"Huonon" lihasryhmän treenaaminen

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Mitä mieltä olette huonon lihasryhmän treenaamisesta? osa on sitä mieltä,että huonoa lihasryhmää pitäisi treenata useammin kuin muita.Jotkut taas sanovat, että se on pahin virhe ylirasittumisen kannalta.

Oulussa aikanaan Savolainen oli sitä mieltä, että on virhe treenata huonoa lihasryhmää enemmän, mutta oli sitä mieltä, että se pitää treenata aina ekana treenissä(ensisijaisuus periaate).

Juha Rankinen (mm.karoliina Puralaa valmentanut) sanoi taas, että huonon lihasryhmän voi vetää 2xvko. Tämä siis päti muihinkin kuin pohkeisiin, jotka ovat monellakin ohjelmassa 2xvko.

Mitä mieltä olette?

Mulla eniten tämä asia mietityttää takaolkapäiden kohdalla, varsinkin kun ne saa osumaa myös selkätreenissä...voi olla, että 2xvko jos treenaa, niin kehitys hidastuu entisestään?vai?

Kannattaa varmaan treenata sitä samanlailla kuin muitakin. Jos sen kehitys on kovasti jäljessä, niin se luultavasti kyllä kehittyykin nopeammin kuin hyvät lihasryhmät. Itse treenaisin samanlailla kuin muitakin.

kyllä sun jotain pitäis vajaalla tuhannella postilla tietää...

tuokin on yksilöllistä,ihan niinkuin moni muukin asia treenaamisessa ja ravinnossa.

itse olen aina treenannut takaolat selkäjumpassa ja hyvin ovat olleet alusta asti balanssissa.

Geneettisesti heikkoja lihasryhmiä, eli sellaisia jotka vastaavat normitreeniin selvästi muita lihasryhmiä huonommin, kannattaa IMO pyrkiä työstämään enemmän ja/tai useammin kuin muuta kroppaa. Lihaksen voi kuitenkin pikkuhiljaa totuttaa yhä kovempiin ja kovempiin työmääriin, kokonaispalautumisresurssien asettamissa rajoissa tietenkin. Käytännössä tämä tarkoittaa heikkoon lihasryhmään panostamisen ohella vahvimpien lihasryhmien työmäärien vähentämistä, jotta palautumisresursseja saataisiin hyödynnettyä paremmin heikkojen lihasryhmien kehittämiseen.

kyllä sun jotain pitäis vajaalla tuhannella postilla tietää...

tuokin on yksilöllistä,ihan niinkuin moni muukin asia treenaamisessa ja ravinnossa.

itse olen aina treenannut takaolat selkäjumpassa ja hyvin ovat olleet alusta asti balanssissa.

Jaaha, ZIIZIITopilla taas näitä päiviä?;)
Juu tuo tuhat postia onkin just se juttu, jolla näitä asioita tiedetään...

Olen treenannut takaolkia useasti,harvemmin ja joskus myös jaksoja, jolloin saman verran kuin muitakin lihasryhmiä. Itsellä nuo takaolat ovat SILTI heikot(verrattuna sivu/etuolkiin), eivätkä ole balanssissa, niinku sulla.Vaikka on treenivuosia takana ja oikein tuhat postausta kohta pakkikselle, joka on siis ehdoton raja tietämykselle:worship:

:offtopic:

Täällä forumilla pitäis varmaanki olla jossain säännöissä lista, että mitä pitää tietää jos on tietty määrä posteja ja mitä saa sanoa milläkin postimäärällä jne... :rolleyes:

Geneettisesti heikkoja lihasryhmiä, eli sellaisia jotka vastaavat normitreeniin selvästi muita lihasryhmiä huonommin, kannattaa IMO pyrkiä työstämään enemmän ja/tai useammin kuin muuta kroppaa. Lihaksen voi kuitenkin pikkuhiljaa totuttaa yhä kovempiin ja kovempiin työmääriin, kokonaispalautumisresurssien asettamissa rajoissa tietenkin. Käytännössä tämä tarkoittaa heikkoon lihasryhmään panostamisen ohella vahvimpien lihasryhmien työmäärien vähentämistä, jotta palautumisresursseja saataisiin hyödynnettyä paremmin heikkojen lihasryhmien kehittämiseen.

Olisko sitten joku 2vkoa vaikka 2xvko/huono lihasryhmä ja sitten kaksi seuraavaa vkoa yhdesti viikkoon sopiva jako esimerkiksi takaolkapäille?tai joku tuollainen?
Eli vähän jaksotusta siihen, ettei ne mene jumittamiseen.Myöhemmin voi, kun kapasiteetti riittää, niin ottaa 2xvko vaikka 3vkoa ja neljäs vko yhdesti jne...

:offtopic:

Täällä forumilla pitäis varmaanki olla jossain säännöissä lista, että mitä pitää tietää jos on tietty määrä posteja ja mitä saa sanoa milläkin postimäärällä jne... :rolleyes:

No niimpä, helkkari kun olen mennyt kommentoimaan täälä mm.tv-ohjelmia, treffipalstaa,metallimusiikkia,lakiasioita,kuvia,pelejä yms.

Ja en siltikään tiedä miten heikkoja lihasryhmiä treenataan?

Kyllä hävettää!:itku:

No itse treenaan selkää (tällä hetkellä) joka treeneissä (koko kroppa kerralla), vaikka niissä painotetaankin eri kerroilla hieman eri lihasryhmiä. 1 on, 1 off, eli treeni tiheys on kova, ja kaikki liikkeet tehdään peräkkäin ilman taukoja (5 liikettä/treeni), mutta painot himpun kevyemmät, toistot max. 6. Sarjoja 4.

Flunssan jäljiltä ei uskalla restpausseilla otsasuoni mutkalla, joten kokeillaan vaihteeksi näin.

Selkään yritän saada leveysosastoa lisää.

...kannattaa IMO pyrkiä työstämään enemmän ja/tai useammin kuin muuta kroppaa. Lihaksen voi kuitenkin pikkuhiljaa totuttaa yhä kovempiin ja kovempiin työmääriin, kokonaispalautumisresurssien asettamissa rajoissa tietenkin.

Näin mäkin olen lukenut. Heikomman lihasryhmän treenaamiseen suhtaudutaan periaatteessa samalla tavalla kuin esim. katkenneen jalan tms. kuntouttamiseen: Surkastunut jalka pyritään saamaan esim. toisen jalan tasolle kuntouttamalla usein ja kevyesti, mielummin kuin kerran-pari viikossa ja täysillä.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Kannattaakohan noita sarjoja sittenkin tehdä enemmän? Kun esim. Hulkinkin treenejä katteli blogista niin aika paljon noita sarjoja tulee yhessä liikkeessä.

Olisko sitten joku 2vkoa vaikka 2xvko/huono lihasryhmä ja sitten kaksi seuraavaa vkoa yhdesti viikkoon sopiva jako esimerkiksi takaolkapäille?tai joku tuollainen?
Eli vähän jaksotusta siihen, ettei ne mene jumittamiseen.Myöhemmin voi, kun kapasiteetti riittää, niin ottaa 2xvko vaikka 3vkoa ja neljäs vko yhdesti jne...
Pikkuhiljaa kun ryhtyy lisäämään sitä viikoittaista työmäärää, ei mielestäni mitään vakituisia kevennysviikkoja normaalien kevyiden viikkojen lisäksi tarvita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom