusta tai muuten poliisi ei saa tutkia ko. rikosta (eli nk. asianomistajarikos).

Toisaalta mietin, että oletko sinä tuossa asiassa asianomistaja lainkaan, sillä sinä et ole käsittääkseni kärsinyt taloudellista tappiota eikä kukaan ole esiintynyt sinuna (siis sinun henkilötiedoilla). Toisaalta mahdollinen petos on tehty sinun myymääsi tuotetta apunakäyttäen. Itse ottaisin kuitenkin yhteyttä poliisiin tämän rahat maksaneen kanssa tai yhteisellä sopimuksella neuvotellakseni asiasta poliisin kanssa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom