Itse olen tehnyt vajaa tuhat kauppaa Huuto.Netissä. Osassa ostajana, osassa myyjänä. Kertaakaan ei ole huijattu n. 6-7 vuoden aikana mutta nyt yritettiin ekaa kertaa.
Tsekkaan aina myyjän palautteet, myyntihistorian jne ennenkuin huudan varsinkin jos kyse jostain arvokkaammasta [yli 20e on jo sellainen, parin euron jutuissa en ole niin tarkka]. Teen myös tarpeen mukaan lisäkysymyksiä kohteeseen. Näiden lisäksi yksi hyvä tapa selvittää huijareita jo etukäteen on kysyä käykö käteismaksu + nouto, olkoonkin myyjä vaikka toisella puolen Suomea, ainahan voi sanoa että tuttu asuu siellä tai on itse käymässä jne. Jos myyjät ei suostu siihen että tuotteen hakee heiltä kotoa tai jostain muualta ja maksaa tavatessa, pitäisi hälytyskellojen soida. Ainahan kaikki ei välttämättä noin voi kauppoja tehdä mutta... on se pieni vihje.
Minua yritettiin huijata merkkilaukusta tehdyissä kaupoissa tuossa marraskuun aikana. Huuto.netin säännöt ovat hiljattain muuttuneet ja kohteet joissa huuto jää alle hintavarauksen ei enää näe toisen tietoja sivuilla eikä pysty antamaan palautetta. Korkeimman huudon tehneelle tulee kuitenkin meklarilta viesti että tarjous jäi alle hintavarauksen mutta myyjän kanssa voi vielä neuvotella. [En tiennyt muutoksesta, jatkossa en suostu tekemään kauppoja jos hv jää alle, myyjä avatkoon kohteen hetkeksi uudelleen ja huudon tehtyäni sulkekoon jotta molemmille jää mahdollisuus palautteeseen jos vastaavia tilanteita vielä tulee].
Noh, niinpä neuvottelin ja tehtiin kaupat, myyjä ei 2vko maksun saapumisen jälkeenkään postittanut laukkua ja sitten kun kertoi unohtaneensa ja sanoi postittaneensa, tajusin ettei hänellä ole edes minun osoitetietoja kun meklari ei niitä postittanut. Siinä vaiheessa aloin epäillä ja laitoin kyselyä että miten olet muka voinut sen postittaa kun ei ole osoitettakaan ja osoitteeni siihen mukaan. Meni viikko, ei vastausta ja myyjä oli myös sulkenut oman tunnuksensa [ei yhtään neg palautetta, n. 100 positiivista]. Laitoin hänelle viestin että 22.12.2008 asti aikaa vastata meiliin ja selvittää asia. Joko palauttaa rahat tililleni tai postittaa laukun, sillä ks. päivänä menen tekemään hänestä rikosilmoituksen joululahjaksi joten sopii miettiä haluaako ongelmia tuollaisen takia.
Noh, 22.12 tuli, ja iltapäivällä naiselta oli tullut viesti jossa vain seurantakoodi laukulle joka oli postitettu viimeisillä sekunneilla ennenkuin posti on silloin lähtenyt. Ei selityksiä, ei anteeksipyyntöä, ei mitään vastausta valehteluun ja huijausyritykseen. Tuli sieltä sitten laukku takuutodistuksineen, ja juuri sellainen kuin kuvailikin. Epäilin että myyjää alkoi kaduttaa kun myi sen niin alihintaan [150-200e hinnan laukku jonka oli ostanut Outletista n. 70e hinnalla, ja pyynti oli 65e, maksoin reilu 20e]. Rahapulassa kai myi ja ajatteli ettei raaski luopua joten olisi yrittänyt pistää esim postin mokaksi ja pitää rahat sekä laukun, mutta äh hä hää, ei onnistunut.
Jos meklarilta olisi alunperin tullut viesti missä on myyjän yhteystiedot, olisi rikosilmoituksen tekeminen ollut toissijainen vaihtoehto. Sillä en olisi uhkaillut mutta olisin kyllä kertonut että Megamass tulee sitten ihan henkilökohtaisesti hakemaan sen laukun minulle myyjän kotoa. Ei siinä ilmoituksessa ollut mitään etteikö nouto ja käteiskauppa olisi käynyt ;)