Huono olo treenatessa...

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kokeilepas tehdä supersarjoja, niin huomaat että salitreenistäkin voi saada maitohappoja. Jotenkin tuntuu että et ole vielä kokeillut rajojasi.
Monikin ihmettelee miksi ei lihas kehity, syy on monesti liian löysä treeni tyyli.

Olen tehnyt alakropalle... Ja olen todennäköisesti väärässä, mutta itsellä niistä ainakin tulee vain se ns. väsynyt olo, jota en yleensä itse miellä maitohapoksi, vaikka ilmeisesti se taitaa siitä johtua.
Itse muistelen että tuota juoksutestien jälkeistä hapotusta vastaavan tunteen olisin saanut pari kertaa joissain painoilla tehtävissä kestävyystesteissä missä toistoja tulee jotain 50-100.
Mutta eiköhän noista voimaliikeistä saa maitohapot tuntuvasti irti viimeistään kesänalussa kun bodyweight 1000 tulisi suorittaa :) .

jorimantysalo: Tuohon äkilliseen lisääntymiseen, että jos siitä johtuu, niin meinaisiko siis sitä että henkilö ei olisi hoitanut lämmittelyä kunnolla?

(En kerinnyt edittaa ajoissa, sori tubla)

Aiheeseen liittyen: Mites gymholic, tuleeko maitohapon tunnetta? Teetkö kuinkapitkiä sarjoja jne? Itse en kyllä oikein usko että tuosta tuo huono olo johtuisi, vaikka toki siinä mielessä se olisi mahdollista, että sulla kun tuo olo kuulemma oli kotona jo lähtenyt ja tuossa alla olevassa linkissä mainittiin seuraavaa...
"Anaerobisen glykolyysin avulla tuotetun energian riittävyys on 30-60 sekuntia ja palautumisaika sille on 15-60 minuuttia." Eli siinä tuo 15-60min varmaan menee kun himaan meet jne.
Mites tuleeko gymholicille tuota samaa oloa jos käyt vetäiseen semmoisen 5-10min lenkin lämmittelyjen jälkeen ja tosi kovilla tehoilla. Esim. jos jossain juoksumatolla juoksisist niin juokse 3000m niin lyhyessä ajassa kuin menee tai coopperi tai vastaava... Jos tuossa tulee samanlainen olo kuin salilla niin silloin varmaan johtuisi noista maitohapoista.

VAROITUS: :offtopic:
Nyt kun asiaa hieman tutkin...
http://www.mmkuntotalo.com/?n=3194

"Kun suorituksen pituus lähentelee 60 sekuntia, tapahtuu energiantuotto anaerobisesti"
-Tuo tukee muistikuvaani siitä, kun yleisurheiluvalmentajani joskus sanoi että Maitohappoa alkaisi kertyä yli 45s jälkeen...
Eli salillakin tarvitaan tuo ainakin yli 30s kestävä suoritus maitohappoihin? Eli varmaan riippuu millä painoilla tekee. Itse kun noi supersarjat tein painoilla joilla sain 6-8 toistoa niin yhteensätoistoja tuli 12-16 jossa ei mennyt kuin se 20s.

Mutta varmasti pystytte tuon maitohapon salilla saamaan. Itse en siinä onnistu kuin silloin tällöin, vaikka mielestäni en kyllä mitenkään löysästi treenaa. Tosin salilla nyt en erityisen usein 100% tehoilla treenaa, mutta se nyt johtuu vain siitä että se sulkee seuraavan päivän ja mahdollisesti vielä sitä seuraavankin pois hermostotreenin kannalta.

Mitäs mieltä olette tuossa linkissä mainitusta ylen uutisesta... Itseä se ainakin vähän hämmensi, siis että maitohappo ei vaikuttaisi lihaksen väsymiseen?

"Uudemmat kokeet yksittäisillä lihassäikeillä ovat osoittaneet, että ympäristön muuttaminen happamaksi ei vaikuta lihasten väsymiseen mitään."
"Maitohapon lisääminen paransi jo rasitetun lihassäikeen supistumista"
"Maitohappo poistuu aikanaan lihassoluista ja samalla happamuus solun ulkopuolella lisääntyy. Tästä aiheutuu todennäköisesti tuskallinen tuntemus jonka jokainen lihaksiaan käyttänyt väsymykseen liittää."

Eli siis maitohappo ei itsessään aiheuta väsymystä, vaan sen poistuminen lihaksista? Uutta tietoa ainakin itselle, vaikka eipä se juurikaan mitään merkitse.

Tulipa vielä mieleen kiintoisa hypoteesi. Mites joillain pitkänmatkan juoksijoilla/ muilla vastaavilla, joilla sydänlihas on todella vahva. Voisiko jossain juoksutestissä käydä niin että henkilöllä tulisi jalkojen lihaksiin jne. hapot ennemmin kuin sydämmeen/keuhkoihin jne? Mites muilla pakkisalisilla jos noita olette juosseet? Kumpi pettää jalat vai pumppu? Itsellä ainakin jalat jaksaisi vielä vähän mutta sydänhakkaa ja suu täynnä sylkeä, happea ei tule jne.

Pakko kokeilla onnea; Miten ois verensokerin lasku? Ota voimajuomaa mukaan salille ja kokeile. Muutoin kuulostaisi joltain imeytymishäiriöltä.

Mieti mikä muuttui sitä ennen tai silloinku huono olo alkoi. Ruokavalio on ainaski päi helvettiä. Itseä eilen huimasi kyykätessä, pelottavimmat kyykyt ikinä. Salin se puoli oli ihan täynnä ja ei ilmastointilaitettakaan päällä. 10min lepposa kävely ympäri salia ja vesi korjasi huimauksen pois.

Mikään muu ei ole radikaalisti muuttunu ku se, että puoli vuotta ennen oireilun alkua lisäsin aerobista liikuntaa ihan kunnolla ja pudotin painoa, kuitenkin söin ihan normaalisti niinku aina ennenki, nyt vähä annoksia pienentäny ku ei uppoa enää sellaiset määrät ku ennen..
Jos ruokavalio on ihan perseestä niin vois joku antaa hyvän vinkin miten pitäs syyä.. Ei ole tarkoitus hirmu massaksi tulla, vaan saada lihaksikas timmi kroppa..
tänään aamulla leipää, rahkaa, vitamiineja, makaroonia ja tonnikalaa päivälliseks, kahdelta moniviljapatukka naamaan ja mehua, neljältä banaani ja salille, vajaa tunnin treeni ja paska olo ajo taas pihalle.. huomenna menen töiden jälkeen kotiin ja syön kunnon atrian ja siitä parin kolmen tunnin päästä salille, katsoo mitä se roppa sit sanoo..

Syöt varmaan liian vähän. Palautuminen ei onnistu ja siitä alkaa huonot olot. Ite oon kärinny samasta ongelmasta. Lisäsin ruokaa ja ongelmat läks. Katoppa vaikka kalorilaskurilla, kuinka paljon sun ois hyvä syödä ja ala korjaamaan sitä ruokailua. Lihas, kun kasvaa, niin se vaatii myös enemmän ruokaa.

Mun veikkaus on huono tankkaus ennen reeniä...4h on liian pitkä aika varsinkin kun on kyseessä raskastyö! Hitto kun meikäläinen on ainakin niin nälissään kun kotiudun 16 maissa ja huom käyn vain koulussa ja sielä tulee syötyä aina hyvin ruokatunnilla :D Toinen mikä tuli mieleen on ylirasitus/ylikunto ? Sanoit lisääväs aerobista salin lisäksi reilusti...saatko riittävästi lepoa ? Ja sitten tuo ravintopuoli...Ota huomioon että raskas fyysinen työ kuluttaa myös kaloreita aika rajusti...helposti sellaset 1500-2000kcal palaa työpäivän aikana, joten varmista että saat tarpeeksi kaloreita. Siihen avuksi voin lämpimästi suositella kalorilaskuri.fi sivustoa :)

Mun veikkaus on huono tankkaus ennen reeniä...4h on liian pitkä aika varsinkin kun on kyseessä raskastyö! Hitto kun meikäläinen on ainakin niin nälissään kun kotiudun 16 maissa ja huom käyn vain koulussa ja sielä tulee syötyä aina hyvin ruokatunnilla :D Toinen mikä tuli mieleen on ylirasitus/ylikunto ? Sanoit lisääväs aerobista salin lisäksi reilusti...saatko riittävästi lepoa ? Ja sitten tuo ravintopuoli...Ota huomioon että raskas fyysinen työ kuluttaa myös kaloreita aika rajusti...helposti sellaset 1500-2000kcal palaa työpäivän aikana, joten varmista että saat tarpeeksi kaloreita. Siihen avuksi voin lämpimästi suositella kalorilaskuri.fi sivustoa :)

Komppailen. Kokeiles vetää viikko ihan kunnolla ruokaa. Eli katot että tulee AINAKIN tarpeeks ruokaa, vaikka sitten vähä liikaaki. Ja toi on totta että 4h iha liian pitkä aika. 90-30min ennen treeniä ruokaa koneeseen.

Ja toi oli loistava ehotus toi ylikunto... Meinaa se vois tosiaan olla maholline.

Gymholic:Millanen olo on muuten? Väsyny jne? Tsekkkailes toi tredi:http://www.pakkotoisto.com/treeni/61134-pikkutoiston-pakkojaettilaeinen-ylikunto/
Ja kato tosiaa toi paljo kulutat ton liikunnan ja tommosen työn kanssa. Itellä ainaki oli pikku shokki ku ekaa kertaa katoin et melkee 4000kcal pitää vetää päiväs :P

Aika paljon vastauksia tullut tähän pahoinvointiin liittyen, mutta annanpa omanlaisen kuvan tai vastauksen asiaan liittyen. Eli itellä on ollut pari viikkoa sama homma, että oksettaa/yököttää. Erityisesti aamupalan (n. 7.30) ja koulussa (n.10.00) aikana tulee huono olo ja rupeaa oksettamaan. Itse tykkään syödä kananmunia aamulla, joten paistan paistinpannulla n. 3-4kpl ja pistelen menemään tai sitten keittämällä riippuu päivästä. Oon parinkuukauden sisällä lisännyt kananmunan syöntiä hurjasti, vaikka oon sanotaan viikoittain niitä syönyt elämän aikana, mutta nyt siis lisännyt niiden käyttöä. Itselläni tämä ainakin on saanut aikaa oksettavan fiiliksen päivälle. Myös, esim maitorahkan käyttö jota oon nyt jokailta syönyt purkin päivässä syksystä lähtien. Joten, jos syö liikaa niin kai sekin rupeaa tuppaamaan korvista ulos ja saamaan pahanolon tunteen.
Eli siis, jos esim oot jonkun ruoka-aineen suurkuluttaja ja tykkäät syödä esim rahkaa iltaisin (itse ananaksen kanssa) niin olisiko se rahkan syöminen toteutettava jossain muussa muodossa, esim blenderin kanssa saa tosi hyvii juomia aikaan ja menee paremmin kurkustakin alas, kuin tahmea rahka? Viellä, että jos tuppaat syömään suuria määriä ruokaa esim kanaa ja riisiä kuten joku täällä jo mainitsi, niin olisi hyvä lajitella se suuri ruoka-annos pienempiin osiin, kuin siihen että syö kaikki kerrallaan..

Tää on nyt mun omakohtainen näkemys, että mikä mut saa oksettaa tai voimaan pahoin. Toivottavasti saat vastauksii kysymyksiin :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
ATL sanoi:
(En kerinnyt edittaa ajoissa, sori tubla)

Eli salillakin tarvitaan tuo ainakin yli 30s kestävä suoritus maitohappoihin? Eli varmaan riippuu millä painoilla tekee. Itse kun noi supersarjat tein painoilla joilla sain 6-8 toistoa niin yhteensätoistoja tuli 12-16 jossa ei mennyt kuin se 20s.

Tee ensin ne normaalit kyykyt ja hackit tms. ja sen jälkeen nouse prässissä loivalla lämmittelypyramidilla seillaiseen painoon jolla teet tiukan kympin, itselläni se on noin 410kg.
Lataa jalanojennuskoneeseen paino jolla teet todella kovan 15-18 toiston sarjan ja aloita...

Tee reisienojennuskoneessa ja prässissä supersettejä joissa ensin tehdään jalkojen ojennukset 15-18 toiston tiukka sarja siis todellakin tiukka ja kävellään sitten suoraan valmiiksi ladattuun prässiin jossa tehdään heti valittömästi perään todella tiukka kymppin (tärkeää!! prässissä jalat 10cm päässä toisistaan ja kantapäät ihan jalkalevyn alaosaan).

Tämän jälkeen katso kellosta 2 minuutin välitauko ja kävele takaisin jalanojennuskoneeseen ja kun 2 min on ohi tee sama setti välittömästi uudestaan ja tee tätä supersettiä ainakin kolme kierrosta, niin tutustut maitohapon ihmeelliseen mailmaan.

Alle 10 toiston sarjat jaloille ovat voimanostotreeniä, kokeile vaihteeksi kunnon kehonrakennusharjoittelua..

Tee ensin ne normaalit kyykyt ja hackit tms. ja sen jälkeen nouse prässissä loivalla lämmittelypyramidilla seillaiseen painoon jolla teet tiukan kympin, itselläni se on noin 410kg.
Lataa jalanojennuskoneeseen paino jolla teet todella kovan 15-18 toiston sarjan ja aloita...

Tee reisienojennuskoneessa ja prässissä supersettejä joissa ensin tehdään jalkojen ojennukset 15-18 toiston tiukka sarja siis todellakin tiukka ja kävellään sitten suoraan valmiiksi ladattuun prässiin jossa tehdään heti valittömästi perään todella tiukka kymppin (tärkeää!! prässissä jalat 10cm päässä toisistaan ja kantapäät ihan jalkalevyn alaosaan).

Tämän jälkeen katso kellosta 2 minuutin välitauko ja kävele takaisin jalanojennuskoneeseen ja kun 2 min on ohi tee sama setti välittömästi uudestaan ja tee tätä supersettiä ainakin kolme kierrosta, niin tutustut maitohapon ihmeelliseen mailmaan.

Alle 10 toiston sarjat jaloille ovat voimanostotreeniä, kokeile vaihteeksi kunnon kehonrakennusharjoittelua..

Pitää varmaan joskus ottaa kokeiluun, kun saa polven voimatasot normaaleiksi jännerepeämän jäljiltä... :) Aika killeri treeniltä vaikuttaa kun lueskelee. Eipä ihme ettei ole juuri tullut törmättyä maitohappoon kun tuo treeni on kummiskin aika kaukana siitä mikä on itselleni tarkoituksenmukaista/hyödyllistä.
ps. 410Kg x 10 :P Ehkä mäkin saan vielä, ees puolet tosta... 190kg x 1 tähän mennessä paras, mutta vuosiaki on vielä edessä...

jorimantysalo: Tuohon äkilliseen lisääntymiseen, että jos siitä johtuu, niin meinaisiko siis sitä että henkilö ei olisi hoitanut lämmittelyä kunnolla?

En tarkoita tuota.

Normaalissa kävelyssähän energia syntyy hapellisesti, ja liikettä voi jatkaa liki loputtomasti. Kun lähtee hiljalleen juoksemaan, niin maitohappoa alkaa syntyä, mutta elimistö myös polttaa sen kaiken pois (joko sydän käyttää sen energiana, tai maksa palauttaa glukoosiksi). Kun juoksee lujempaa, maitohappoa kertyy enemmän kuin sitä ehtii poistua, ja ennenpitkää suoritus loppuu yleiseen väsymiseen.

Mutta miten tämä on yhteydessä lihaksen paikalliseen väsymiseen? ATL:n lainaamat pätkät kertovat, että ilmeisesti ei ehkä mitenkään. Väsyvä lihas tuottaa maitohappoa, mutta maitohappo ei ole paikallisen voimien loppumisen syy, vaikka näin on luultu.

Ei kai ole vältettävissä se, että kyykkysarjan tms. jälkeen maitohappoa tulee verenkiertoon kerralla paljon -- johonkin lihaksen on se saatava. Yhtä nopeaa nousua tuskin voi juoksemalla tulla.

Maitohappo on olennaisesti happivelkaa, mutta se voi olla joko paikallista tai koko kehon velkaa. Rannekäännössä lihas tuottaa hetkellisesti enemmän energiaa kuin lihakseen veren mukana saatava happi oikeasti mahdollistaa, ja muut osat elimistössä maksavat velkaa. Takakyykyssä se ei riitä, ja koko elimistö "jää velkaa", ja koko punttaaja on hengästynyt sarjan jälkeen.

Kiisto: Minähän en näistä sitten mitään oikeasti tiedä, mitä olen netistä lukenut ja jotain kirjoja vähän katsellut.

Mulla tuli monesti huono olo kreatiinista. Ennen ja jälkeen treenin otin ja yleensä vasta treenin jälkeen tuli tosi ärsyttävä kuvotus.
Jossain oli juttua,että eri merkkiset kreat voi vaikuttaa eri tavalla. No kuitenkin ,kun jätin kreatiinin pois, loppui pahoinvointi.

Mulla tuli monesti huono olo kreatiinista. Ennen ja jälkeen treenin otin ja yleensä vasta treenin jälkeen tuli tosi ärsyttävä kuvotus.
Jossain oli juttua,että eri merkkiset kreat voi vaikuttaa eri tavalla. No kuitenkin ,kun jätin kreatiinin pois, loppui pahoinvointi.

Kreatiinia en ole käyttänyt moneen vuoteen, sillon muutama purkki meni ku aloittelin salia mut äkkiä älysin siitä luopua.

Tässä nyt kolmen päivän aikana syönyt ihan oikeasti ja käyny salilla illasta, 2-3h viimeisen ruuan jälkeen, tiistaina sai peräti treenin läpi vaikka hieman meinas yököttää ja tänään taas perinteiseen tyyliin oli pakko lopettaa kesken, tuli niin oksettava olo jo muutaman sarjan jälkeen.. Yritin vähä aikaa istuksia ja hieman crossaria heiluttaa et olo paranis ja treeni jatkus, mut ei varmaan.. Alkaa kyllä ihan oikeasti hermo palamaan tähän touhuun, masentuu tässä vähemmästäkin..:( Mut syön nyt hyvin vielä loppuviikon ja ens viikolla vielä yritän iltatreeniä, ei se kehokaan varmaan hetkessä lataudu.. Käykö kukaan heti herättyään salilla? Jotain tehojuomaa pohjalle ja salia kohti? Ku arvelin seuraavaks kokeilla aamusalia ennen töitä jos ei muu auta, niin näkis minkä sävärin se antaa.. Onko edes mitenkään suotavaa mennä heti aamusta salille ja jotain mitä pitäs erityisesti ottaa huomioon? Salin jälkeen joutusin sit suoraan töihin menemään..

Komppailen. Kokeiles vetää viikko ihan kunnolla ruokaa. Eli katot että tulee AINAKIN tarpeeks ruokaa, vaikka sitten vähä liikaaki. Ja toi on totta että 4h iha liian pitkä aika. 90-30min ennen treeniä ruokaa koneeseen.

Ja toi oli loistava ehotus toi ylikunto... Meinaa se vois tosiaan olla maholline.

Gymholic:Millanen olo on muuten? Väsyny jne? Tsekkkailes toi tredi:http://www.pakkotoisto.com/treeni/61134-pikkutoiston-pakkojaettilaeinen-ylikunto/
Ja kato tosiaa toi paljo kulutat ton liikunnan ja tommosen työn kanssa. Itellä ainaki oli pikku shokki ku ekaa kertaa katoin et melkee 4000kcal pitää vetää päiväs :P

Tuotaki ylikuntoa miettiny, mut ei oikein tuntus sopivan minun tilanteeseen.. mut on kyllä niin monimuotoinen aihe että varmaan aika vaikeaa tunnistaa millon on kyseisessä tilassa..
Olo on muuten ihan hyvä, töissä jaksaa hyvin päivät ja illatkin puuhata jotain jos tekemistä on, kuin myös viikonloput.. Ei väsytä, nukun yleensä 7-8h yö unet eikä ole minkaanlaisia vaikeuksia nukkumisen kanssa.
Tosin viime syksynä ku oireilu alko niin töissäki oli tosi huonoja hetkiä, huimausta / pahaa oloa.. Hermot oli aina kireällä... Mut ku niitä kiristi just tää oireilu ja kiristää edelleen, nyt tosin neutraalimpi ku ei haittaa arkieloa, ainoastaan salia..:( Mut tuo huimaus ainaki johtu todennäköisesti siitä ku niska ja hartiat oli ihan jumissa, hieronta käynnit poisti ongelmat työpuolella.

Aika paljon vastauksia tullut tähän pahoinvointiin liittyen, mutta annanpa omanlaisen kuvan tai vastauksen asiaan liittyen. Eli itellä on ollut pari viikkoa sama homma, että oksettaa/yököttää. Erityisesti aamupalan (n. 7.30) ja koulussa (n.10.00) aikana tulee huono olo ja rupeaa oksettamaan. Itse tykkään syödä kananmunia aamulla, joten paistan paistinpannulla n. 3-4kpl ja pistelen menemään tai sitten keittämällä riippuu päivästä. Oon parinkuukauden sisällä lisännyt kananmunan syöntiä hurjasti, vaikka oon sanotaan viikoittain niitä syönyt elämän aikana, mutta nyt siis lisännyt niiden käyttöä. Itselläni tämä ainakin on saanut aikaa oksettavan fiiliksen päivälle. Myös, esim maitorahkan käyttö jota oon nyt jokailta syönyt purkin päivässä syksystä lähtien. Joten, jos syö liikaa niin kai sekin rupeaa tuppaamaan korvista ulos ja saamaan pahanolon tunteen.
Eli siis, jos esim oot jonkun ruoka-aineen suurkuluttaja ja tykkäät syödä esim rahkaa iltaisin (itse ananaksen kanssa) niin olisiko se rahkan syöminen toteutettava jossain muussa muodossa, esim blenderin kanssa saa tosi hyvii juomia aikaan ja menee paremmin kurkustakin alas, kuin tahmea rahka? Viellä, että jos tuppaat syömään suuria määriä ruokaa esim kanaa ja riisiä kuten joku täällä jo mainitsi, niin olisi hyvä lajitella se suuri ruoka-annos pienempiin osiin, kuin siihen että syö kaikki kerrallaan..

Tää on nyt mun omakohtainen näkemys, että mikä mut saa oksettaa tai voimaan pahoin. Toivottavasti saat vastauksii kysymyksiin :)

Ihan mielenkiintoinen näkökanta tässäkin, rahkaa olen vedelly kyllä vuositolkulla, yleensä iltaisin mutta välillä myös aamupalana,ihan sellaisenaan ilman lisukkeita.. Pitänee ilmeisesti hylätä sekin kokeeksi jossain välissä..

Laihdutus, ruoan pieni määrä, alhainen verensokeri, noista se sinulla näköjään johtuu. Kokeile kaurapuuroa ja proteiinisheikkiä noin 2h ennen harjoittelua. Älä juo paljon salilla, se turvottaa vatsaa ja oksettaa. Vältä kahvia ja kofeiinia ennen harjoittelua.

Laihdutus, ruoan pieni määrä, alhainen verensokeri, noista se sinulla näköjään johtuu. Kokeile kaurapuuroa ja proteiinisheikkiä noin 2h ennen harjoittelua. Älä juo paljon salilla, se turvottaa vatsaa ja oksettaa. Vältä kahvia ja kofeiinia ennen harjoittelua.

Kiitos vinkistä, kokeiluun tuokin.. Vettä en juurikaan litki enää salilla, korkeintaan sen verran että suu kastuu vähä.. Kahvin juonnin lopetin sen jälkeen ku oireilu alko, ku oletin närästykseks. Mut ilmeisesti sen juonnilla ei ollu mitään vaikutusta asiaan...

Back
Ylös Bottom