Itse jouduin huijatuksi vuoden 2002 alussa. XBox oli tullut markkinoille ja hirveä hinku oli saada konsoli kotiin. Huuto.netissä silmiini sattui unelma XBoxpaketti unelmahintaan (ei ruvennuut kellot vielä soimaan) ja pitkään mietin, että teenkö huudon vai en. Etsin vielä asiakastieto.fi:stä myyjän nimellä, että löytyykö maksuhäiriöitä tai muuta epäillyttävää ja ei löytynyt, joten tulin siihen tulokseen, että uskaltaa huutaa.
Isäni lupasi lainata rahat pakettiin, koska sillä hetkellä ei ollut itselläni koko summaa kasassa ja eihän tuommoista unelmapakettia voinut ohittaa. Muistaakseni tein huudon 1min ennen kaupan sulkeutumista ja näin varmistin, että saan paketin itselleni. Olin aivan täpinöissäni, vihdoinkin saan oman Xboxin. Myyjän kanssa tekstailtin tilitiedot, osoitteet ja kaikki tarvittava, että saamme kauppaa eteenpäin, en ole varma, että olinko puheissakin hänen kanssaan lyhyen ajan.
Xbox maksettiin, mutta konsolia ei ala kuulumaan. Mies ei vastaa tekstiviesteihin, puheluihin eikä sähköposteihin. Pistin huuto.netin forumille tiedon myyjästä ja moni ilmottautui minulle sähköpostitse, että olivat joutuneet saman myyjän huijjaamaksi. Kyllä sillon rupes vituttamaan. Tein rikosilmoituksen ja rupesivat viemään asiaa eteenpäin.
Jonkun ajan kuluttua sain JKL:n käräjäoikeudelta kirjeen jossa oli tietoa kyseisetä henkilöstä ja tuossa kirjeessä oli 163 nimeä, jotka olivat joutuneet kyseisen henkilön petoksen uhriksi. Miun summa oli suurimmasta päästä (360€) ja summat liikkuivat keskimäärin tuossa 100-200€ paikkeilla.
Kävin JKL:ssä oikeudessa ja yllättäen huijari ei saapunut oikeudenkäyntiin. Tiedustelin aika ajoin, että miten asia jaksaa ja yhdessä vaiheessa kävi ilmi, että jätkä oli muuttanut Joensuuhun (asun itsekin täällä) ja jatkaa samaan malliin huijaamista. Eivät saaneet kuulemma henkilöä vastuuseen, koska rahat hän nosti heti kun ne tilille tulivat ja muutenkin kuulemma hankala tavoittaa.
Noin vuosi sitten luin paikallislehdestä, että nettihuijari jäänyt kiinni ja saanut ½ vuotta ehdotonta vankeutta. Sama mies ja hänen tyttöystävänsäkin sai sakkoja tai jotain vastaavaa. Kyllä tuolloin nousi hymy kasvoille ja sain hyvän olon, vaikka tuskin koskaan rahojani tulen saamaan takaisin.
Kyseinen tyyppi huijaisi minun kaveria myös n.3kk miun tapahtuman jälkeen, mutta kaveri ei jaksanut tehdä rikosilmoitusta, koska summa oli parinkympin tiennoilla.
Luottohäiriöitä en kyseisestä henkilöstä Asiakastieto.fi:stä löytänyt, koska hänen antama nimi ei ollut virallinen eli oikea nimi on esim. Pate niin nimi oli Pete (ei ollut tuolla tavalla, mutta ymmärsitte pointin).
Jos joskus saisin tuolta rahat takaisin korkoineen niin summa olisi ihan kivan kokoinen.
XBoxin ostin kyllä ihan kaupasta jonkun ajan päästä tapahtumasta taas lainatuilla rahoilla eli boxi tuli maksamaan minulle noin 800€-900€.
Tapahtuman jälkeen olen jonkun verran asioinut Huuto.netissä ilman ongelmia.