Huumausaineet, laillistaminen, kieltolaki, what?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Franss
  • Aloitettu Aloitettu
Kuinkahan paljon hidastaisi / vaikeuttaisi katujengien leviämistä Suomessa, jos huumepolitiikassa tehtäisiin kunnon täyskäännös. Eli nopeasti dekriminalisoidaan käyttö ja sen jälkeen siirryttäisiin valvottuun myyntiin ja käyttöön, esim. vähän Alkon ja anniskeluravintoloiden malliin.

Tiedostetaan toki että huumausaineiden, mihin ryhmään alkoholi ja tupakkakin kuuluvat, käytöllä on ongelmansa, mutta jos ei mennä niihin vaan mietitään tätä juttua puhtaasti katujengien kannalta. Mä olettaisin että niin prätkäpojat kuin muutkin jengit joutuisi aika pitkään miettiä millä rahalla tässä nyt toimitaan. Voihan se olla että niitä tulolähteitä sitten alkaisi löytyä lisää, mutta ymmärtääkseni huumekauppa on niin iso mahdollistaja ja viehätys rikollisessa toiminnassa tällä hetkellä, että sitä vähentämällä tehtäisiin iso lommo tohon jengirikollisuuden kilpeen.

ONNEKSI Euroopassa on alettu suhtautua myötämielisesti kannabikseen - tässä on pientä toivoa että Suomessakin tällä vuosisadalla vielä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
tässä on pientä toivoa että Suomessakin tällä vuosisadalla vielä.
Ei vitussa, tälle kansalle joka ei osaa edes alkoholia käyttää oikein, annetaan kannabis kylkeen, niin ne on tokkurassa 24/7.

Ei vitussa, tälle kansalle joka ei osaa edes alkoholia käyttää oikein, annetaan kannabis kylkeen, niin ne on tokkurassa 24/7.
Mä luulen että nuoret on tässä asiassa aika erilaisia kuin nyt sellaiset 40+- ikäpolvi. Toki skideistäkin löytyy se ääriaines, joka vetää itseltään nirrin pois aineilla kuin aineilla, mutta eihän nuo enää samalla tavalla dokaa kuin esim. oma 80-luvulla syntynyt ikäryhmä. Ja totta kai kannabiksenkin käyttöä täytyisi vähän coachata ja säännöstellä. Alkoholin osalta tätä ei ole osattu tehdä mutta nyt olisi ihan hyvä sauma ottaa uusintayritys ja samalla vähän viedä rikollisuudelta rahoituspohjaa pois.

Mut tässä nyt ei ollut tarkoitus tähän mennä vaan nimenomaan ton (katu)jengi-ilmiön kannalta miettiä asiaa.

Mä luulen että nuoret on tässä asiassa aika erilaisia kuin nyt sellaiset 40+- ikäpolvi. Toki skideistäkin löytyy se ääriaines, joka vetää itseltään nirrin pois aineilla kuin aineilla, mutta eihän nuo enää samalla tavalla dokaa kuin esim. oma 80-luvulla syntynyt ikäryhmä. Ja totta kai kannabiksenkin käyttöä täytyisi vähän coachata ja säännöstellä. Alkoholin osalta tätä ei ole osattu tehdä mutta nyt olisi ihan hyvä sauma ottaa uusintayritys ja samalla vähän viedä rikollisuudelta rahoituspohjaa pois.

Mut tässä nyt ei ollut tarkoitus tähän mennä vaan nimenomaan ton (katu)jengi-ilmiön kannalta miettiä asiaa.
Juurikin näin. Kieltolaki ja huumeiden vastainen sota ovat molemmat menneet aina ihan vituiksi, vaikka varmasti jaloja ajatuksia ollut takana. Itseasiassa kieltolaki muutti suomalaisten juomatottumuksia pahempaan suuntaan.

Juurikin näin. Kieltolaki ja huumeiden vastainen sota ovat molemmat menneet aina ihan vituiksi, vaikka varmasti jaloja ajatuksia ollut takana. Itseasiassa kieltolaki muutti suomalaisten juomatottumuksia pahempaan suuntaan.
Ihan jännä ajatusleikki tehdä, miltä elämä nyt näyttäisi jos tupakka ja alkoholi olisi samalla tavalla laittomia aineita kuin vaikka kannabis Suomessa.

Ihan jännä ajatusleikki tehdä, miltä elämä nyt näyttäisi jos tupakka ja alkoholi olisi samalla tavalla laittomia aineita kuin vaikka kannabis Suomessa.
Niitä käytettäis huomattavasti vähemmän. Jos tupakasta nyt tehtäis laitonta, se olis jumalan lahja koska suurin osa tupakoitsijoista haluaa lopettaa mutta ei pysty. Sakon uhalla moni pääsis irti tai ainakin käyttö vähenis merkittävästi eikä varmaan lisääntyisi.

Mutta koska tupakoitsijat ovat edullisia valtiolle, niin ei sitä kielletä kokonaan, sen sijaan vaikeutetaan kaikkia turvallisempia vaihtoehtoja kuten sähköröökit, niiden sääntelyyn löytyy intoa vaikka tupakka tappaa 2-5t ihmistä vuodessa Suomessa. Mut ne kuolee sopivasti ennen eläkeikää, maksaa veroja röökistä koko ikänsä eivätkä jää rasittamaan eläkekassaa ja terveydenhuoltoa

Niitä käytettäis huomattavasti vähemmän. Jos tupakasta nyt tehtäis laitonta, se olis jumalan lahja koska suurin osa tupakoitsijoista haluaa lopettaa mutta ei pysty. Sakon uhalla moni pääsis irti tai ainakin käyttö vähenis merkittävästi eikä varmaan lisääntyisi.

Mutta koska tupakoitsijat ovat edullisia valtiolle, niin ei sitä kielletä kokonaan, sen sijaan vaikeutetaan kaikkia turvallisempia vaihtoehtoja kuten sähköröökit, niiden sääntelyyn löytyy intoa vaikka tupakka tappaa 2-5t ihmistä vuodessa Suomessa. Mut ne kuolee sopivasti ennen eläkeikää, maksaa veroja röökistä koko ikänsä eivätkä jää rasittamaan eläkekassaa ja terveydenhuoltoa
- julkinen käyttö vähenisi
- salakäyttö lisääntyisi
--> kokonaiskäytön muutos täysi tuntematon

- alkoholin osalta ei olisi vakioituja tuotteita eli pimeiltä markkinoilta saatat saada vahingossa jotain mikä vie sut sairaalaan välittömästi
- yhtälailla tupakkaan saatettaisiin sekoittaa vaikka mitä paskaa
--> terveyshaitat vähenisivät vai kasvaisivat?

- verotulot alas
- käyttöä ei voida ohjeistaa koska se katsottaisiin laittomien aineiden käyttöön kannustavaksi

Tuossa nyt muutamia muita vaikutuksia mitä tuli mieleen.. ja huom. noi voi kaikki kääntää vaikkapa kannabiksen kohdalla toisin päin ja miettiä, olisiko tuominen tupakan ja alkoholin rinnalle säänneltyyn markkinatalouteen järkevää vai ei.

Kristallipalloa ei ole kenelläkään, mutta kuten sanoin, onneksi muualla sivistyneessä maailmassa tehdään näitä kokeiluja (Portugali, Hollanti, jenkeissä jotkin osavaltiot), joista sitten joidenkin vuosien päästä saadaan tietoa Suomeen. Varmasti esiin nousee negatiivisia ja positiivisia havaintoja ja hyvä niin.

Miten niihin sitten pitäis suhtautua? Sallia vai? Eikö kovissa huumeissa kuitenkin paras tapa ole kriminalisoida koko homma?
Tämä on oikeasti todella monisyinen ja siten mielenkiintoinenkin aihe. Täyskriminalisointi kovilla rangaistuksilla koventaa homman ympärillä olevaa toimintaa ja syntyy omat laajat lieveilmiöt. Dekriminalisointi on vähentänyt toisaalla huumeongelmia, mutta yhden maan malli ei tietenkään ole monistettavissa suoraan mihin vaan. Hyviä kysymyksiä, mutta eipä noihin näin nopsaan voi tyhjentävästi vastata. Jos mitenkään.

Jos aihe kiinnostaa, niin kannattaa lukea/kuunnella kieltolakiin ja huumesotaan liittyvää historiaa. Löytyy oikein mukavaakin matskua jos tutkimuskoosteet ei nappaa. Esim Kuinka kokaiini valloitti maailman.

Saa olla toki eri mieltä, mutta itse en usko kriminalisointiin. En myöskään välinpitämättömyyteen ja heitteillejättöön. Eli varmaan sitten jonkinlainen hallittu dekriminalisointi. Perusteena tosiaan aihealueen historia. Ja se, että Ihminen on lajina kuitenkin kautta historian ollut perso päihteille. Joka hemmetin heimo on jonkun keinon keksinyt saada kuuppaa sekaisin :D

Tämä on oikeasti todella monisyinen ja siten mielenkiintoinenkin aihe. Täyskriminalisointi kovilla rangaistuksilla koventaa homman ympärillä olevaa toimintaa ja syntyy omat laajat lieveilmiöt. Dekriminalisointi on vähentänyt toisaalla huumeongelmia, mutta yhden maan malli ei tietenkään ole monistettavissa suoraan mihin vaan. Hyviä kysymyksiä, mutta eipä noihin näin nopsaan voi tyhjentävästi vastata. Jos mitenkään.

Jos aihe kiinnostaa, niin kannattaa lukea/kuunnella kieltolakiin ja huumesotaan liittyvää historiaa. Löytyy oikein mukavaakin matskua jos tutkimuskoosteet ei nappaa. Esim Kuinka kokaiini valloitti maailman.

Saa olla toki eri mieltä, mutta itse en usko kriminalisointiin. En myöskään välinpitämättömyyteen ja heitteillejättöön. Eli varmaan sitten jonkinlainen hallittu dekriminalisointi. Perusteena tosiaan aihealueen historia. Ja se, että Ihminen on lajina kuitenkin kautta historian ollut perso päihteille. Joka hemmetin heimo on jonkun keinon keksinyt saada kuuppaa sekaisin :D
Mä olen vahvasti eri mieltä. Mieti nyt kovia huumeita, ne ei ole sama asia kuin alkoholi. Perheenisä koittaa saunaillassa vähän heroiinia kun kerran on löysästi säädelty. Kertalaakista fyysinen ja psyykkinen riippuvuus ja alamäki, jossa mukana vedetään koko perhe tuhoon.

Kovien huumeiden pitäis olla aina armottomasti kriminalisoitu, ne on todella vaarallisia kelle tahansa. Niitä ei soisi saavan helpolla mistään. Sen näki jenkeissä miten crack epidemia tuhos aivan totaalisesti mustan väestön monilla alueilla.

Mä olen vahvasti eri mieltä. Mieti nyt kovia huumeita, ne ei ole sama asia kuin alkoholi. Perheenisä koittaa saunaillassa vähän heroiinia kun kerran on löysästi säädelty. Kertalaakista fyysinen ja psyykkinen riippuvuus ja alamäki, jossa mukana vedetään koko perhe tuhoon.

Kovien huumeiden pitäis olla aina armottomasti kriminalisoitu, ne on todella vaarallisia kelle tahansa. Niitä ei soisi saavan helpolla mistään. Sen näki jenkeissä miten crack epidemia tuhos aivan totaalisesti mustan väestön monilla alueilla.
Ok, ollaan vaan :D

Kuten kirjoitin, niin on todella monisyinen kokonaisuus, johon yksinkertaisen ratkaisun esittäminen ei ole mielestäni järkevää. Tässä vaiheessa pitää tarkentaa, että meinaan siis käytön dekriminalisointia. Huumesota pitäisi kohdentaa muuhun siihen liittyvään rikollisuuteen, sekin tarkkaan harkiten. Sorry epätarkkuudesta.

Perheenisä on kyllä aika daiju, jos vetäisi herskaa saunaillassa, oli säädeltyä tai ei. Meinaan siis sitä, ettei löysempi säätely tarkoita käytön räjähtämistä (vrt maat/osavaltiot, joissa käyttö dekriminalisoitu).

En minäkään siis kovien huumeiden tarjontaa alkaisi parantamaan. Kannabis joutaisi puolestani vaikka jokaisen takapihalle rehottamaan.

Toi on hyvä pointti - vasta-argumenttina voisi sanoa että nythän sen isän ei tartte kokeilla heroiinia kun just voi ottaa sen saunaoluen. Entä jos voisi ottaa tunti ennen saunaa miedon kannabiskarkin, jossa on tarkalleen pakkauksessa luvattu määrä vaikuttavia ainesosia? Mä väitän että entistä harvempi edes haluaisi käyttää vaikkapa pimeiltä markkinoilta heroiinia, jos laillisten ja säädeltyjen huumausaineiden paletti olisi laajempi. MUTTA toki sillekin polulle edelleen joku haluaisi mennä.

Ja useinhan se on niin, että itse aine (molekyyli) ei ole vaarallinen, vaan addiktio siihen molekyyliin. Addiktion taustalla taas on paljon muita tekijöitä kuin se molekyyli, ja niihinkin pitäisi voida saada apua ja ennaltaehkäisevää tietoa.

Entä jos voisi ottaa tunti ennen saunaa miedon kannabiskarkin
Tai ennen töitä, tai tauolla, tai anoppilassa, tai himassa illalla ja aamulla jne. Krapulaa kun ei tule, niin sehän olis suomalaiselle ihanteellista, saa olla pää juntturassa luvan kanssa kokoajan. Ja mitäs sitä urheilemaan kun voi himassa vedellä tötteröö. Suomalaiset menee ryyppäämään pään täyteen koska muutkin menee ja perjantaina pitää niin tehdä. Jos on vappu, niin se mikään työläisten juhla ole, vaan mennään ryyppään. Juhannuksena ei keskikesää juhlita, vaan ryypätään 3 päivää kun muutkin ryyppää. Anna tälle porukalle sitten vielä kannabis, oikeesti.

Tai ennen töitä, tai tauolla, tai anoppilassa, tai himassa illalla ja aamulla jne. Krapulaa kun ei tule, niin sehän olis suomalaiselle ihanteellista, saa olla pää juntturassa luvan kanssa kokoajan. Ja mitäs sitä urheilemaan kun voi himassa vedellä tötteröö. Suomalaiset menee ryyppäämään pään täyteen koska muutkin menee ja perjantaina pitää niin tehdä. Jos on vappu, niin se mikään työläisten juhla ole, vaan mennään ryyppään. Juhannuksena ei keskikesää juhlita, vaan ryypätään 3 päivää kun muutkin ryyppää. Anna tälle porukalle sitten vielä kannabis, oikeesti.
Tällä porukalla on jo kannabis.

En mä pysty oikein jakamaan tätä näkemystä, kun itse olen nuoruudessa dokaillut siinä missä muutkin mutta nykyään olen jurrissa ehkä kerran parissa kuussa. Tai kun katson nuorempia - ei ne oikeasti toimi kuten me aikoinaan.

Asiat muuttuu ja meidän pitäisi pystyä miettimään, mikä on oikea suunta. Tähän ketjuun en kommentoi tätä enempää, jotta pysyis homma tossa maahanmuutossa. Hyvää keskustelua kuitenkin!

Ja se pitäis antaa muillekin?
Kyllä. Pahoittelut, mutta perustelut saat vasta illemmalla. Nyt ei riitä aika jäsenneltyyn vastaukseen.

Mutta laita ihmeessä harkintaan vaikka tuo mainitsemani kirja. Sinulla vaikuttaa olevan tosi kapea katsantakanta tähän asiaan (voin toki olla väärässä), joka on kaikkea muuta kuin yksinkertainen.

Kyllä. Pahoittelut, mutta perustelut saat vasta illemmalla. Nyt ei riitä aika jäsenneltyyn vastaukseen.

Mutta laita ihmeessä harkintaan vaikka tuo mainitsemani kirja. Sinulla vaikuttaa olevan tosi kapea katsantakanta tähän asiaan (voin toki olla väärässä), joka on kaikkea muuta kuin yksinkertainen.
Asia on aika yksinkertainen. Mutta lähdetään siitä, keksi edes yksi hyödyllinen asia normaalille ihmiselle esim heroiinista. Ja poissuljetaan lääkintä ja muut. Ja sitten kun et mitään keksi, laita perään mahdolliset negatiiviset jutut yksilölle. Sen jälkeen haluan, että mietit onko asia vielä jotenkin kovin monimutkainen, vaan simppelisti, niitä ei pitäis saada mistään.

Jos mä pääsisin diktaattoriksi Suomessa, kieltäisin kaikki päihteet ja huumekauppiaille kuolemantuomio. Päihdeongelmaiset vuosiksi hoitoon, jossa aivopestäisiin päihdevastaiseksi. Alkoholi on todella paha myrkky, jolla ihmiset tietoisesti tuhoaa mieltään ja kehoaan. Kannabis ei ole vaaraton aine myöskään. Ihmiset kärsii addiktioista. Jos on pakko, joka viikonloppu vetää lärvit, niin kyse on riippuvuudesta. Kannabikseenkin jää koukkuun ja saattaa aiheuttaa mielenterveys ongelmia, sekä mahdollisesti vahingoittaa kasvavan nuoren aivoja. Itse en enää käytä päihteitä ja päihteet pilasivat elämäni. Ainoa paheeni on tupakka, jota poltan ketjuna ja olisi hyvä kun sekin kiellettäisi lailla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom