Huljahdusoppi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TheLORD
  • Aloitettu Aloitettu
Eipä tullut sitten väsyneenä selitettyä kunnolla mitä tuo huljahtaminen meinaa. Eli aukaistaan rahkapurkki ja käännetään ylösalaisin ruuanvalmistusastian päällä. Spar rahka tippuu kokonaisena klönttinä astiaan ja alkuperäiseen astiaan ei jää mitään. Ehrmannissa jää yli puolet alkuperäiseen pakkaukseen ja ne joutuu kaapimaan vaikka lusikalla pois purkista. Sitä mietiskelin että miten lämpötila vaikuttaa tuohon vai vaikuttaako ollenkaan.

Oletteko tutkineet mitkä rahkat huljahtaa missäkin lämpötilassa helpoiten?

Tässä minun tutkimuksieni tuloksia:
Spar rahka kaikissa lämpötiloissa
Valio lämpimänä
Ehrrman ei huljahda

Joku voi kysyä mitä hyötyä tästä tiedota on mutta hyöty on se että ruuanlaitto nopeutuu huomattvasti kun ei tarvi purkin pohjalta kaapia

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen myös huomannut että Erhmann huljahtaa vain n. 50 % tapauksista. Asiaa auttaa, kun huljuttelee vinoon, ei pystysuoraan. Näin olen saavuttanut lähes 90% huljahdusvarmuuden :D

Vaikka kyse on pienestä asiasta, niin se kyrsii kun se rahka ei putoa kokonaisena sieltä askista. Lämpötila siihen vaikuttaa, koska ehrmanni huljahtaa ja ei huljahda.

No mites selität sen että mä otan sen aina jääkaapista (jossa pitäisi tietty olla sama lämpö) ja joskus se tulee kokonaisena ja joskus ei. Kyllä siinä jo täyty olla jotain takemistä koostumuksen kanssa tai joku muukin selitys. Toki siis tuo lämpö vaikuttaa myös, mutta tuossa kohtaa se on eliminoitu pois.

itsellä "huljahtaa" ehrmann aina, sitä pitää vaan ravistaa muutama kerta ennenku avaa

edit: eikö rahkan fysiikanlakien mukaan pitäisi huljahtaa helpommin kylmänä, kun se on "tiiviimmässä" tilassa kun lämpimänä (lämpölaajeneminen)

Sen olen kyllä pistänyt merkille että valio huljahtaa paremmin kuin ehrami. Sen huljahtaminen onnistuu lähes aina täydellisesti. Johtunee varmaan myös jääkaapin lämpötilasta.

Sen olen kyllä pistänyt merkille että valio huljahtaa paremmin kuin ehrami. Sen huljahtaminen onnistuu lähes aina täydellisesti.

Varmasti, kun Valio on semmosta kovaa, yhtenäistä massaa. Ehrmann on selvästi löysempää ---> jää helpommin reunoihin kiinni.

Ehkä ehrmannin kohdalla on juuri kyse siitä, että se on juuri kiinteän ja löysän välimaastossa. Lämpimänä se on löysempää kuin jääkaappi viileä--->rakenne ei ole niin jähmettynyt, että jäisi pohjalle.

Miettikääpä sitä ;)

Ehrmann tulee aina purkista kokonaisena ja nättinä, kun lusikalla vähän auttaa kulmasta, siis niin että pääsee ilmaa rahkan ja purkin väliin. Plop! Toimii eikä petä (melkein) koskaan! :) Ei siis tarvitse kaapia mitään.

kyllä valion rahkakin huljahtaa kokonaisena purkista ja helposti!
ei täydy ku pikkasen ravistaa nii johan huljahtaa...

eikö rahkan fysiikanlakien mukaan pitäisi huljahtaa helpommin kylmänä, kun se on "tiiviimmässä" tilassa kun lämpimänä (lämpölaajeneminen)

Purkki taitaa noudattaa samaa lakia kuin sisältökin... Mulla muuten Ehrmanni huljahtaa lähes aina, kun teelusikalla hieman raottaa rahkan ja purkin väliä, samalla purkkia vinottain alassuin pidellen. Aina ei tosin huljahda, mikä on varsin ärsyttävää. Hyvää tavaraa menee hukkaan, kun kaikkea ei saa kaavittua purkista.

Ehrmann tulee aina purkista kokonaisena ja nättinä, kun lusikalla vähän auttaa kulmasta, siis niin että pääsee ilmaa rahkan ja purkin väliin. Plop! Toimii eikä petä (melkein) koskaan! :) Ei siis tarvitse kaapia mitään.

Yhdyn lumitähteen, toimii 98% varmasti. En edes muista koska olisi osissa rahkat tullut purkista. Aina tulee nätisti yhtenä klönttinä :)

Tuossa on myös se, että osa rahkasta tiivistyy tai neste tulee pintaan ja sivulle ja luikastaa sen purkin reunat joten helpommin tulee pois...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom