- Liittynyt
- 7.6.2003
- Viestejä
- 3 149
Niin eli emme saa tietoon yksittäisen myymälän kannattavuutta, mikä oli koko pointtini. En puhunut mitään koko monopolimonsterin kannattavuudesta, sitä kun täytyisi johtaa aika aivokuolleesti jotta liiketoiminta menisi tappiolle, hintoja voi aina nostaa tarpeen mukaan koska kilpailua ei ole. Hintoja voi nostaa niinkin reilusti, että on varaa voidella päättäjiä, jottei monopolia purettaisi jatkossakaan. En usko, että Alko kovin nopsaan on laittamassa hiljattain perustetun hienon myymälän oveen lappua luukulle, vaikka tappiota tekisikin.Alko Oy Pääkonttori. Voitto 30-50 miljoonaa vuodessa. Liikevaihto n. 1,2 miljardia vuodessa. 501 sivutoimipaikkaa. Noin suurella toimijalla yksittäisen toimipaikan tulos ei juuri vaikuta. Voi siis olla, että joillain tulos on heikompi suhteessa toiseen. Tietenkään tappiollista ei pidetä toiminnassa ja sen näkee siinä, että pienimmissä paikoissa ei välttämättä liikettä ole.
Eikös tilinpäätöksessä huomioida kaikki tulot ja menot? Siinä on mukana liiketilan hankintakin.
Ja jos jotain huolestuttaa monopolin purkamisesta johtuva hintojen lasku kilpailun myötä, niin ainahan voidaan alkoholiveroa nostaa siten, että kansalaisen maksama hinta pysyy samana, näin saataisiin lisää alkoholiveroa alkoholin haittojen torjuntaan. Eli monopolin purkamisella saataisiin samaan aikaan tervettä kilpailua, parempaa palvelua kansalaisille ja niin halutessaan lisää verotuloja valtiolle.