Huimaus treenissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jontte62
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikää on jo 48 ja harjoitusvuosia takana, muutamia vuosia aina sarjan jälkeen huippaa sen verran, että varmuuden vuoksi johonkin aina nojattava. Oiskohan kellää mitää neuvoo mistä moinen johtuu. Muuten olen ihan tip-top kunnossa.

Sokerit, verenpaine/hemoglobiini tai nestetasapaino perseellään..? Lekuri varmaan tietäis ja osais auttaa paremmin..

Tää nyt on vähän tällänen yleistys, mutta tokikin kannattaa ottaa selvää mikä vaivaa.

Itsellä kuitenkin näin: Aina kovissa sarjoissa (kyykky, mave) joka aiheuttaa painetta kuuppaan niin näkyy aina sarjan jälkeen otavat sun muut tähtikuviot silmissä ja pitää aina hetkeksi istahtaa. Itse pidän sitä ihan normaalina, ja varsinkin sarjojen aikana aivojen verenkirto saattaa pysähtyä pieneksi hetkeksi joka johtaa pyörryttävään fiilikseen.

Ikää on jo 48 ja harjoitusvuosia takana, muutamia vuosia aina sarjan jälkeen huippaa sen verran, että varmuuden vuoksi johonkin aina nojattava. Oiskohan kellää mitää neuvoo mistä moinen johtuu. Muuten olen ihan tip-top kunnossa.

Verenpaineet kannattaa tsekkauttaa, jos on alapaineet korkealla niin varmasti huimaa.

Itse pidän sitä ihan normaalina, ja varsinkin sarjojen aikana aivojen verenkirto saattaa pysähtyä pieneksi hetkeksi joka johtaa pyörryttävään fiilikseen.

Jos noin käy, niin huolestuisin erittäin paljon... jos kerkiää enää huolestumaan :D

Jos noin käy, niin huolestuisin erittäin paljon... jos kerkiää enää huolestumaan :D

No itse ainakin luulisin huippauksen johtuvan siitä, että ainakaan aivot ei tuossa tilassa saa tarpeeksi happea, tai sitten se paine vain kasvaa liian suureksi. Mistä minä tiedän :(

Tää nyt on vähän tällänen yleistys, mutta tokikin kannattaa ottaa selvää mikä vaivaa.

Itsellä kuitenkin näin: Aina kovissa sarjoissa (kyykky, mave) joka aiheuttaa painetta kuuppaan niin näkyy aina sarjan jälkeen otavat sun muut tähtikuviot silmissä ja pitää aina hetkeksi istahtaa. Itse pidän sitä ihan normaalina, ja varsinkin sarjojen aikana aivojen verenkirto saattaa pysähtyä pieneksi hetkeksi joka johtaa pyörryttävään fiilikseen.

Törmäsin samaan aikoinaan kun tein pitkiä sarjoja reidenojennusta.

Ei tuu kyllä treeneistä mitään kun tulee niin huono olo salilla,etoo oksettaa ja alkaa kummasti flippailemaan,heittelemään päässä,vähän vaikee selittää.
Kuukauden pidin treeneistäkin taukoo ja lekurissa on juostu,veret,virtsa,sydän,silmät,sokerit tutkittu,pääkin kuvattu,hierojalla käynyt,mitään vikaa ei löydy.
Paniikkikohtauksen tapasia on tullut 2 kertaa kotona niin että on joutunut ambulanssin soittamaan,joten lekuri määräs mielialalääkityksen (citaploram orion) ja rauhottavia (opamax).
En kyllä ymmärrä jos on paniikkihäiriötä niin miten vois tehdä salilla niin huonon olon?

Vähentää huimausta: riittävä alkulämmittely (esim. 5-10 min kuntopyörällä tai soutulaitteella suht rauhassa), energiajuomat, riittävä hengittäminen sarjan aikana
Lisää huimausta: failureen tehdyt sarjat/muuten liiat kova treeni, syöminen ennen treeniä, väsymys

Lähde: Izzmanin subjektiiviset kokemukset, Izzman et al. 2010

Parracuda: voihan noi paniikkihäiriöt vaikuttaa siihen huimauksen ja/tai huonon olon kokemukseen, että se jotenkin vaivaa enemmän tai tuntuu voimakkaammalta. Ihan ensimmäisenä jättäisin väliin tai hakisin syitä sun käsittääkseni ajoittain "rouhimista lisäravinteista".

Vähentää huimausta: riittävä alkulämmittely (esim. 5-10 min kuntopyörällä tai soutulaitteella suht rauhassa), energiajuomat, riittävä hengittäminen sarjan aikana
Lisää huimausta: failureen tehdyt sarjat/muuten liiat kova treeni, syöminen ennen treeniä, väsymys

Lähde: Izzmanin subjektiiviset kokemukset, Izzman et al. 2010

Parracuda: voihan noi paniikkihäiriöt vaikuttaa siihen huimauksen ja/tai huonon olon kokemukseen, että se jotenkin vaivaa enemmän tai tuntuu voimakkaammalta. Ihan ensimmäisenä jättäisin väliin tai hakisin syitä sun käsittääkseni ajoittain "rouhimista lisäravinteista".

Ei ole tullut otettua heraa/kreaa/glutaa vahvempaa koskaan,meininki on ollut mutta onneks on toimitus tökkinyt ja homma on jäänyt sikseen,tietenkin olisin ensimmäisenä roinat jättänyt oireitten alkaessa jos niitä käyttäisin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ikuna ei ole terveenä salilla huono olo tullut, joskus on ollut ns. "kevyt päinen" olo kun nousee nopeasti kyykyn/maven jälkeen. Meidän sali on ihan kellarissa, eikä minkäänlaista toimivaa ilmastointia. Joskus pidetään kaikki ovet auki, jotta ilma vaihtuis edes vähän.

Mitä kovempi/pitempi treeni sitä huonompi olo,eikä treenit todellakaan kovia verrattuna aikaisempaan ja max.45min.
Olo on kännisen oloinen,päässä "heittelee" ja on olo muutenkin levottoman oloinen,vapina on melkoinen ja treenin jälkeen menee istuessa tunti kaks ennen kuin uskaltaa suihkuun mennä.

Noilla tiedoilla lähtisin vielä tutkimaan kilpirauhasen ja lisämunuaisten toimintaa (ei siis pelkkä TSH ja T4V). Ei liene poissuljettua, että esim kortisolin säätelyssä olis jotain häikkää. Noista nyt luettelemistas oireista kiinnittäisin eniten huomiota vapinaan, tarkoitan että se voi olla "avainoire" diagnoosia haettaessa.

Se sopis mun mielestä siihen ns. paniikkihäiriö-tyyppiseen kohtaukseenkin eli ehkä se ei ole ollut psyykkistä alkuperältään.

Itellä on joka kerta salilla ollessa sarjojen jälkeen huimausta, mavessa ja kyykyssä eniten, sitten tulee penkki ja loput jälessä. Välillä jopa näkö sumenee kokonaan ja pakko ottaa tukea ja päässä pyörii. Kokeilin jopa maximia mavessa sarjojen päätteeksi (onnistuneesti) ja pyörryin pystyyn. Ja minulla on alhainenverenpaine.

Kilpirauhanen on kunnossa,munuaisista en tiedä sen enempää kuin että laajassa verenkuvassa/virtsassa oli ok.
Se paniikkihäiriö vois olla ihan mahdollinen ja vois olla aiheutunut alkuvuoden/kevään ylikunnosta,stressistä,helteistä ym.ym.
Pahimmat kohtaukset 3kpl on tullut himassa ja sopi luonteeltaan paniikkihäiriöön.
Paniikkihäiriössä oireita pahentaa ruumiillinen rasitus (sali).
Kesällä 2005 kun aloittelin sali harrastusta niin syksystä alkoi samankaltaisia oireita,silloinkin tutkittiin kaikki ja lopulta määrättiin mieliala lääkitys,oliskohan silloinkin kroppa reagoinut liian kovaan treeniin alussa niinkin voimakkaasti.

Toi huippaus voi myös johtua kireistä lihaksista niska ja hartia seudulla.Hartia ja niskan lihaksien kireys estää normaalin hapensaannin aivoihin, josta seurauksena on aina yleensä huippaus/päänsärky(tension neck) . Suosittelisin hierontaa ja venyttelyä niskan alueelle.

Mulla saattaa joskus pitkän/raskaan setin jälkeen raajat täristä, mutta se menee ohi parin minuutin istumisella. Reenin jatkuessa tärinä saattaa jäädä pysyväksi, eli viimeiset eristävät hinkkauliikkeet suoritetaan usein tutisevin raajoin. Varsinkin raskaan jalkareenin jälkeen, kun retkahdan matolle venyttelemään ja ryystämään palkkaria, huomaan joskus käsien vapisevan (mutta yleensä vapina on niin heikkoa, että se ilmenee lähinnä sormissa). Kun vapinaan ei liity mitään muita oireita, kuten huimausta tai pahaa oloa, olen diagnosoinut sen johtuvan väsymyksestä ja verensokerin alhaisuudesta. Huimauksesta mä kyllä huolestuisin ihan jo senkin takia, että en välttis haluaisi menettää tajuntaani keskellä kyykky- tai penkkisarjaa (mavessa se ei ole ihan niin kohtalokasta, koska en kuitenkaan itse olisi painojen ja lattian välissä).

Izzman et al. (2010) tuossa listasikin mahdollisia "luonnollisia" syitä akuuttiin huonoon oloon reenin aikana. Varsinkin oikea hengitystekniikka tuntuu olevan hakusessa aika monella (itsellä myös joskus). Lisäksi varsinkin kyykyssä kandee tsekata sen tangon paikka. Jos se on kovin ylhäällä niskan päällä, verenkierto aivoihin voipi vähän häiriintyä (minkä lisäksi se saattaa ajan myötä kolhia lommoja nikamiin). Ja nestetasapainon lisäksi kannattaa huolehtia suolatasapainosta. Erityisesti, jos on kova hikoilemaan.

Energiajuomien kanssa kannattaa olla varovainen. Mä tunnen monia, jotka ovat kofeiinille vähän yliherkkiä. Se saattaa sitten oireilla vapinana ja huimauksena. Samoin ruokailussa pitäisi löytää semmoinen tasapaino. Varsinkin akkain jumppatunneilla (spinning) näkee paljon näitä rasvanpolttajia, jotka saapuvat paikalle jo valmiiksi kataboliassa. Eikä se sitten ole ihmekään, että tunnin puolivälissä näkyy tähtiä. Toisaalta juuri ennen reeniä syöty raskas ateria vetää veteläksi.

Kyllä kropan pitäisi kestää aika kovaakin reeniä, jos se on muuten terve. Eli jos huimaus ei selity millään näistä luonnollisista tekijöistä, mä ainakin lampsisin äkkiä lääkäriin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom