Huumevalistusta nuorille, auttakaa

njietro sanoi:
Tiedätkö, että mihin todella moni siirtyy kannabiksesta? Mielestäni kannabis on huume siinä missä muutkin.

Asenne sinäänsä on hyvä, mutta ei kuiteskaan. Aluksi kannattaa ottaa selvää eri douppien vaikutuksista sun muusta. Se on tärkeeä.

Ja njetro... Jos kanjabista käyttävä ihminen ostaa tuottensa joltain vitun iigorilta niin sillon on suuri mahdollisuus, että käyttäjä siirtyy ns. "vahvempiin" aineisiin. Mutta sitä ei tee kannabis vaan se diileri.

Jokainen valistaja jota on kuullut kertoo kyllä hyvin faktat kaikista huumeista paitsi tästä mystisestä kannabiksesta. Onko se vaan niin vaikeaa tajuta, että tässä maailmassa on todellakin päihde joka on haitattomampaa kuin alkoholi, tupakka ja kofeiini?

http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9802/980218/9802180319.html

P.S.

"Käytätkö huumeita?" "Kyllä, juon päivittäin amfetamiinin
kaltaisesti vaikuttavaa, kahviksi kutsuttua keskushermostoa
kiihottavaa huumetta ja vahvaa riippuvuutta aiheuttavaa lehtimurskaa,
joka tunnetaan kansanomaisemmin nimellä tupakka.
Viikonloppuisin myös nautin valtion tarjoamaa hermomyrkkyä
tajunnan sammumiseen asti. Kannabista en käytä,
koska se ei aiheuta niin paljon haittoja että se olisi mielenkiintoista."

ARGH! :curs: Miksi tämä päihteen kohdalla valistus on aina niin paskaa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noniin yritetään olla aloittamatta tuota vääntöä tässä(kin) ketjussa. Tämänhän tuli käsitellä valistusta, mitä nuorille annetaan.

Sen hirveimmässä kunnossa olevan nistin tuominen paikalle ei ole mahdollista, mutta eipä kyllä oikein järkevääkään. Säikäyttäähän se aluksi, ja ns. huumepiireistä varmasti tulee sellainen kuva, ettei sinne halua sekaantua. Mutta tämä tapahtuu kuitenkin ilmeisesti murrosiässä tämä "nistiin" törmääminen. Murrosiässä tapahtuu paljon muutakin.
Ei se 'vastapuolen' huumevietti tule miltään rappionistiltä. Tai edes limusiinissa kulkevalta diileriltä. Se on kaveri, jolta se ehdotus tulee. Kaveri joka on järjestänyt sitä päihdettä sinne, eikä mikään iso diileri. Ja kaverin ehdotusten kohdalla se arviointikykykin on helpommin lomalla. Varsinkin jos päihteilijöitä on useampi; joukkopainostus voi olla kova, vaikka sitä ei edes tietoisesti harjoitettaisi. Varsinkin alaikäisten kohdalla, kun alkoholin hankkiminen on hankalaa, saattaa laittomien päihteiden hankkiminen olla jopa helpompaa. Eräs kaverini (silloin 16-vuotias) kertoi saavansa helpommin heroiinia kuin keskiolutta..

Oli valistus sitten kuinka toimivaa tahansa, joukosta joku aina päätyy tekemisiin huumeiden kanssa. Mielestäni tähän tilaan ajauduttua sen toimivan ja järkevän valistuksen teho vasta tulee näkyviin. Lähteekö ns. mopo käsistä, vaihtuuko aineet ja metodit useammin kuin sukat, vai jääkö käyttö pelkästään muutamien kokeilujen asteelle?

Olen edelleen avoimen keskustelun puolella. Tälläinen tilaisuus, jossa jokainen läsnäolija pääsee mukaan osallistumaan tähän puheluun, on todennäköisesti avartavampi kokemus kuin 10 huumepoliisin käyntikertaa kuvineen päivineen. Itse mukaan osallistumalla asiat myös jäävät mieleen - ja varsinkin itse esitettyihin kysymyksiin saadut vastaukset jäävät kyllä tuonne takaraivoon.

Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että jos kysymyksiin esitetään vastauksia, joilla on vähän jos lainkaan tekemistä reaalitotuuden kanssa, koko tilaisuuden oppisaldo voi heittää kuperkeikkaa.

HITB sanoi:
Entäs tämä: Vedät joka viikonloppu persekännit vai se, että viikonloppuna polttelet vähän kannabista? .

Tai että juot joka päivä kännit ja poltat kerran kuussa jazzia?

HITB sanoi:
Nuo nyt pitävät paikkaansa lähinnä kovien huumeiden käyttäjillä. Joku opiskelijakämpässään kannabista kasvattava ei minusta ole kovin suuri rikollinen.

Tässäkin olen samaa mieltä!

Jos toi porttiteoria skulaa niin siinä portissa on ainakin pahasti reikiä ja saranat ruosteessa.

Sama kun treenin jälkeen vedän palkkarin-->viikonpäästä piikki kädessä roinaamassa.. :jahas:

Ite oon ainakin pysyny huumeista erossa luultavasti hyvien harrastusten ja ystävien vuoksi. Eli painottaisin siis sitä, että kannattaa hommata kunnon harrastukset ja elämä hymyilee. Elämä on parasta huumetta.

Kävin ton unelmien sielunmessun tsiigaa sillon joskus 5 vuotta sitten teatterissa tjsp. Menin vaan extempporena et mikäköhän tääkin o, täytyy kyllä sanoa, että leffan alkaessa en ihan sellasta odottanut, mutta jokatapauksessa kovaa toi leffa kolisi.. :5:

Porttiteoria toimii:
En ole kuullut, että kukaan heroiiniä/tms kovaa huumetta käyttävä ihminen olisi suoraan aloittanut kovilla aineilla. Useimmat ovat aloittaneet jollain miedommalla aineella, kuten kannabiksella ja laillisilla aineilla kuten alkoholilla (joidenkin mielestä mieto, toisten mielestä ei).

Porttiteoria ei mielestäni tarkoita sitä, että KAIKKI esimerkiksi kannabista käyttäneet alkavat kovilla huumeilla päätään sekoittaviksi narkomaaneiksi. Osa alkaa, osa ei, jostain se aineiden käyttö on kuitenkin aloitettu.

En lukenu kun ekaa sivua pienen pätkän.. mutta kai muistat kertoo sen, että huumeet vaikuttaa ihmiseen kokonaisvaltaisesti; fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen. Sun ajatusmaailma muuttuu.

Elämä alkaa pyörimään pian kokonaisvaltaisesti huumeiden kanssa. Heti, kun heräät alat miettiin mistä tänään sais kamaa, lääkkeitä ja rahaa. Pian ei enää kiinnosta normaalit työt, kun stereoistakin saa sen muutaman satasen kätevästi. Vanhempien ja muun perheen kanssa takkuja. Mukaan tulee jossakin vaiheessa myyminen, jotta saisi velkoja maksettua ja että voisi rahoittaa omaa käyttöä. Sitten väkivalta ja lainojen takaisin periminen, vankilaa siitä. Sitten pian huomaa, että ei pysty lopettaan, kaikki normaalit kaverit on kaikonnu, ei kiinnosta mikään muu kun huumeet. Oot täysin omassa maailmassa, jossa on laillista kaikki. Missään ei mikään tunnu.

En sano, että kaikille näin kävis. Kuitenkin tää on se miten käy, jos tarpeeksi aikaa kuluu ja aineet edelleen mukana elämässä.

Tää on just se, minkä oon nähny liian läheltä.

Niin, mutta usein se selitetään niin, että se syy on kannabiksen. Aina painotetaan, että hamppu mukamas tekee sen, että käyttäjä siirtyy kovempiin aineisiin (mm. opiaatteihin).

Se on aina sen käyttäjän oma valinta siirtyykö vai ei. Se hamppu ei lisää kehoon mitään aineita, että siirtyminen johtuisi siitä. Uudet tutkimuset jopa kertovat, että kanjabiksen vaikuttavat ainesosat eivät lisää keuhkosyöpä riskiäkään. Useimmiten se diileri-iigori pushaa sulle niitä kovempia aineita.
Miksi se sitä hatsia aina möis kun ei siitä tule niin paljon tuottoa.

Tätä siirtymistä ei yleensä tapahdu jos käyttäjä saa poltettavansa muualta kuin mafiadiilereiltä kuten kavereilta tai kenties omasta kaapista :)

Sumu sanoi:
Porttiteoria toimii:
En ole kuullut, että kukaan heroiiniä/tms kovaa huumetta käyttävä ihminen olisi suoraan aloittanut kovilla aineilla.

Minäpäs olen. Tai no jos kahvia ja alkoholia ei lasketa.

skuge sanoi:
Minäpäs olen. Tai no jos kahvia ja alkoholia ei lasketa.
Eikös tuo alkoholikin ole laillinen huume ainakin joidenkin mielestä?

Ja jos ei ole, niin poikkeus vahvistaa säännön.

Sumu sanoi:
Eikös tuo alkoholikin ole laillinen huume ainakin joidenkin mielestä?

Ja jos ei ole, niin poikkeus vahvistaa säännön.

Farmakologisesti katsoen alkoholi on keskushermostoon vaikuttava huumaava aine. On sivuseikka mikä aine on laiton ja mikä ei, koska laillisuus/laittomuus on pelkkää politiikkaa, eikä tarkoita sitä että alkoholi olisi turvallinen aine ja KAIKKI laittomat aineet huippuvaarallisia. Stakes luokittelee alkoholin keskikovaksi huumeeksi, ja samasta ryhmästä löytyy mm. amfetamiini. Kannabistuotteet luokitellaan miedoiksi huumeiksi.

En nyt ole tässä julistamassa pössyttelyn autuutta enkä vaatimassa laillistamista enkä suosittelemassa kenellekään minkäänlaista päihteidenkäyttöä. Pakko vaan todeta että on täysin naurettavaa kuinka jotkut aivottomat kuvittelevat alkoholin olevan jotenkin vaarattomampi aine kuin esim. kannabis. Väittäisin, että lähes jokaisella suomalaisella on joku läheinen/sukulainen/tuttu jolle on koitunut alkoholista huomattavia terveyshaittoja, joten ei tarvitse kulkea kuin silmät ja korvat auki niin huomaa että alkoholi on varsin voimakas ja suurta riippuvuutta aiheuttava huumausaine.

alkoholi on varsin voimakas ja suurta riippuvuutta aiheuttava huumausaine.

Toisin kuin hamppu. Päihde jonka vaikutuksiin ei ole vielä ketään kuollut.

EDIT. Reason..

Viimeksi muokattu:
Aleley sanoi:
Tuo on ns. porttiteoria, joka on vähän kyseenalainen. Mielestäni alkoholi on huume siinä missä muutkin.

Tämä "porttiteoria" on sulle näköjään kyseenalainen juuri niin kauan kunnes sä oot se kokeilus kanssa päässy siihen pisteeseen, että "vois kattoa minkä fiiliksen tosta toisesta aineesta saa".Alkoholissa ei ole sitä kynnystä, mikä siinä kannabiksessa on. Yhteiskunta hyväksyy alkoholin, huumeita ei. ALkoholi hyvä, huumeet paha. Siks siinä on se kynnys, ja kun sen saa ylitettyä, niin seuraavalle rapulle onkin taas helpompi kiivetä. En tiedä ketään, kuka ois alkanu vetää ränniin ensimmäisenä jonkun viinakokeiluiden jälkeen. Tää on mulle niin satavarma juttu, ja täysin henkilökohtaisella tasolla todistettua(itsellä ja muilla), että noi mutu-jutut alkaa melkein ärsyttämään.

Minä, ja mun muut entiset "nisti"kaverit ollaan nykyisin tästä porttiteorista täysin samaa mieltä. Totta se on, vaikka se silloin nuorempana kokeilunhaluisena olikin pelkkää propagandaa mille naurettiin suu kuivana. Se vaan menee niin, sinäkään et sille mitään voi. Tietysti on tapauksia jotka vetää sitä piippua, mut ei koskaan siirry kovempiin aineisiin. Hyvä niille, mutta se RISKI siirtyä kovempiin aineisiin on niin älyttömän suuri, kuten myös houkutus, niin kannattaa jättää ne vihreet niille jätkille ketä sitä oikeesti tarvii.

Tää nyt oli täysin mun omasta elämästä otettua faktaa, että jengi on siirtyny kovempiin aineisiin polttelusta vaikka vannomalla vannottiin ettei ikinä. Se on surullista katseltavaa, enkä mä toivo sellasta elämää kellekkään.

Tais olla :offtopic: aika pitkälti, eikä tällänen matsku oo mitään hyvää valistustilaisuudessa, mutta silti piti kertoa mun näkemys tosta porttiteoriasta.

Viimeisenä, toi idea niistä lehdistä leikatuista naamoista ja elämäntarinan keksimisestä on hyvä. Siinä saa sen jengin mukaan, eikä se oo mitään saarnausta. Mä luulen että jopa se luokan "kovis" lähtee siihen juttuun messiin, vaikkakin ehkä omasta mielestään läpällä. Kokeilemisen arvoinen
:5:

S0874 sanoi:
Farmakologisesti katsoen alkoholi on keskushermostoon vaikuttava huumaava aine.

Jep. Pointti olikin se, että alkoholi on myös huumaava aine, vaikkakin sitten laillinen.

Mutta niin kuin jo huomasimme, tämä asia ei kaikille ole näin itsestään selvä. Alkoholia ei mielletä huumaus/huumaavaksi aineeksi.

Oon kyllä samaa miletä portti-teoriasta. Se on sitten henkilöstä kiinni, että siirtyykö kovempiin huumeisiin vaiko ei. Kaikille se ei automaattisesti käy niin, vaikka useimmissa huumevalistuksissa niin annetaankin ymmärtää.

Porttina huumeisiin (synteettisiin lähinnä) toimii myös roina. Ensimmäinen kynnys on ylitetty jossain vaiheessa ja on jo alettu lääkkeiden väärinkäyttö ja siitä on pienempi askel siirtyä huumeisiin, etenkin kuin alkoholi ja treenaus ei sovi yhteen. Ei sen puoleen, että huumeet sopisi yhtään sen paremmin.

Jos kannabiksen käyttäjän ajatusmaailma muista huumeista on täysin realistinen ja ajantasalla niin siirtoa tuskin tapahtuu. Näin lyhyesti kiteytettynä..

Salomaa sanoi:
Jos kannabiksen käyttäjän ajatusmaailma muista huumeista on täysin realistinen ja ajantasalla niin siirtoa tuskin tapahtuu. Näin lyhyesti kiteytettynä..

Niin, JOS on. Nimittäin jos "jossia" ei olisi, lehmätkin lentäisivät.

Jos ajatusmaailma päihteiden käytöstä olisi järki- ja faktapohjainen, ihminen ei käyttäisi mitään huumaavia aineita, ei alkoholia eikä mitään muutakaan. Nimittäin saa sillä jatkuvalla kannabisen pössyttelylläkin kotelonsa aika kivaan jumiin...

Koululaisille valistamista....

Mielestäni juha77 osui asian ytimeen eli nuori jolla asiat ns. ok ja pääkopassa jutut suht. kohdillaan ei koe tarvetta ottaa vastaan tarjottua kannabissätkää. Sama se mitä yritetään puolustella kannabiksen tai muun roinan puolesta, jos joku kokee tarvetta vetää roinaa sisäänsä niiin oma asia mutta turha sitä on yrittää puolustaa minään viihdekäyttönä, oma jyrkkä kantani on, että nollatoleranssi huumeiden suhteen. Itse teen työtä lastensuojelutyössä ja päihdenuoria kohtaan päivittäin, he ovat hyviä asiantuntijoita kertomaan miksi ns. sortuvat ja mitä heille voisi kertoa huumeista: ei yhtään mitään mitä he eivät jo tiedä!! Nuoret ovat paljon edellä tiedossa mitä tulee päihteisiin, netti on pullollaan ohjeita miten keität tätä sientä ja miten lantraat tätä yskänlääkettä jotta kolisee jne. Kait se olisi sitten hyvä konsti lähteä siltä pohjalta, että " te tiedätte minua enemmän, kertokaa mitä tiedätte " ja jos tietoa itsellä hyvin niin oikoa turhat ns. urbaanilegendat pois keskustelun lomassa. Kannabis ja heroiinihan lienevät kansan kielessä tunnetuimmat, mutta onhan jo tätä päivää toki se, että nuoriso siirtyy suoraan Subutexiin, sitä on helposti saatavilla, helpompi käyttää (lääkemuoto), mutta....samalla tavalla riippuvaisuutta aiheuttava kuin heroiini. Tämä vaan välihuomautuksena.

Oma kokemus nuorten kautta on ettei huumetta tarvitse ns. diilereiden tulla tyrkyttämään, markkinat muodostuvat itsestään, "otolliset nuoret" tulevat itse roinaa hakemaan ja sana kiertää, omassa nuoruudessa, n. 20 v sitten toki tultiin tarjoamaan, mutta en kokenut tarvetta ottaa vastaan. :urjo:

Pähkinänkuoressa (kotisohvan Ben Furman): ongelmat kotona, heikko itsetunto, elämän sietämättömyys selvinpäin ajavat nuoret päihteisiin, niistä haetaan apua, itselääkitystä ja lohdutusta kaveriporukasta (jos edes siellä saisin hyväksyntää). Lieneekin olennaista keskittyä niihin nuoriin joille voi vielä tehdä jotain, jotka häilyvät ratkeamisen rajalla ja tarjota vaihtoehtoja päihteille eli harrastuksia, kaveruutta, oikeita turvallisia aikuiskontakteja ja jättää jo ratkenneet ammattilaisten murheeksi, he kyllä inttävät vastaan ja puolustavat huumeiden käyttöä ja herkästi jäät väittelyssä kakkoseksi.

Oli muuten ärsyttävää seurata lehtijuttuja siitä Suuresta seikkailusta lähteneestä hamppupää-jätkästä, varsinainen malliesimerkki siitä, että voi pössytellä kaikessa rauhassa ja naureskella koko asialle, äijähän oikeen retosti polttelullaan,....kele!!!! :curs: No lienee :offtopic:

Mutta tämän saarnan jälkeen, onnea yritykselle!

Salomaa sanoi:
Nämä kaksi ainetta ovat myös tuulipukukansan mielestä hyvinkin usein yksi ja sama asia.

jep. itsekkin muistan että minulle kerrottiin koulussa valistustunnilla että kaikki huumeet on yhtä pahoja, eikä mihinkään saa koskea.
mietitääs miten käy kun joku kokeilee kannabista ja huomaa että "hei enhän mä kuollut tähän, taidan kokeilla seuraavaksi tota piriä, kun kaikki huumeethan oli yhtäpahoja."

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom