Huono olo treenatessa...

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moro..

Aloitan nyt tästä aiheesta oman ketjun, kun en oikein saanu entisiä keskusteluja selaamalla valaistusta asiaan.. Aiheena siis huono olo, joka tulee nykyään lähes joka treeni kerralla n.puolen tunnin treenin jälkeen, yleensä tulee oksettava olo ja on pakko keskeyttää treeni. Oireilu alkoi jo viime syksynä ja on koko ajan menny pahempaan päin, välillä oli ehkä kuukauden verran vähä parempana mut salista ei tule mitään, elämän ilo jo ihan hukassa..Joskus ruokailun jälkeen voi olla hieman närästystä, mut ei pahana ja töissä saa olla ihan normaalisti,vaikka teen raskasta työtä. Mut heti salilla, siellä se paska olo iskee, mut ei sit esim. lenkillä.. Käyn nykyään töiden jälkeen salilla, n.4h syönnin jälkeen. Ennen kävin illalla, n.2-3h syönnin jälkeen, mut ei vaikutusta asiaan, huono olo iskee aina.. Lääkärissäkin olen käynyt useaan otteeseen, mutta ei niitä vaan kiinnosta, vähä jotain aina tutkivat, antavat vähä pillereitä ja pihalle, sit taas kuukaudex jonoon jos haluaa takas kuulemaan samoja tyhjiä vastauksia.. Arvelin koettaa jos täältä löytys kohtalotoveri joka tietäs valaista asiaa, muuten seuraava vaihtoehto lienee täydellinen konkurssi eli yksityislääkärille meno.
En tiedä onko asiaan vaikutusta, mut pari vuotta sitten lopetin polttamisen, aloin harrastamaan reilusti enemmän aerobista liikuntaa ja syödä "terveellisemmin", tämänkö siitä saa ku yrittää elää terveellisesti ja päästä hyvään kuntoon!?
Salilla olen käynyt aktiivisesti reilut viisi vuotta.
Kiitti jos joku viitsii heittää ideoita olon parantamiseen.

Tuollainen huono ja oksettava olo tulee itselle yleensä vain aerobisessa treenissä ja varsinkin silloin kun treeni on ollut ns "ylikova". Miten kovaa treenaat? Tarkoitan tällä sitä, että vedätkö kaikki sarjat aivan hampaat irvessä loppuun asti ja aivan hapoille? Jos vedät, kokeile hieman keventää treeniä ja katso onko mitään vaikutusta asiaan.

Jep.

Viimeksi muokattu:
Mulla monesti selkäpäivänä samaa ongelmaa. Joskus käyny pyttyäki halaileen kovan treenin jälkeen, mikäs sen miehekkäämpää :D. Mulla ainaki tuntus vaikuttavan, jos on huonosti syöny kyseisenä päivänä. Saattaa 4 tuntia olla liian pitkä aika, kannattaa kokeilla vetää vaikka banaania noin tuntia ennen treeniä, jos vaan pystyy.

Laita lista lisäravinteista mitä käytät. Josko niistä löytyisi syy. (Ei niin että minä osaisin arvioida mutta joku muu varmaan osaa.)

Mulla on ollu vähän samaa ongelmaa muttei se nyt sentään ihan noin häiritsevää ole, pientä kuvotusta vaan.

Kuvotus saattaa johtuu kohonneista tulehdusarvoista. Jos on joku flunssa meneillä ja ei sitä tunnista itse. Mulla iski sellasta. Pidin pari viikkoa taukoa ja alko näyttää paremmalta. Toinen voi olla tosiaan tuo kova energiavajaus ja huono-olo tulla siitä.

Laitappa esimerkki päivä jolloin tuo on tullut. Mitä olet syönyt sinä päivänä, miten olet liikkunut ennen treeniä, millä intesiteetillä treeni jne.
Heitän nyt veikkauksia mistä voisi johtua...
-Olet jollekkin ruoka-aineelle allerginen?
-Talvella tulet kylmästä nopeasti sisään ja aloitat heti treenaamisen.
-Muuten liian rauhallinen päivä, et ota tarpeeksi rauhassa/maltilla/pitkään lämpöä?
-Treenaat jostain syystä kehollesi epäsopivaan aikaan, oletko kokeillut treenata välillä illalla toisinaan aamulla?
-Treenaatko aina samoilla liikkeillä?

Käytännössä katso mitkä asiat ovat samat noina kertoina kun tulee huono olo ja ala niitä vaihtelemaan kunnes löytyy helpotus.
Eka juttu varmaan voisi olla että jos ei mitään selvää löydy niin käyt jossain teettämässä jotain allergisuus testejä jne.

Milloin tuo olotila alkoi? Heti kun aloitit saliharrastuksen? Silloin voisit meinaan koittaa treenata vaihteeksi vaikka omalla painolla (punnerrusket jne.) ja entä tuo treenin laatu. Treenaatko aina maksimivoimaa, voisit kokeilla treenata vaikka välillä kestävyysvoimaa ja katsoa tuleeko samanlainen olo. Eli tehdä sellaisilla painoilla millä saat n-15-25 toistoa.

Käyn nykyään töiden jälkeen salilla, n.4h syönnin jälkeen.
Jos menisin salille 4h syönnin jälkeen niin varmasti tulisi paha olo. Itellä yleensä 1-1.5 tuntia väliä. Kokeile vetää jotain kevyttä safkaa sinne alle. Vedät vaikka banaanin ja hiukan jotain rahkaa siinä tunti ennen ja katso miten vaikuttaa.

Kovassa jalkatreenissähän on tavallista että tulee huono olo, mutta ei noina kevyempinä päivänä pitäisi tulla. Rupeeko sulla myös menemään korvat lukkoon? Itselläni käy tätä joskus ja tulee huono olo, johtuu verenpaineesta.

Itselleni tulee silloin tällöin treenin jälkeen migreenikohtauksia aura ilmiöineen ja se ei tosiaankaan ole kivaa :( Ponnistaminen laukaisee sitä luulisin.

Tämä päivä viimeisin,ku jäi treeni kesken, niin siitä esimerkki.
Aamulla ylös kuudelta, puoli litraa vettä naamaan, neljä ruisleipää juustolla ja makkaralla alas, perään puoli litraa vettä höystettynä vitamiinipillerillä, puoli kahdeksalta töihin, painia koneiden kanssa puoli kahteentoista, ruokalassa naamaan makaroonilaatikkoa ja pari vaaleaa leipää huuhdottuna alas mehulla ja piimällä, takas töihin ja nujuaminen jatkui neljään asti (juon myös päivän aikana muutamia lasillisia vettä ja työni on melko raskasta), neljältä salille, tein penkissä rintaa onnettomilla painoilla ja samoin vinopenkissä, 15 toiston sarjoja, kolmatta rintaliikettä suunnitellessa tuli lähtö salilta, ku tuntu et kohta laatotus alkaa (en silti oo ikinä (vielä?) oksentanu vaikka kuin huono olo tullu), sit ajelin kotiin ku myrskyn merkki ja paha olo katosi matkan aikana, harvemmin ikinä häviää jos salille jään väkisin. En juo yleensä vettä treenin aikana, kun tuntuu vaan pahentavan tilannetta. Treenaan välillä kovaa isoilla painoilla lyhyitä sarjoja, välillä pidempiä sarjoja kevyemmillä, sotken myös salipäiviä paljon keskenään eli teen tosi vähän mitään säännöllistä, tietysti jonkun verran lempiliikkeitä mitkä joka viikko käytävä läpi, lämmittelynä yleensä muutama minuutti crossarilla. Ja oon treenannu reilun viis vuotta ja nää oireet alko vasta viime syksynä, aluks tuli vaan penkkiä tehdessä kovilla painoilla, nyt tuntuu melkein joka liike saavan aikaan saman, tosin hauis ja ojentaja liikkeet helpoimpia saada läpi vietyä. Eikä tähän mennessä ole todettu mitään allergioita ja pari viikkoa sitten verikokeissa tulehdusarvot oli normaalit ja veriarvot hyvät. Pitäisi vissiin ensi viikolla siirtyä takaisin iltatreeniin ja katsoa onko mitään apua siitä, tosin sillon tein iltatreeniä ku oireet alko, eli n.2-3h ruuan jälkeen menin salille illalla. Eikä mikään ole olennaisesti muuttunut vuosien aikana, tosin viime vuonna pudotin painoa 16 kiloa mut ei luulis sekään rikos olevan..
Jotainhan tässä olis keksittävä ennenku hulluksi tulee..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nii ja ei tunnu korvissa mitään oireita olevan, eli ei mee lukkoon. Jollain muotoa tuntus että pulssin nousu aiheuttaa sitä paskaa oloa mut sit taas toisaalta miks ei lenkillä mitään ongelmia, myös lenkille menen yleensä suoraan töiden jälkeen syömättä..

Voiko itse salissa olla jotain huonon olon aiheuttavaa? Sehän on helppo testata, jos kokeilet kerran toista salia, tai menet salille lukemaan lehteä. Hometta rakenteessa, jokin tekstiili, joku omituinen puhdistusaine tms?

Voiko itse salissa olla jotain huonon olon aiheuttavaa? Sehän on helppo testata, jos kokeilet kerran toista salia, tai menet salille lukemaan lehteä. Hometta rakenteessa, jokin tekstiili, joku omituinen puhdistusaine tms?
Komppaan, erittäin hyvä ehdotus. Käy kokeilemassa jotain toista salia niin sillähän se selviää :)

On muuten hyvä pointti! Pitikin asiasta sanoa. Eli itse kävin joskus sellaisella salilla, jossa oli huono ilmastointi. Ongelma korostui kun menin joskus ruuhka-aikaan ja sali tupaten täynnä eli hapenpuute oli melkoinen. Tuolloin itsellä tuli välillä huono olo ja eriskummallista huimausta. Tätä ilmeni ainoastaan sillä salilla ja myöhemmin kuulin kun omistaja jutteli jollekkin paskasta ilmastoinnista, tila kun oli alunperin rakennettu johonkin toimistokäyttöön ja muut asiakkaat valitellu kanssa samasta..

On muuten hyvä pointti! Pitikin asiasta sanoa. Eli itse kävin joskus sellaisella salilla, jossa oli huono ilmastointi.

Tuo voi sitten ollakin veemäisempi etsittävä. Huono ilmastointihan ei välttämättä vaivaa, jos ei hengästy. Silloin ei lehden luku kelpaa testiksi.

Mutta oireiden alku syksyllä sopisi kuvaan esim. maahomeen kanssa. Sille allergisoituminen lapsuuden jälkeenkään ei olisi vallan tavatonta. Toki oireiden olettaisi helpottavan silloin itsestään lumen tullessa, mutta voihan tuo olla jotain muutakin hometta. Joku arkkitehti varmaan osaisi paremmin kertoa mihin hometta yleensä kertyy.

Jos ei tästä ole apua, niin hakisin vikaa ehkä kuntopyörän tms. avulla, tekemällä salilla muuta kuin punttia. Jos ongelma on vain tosi raskaassa lihastyössä, ei aerobisessa, niin minä en tiedä mistä se kertoo mutta ehkäpä lääkäri tietää. Oikea työ tuskin on ihan samassa mielessä raskasta, ei kai siinä koskaan mennä ihan maksimipainoissa pitkään, koska sehän edellyttäisi painon kasvavan koko ajan.

Juu, no itsellä nyt ainakin tulisi paha olo jos en mitään söisi raskaiden töiden jälkeen...? Siis ajattele sitä ruokaa ystävänä eläkä vihollisena. Kokeile ottaa jotain banaania tai vastaavaa heti töitten jälkeen nii siinä menee se 30-60min kun meet salille vaihat kamat päälle jne. Tarviit meinaa siellä salilla sitä energiaa minkä se ruoka tarjoaisi.

Kannatan myös että kokeilet tuota salin vaihtoa, salilla huono ilmanvaihto?

Itsellä tuli kanssa mieleen tuo, että jos ei lenkeillä tunnu niin silloin jotain häikkää maksimivoiman tuotossa?
Mitens spurttaaminen tai muut jutut joissa tehdään ns 100% tehoilla asioita. Eli jos juokset vaikkpa jotain 50-100m 5 vetoa minuutin palautuksilla niin mites sillon?

Mutta sun tehtävä ois ny koikeilla jos joku auttaa ja kertoo sitten tänne...
Vaihda:
-Salia
-Syömis aikoja
-Salillakäyntiaikoja

Sitten vielä, että mites syötkö tarpeeksi, treeniin nähden? Kokeile vetää vaikka 500+ kcal viikon ajaksi ja kato mitä tapahtuu.
Aika kaukaa haettua, mutta tuli mieleen että sulla sillon ku olit painavampi niin oli varmaan peruskulutus aika paljon suurempi ku mitä nyt pitäs olla niin eihän se mitenkään oo voinu ns. jäädä päälle?
Mutta vaikutti kuitenkin noi oireet semmosilta tyypillisiltä dieettioireilta.

Mulla tulee ihan hirveä olo käytännössä aina, kun vedän mavessa tai kyykyssä itseni ihan piippuun. Varsinkin mavessa tämä onnistuu liiankin helposti.

Muita liikkeitä saa pää märkänä tehdä eikä mitään. Aerobisessa ei myöskään tule paha olo.

Ainut mikä tosta itselle tulee mieleen olis joku hapenottokyvyn huonous ja korostuu sitten noissa rankemmissa liikkeissä niin pahasti, että tulee paha olo.

Mulla tulee huono olo kevyestäkin treenistä ja laatta lentää vähän kovemmasta. Aerobista kestää tehä. Itellä syy on se et syön liian vähän. Mulla vähän auttaa asiaan että juon treenin aikana, en vettä vaan jotain missä on sokeria. Mutta ei hirveitä määriä vaan lähinnä sellasta suun kostuttelua.
Voisko olla alhainen verensokeri? Se ainaki tuo huonoa oloa ja varsinki kovan rasituksen yhteydessä.

Riittävän kovat maitohapot kun vetää kroppaan, niin huono olo tulee kyllä useimmille. Siinähän ei sinänsä mitään ihmeellistä ole, mutta ei tuon luulisi penkissä kovin äkkiä tulevan..

Testaa tehdä välillä lyhyempää sarjaa isommilla painoissa (3-5 toistoa). Tuleeko edelleen huono olo?

Toki aina voi käydä heittämässä laatat (vaikka sormet kurkkuun jollei muuten irtoa) ja sitten takaisin raudan ääreen. Jollei lääkäri mitään löydä, ja muuten tunnet itsesi perusterveeksi, niin minä tekisin näin.

Back
Ylös Bottom