Kaminari sanoi:Ja tämä on minun vastuullani miten? Tai yleensäkkään se mikä tilanteen tähän on tuonut on minun tai minun sukuni ja esi-isieni vastuulla miten?
Jos et koe, että kykenet vaikuttamaan ympäristösi nykytilaan, eiköhän ainoa looginen teko ole kusta muuntajaan.
No, mutta emme mekään jää ilman osumia. Arvaappa miten syrjäytymistä se aiheuttaa kun yhtä ammattitaitoinen/parempi työ tehdään paljon halvemmalla herra Yun toimesta? Eikö heillä ole mitään rotia!?
Sehän on sitä globalisaatiota. Ei Kiinan alhainen elintaso johdu luonnonvoimista vaan politiikasta. Kun politiikka muuttuu, syntyy korjausliike historian virheisiin ja totta, me saamme silloin tottua siihen, että vaurauden tuottajia on vähemmän ja jakajia enemmän. Ei Kiina kauaa vie työpaikkoja suomalaisilta, kohta kannattaa lähteä sinne töihin.
No, se vauraus kasattiin kyllä osin suomalaisten persnahoista Ruotsin toimesta.
No siinä näet oikean kouluesimerkin orjuuden käytöstä vaurauden saamiseksi. Suomi oli orjavaltio, jossa ryömittiin ojissa ja ruokana oli ruvet polvissa. Sittemin politiikat muuttuivat ja Suomi pääsi kehittymään. Ruotsin tasoa ei ole nielä saavutettu, mutta lähelle on jo päästy.
Unohda jo se Eurooppa, se on keinotekoinen ja väkinäinen eikä pysy kasassa muuten kuin maantieteellisesti.
Puhutaanko sitten OECD-maista selvyyden vuoksi?
Nojoo. Vähän kuin afrikkalaiset istuvat timanttikasan huipulla. Kyllä sielläkin rikkaita ihmisiä on.
On joo, mutta siellä ei veroteta sosiaaliturvan tai infrastruktuurin rakentamiseksi. Lainsäädäntö on puutteellinen ja henkinen kehitys orjuuden, joka siis vielä jatkuu, vaikuttamaa.
Jos lähtisin opiskelemaan ja sitä kautta tsetseeniaan vaihto-oppilaaksi, olisin poikkeuksetta Grosnin rikkain mies suomalaisella opintotuella. Sillä samalla opintotuella syön täällä suurinpiirtein samaa settiä kuin joku Kiinalainen maalaisperhe. Eli riisiä ja nuudeleita.
Niin. Tämä johtuu siitä, että Tsetsenia on Venäjän miehittämä ja kansantuote menee sotaponnisteluihin. Paljonko Suomalaiset investoivat Talvisodan aikana?
Ja minä olen vastuussa suklaata syödessäni siitä kuka sen on poiminut? Juuri tätä tarkoitan sillä epäsuoralla vastuulla. En minä niitä lapsia sinne pellolle pistä. Ei minun tehtäväni ole huudella maailman toiselle laidalle miten siellä pitäisi elää. En ole sen parempi ihminen kuin se perheenisä siellä joka pistää penskansa pellolle töihin, mutta toinen meistä sen tekee ja toinen ei. Toinen meistä on siitä vastuussa ja toinen ei. Toinen meistä ei ole istunut etiikan tunnilla jotta voisi pohtia moista dilemmaa. Toisella meistä ei ole varaa eikä aikaa moiseen pohtimiseen. Toisella meistä on, mutta sekö hänestä tekee jotenkin jalostuneemman ihmisen? Ihan samanlainen karvaperse joka ei ymmärrä miksi on yleensä olemassa, poikkeuksena vain se että on ylimääräistä aikaa miettiä tyhjänpäiväisyyksiä ja keskittyä epäolennaiseen.
Tottakai olet kuluttajana vastuussa ostopäätöksistäsi. Ei ole sinun vikasi, että kansainväliset suuryritykset käyttävät orjatyövoimaa ja ryöstävät luonnonvaroja, mutta jos kuluttaja ei vastaa kulutuksestaan, kuka siitä vastaa? Oletko kuin lastu laineilla? Pentti Linkola on itseasiassa tiedostanut vastuunsa ja toiminut omantuntonsa mukaan.
Ei se silti tarkoita että olisin kaikessa viisaudessani jotenkin oikeutettu sanomaan mikä on missäkin oikein ja mikä ei.
Et tietenkään kykene tekemään päätöksiä päätöstesi vaikutuksen perusteella, mutta voisihan sitä vähän miettiä mitä päättää, ettei näytä ihan sosiopaatilta.