Huonoja olutmerkkejä?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Henkilö, joka tietää oluesta jotain, ei todellakaan disauta Lapin Kultaa. Ainoa miinus siinä ehkä voi olla nopea väljehtyminen, mutta muuten erittäin hyvä olut. Ite en ees kehtais enää käyttää nimitystä poron kusi/lapin kusi, aika helvetin kornia. Hävetkää te tietämättömät. Lapin Kullan reseptiä uusittiin viime vuonna, he ovat päätelleet suomalaisten olutmaun siirtyneen hieman vahvemman, maltaisemman puolelle. Tänäpäivänä Lapin Kulta ei todellakaan ole mitään lirua(ei se ole ikinä ollutkaan), jos muuta väität niin olet yksinkertaisesti nuija tai sitten et pidä muistakaan Suomalaisista lagereista.
Kaikki pisteet lapparille, se tehdään puhtaaseen pehmeään lapinveteen :kippis1:
AAMEN

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Sellanen myrkky ku Puhti! Muistaakseni jotain katajanmarjasotkua, siis hyi purjo!

Kerran ostin dokauskeikalle jonkinlaisen valikoiman vähän erikoisempia oluita, mukana pari pulloa tota Puhtia. Yhen huikan otin ja meinas heti tulla ylös. :urjo: Juomatta jäi...

Sen sijaan kaikki suomalaiset perus-lagerit uppoaa merkistä riippumatta, halvinta ostan lähes poikkeuksetta. Lidlin kaljat on tosin vielä kokeilematta.

Kaikki oluet missa on nimessa Ale ovat olleet pahoja. Sierra Nevada Pale Ale on sellasta kuraa etta en koskisi.

Kokeileppa joskus jotain missä lukee Irish Ale, esim. Caffreys, Casey's tai Kilkenny. Eipä nuo karvaiset brittialet mullekaan maistu, mutta irkkulaiset osaavat oluensa paneskella. Tsekit myös. Voisi ostaa kellarin täyteen em. irkkualeja, Guinnessia ja tummaa Velkoa ja olla tyytyväinen lopun elämäänsä.

Olen itsekin yllättynyt miten Laitilan Kukko on niin heikkolaatuinen tekele, ei vaan jotenkin istu mun suuhun vaikka miten "parempi" olut pitäisi olla. Mutta ainoa asia mikä on suomalaista olutta pahempaa, on ruottalainen tai norjalainen olut, hyi hemmetti. Kotimaisista pahempia ovat juuri ne halvemmat, Urho, Aura, Marsalkka, mitä näitä nyt on, isommista nimistä negatiivisimmat vibat tulevat Olvin tuotteista. Eivätpä nuo muutkaan kotimaiset kummoisia ole, poislukien Koffin Porter joka on ehkä ainoa suomalainen 'maailmanluokan' olut.

No voi perkele mitä ne teinit vaahtoo täällä aikuisten ketjussa?

Makuasioistahan ei voi muuta kuin kiistellä, mutta kyllä lähes kaikki Suomi-lagerit uppoo, kunhan kylmiä ovat. Minä kyllä maistan niissä erojakin -- mainittakoon jälleen kerran että olen sokkotestissä kyennyt nimeämään viisi (5) suomalaista lageria oikein!

Yleensäkin neloset menevät kaikkien keppanoiden edelle, kunhan pysytellään alle 7% tavaran. Lapin Kulta ei ollut hääppöistä vielä hetki sitten, mutta ovat tainneet petrata, ja nykyään sitäkin juo ihan mielellään. Lidlin oluista se Grafenwalder menettelee, mutta en itsekään pidä siitä piskuisen lasipullon tavarasta. Oma valintani keppanoista olisi kaiketi Sandels, nelosissa sitten taas Koff ja Lappari ovat kärkikamaa.

Ai niin, aiheena siis karmein olut! Noh, useimmat ruåtsalaiset (erikoismaininta Pripps Blå:lle), se hirvittävä Wild Indian maissiolut, toi Lidlin ruskeapulloinen kura, Budweiser (kaameeta litkua!), Old Engine Oil (ei niin mustaa voi ollakaan, ja on kuitenkin), Lahden Sininen (onneksi edesmennyt)... Onhan noita.

Mutta siis Suomilagereista menee riittävän kylmänä ihan mikä vaan. Tummista en niin hirveesti välitä, mutta kyllä Kilkenny ja Guinness hanasta menee helposti.

Huonoista en tiedä mutta muutama mikä ei oikein uppoa:
Criminally Bad Elf. Sen harmittomanpi pikkuveli Bad elf on sentään juotavaa
Mikä tahansa saksalainen vehnä-olut
Amerikkalaiset oluet on aika vetisiä
Tummat Tshekki oluet on vähän liian makeita, verrattuna stoutteihin ja porttereihin
Ruottalaiset mellan öölit ei mitään suosikkeja ole mutta kesällä jano juoma menee, jos ei ole lidlin pilsneriä (fink brau?)

Edit
Ja kotimainen sahti on turhan makeaa. Ei uppoa vaikka itse Michael Jackson sitä kehuu.

Yhdyn tähän. Karmaisevin "olut"kokemus oli jonkun belgialaisen luostariltikun (n. 12%) parissa - ei oikeasti uponnut vaan tuoppi jäi puolilleen :urjo: Liika on aina liikaa, vaikka puhuttaisiinkin alkoholista :D

Chimay blue menee alas, alkoholi ei juuri maistu mutta muuten maku on voimakas ja monivivahahteinen. Miten minä pärjäisinkään ilman trappisti munkkeja :kippis1:

Heinecken oli kyllä jotain todella kitkerää litkua. Genevessä tuota tyrkytettiin joka kebabpaikassa jos oluen halus. :down:

Olvi on ehkä pahinta näistä kotimaisista. Tosin Lapin Kultaa oon maistanu viimeks hornan aikaa sitten.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mikäs se Lidlin pilsneri olikaan?

No kuitenkin: suoraansanottuna hirveää kusta. Maku on inhottava ja jossain se oluen ominaismakukin lymyilee, mutta kyllä se outo sivumaku siinä on päällimäisenä. Yäk!

Ensimmäisenä tulevat mieleen Budweiser ja Olvi.
Myös Kärppä-olut oli pettymys.

Mikäs se Lidlin pilsneri olikaan?

No kuitenkin: suoraansanottuna hirveää kusta. Maku on inhottava ja jossain se oluen ominaismakukin lymyilee, mutta kyllä se outo sivumaku siinä on päällimäisenä. Yäk!

Nelisen vuotta sitten ostin juhannus reissulle sixterin tota kuraa, puol pulloa sain juotua, jaoin loput ohikulkijoille

6F50CF6DA3A2403F9D4B541AEE15D6CB.JPG

Hartwall Classic White Lager
:urjo:
Mitään muita tosta sarjasta en sitten olekaan uskaltanut maistaa. Pelkään että on yhtä kamalaa. Myöskin kaikki tummat makeat maistuu kamalalle.

Näistä suomalaisista perus-lagereista olen samaa mieltä kuin moni muukin. Maistuu niin samalta kaikki, että sieltä on vaikea valita huonoin. Onhan niissä pieniä eroja, mutta mahdoton mennä sanomaan, että Koff on paskaa jos samalla tykkää Karhusta. Mulle uppoo noi kaikki ihan hyvin.

Ja vaikkei sitä kysyttykään, niin Corona on lemppari Tsingtaon ohella. Molemmat aika mietoja, ja joku tietysti haukkuu ne sen takia.

ihan btw tähän väliin. monesti mollataan useita oluita ihan vaan sen takia ettei ole osattu tarjoilla niitä oikeen. laitettu jääkaappiin ja sieltä sitten jääkylmänä vedetty alas, ei ihme ettei kaikki maistu hyvältä noin. pari kaveria olen saanut käännytettyä "hyi saatana tummat oluet" -asenteesta siihen että pari kertaa viikossa nautisekelevat pullon tai kaksi sitä herkkua hymyssä suin ihan ilokseen. ei tarvinnut muuta tehdä kuin tarjoilla sopivan lämmin, ei kylmä, laatu-tumma tuopista.

eri oluttyyppi, eri tarjoulutyyli, eri lopputulos.

Walter, myydään virosas sellasissa kahen litran pulloissa, oisko ollu 50 centtiä pullo, se oli kuraa...:urjo: Muuten kyllä yleensä uppoaa ihan kaikki.

Kyllä lapin kulta on kotimaisista ykkönen tässä sarjassa.
Lidlin kalja, se mikä on sellasessa yskänlääkepulloissa ja maksaa jotain 4e sixpack on kyllä kans kauheaa kusta:urjo:

Sitten...hmm, minkähän valmistajan olutta oli ns.elephant beer?siinä oli voltteja 7.2, eli ei nyt keskikaljaa enää ole, mutta huh.
Tuli tuota aikanaan koulun risteilyllä vedettyä 13tölkkiä yhen yön aikana.

Olin kuulema sanonu toppuuttelijoille puolen yön jälkeen, että "elkää nyt huoliko, ei kaljasta tule mitään krapulaa"

Niimpä niin.

Suomalaisia lagereita ei tähän listaukseen kannata kyllä ottaa, mikään niistä nyt ei varsinaisesti pahaa ole, erot ovat aika pieniä... Koff ja Karhu ovat ehkä mauttomimpia, esim. Karjalassa ja Olvissa onkin jälkimakua vähän enemmän... Koff kuitenkin uppoaa parhaiten, Karjala ehkä huonoiten.

Pilsner Urquell on niin helvetin katkeraa, että ei meinannut alas mennä. Pahin on kuitenkin kaverin tarjoama venäläinen 8% Ox tms. 2l muovipullosta lämpimänä... Kilkenny myöskään ei mitään hirveän hyvää ollut...

Koskaan en ole kyllä jättänyt itse maksamaani olutta juomatta loppuun...

Laitetaan nyt vielä offtopiccina suosikit, eli tsekkiläiset ja brittiläiset tummat, sekä baltialaiset porterit.

Suomalaisia lagereita ei tähän listaukseen kannata kyllä ottaa, mikään niistä nyt ei varsinaisesti pahaa ole, erot ovat aika pieniä... Koff ja Karhu ovat ehkä mauttomimpia, esim. Karjalassa ja Olvissa onkin jälkimakua vähän enemmän... Koff kuitenkin uppoaa parhaiten, Karjala ehkä huonoiten.

Pilsner Urquell on niin helvetin katkeraa, että ei meinannut alas mennä. Pahin on kuitenkin kaverin tarjoama venäläinen 8% Ox tms. 2l muovipullosta lämpimänä... Kilkenny myöskään ei mitään hirveän hyvää ollut...

Kun kiskot sitä suomalasta mautonta keskiolutta vielä jonkin aikaa, niin alkaa oikeatkin oluet maistumaan paremmilta. Esim. Urguell taitaa olla maailman ensimmäinen vaalea lager, ja on toiminut esikuvana myös kaikille oluen irvikuville, kuten keppanalle. Suomalainen keskiolut on huonoa olutta, joillekkin ehkä helposti juotava mauton humaltumisjuoma tai janojuoma, mutta onko se enää olutta, vai joku toinen juoma. Löytyy toki maailmalta iso läjä samaan kastiin kuuluvia juomia. Tämä oli oma mielipiteeni.

Back
Ylös Bottom