Huonoja olutmerkkejä?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Anteeksi off-topic, mutta mulla nousee aina karvat pystyyn kun joku haukkuu suomalaisia lagereita oluen irvikuviksi -- synnyttää väkisin mielikuvan kermapersehienostelijasta joka haluaa päteä erilaisuudellaan. En tarkoita että Inska olisi sellainen, mutta toi hyökkäävä asenne sapettaa, sori vaan.

Korostan, että eri oluet sopivat eri tilaisuuteen. Hanasta valutettu Guinness on erinomainen, mutta ei niitä voi kolmea tuoppia enempää ottaa samalle illalle. Samoin saunaolueksi se on suorastaan kelvoton. Jos haluaa saunaoluen, sen on oltava lager. Samoin jos haluaa vetää oluesta kännit, sen on oltava lager. Molempiin sopii suomi-lager hienosti.

Itse en pidä Pilsner Urguellista, enkä siitä tummasta Velkosta. Sen sijaan olen maistanut lukuisia britti-, jenkki-, tshekki-, belgi-, aussi-, puola-, tanska- ja saksaoluita, joista olen pitänyt suuresti. Tuossa seurassa suomilagerit (huom. neloset!) pärjäävät hienosti.

Tässä (jälleen) minun mielipiteeni.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kun kiskot sitä suomalasta mautonta keskiolutta vielä jonkin aikaa, niin alkaa oikeatkin oluet maistumaan paremmilta. Esim. Urguell taitaa olla maailman ensimmäinen vaalea lager, ja on toiminut esikuvana myös kaikille oluen irvikuville, kuten keppanalle. Suomalainen keskiolut on huonoa olutta, joillekkin ehkä helposti juotava mauton humaltumisjuoma tai janojuoma, mutta onko se enää olutta, vai joku toinen juoma. Löytyy toki maailmalta iso läjä samaan kastiin kuuluvia juomia. Tämä oli oma mielipiteeni.

Nämä on mielipidekysymyksiä TÄYSIN. Itse voin sanoa että Urguell on aivan saatanan kamalaa vaikka olisi tehty ennen jeesusta.

Hyvä jenkkiolut on samuel adams winter lager, aivan hiton hyvää, pehmeä maku.

Suomalaisista karhu tai sandels on oma suosikki. Aikaisemminkin sanottu tumma velko o tummista paras, imo voittaa guinnessin.

Kyllä tuo suomalainen peruskalja kelpaa jos humaltuminen on tarkoituksena, mutta jos haluat oluesta nautiskella niin eiköhän kannata kääntyä muualle.

Täällä ei oo mainittu pahemmin Karjalaa. En tiiä mikä siihen on menny, mut nykyään jälkimakuna maistuu tuhka tai jotenkin sellanen kirpeä paska. Muistaakseni oli vielä muutama vuos sitten ihan juotavaa tavaraa. Maku ei lähde edes jääkylmänä.

Kyllä suomalainen olut parhaimmillaan hyvää on. Komppaan Ex71:stä täysin. Allekirjoittanuttakin vituttavat nämä "olutasiantuntijat", jotka haukkuvat kotimaiset maltaat maanrakoon, ja suosikkiolutta kysyttäessä heittävät sen perinteisen "Tumman Velkon". :hyvä:

Zone-sarja -42%
Nämä on mielipidekysymyksiä TÄYSIN. Itse voin sanoa että Urguell on aivan saatanan kamalaa vaikka olisi tehty ennen jeesusta.

Nimenomaan. Sen takia painotinkin että kyseessä on oma mielipiteeni. En haukkunut suomalaista olutta pahanmakuiseksi, vaan liian vähän oluen makuiseksi. Toisin sanoen jotkut ilmeisesti pitävät siitä oluessa, ettei se juuri maistu erityisemmältä, vaan siitä, että sitä on helppo kaataa. Vastaavasti voimakkaasti humaloitu olut on kauheaa paskaa, kun se maistuu enemmän.

Minun mielipiteelläni oluen määrittelystä ei muutenkaan juuri merkitystä ole, vaan sillä, että maailmalla "oikeat" olutasiantuntijat ei juuri arvosta suomalaisia keppanoita. Esim. verrattuna vaikka voimakkaasti humaloituun Urguelliin. Tekeekö se sitten minusta kermaperseen, jos olen itsekkin sitä mieltä ja perustan mielipiteeni juuri makuun, enkä jonkun toisen mielipiteeseen.

suosikkiolutta kysyttäessä heittävät sen perinteisen "Tumman Velkon". :hyvä:
Ja jotta pysyttäisi otsikon aiheessa, voisin todeta että juuri Tumma Velko on aivan saatanan pahaa, kuten useimmat muutkin tummat lagerit.

Kotimainen peruslager on laadullisesti äärimmäisen hyvää, olkoot pakkiksen "asiantuntijat" mitä mieltä tahansa, ja siitä osoituksena hyvä menestys kansainvälisissä "olutolympialaisissa" Englannissa.

Makuasioitahan nämä tietysti ovat, eikä vaalea lagerolut korkeasta laadustaan huolimatta tietysti ole hyvänmakuista kaikkien suuhun.

Saattaahan suomalainen mieto laageri maistua aika "mitäänsanomattomalle" jollekkin saksalaiselle kermaperseelle joka on juonu koko elämänsä ajan voimakkaasti humaloitua pilssiä...

Minun mielipiteelläni oluen määrittelystä ei muutenkaan juuri merkitystä ole, vaan sillä, että maailmalla "oikeat" olutasiantuntijat ei juuri arvosta suomalaisia keppanoita. Esim. verrattuna vaikka voimakkaasti humaloituun Urguelliin. Tekeekö se sitten minusta kermaperseen, jos olen itsekkin sitä mieltä ja perustan mielipiteeni juuri makuun, enkä jonkun toisen mielipiteeseen.

Ei tee. Itse riemastuin vain siitä asenteesta joka alkuperäisestä viestistäsi huokui: "Vain karjalalippis-moukat pitävät suomi-lagereista, valistunut oluen ystävä valitsee ulkolaisen." Tai toinen vaihtoehto: "Väärin maistettu." En tiedä tarkoititko tuota, mutta noin sen luin. Mutta myönnetään, olen tässä asiassa hieman herkkänahkainen...

Edelleen keppanat siis mielestäni aika plaisuja, mutta todellinen olutvertailu alkaakin vasta nelosista. Mainittakoon tässä yhteydessä mm. puolalainen Tatra -- oli riettaan hyvää. Mutta edelleen suomi-neloset pysyvät vertailussa mukana varsin juotavina vaihtoehtoina.

Edit: Lisätään vielä ettei voisi vähempää kiinnostaa jonkun "olutasiantuntijan" lausunnot: Minun oma suuni määrittelee mikä on hyvää ja mikä ei -- minulle. Jos nyt vaikkapa tuo mainitsemani Tatra valittaisiin maailman paskimmaksi olueksi jonkin raadin toimesta, niin korkkaisin vaan tyytyväisenä kippiksen kera.

Sama pätee musiikkiinkin. Yläasteen musiikinopettajani määritteli Motörheadin "paskimmaksi bändiksi ikinä, ei ne osaa edes soittaa, ne vaan metelöi!" Mua lähinnä naurattaa moinen. Lisää vaan volyymia Ace of Spadesiin... Ei musiikissa olekaan kysymys taidosta, vaan menosta ja meiningistä!

Ja jatketaan nyt kun alkuun päästiin: Maku myös kehittyy ajan myötä: Tuskin kukaan punaviiniä ekaa kertaa kokeileva pitää mistään 20 euron viinistä -- voipi maistua liian tujulta. Mutta vuosien saatossa monien sisäfileiden jälkeen alkaa sitä voimakasta makuakin arvostaa, ja viinit kallistuu (siis muutenkin kuin lasista suuhun). Näin kävi itselleni.

Mutta siis oluissa mulle menee vieläkin suomilagerit, vaikka lähes kaikkea on maisteltu maan ja taivaan väliltä.

...maailmalla "oikeat" olutasiantuntijat ei juuri arvosta suomalaisia keppanoita.
Ihme ja kumma, että kilpailuissa on silti menestystä tullut. :wtf:

Esim. verrattuna vaikka voimakkaasti humaloituun Urguelliin. Tekeekö se sitten minusta kermaperseen, jos olen itsekkin sitä mieltä ja perustan mielipiteeni juuri makuun, enkä jonkun toisen mielipiteeseen.
Ei Urquellia ja kotimaisia peruslagereita edes pidä vertailla toisiinsa, Urquell on pils ja kotimaiset peruslagerit taas eivät.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oluen juonti on kun naisen kanssa hauskanpito. Joskus tykkää tummasta ja joskus vaaleammasta pääasia, että kaikilla on hauskaa.

Tilanteen mukaan siis se sauna-illan Karhu ja Koffi, mieluumin toki Karhu. Illanistujaisten tumma Velko tai puuroimainen Guiness. Tex-mex herkkujen kaverina sopiva Corona, Sol. Estrella ja/tai Cruszcampo. Makkarapannua koristaa kivasti sitten se Plevnan Tumma tai Bock.Jos taas tahtoo harrastaa vähän perverssimpää niin ottaa sen Bud-lightin. Mikäli taas tahtoo unohtaa menneen niin siihen sopii se 14% luostariolut sopivassa seurassa. Tämä on muuten helposti se "yksi liikaa"-olut.

Itse aiheesta, aika pirun kauheata oli se Suomestakin saatava muovipullossa ollut olut. Nimeä en muista mutta toiste en osta.

En haukkunut suomalaista olutta pahanmakuiseksi, vaan liian vähän oluen makuiseksi. Toisin sanoen jotkut ilmeisesti pitävät siitä oluessa, ettei se juuri maistu erityisemmältä, vaan siitä, että sitä on helppo kaataa.

Niin, minä pidän esimerkiksi karhun mausta, se on juuri sopiva. Ei liikaa ei liian vähän.

karjala on kamalaa myös, en pysty juomaan.

Kauhea haloo kun arvostelee suomalaista keppanaa, mutta kukaan ei ota kipinää kun haukutaan Urguellia. Yhtä provoisoivasti itse kirjoitin ja haukuin toisia oluita :D

Ei tee. Itse riemastuin vain siitä asenteesta joka alkuperäisestä viestistäsi huokui: "Vain karjalalippis-moukat pitävät suomi-lagereista, valistunut oluen ystävä valitsee ulkolaisen." Tai toinen vaihtoehto: "Väärin maistettu." En tiedä tarkoititko tuota, mutta noin sen luin. Mutta myönnetään, olen tässä asiassa hieman herkkänahkainen...

Ja jatketaan nyt kun alkuun päästiin: Maku myös kehittyy ajan myötä: Tuskin kukaan punaviiniä ekaa kertaa kokeileva pitää mistään 20 euron viinistä -- voipi maistua liian tujulta. Mutta vuosien saatossa monien sisäfileiden jälkeen alkaa sitä voimakasta makuakin arvostaa, ja viinit kallistuu (siis muutenkin kuin lasista suuhun). Näin kävi itselleni.

Pointti oli tuosta alempana olevasta kappaleesta. Maku kehittyy, ja se ettei koeteta ymmärtää muita oluita ei sitä makua juuri kehitä, eikä kaikilla ole siihen tarvettakaan. En minäkään pitänyt aluksi Urguellista, vaan hypetin kotimaisen keppanan voimaa. Nyt Urguell on yksi suosikkioluistani ja yksinkertaisesti keskari ei vaan tipu.

Ihme ja kumma, että kilpailuissa on silti menestystä tullut. :wtf:

Ei Urquellia ja kotimaisia peruslagereita edes pidä vertailla toisiinsa, Urquell on pils ja kotimaiset peruslagerit taas eivät.

Noista kilpailuista ja niiden merkityksestä voi olla montaa mieltä. Kun katsoo olutpullojen etikettejä niin jokaisessa taitaa olla joku kultamitali. Ei tuo vertailu noiden kesken nyt ihan niin ontuvaa ollut. Pils on kuitenkin lageria, mutta lager ei ole välttämättä pilssiä. Eikä kyse nyt ollut alunperin vertailusta. Nuo oluet nyt sattui olemaan rinnakkain tuossa threadissa mitä quottasin.

Kauhea haloo kun arvostelee suomalaista keppanaa, mutta kukaan ei ota kipinää kun haukutaan Urguellia.

Urquellin haukkuminen pahaksi on kuin haukkuisi Jessica Albaa rumaksi. Haukut voi ohittaa olankohautuksella tietäen, että haukkuja on väärässä. ;)

Vakavasti puhuen Urquell tosiaan vaatii makunystyröiden kehittämistä ja tottumista, eikä varmasti ole kovin monen 18 vuotiaan lempioluita. Itselleni ei olutrintamalla ole hienompaa hetkeä kuin kaataa Urquellia puhtaaseen Urquell-lasiin ja nauttia.

edit: kun ketju kuitenkin käsittelee huonoja oluita, niin Saku Goldille on tapahtunut jotain. Ennen oli mielestäni ihan ok, mutta pari viikkoa sitten ostamani kappale maistui aivan hirveälle. Enkä voi sanoa, että olisin elämässäni kovin montaa olutta nimittänyt hirveän makuiseksi.

Noista kilpailuista ja niiden merkityksestä voi olla montaa mieltä.
Ainahan sitä voi olla montaa mieltä, mutta tokkopa pikkuruiset Suomalaiset panimot ainakaan rahan voimalla ovat oluitaan sinne kärkikastiin saaneet. Kai siellä sitten on tuomareina ollut asiantuntemattomia ihmisiä. :)

Niin, minä pidän esimerkiksi karhun mausta, se on juuri sopiva. Ei liikaa ei liian vähän.

karjala on kamalaa myös, en pysty juomaan.
Tätä tossa just ihmettelin, että miten kukaan voi sanoa noin? Vai onko mun makuaisti niin huono, etten maista noissa niin suurta eroa, että toisen voi haukkua paskaksi jos samalla toisesta tykkää?

Sama kun vertailisi cokista ja pepsiä. Makueroja on ja joku tykkää toisesta enemmän kuin toisesta, mutta jos arvostellaan ihan puolueettomasti, niin ei cokista voi sanoa paskaksi jos kuitenkin tykkäät pepsistä. Maku on kuitenkin niin sama molemmissa. Toista voi sanoa huonommaksi, mutta on se kumma jos cokista ei pysty juomaan vaikka pepsi on lempijuomaa.

Vai onko mun makuaisti niin huono, etten maista noissa niin suurta eroa, että toisen voi haukkua paskaksi jos samalla toisesta tykkää?

Sama kun vertailisi cokista ja pepsiä. Makueroja on ja joku tykkää toisesta enemmän kuin toisesta, mutta jos arvostellaan ihan puolueettomasti, niin ei cokista voi sanoa paskaksi jos kuitenkin tykkäät pepsistä. Maku on kuitenkin niin sama molemmissa. Toista voi sanoa huonommaksi, mutta on se kumma jos cokista ei pysty juomaan vaikka pepsi on lempijuomaa.

No on se vaan niin, kaljala ei uppoa sitten millään, en tiedä onko mulla harjaantuneempi makuaisti, ei varmaan, mutta karjala saa kylvät väreet. Ehkä mulla on kielessä makunystyröissä jokin anti-karjalasensori.

Hmm. Mulla on kanssa jonkinlainen lapsuuden trauma kun tuli aina pussikaljalla juotua lämmintä karjalaa. Ei oikein nappaa...
Mutta ei sitä kyllä pahaksi voi väittää, ei ole yksikään kalja vielä juomatta jäänyt. Jopa Lidlin paskaoluet menevät kuin tyhjää vain, Grafenwalderista jopa pidän, koska sitä voi juoda kuin vettä ikään.

Back
Ylös Bottom