HUOMIO! Lukioon aikovat lukekaa.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kvu
  • Aloitettu Aloitettu
Yliopistolle ja korkeakouluihin pääsevät myös amikset pääsykokeen kautta, mutta yleensä heillä on vähemmän lähtöpisteitä. Esim. kauppatieteissä tämän vuoden YO:t saivat 2 lisäpistettä. Ja lisäksi yhteispiste kiintiöön amikset saavat vähemmän pisteitä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voi elämän käpyset niitä kaikkia kymmenia ja kymmeniä "täytekursseja" joita kävin jotta saisin 75kurssia kasaan. Vituttaa.

En osaa piirtää mutta melkeen kaikki kuviksen kurssit käyty.
Sama musiikissa.
Kävin 4/5 uskonnonkursseista jonka jälkeen erosin kirkosta.
Liikuntaa (ainoo kiva aine) niin paljon kun pystyin.
1. vuos pitkää matikkaa (5 kurssia) jonka jälkeen lyhyttä matikkaa. En korvannut lyhyen kursseja pitkillä koska muuten olisi 5 kurssia jäänyt saamatta.
Ja näitä riittää.....

En jaksanu lukee kaikkia viestejä mutta pakko vaan sanoa tähän väliin että mä kävin lukiossa 103,5 kurssia eikä tehny yhtää tiukkaa :D

Voi elämän käpyset niitä kaikkia kymmenia ja kymmeniä "täytekursseja" joita kävin jotta saisin 75kurssia kasaan. Vituttaa.
QUOTE]

Ei kai se ole lukion vika jos opiskelu ei kiinnosta. Kaikki kurssit voi ajatella täytekursseiksi jos sille tielle lähtee. Joka paikassa voi rimaa hipoen saada homman suoritettua, jos se on ainoa tavoite. Kyllä näitä perseilijöitä on ihan jokaisessa koulussa ja kaikilla tasoilla.

Enpä viittinyt uutta keskustelua avata, kokeillaan täältä ensin :)

Onkos kenelläkään kokemuksia AMK:n aikuiskoulutuksista? Ja mieluummin kiinnostaisi tuo insinööri...

Opiskeluhan on monimuotokoulutusta mitä voi suorittaa työn ohella niin sehän sopisi kuin nenä päähän...
Kaipailisin vähän kokemuksia että minkäslaista on ollut ja minkälaiset pohjat tuo vaatii. Kuulunut vähän kaikenlaista juttua noista, niin hyvää kuin pahaakin :(

No, pääsee myös amiksesta suoraan korkeakouluun (yliopistoon, TKK:hon yms.). Keskimäärin voisi kuvitella amispohjalta olevan vaikeampaa päästä kuin lukiopohjalta, koska aika harvassa ilmeisesti amispohjalta tulevat ovat korkeakouluissa.

Ja konkreettisia tapauksia voi olla vaikea kuulla, kun niitä on ilmeisesti niin harvassa. Mutta on se silti mahdollista.

Mielenkiintoista.

Olen aina ollut siinä käsityksessä, että TKK:lle vaaditaan lukion pitkän matematiikan ja kemian/fysiikan suorittamista. Myös vastaavat IP ja Reifeprüfungit kelpaavat. Lukion lyhyenmatikan lukijoillekin on oma (pieni) kukkaiskiintiönsä, eivätkä nämäkään pääse kunnolla aloittamaan opiskelujansa ennen kuin ovat suorittaneet pitkän matikan.

Ammattikoulusta TKK:lle päästäkseen pitää käsittääkseni suorittaa pitkä matematiikka ja fysiikka/kemia tai sitten AMK-tutkinto pohjalle, eli ei ihan suoraan pääse.

Pääsykokeissa tosin saattaa riittää, että osaa vaaditut tiedot (pitkä matikka ja fysiikka/kemia); tosin esimerkiksi ylioppilaskirjoitukset läpäisseet, mutta ilman lukion päästötodistusta olevat, eivät ole hakukelpoisia.

Itsekin kirjoitin valkolakin aikuislukiosta. Kyllä siellä joutui "lukemaan" enemmän kuin päivälukiossa, sillä kun päivälukiossa pitkää matematiikkaa oli 4 päivänä viikossa, jäi siitä paljon paremmin tekemättä yhtään mitään päähän kuin aikuislukion 2 päivän opetuksesta. Sai siinä sitten vähän pistää hikeä virtaamaan kun huomasi ettei se mennytkään yhtä huolettomasti.

Yksi mahdollisuus on tietysti yhdistetty ammattikoulu+lukio, mikäli siis ei ole täysin varma akateemiselle puolelle suuntautumisestaan lukion jälkeen. Esim. ammattikorkeakouluun aikoville voisi tuota suositella harkitsemisen arvoisena vaihtoehtona. Itsehän olen AMK:ssa, ja kurssitovereissa on aika monta noita yhdistetyn käyneitä. Tuntuisivat muuten olevan kärkipään tyyppejä pitkälti..

Mitä olen pikkuveljen edesottamuksia seurannut, niin kyllä ammattilukiossa saa hikoilla enemmän kuin lukiossa tai pelkässä ammattikoulussa. Ei taida alle 40 tunnin viikkoja olla juurikaan.

Ehtoita!

Tuossa päivä, kaksi takaperin kolahti luukusta alas kutsu aikuislukioon. Kun monessa viestissä on tullut ilmi tavallisen lukion ylivertaisuudesta yleissivistämisessä, voisiko joku tarkalleenottaen kertoa ne seikat joissa aikuislukio jää jälkeen tuolla osa-alueella.

Nostan korkealle omassa arvostuksessani yleissivistyksen. Vapaa-ajallani olen harrastanut musiikkia, liikuntaa ja jonkinasteista kuvaamataitoa tenavasta asti. Sillä tuo jäi kiinnostamaan.

Itse tiesin jo yläasteella mitä halusin. Jätin lukion käymättä (Yleissivistystä voi hankkia itse paljon tehokkaammin kuin lukion tarjontaan tyytyen), muutin pois kotoa ja menin ammatilliseen koulutukseen. Amiksen kautta menin korkeakouluun ja nyt möllötän tutkijana valtiolla :rock: Onneksi nykyään voi minkä tahansa amiksen tai lukion jälkeen hakea mihin vaan..

Itse ainakin luulen olevani (omalla tavallaan) eri ihminen kuin mitä 15-vuotiaana. 15-vuotias ei välttämättä osaa katsoa kaikkia vaihtoehtoja läpi ja erityisesti miettimään tulevaisuuttaan pitemmälle kuin parin vuoden päähän.

Mutta mitä oikeasti ne lukion parit kuviksen ja musiikin kurssit kenellekkään merkitsevät yleissivistyksen kannalta. Piirretään jotain turhaa ja soitetaan vaikka ei osata.

Jokainen joka käy aikuislukion varmasti löytää ihmisiä joiden kanssa keskustella asioista, ei siihen päivälukiota tarvita. Enemmänkin luulen, että aikuislukion käyvät saavat laajemman käsityksen ympäristöstään ollessaan kanssakäymisessa eri ikäluokkien kanssa.

Toisaalta itse kävin normaali lukion. Oppi siellä ryyppäämään (huom (lukion) juhlat), ainoa asia edesauttamassa opintoja teekkarina. Mutta olisin jo vanhempi teekkari, jos olisin käynyt aikuislukion - rupesi sylettämään.

Kiitos pakkiksen suullinen kanssakäyminen on vähentynyt radikaalisti. Suosittelen lukiota ilman pakkista.

No, pääsee myös amiksesta suoraan korkeakouluun (yliopistoon, TKK:hon yms.). Keskimäärin voisi kuvitella amispohjalta olevan vaikeampaa päästä kuin lukiopohjalta, koska aika harvassa ilmeisesti amispohjalta tulevat ovat korkeakouluissa.

Ja konkreettisia tapauksia voi olla vaikea kuulla, kun niitä on ilmeisesti niin harvassa. Mutta on se silti mahdollista.

Mitenkään vinoilematta totean, että minulla lorahtaisi kyllä p****t housuun jos aikoisin päästä TKK:n pääsykokeista läpi ammattikoulupohjalta: http://www.dia.fi/materiaalia.html :hyper:

Varsinkin noi insinööripuolen matematiikan kokeet ihania! Nyt 8 kurssia pitkää matikkaa välttävällä menestyksellä lukeneena olen itsekin melko aseeton noiden edessä... :D

Tuli tuota iltalukiota muistaakseni päivälukion ekana tai tokana vuonna harkittua, että vois olla enemmän töissä. Mutta onneksi en vaihtanut, samanikäiset kaverit ja liikkakurssit (9 nyt suoritettuna, eli aika iso siivu siitä 75:stä:)) olis jääneet pois ja nehän on lukion parasta antia:hyper:.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom