Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei voi ajatella ihan noin. Käytännössä jokainen osa-alue (treeni, lepo, ravinto) ovat itsessään 100% arvoisia. Jos yksikin osa-alue on heikolla pohjalla, kärsii kokonaisuus.Hulkki, onko tärkeämpää olla optimaalinen ruokavalio vai optimaalinen treeni? Minkä suuruisiksi laskisit niiden osuuden kehityksestä, niin lihasten kuin voimien suhteen?
Koska syön muuten hyvin rasvattomia ruokia, voin aika pitkälti kontrolloida mistä lähteistä rasvani otan. Käytännössä olen tehnyt niin, että päivän aikana kolme protsku+rasva-ateriaa, joista yhdellä olen syönyt pääasiassa tyydyttyneitä rasvoja (esim. kananmunia) ja kahdella muulla rasvat on tullut oliivi- ja pellavansiemenöljystä. Lisäksi varmistan EPA/DHA-saannin vetämällä 5-10 kalaöljykapselia päivässä.Hulkki: Mitä rasvoja otat päivän mittaan, miten paljon ja milloin? Itse en oo koskaan ottanu rasvoja mitenkään purkista, vaan ainoastaan kiinteen ruuan mukana tulevat (ilmeisesti siis suurin osa huonoja rasvoja).
En jaksanut kirjoittaa viimeisimpiä bulkkisyömisiä tyhjästä, joten tässä jo aiemmin postaamani noin 4000 kalorin treenipäivän ruokaohjelma. Taisin syödä tällä ohjelmalla vuoden alussa, kun totuttelin takaisin plussille 28-viikkoisen dieetin jälkeen. Ennen kisadieettiä söin treenipäivinä noin 4500 kcal.Jaksaisitko heittää yhen päivän syömiset bulkilla?
Hiilarit syödään aamulla, ennen treeniä ja treenin jälkeen. Koska lepopäivänä ei ole treeniä, syödään hiilarit aamulla eli päivän ensimmäisillä aterioilla. Käytännössä olen kuitenkin tehnyt usein niin, että aamiainen sisältää hiilaria, sitten koulussa vedän pari protskuöljydrinksua vihannesten kera, ja koulun jälkeen syön himassa pari protskuhiilariateriaa ennen päivän viimeistä ateriaa, joka on taas protskurasvasetti.Entä hiilareiden nauttimisajankohta ja hiilari/protsku-aterioiden määrä lepopäivinä, miten sattuu?
Ei voi ajatella ihan noin. Käytännössä jokainen osa-alue (treeni, lepo, ravinto) ovat itsessään 100% arvoisia. Jos yksikin osa-alue on heikolla pohjalla, kärsii kokonaisuus.
Hulkki sanoi:Usein kuvitellaan, että treeni on ravintoa tärkeämpää koska kun treenaamaton ihminen aloittaa salitreenin, on muutos silmin havaittava. Mitä ihmiset eivät yleensä tajua, että vaikka ruokavalioa ei ajateltaisi lainkaan, on tavallisen ihmisen ruokavalio (jolla ihminen pysyy hengissä ja säilyttää painonsa) silti korkeammalla prosentuaalisella tasolla kuin nolla. Sen sijaan jos kroppaa ei rasiteta lainkaan, on treeni hyvin lähellä nollatasoa treenaamattomalla sohvaperunalla.
Hulkki sanoi:Mietipä mitä tapahtuu, jos treeni ja lepo ovat 100-prosenttisella tasolla, mutta ruokavalio pudotetaan nollatasolle (ei syödä mitään)? Luuletko, että täydellinen treeni ja lepo kykenevät jotenkin kompensoimaan ravinnon totaalisen puutteen?
Entäpä jos ravinto ja lepo ovat 100-prosenttisella tasolla, mutta treeni pudotetaan nollatasolle (kaikki fyysinen rasitus poistetaan, ja ukko pistetään makaamaan liikkumattomana sängyssä päivästä toiseen)? Luuletko että loistava ruokavalio ja lepo kykenevät mainittavasti kompensoimaan fyysisen rasituksen totaalista puuttumista?
Pointti on siinä, että kokonaiskehityksen laskukaava (jossa muuttujina treeni, ravinto ja lepo) ei ole summa- vaan tulomuotoinen yhtälö. Kaikki osa-alueet ovat kerroinmuotoisia tekijöitä kokonaiskehityksessä. Eli jos treeni ja lepo ovat esimerkiksi 100-prosenttisella tasolla, mutta ruokavalio vain 70-prosenttisella, on kokonaiskehitys vain 100% x 100% x 70% = 70-prosenttista. IMHO.
Parempi jättää laittamatta, kestäisi about 2 minuuttia ennen kuin ensimmäiset "höhhhöhöhöhö, toiko muka natu!12!! vittu toi o isompi ku mä vaik mä oo vetäny jo 13-vuotiaast atsi kasvuu ja sutsaa ja dekaa!! vitu sinisilmäne idiootti vitu hulki ! joo nii oha ronnie coulmanki natu niil o testit ja se sano nii! omg wtf lol!11!" -kommentit täyttäisivät tämänkin threadin.Pistäpä Hulkki joku hyvä Layne Nortonin kuva tänne..
Parempi jättää laittamatta, kestäisi about 2 minuuttia ennen kuin ensimmäiset "höhhhöhöhöhö, toiko muka natu!12!! vittu toi o isompi ku mä vaik mä oo vetäny jo 13-vuotiaast atsi kasvuu ja sutsaa ja dekaa!! vitu sinisilmäne idiootti vitu hulki ! joo nii oha ronnie coulmanki natu niil o testit ja se sano nii! omg wtf lol!11!" -kommentit täyttäisivät tämänkin threadin.
skeema sanoi: