HS 7.1.07 : Autovero remonttiin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lepex
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
8.10.2002
Viestejä
2 015



Autokantaa halutaankin nyt nuorentaa autoverotusta uudistamalla. Autojen keski-ikä on tällä hetkellä Suomessa 10,5 vuotta, mikä on yksi Euroopan vanhimpia.

Tullihallitus haluaa laskea Suomen autokannan ikää autoverotuksen täysremontilla. Toimenpiteet kohdistuisivat erityisesti tuontiautojen verotukseen, sillä Euroopasta tuodut käytetyt autot ovat keskimäärin kahdeksan vuotta vanhoja. Tämä vanhentaa entisestään Suomen iäkästä autokantaa.

- Näiden vanhojen autojen markkinahintojen määrittäminen ajoneuvokohtaisesti on varsin pulmallinen asia. Tottakai me toivoisimme, että siltä osalta säännökset selviytyisivät ja sillä tavoin halu tuoda näitä vanhoja autoja vähenisi, sanoo Tullihallituksen pääjohtaja Tapani Erling.

* Netti-tvKatso Tuomas Forsellin juttu Netti-tv:stä
* (Kymmenen uutiset 07.01.2007)



Hyvin pidetty tuontiauto voi vielä 10 vuoden iässäkin olla hyvässä teknisessä kunnossa, mutta niiden saastepäästöt ovat kuitenkin runsaita ja turvavarusteet puutteellisia.

Autokannan ikääntymisen haluaisi pysäyttää myös Autoalan keskusliiton puheenjohtaja Matti Pörhö. Pörhö on ehdottanut autojen käyttöveron korottamista ja dieselveron poistamista.

Autoverotusta valvovassa valtiovarainministeriössä Erlingin ja Pörhön aloitteita ei ole haluttu kommentoida. Suuret puolueet kannattavat kuitenkin auton hankintaveron laskemista ensi vaalikaudella.

- Seuraavalla hallituskaudella täytyy tehdä merkittävä autoverotuksen kokonaisuudistus sillä tavoin, että otetaan oikein tiikerinloikka auton hankintaverotuksen alentamiseen ja painopisteen siirtämiseen siten auton käytön verotukseen, sanoo liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Markku Laukkanen.

Laukkanen toivoo kaikkien puolueiden kertovan autoverolinjansa ennen kevään hallitusneuvotteluja.

Suomen autokanta on ikääntynyt tasaisesti 1990-luvun alusta asti. Autojen keski-ikä on tällä hetkellä 10,5 vuotta, mikä on yksi Euroopan vanhimmista.

(MTV3)

Vihdoin jopa pääperkele Tulli myöntää, että autovero on susi.
Nyt poliitikot lupailevat "tiikerin loikkaa" autoverotuksessa ensi vaalikaudella mutta saapahan nähdä miten käy...

Jos käyttöä alkavat verottaa enemmän niin siihen varmaan keksitään sellaiset laskukaava ettei sitä ilman DI-inssipapereita aukaistakaan...

Käyköhän tässä nyt sitten niin että uuden auton osto on "halpaa" ja pito perkeleen kallista? Tyyliin Toyota Avensis 20 000€ uutena, vuosimaksu 2500€ käyttöverona jos pidät 12kk rekisterissä.

edit: Lähde tietty MTV3...
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Toivottavasti ei ainakaan tule Saksan malli käyttöön. Siellähän käsittääkseni vanhemmilla ja isomoottorisilla autoilla on suuret käyttömaksut ja uusilla vähemmän saastuttavilla pienet + niiden hankintahinnat kohtuullisella tasolla.
 
Taidetaan mennä ojasta allikkoon. Tulee armoton rumba jos jo olemassaolevaa autokantaa aletaan käytön perusteella verottamaan rankasti, kaikilla ei takuulla ole varaa ostaa uudempaa vaikka verot alenisivatkin ostotapahtumassa. Ja kuka ottaa vastaan ne vanhat paskat autot?
 
Eiköhän tuohon verotuksen käyttöönottoon joka tapauksessa tule jonkinlainen porrastus. Muuten pakka menisi pahasti sekaisin. Itse en kyllä vastustaisi ollenkaan, jos verotus ohjaisi ajamaan uudemmilla autoilla, siis päinvastoin kuin nyt.
 
Taidetaan mennä ojasta allikkoon. Tulee armoton rumba jos jo olemassaolevaa autokantaa aletaan käytön perusteella verottamaan rankasti, kaikilla ei takuulla ole varaa ostaa uudempaa vaikka verot alenisivatkin ostotapahtumassa. Ja kuka ottaa vastaan ne vanhat paskat autot?
Saattaisi kyllä romuttajat joutua tekemään pitkää päivää jos puoletkin Suomen mahtavasta kahdeksankymmentäluvun Toyota- ja Nissankannasta tuotaisiin muutaman kuukauden sisällä romutettaviksi. Todennäköisesti romutukset kuitenkin jaksottuisivat niin että romuttaminen ei varmaan se suurin ongelma olisi.

Sinällään tämä on ihan hyvä suuntaus, mutta Miken mainitsemat ongelmat kohtaisivat varmuudella pienituloiset, sillä heitä ei auttaisi yhtään vaikka he saisivat 500 euron hyvityssetelin vaikkapa 20000 euroa maksavaan uuteen Avensikseen vietyään vanhan uskollisen ajopelinsä romuttamolle. Varaa ei kuitenkaan olisi hankkia uutta autoa vaikka se olisi nykyistä halvempi ja verotukseltaan vanhaa kevyempi.

Ja ajatelkaapa niitä suomalaisia, jotka ovat pitäneet esimerkiksi 90-vuosimallin Mersunsa sydänverellään huippukunnossa ja joutuvat kiitoksena lopettamaan auton käytön verotuksen muuttuessa odotettavissa olevaan suuntaan.
 
Hauskaa seurattavaa tämä autoverotus. Aiemmin mm. sdp vastusti (Arja Alhon johdolla) rankasti tuotiautojen verokevennyksiä, sillä valtiohan menettäisi selvästi tuloja jos veroja kevennetään.. Toisin kuitenkin kävi ja tuontiautoista saatu verokertymä nousi verokevennysten jälkeen reilusti. Jos uudempien (vaikka alle 3 vuotta vanhojen) tuontiautojen verotusta kevennettäisi, ei valtion verokertymä kuitenkaan entiselle tasolle enää mitenkään laskisi.

Jännä juttu miten jotkut vieläkin luulevat rikastuvansa vain hintoja nostamalla.
 
Järkevin tapa toteuttaa veromuutos olisi kohdistaa käyttömaksut ja muuttuneet verot vasta tietyn päivämäärän jälkeen suomeen rekisteröityihin autoihin.
Eli jos päätös verotuksen muutoksesta tulisi 1.04.07, niin 2.04.07 jälkeen rekisteröidyt autot olisivat käyttömaksun piirissä. Tämäkin voitaisiin jotenkin porrastaa auton päästöluokituksen ja vaikka kuutiotilavuuden ja polttoaineen mukaan. Eli uudehkon pienen dieselin hankkiminen olisi suhteessa halvempaa, kuin 80-luvun 5 litraisen "öky" Mesen.

Eihän tuo kaikkai koskeva veromuutos muuten voisi mitenkään onnistua. Suomessa on kymmeniä tuhansia vähätuloisia, jotka ajavat 100-1000€ arvoisilla autoilla, koska ei parempaan ole varaa, mutta auto on pakollinen. Tälläisen vähän ajavan ihmisen autoilun kulut voivat olla vuodessa esim. vain 1k€ luokkaa. Mites köyhän pussi kestäisi yhtäkkiä 2,5k€ lisäkulut??? Ei mitenkään! Ei se paljoa lämmitä jos sen halvimman mahdollisen 12k€ auton hinta uutena tippuisikin 10k€ paikkeille.

Kovasti päätöstä odotelen.... Auton vaihto on kuitenkin kohtapuoliin ajankohtainen.
 
Zone-sarja -42%
Noi autojen hinnathan ovat Suomessa niin naurettavalla tasolle ettei tiedä itkeäkkö vai nauraa... Jännää että 6-vuotta vanhat käytetyt maksavat täällä usein tuplasti sen mitä Saksassa. Eihän täällä saa olla edes MIES vaan viikonloppuisit jengi kiertää kaupungilla rinkiä munattomilla toyotoilla ja nissaneilla...

Noh, toisaalta hyvä. meneepä rahat tuottavampiin kohteisiin.
 
Nykyisellä systeemillä Suomi ratkaisee Saksan vanhojen autojen romuttamisen. Tai eiväthän ne autot täällä romuttamolle mene vaan käyttöön, vaikka Saksassa ne ovat hyvinkin arvottomia.

Autoverotus siis tosissaan kaipaa remonttia.
Eikä oikeastaan mikään remontti riitä. Se pitää purkaa ja rakentaa uusiksi.
Nyt pitäisi suosia ympäristöystävällisiä ja turvallisia autoja.
Myös sähkö,biodiesel,(+ ehkä vety) ja maakaasun käyttöä tulisi rohkaista reilusti verotuksellisinkin keinoin (+erilaisten tukiaisten avulla).

Kohta bensa on kalliimpaa kuin muut vaihtoehtoiset tavat ja tilanne on todella huono, jos suomi ei ole ajoissa valmistautunut tähän.
 
Taidetaan mennä ojasta allikkoon. Tulee armoton rumba jos jo olemassaolevaa autokantaa aletaan käytön perusteella verottamaan rankasti, kaikilla ei takuulla ole varaa ostaa uudempaa vaikka verot alenisivatkin ostotapahtumassa. Ja kuka ottaa vastaan ne vanhat paskat autot?


Jos en väärin muista niin nykyään uusien autojen mukana maksetaan auton kierrätysmaksu, joten vanhat paskat menevät romuttamolla ilmaiseksi. Selkeästihän tuossa on tehtävä joku raja, jonka jälkeen autot maksavat käyttömaksua ja jota ennen ei ole maksua. Tämähän vain sen takia että voida kaksoisverottaa autoilijoita. Lisäksi on eroteltava harrasteautot eri luokkaan.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Bensaverotus reippaasti ylös, tästä saadut varat autojen käyttöverotuksen ja uusien autojen hinnan alentamiseen, sekä julkisen liikenteen tukemiseen.
 
Toivottavasti ei ainakaan tule Saksan malli käyttöön. Siellähän käsittääkseni vanhemmilla ja isomoottorisilla autoilla on suuret käyttömaksut ja uusilla vähemmän saastuttavilla pienet + niiden hankintahinnat kohtuullisella tasolla.

Mikäköhän tässä nyt on väärin? Tai no auton iästä en niinkään lähtisi rankaisemaan, vaan kulutuksesta ja päästöistä.

EDIT: Vai olisiko tässä nyt ollut pientä sarkasmia ilmassa :)?
 
tuosta olen väitellyt joskus muutaman ihmisen kanssa.. iso moottori on joillekkin vaan se tärkein juttu. ei ole väliä miten vanha auto, mitkä varusteet siinä on. moottorin vaan täytyy olla niin iso kun mahdollista.
 
Ihan samaa ihmettelin minä. Ihan oikea suuntahan tuo olisi.

Olisihan se, mutta kun itseäni ei uudet autot kiinnosta. Enemmän tykkään vanhoista, isomoottorisista ja yksinkertaisista menopeleistä, jotka ovat lähinnä harrasteita. Jos niiden käytöstä joutuisi maksamaan enemmän kuin nyt niin voehan kerple.
Moottorin koko ei ole itselleni ratkaiseva tekijä, vaan sen mukana tuleva vääntö ja teho. Toki monissa nykyautoissa on paljonkin paremmat moottorit, mutta kun ei vaan kiinnosta eikä ole sellaisiin varaa.
 
Ja mikä on isomoottorinen, saastuttava ja tehokas auto.. tulevaisuudessa saattaa olla 1.6 litrasilla sikaverot jo. mistä me tiedetään minne raja vedetään, eli onko uudistus hyvä vai ei.

OT mä toki tykkään tehokkaista autoista.. Mutta vielä enemmän vihaan tehottomia lussuja. Fiat Puntolla olen ajanut kerran ja kyllä se kaikine 60 kaakkeineen on niin perseestä ku olla ja osaa, siis ajettavana. Aivan onnettoman heikko. Kuka hullu viittii vapaaehtoisesti sellaisella ajaa, kaamea!

no täytyy sanoa et jos tulevaisuudessa kaikille väkisin hankitetaan tollaiset autot, ja normitehoisetkin autot menee monen tonnin vuosittaisille käyttömaksuille tai vastaavaa niin mä muutan ruotsiin prkl. mikä pakko suomeen on muutenkaan jäädä. Pitää vissii alkaa ruotsin kieltä kertailemaan jo. hyvissä ajoin.. sitäpaitsi meikäläisen naismakuun sellainen perus ruotsalainen tyttö osuu niin huomattavasti paljon enemmän kuin mikään muu, siellä on noita blodeja ihan kotitarpeiksi.. Tunnen yhden kaverin jolla on ruotsalainen tyttöystävä ja se esim. on ihan tosi h0ttis</OT>

no takaisin aiheeseen, miten on mahdollista että oikeusvaltiossa voidaan vuositolkulla venkoilla tuontiautojen verotuksen kanssa, vaikka suomi on haastettu siitä oikeuteen monta kertaa, ja vasta viikolla julkisasiamies totesi siirtolupa ja tuplavakuutuskäytännön laittomaksi. Miksi suomi voi jatkaa tollaista autoverotoimintaa mitä se harrastaa? hassua. kaikissa muissa EU maissahan mä voin ajaa saksan vientikilvillä paitsi suomessa..
 
Bensaverotus reippaasti ylös, tästä saadut varat autojen käyttöverotuksen ja uusien autojen hinnan alentamiseen, sekä julkisen liikenteen tukemiseen.

Tuo ei ole oikein hyvä keino. "Sakottaa" kaikkia niitäkin jotka tarvitsevat bensaa muuhunkin kuin autoiluun. :whip:
 
Ja mikä on isomoottorinen, saastuttava ja tehokas auto.. tulevaisuudessa saattaa olla 1.6 litrasilla sikaverot jo. mistä me tiedetään minne raja vedetään, eli onko uudistus hyvä vai ei.

Noh, suomen päättäjät tuntien tuo uudistus ei voi mennäkkään muuten kuin perseelleen. Luultavasti sikaverot isketään jo yli 1.3 litrasille ja yli 4 litraa sataselle kuluttaville kahvimyllyille.


OT mä toki tykkään tehokkaista autoista.. Mutta vielä enemmän vihaan tehottomia lussuja. Fiat Puntolla olen ajanut kerran ja kyllä se kaikine 60 kaakkeineen on niin perseestä ku olla ja osaa, siis ajettavana. Aivan onnettoman heikko. Kuka hullu viittii vapaaehtoisesti sellaisella ajaa, kaamea!

Jeh, oon samaa mieltä. Kohtuutehokas 130-170hv pirssi on jo semmonen että viittii ajella, voi jo ohittaa kohtalaisesti eikä bensaa mene vielä noilla tehoilla kovin hurjia määriä. 150++hv diesel tietty aina mukavampi jokapäiväsessä ajossa :thumbs:
Itselläni on hätävara-autona 1.4l (75hv) nissan sunny, ja kyllä on niin kaamea nuhapumppu että huhhuh (ajo-ominaisuuksista, siis niitä mitä ei ole, en edes sano mitään). Kaikkia paskoja ne autoiksi sanookin. :)


no täytyy sanoa et jos tulevaisuudessa kaikille väkisin hankitetaan tollaiset autot, ja normitehoisetkin autot menee monen tonnin vuosittaisille käyttömaksuille tai vastaavaa niin mä muutan ruotsiin prkl. mikä pakko suomeen on muutenkaan jäädä. Pitää vissii alkaa ruotsin kieltä kertailemaan jo. hyvissä ajoin.. sitäpaitsi meikäläisen naismakuun sellainen perus ruotsalainen tyttö osuu niin huomattavasti paljon enemmän kuin mikään muu, siellä on noita blodeja ihan kotitarpeiksi.. Tunnen yhden kaverin jolla on ruotsalainen tyttöystävä ja se esim. on ihan tosi h0ttis</OT>

Jeh, samaa mieltä. Äänestän jaloillani ja muutan tulevaisuudessa kilometrin kohti länttä. Ruottissa pärjäävät työttömätki paremmin ku suomessa normi duunia tekevät... :(



no takaisin aiheeseen, miten on mahdollista että oikeusvaltiossa voidaan vuositolkulla venkoilla tuontiautojen verotuksen kanssa, vaikka suomi on haastettu siitä oikeuteen monta kertaa, ja vasta viikolla julkisasiamies totesi siirtolupa ja tuplavakuutuskäytännön laittomaksi. Miksi suomi voi jatkaa tollaista autoverotoimintaa mitä se harrastaa? hassua. kaikissa muissa EU maissahan mä voin ajaa saksan vientikilvillä paitsi suomessa..

Samaa olen ihmetelly, aika omituista, mutta odotahan ku EU-herrat käskee laittaa jotain rajoituksia niin sitte toimitaan todella nopeasti ja rajataan vähän tiukemmin kuin edes käskettiin.

:wall:
 
Taidetaan mennä ojasta allikkoon. Tulee armoton rumba jos jo olemassaolevaa autokantaa aletaan käytön perusteella verottamaan rankasti.

en millään jaksa uskoa että edes vihreiden vatipäät alkaisivat verottaa käytön perusteella nykyistä autokantaa. kuten sanoit, monille seuraisi saatanalliset ongelmat siitä ja valituksia tulee tuhansia asiasta joiden käsitteleminen vie aikaa, rahaa sekä haittaa oikeasti tärkeiden asioiden käsittelyä. harrasteautoilukin kärsisi varmasti merkittävästi. vaikka moni on harrasteautoilua vastaan sen takia että vanhat autot kuluttaa ja saastuttaa perkeleesti verrattuna nykyautoihin niin unohdetaan se että niillä autoilla ei ajeta 40tkm vuodessa.

samaa mieltä oon kanssasi siitä että taidetaan mennä ojasta allikkoon jos tälläinen muutos hätäisesti tungetaan läpi. nykyinen autoverotus ei ole todellakaan parhaasta päästä mutten usko käyttömaksuilla saavutettavan kuin lisää paskaa.

Toivottavasti ei ainakaan tule Saksan malli käyttöön. Siellähän käsittääkseni vanhemmilla ja isomoottorisilla autoilla on suuret käyttömaksut ja uusilla vähemmän saastuttavilla pienet + niiden hankintahinnat kohtuullisella tasolla.

otetaanko saksan mallissa ollenkaan huomioon autolla keskimääräisesti ajettavia kilometrejä?
 
Toivottavasti ei ainakaan tule Saksan malli käyttöön. Siellähän käsittääkseni vanhemmilla ja isomoottorisilla autoilla on suuret käyttömaksut ja uusilla vähemmän saastuttavilla pienet + niiden hankintahinnat kohtuullisella tasolla.

Joo, näinhän se on. Osa tosta on varmasti kuitenkin 'piilotukea' Saksan mahtavalle autoteollisuudelle. Saadaan ihmiset vaihtamaan autoja tietyin väliajoin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom