Huljahdusoppi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TheLORD
  • Aloitettu Aloitettu
On kyllä ihan kingi tredi, nimikin on varsin hyvä:rock:

Ei tarvitse huljutella kun syö suoraan purkista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ole rahkapurkkia tullut kuunaan avanneeksi (mikä on rahka englanniksi?), mutta tuntuisi että huljahtaminen riippuu rahkalajin viskositeetistä. Vetisessä rahkassa lienee pienempi viskositeetti, joten se huljahtanee helpommin kuin ei-vetinen rahka. Samoin lämpötilan nousu yleensä vähentää viskositeettiä ja siis parantaa huljahtuvuutta.

Toisaalta vähäinen vetisyys voi tehdä rahkasta kiinteämmän, jolloin se pysyy paremmin yhtenä möykkynä. Joten en siis tiedä. :rolleyes:

En ole rahkapurkkia tullut kuunaan avanneeksi (mikä on rahka englanniksi?), mutta tuntuisi että huljahtaminen riippuu rahkalajin viskositeetistä. Vetisessä rahkassa lienee pienempi viskositeetti, joten se huljahtanee helpommin kuin ei-vetinen rahka. Samoin lämpötilan nousu yleensä vähentää viskositeettiä ja siis parantaa huljahtuvuutta.

Toisaalta vähäinen vetisyys voi tehdä rahkasta kiinteämmän, jolloin se pysyy paremmin yhtenä möykkynä. Joten en siis tiedä. :rolleyes:

Suuri viskositeetti synnyttää rahkassa itsessään suuremman kitkan, jolloin rahka pysyy paremmin kasassa. Nyt Ehrmann jää purkin reunoille ikävästi kiinni kun se useimmiten hajoaa keskeltä eikä huljahda kokonaisena :(

->suurempi viskositeetti ja/tai liukkaampi muovi parantaisi asiaa
(Valion rahkat huljahtavat helpomminkun ovat kiinteämpiä)

Suuri viskositeetti synnyttää rahkassa itsessään suuremman kitkan, jolloin rahka pysyy paremmin kasassa. Nyt Ehrmann jää purkin reunoille ikävästi kiinni kun se useimmiten hajoaa keskeltä eikä huljahda kokonaisena :(

Kuvittelin mielessäni vetistä rahkaa, joka liukuu muovin pinnalla paremmin kuin ei-vetinen rahka. Tiettykin tämä toinen seikka jonka mainitset, voi olla merkittävämpi huljahtamisen kannalta. Lämpötilan nousu kuitenkin parantaa tuota liukuvuutta juuri viskositeetin alenemisen takia, luulemma.

taitaa tosiaan olla kvarkkia tuo rahka ulkomaalaisittain. Ei ole juuri näkynyt kaupoissa täällä.

Melekosta tiedettä tää :D

attachment.php

Liitteet

• einsteinshow.php.jpg
    einsteinshow.php.jpg
    31,7 KB · Katsottu: 636
En ehkä sittenkään ole outo.... tämä on yksi niistä monista pienenpienistä asioista joilla päätäni vaivaan. Joku muukin on miettinyt huljahdusasiaa...

Ei auta puristelu, silloin huljahtaa vain osa ja jää lusikoitavaa. Nyt joku einstein vois ottaa selvää tästä mysteeristä. Onko paikalla ketään Huljahdusexperttiä?

tästähän saadaan taas yksi expertti lisää pakkikselle. Expertti joka tutkii uusia, juuri markkinoille tulleita maitorahkoja ja vertaa niitä vanhoihin ja tuttuihin rahkoihin. Expertti myös selittää, miksi jotkut maitorahkat irtoavat helposti purkeistaan, kun taas joihinkin pitää hakea se vesuri sieltä varastosta, jotta saisi tämän...ah... niin mahtavan eineen pois kuorestaan.

Itse olen huomannut kun asun pienessä kylässä ja ehrmannia ei kaupassa mene niin paljo kuin suurissa kaupungeissa, niin erot huljahduksessa ovat eräkohtaisia. Kun olen toisinaan verrannut eri päiväyksellä olevia ehrmanneja niin päiväys #1 omaava purkki huljahtaa ja #2 ei huljahda. Ja tämä sama asia toistuu jokaisessa päiväys #1 ja #2 purkissa. :)

Painaa pikkasen ehhermann purkkia ja pistää ruokalusikan reunan väliin ja ottaa sen pois. Tulee kokonaisena poikkeuksetta.

Kilkennyn teoriasta jäi yksi pieni osa-alue puuttumaan: Murphyn laki. Murphyn laki koskee myös huljahdusta.

Esimerkki: Ehrmann ei ole huljahtanut moneen kertaan. Tästä tyytyväisenä uskallan valuttaa sen ällö-veden seuraavasta purkista koiran ruokakuppiin. Ja siinä samassa Ehrmann huljahtaa... Ainakin koira oli tyytyväinen.

Itse olen huomannut kun asun pienessä kylässä ja ehrmannia ei kaupassa mene niin paljo kuin suurissa kaupungeissa, niin erot huljahduksessa ovat eräkohtaisia. Kun olen toisinaan verrannut eri päiväyksellä olevia ehrmanneja niin päiväys #1 omaava purkki huljahtaa ja #2 ei huljahda. Ja tämä sama asia toistuu jokaisessa päiväys #1 ja #2 purkissa. :)

Täällä eräästä pienemmästä kaupasta kun ostaa, Ehrmann alkaa valumaan purkistaan jo kun vähän kallistaa. Ei siis huljahduksesta tietoakaan. Isommista marketeista kun ostaa, niin rahka irtoaa oikein nätisti purkista kun lusikalla reunasta vähän auttaa.

Hernekeittopurkkityyliin moralla reikä pohjaan ja kevyt puhallus. Rahkamassan ja purkin väliin muodostuva ilmanpaine ilmanpaine saa aikaan rahkan tasaisen huljauduksen. Huljahtaneen rahkan sekaan voi sit huljautella ihan mitä itse tahtoo.

Kyllä näin on, tosin Quark tarkoittaa myös kvarkkia, mikä on aineen perusosanen.
Jeah, ja arvatkaapa ketä aikoinaan tuppasi naurattamaan Budokassa ollut juttu, jossa kvarkkia kehuttiin hyväksi ruoaksi.

Mutta asiaan. Valion olen saanut huljahtamaan, mutta onko kukaan edes yrittänyt samaa 500g milbonalla (se Lidlin herkku)? Siinäpä vasta liisteri.

Mutta samapa tuo, purkistahan nuo pienet tulee yleensä syötyä. Sitä kun asuu yksin, myös tiskaa yksin :)

Mulla huljahtaa n. 90% Ehrameista ilman "korvausilmareikää" tai muita niksejä.. Ne loput 10 % joista tippuu tarjoiluastiaan vain n. ½ on vielä mahdollista huljauttaa!! Huonosti huljahtanut rahka huljautetaan työntämällä lusikka nurkasta pohjaan asti ja kääntämällä lusikkaa hieman (rahkapurkin avoimen "kidan" osoittaessa kohti tarjoiluastiaa)..

Huljahdus on puoli ruokaa!!

Kokeilin tuota eniten suosittua huljautusniksiä, siis lusikalla reunan raottamista. Ja huljahti niin sulavasti, että meinasi tippua lautasesta ohi :rock:

Eehrmann eehrmann, älä tule paha kakku, tule hyvä kakku. Tota mantraa kun hokee ja samalla lusikalla kopauttaa, niin AINA flätsähtää kokonaisena lautaselle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom