HS 7.1.07 : Autovero remonttiin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lepex
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Bensaverotus reippaasti ylös, tästä saadut varat autojen käyttöverotuksen ja uusien autojen hinnan alentamiseen, sekä julkisen liikenteen tukemiseen.

Jep, tämähän olis se todellinen käytönmukainenverotus ja ainoa oikeudenmukainen peruste jos sille tielle lähdetään.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kyllä uusien autojen hinnoista täytyisi raapaista puolet pois jos esim. minut haluttaisiin käyvän ostamassa uuden auton. Auton ostoon kun en enää lainaa ota. Vanhallakin pääsee sen mitä tarvitsee ja kyyti on mukavaa vaikka onkin vanha, saastuttava ja isomoottorinen paska.
 
Kauppalehti Online sanoi:
Autoveroon tulossa suurremontti

Maanantai 22.1.2007 klo 8:59 Kauppalehti Online

Perussuomalaiset, vihreät, kristilliset ja kokoomus ovat yhtä mieltä siitä, että autoveroa on ruuvattava uusiksi. Kuvassa vasemmalta Timo Soini, Oras Tynkkynen, Päivi Räsänen ja Jyrki Katainen.

Uusi eduskunta toteuttaa autoveron uudistuksen, joka laskee uusien autojen hintoja ja pyrkii suosimaan vähemmän saastuttavia, uudenaikaisia autoja.

Tavoite on siirtää verotuksen painopistettä hankinnan verottamisesta käytön verottamiseen. Uusien autojen veronalennuksen lisäksi myös käytettyjen autojen tuonnin verotusta tarkastetaan. Kuitenkin niin, että ympäristöhaitat ovat määrääviä.

Tiedot perustuvat Kauppalehti Vip:n suureen verokyselyyn, johon vastasivat kaikkien puolueiden puheenjohtajat. Veron korjaamista puolustivat kaikki.

Saman kyselyn mukaan on järkevää luopua dieselverosta, koska uuden tekniikan mukaiset dieselautot ovat ympäristöystävällisempiä kuin bensiinikäyttöiset. Nyt niiden käytöstä sakotetaan verotuksella.

Poliitikoita huolestutti myös Suomen tienpidon huono kunto ja kaikki vakuuttivat, että tien ylläpitoon suunnataan tulevina vuosina selvästi enemmän varoja.

Verouudistus on tavoite toteuttaa niin, ettei se vähennä valtion verotuloja.

- Tällöin autoverosta voitaisiin luopua asteittain ja nostaa samaan aikaan asteittain käyttömaksuja, jotka porrastuisivat vielä auton hiilidioksidipäästöjen mukaan. Veroon voisivat vaikuttaa myös auton paino, ikä, moottorin koko ja käytetty polttoaine, kertoo liikennevaliokunnan jäsen Pertti Salovaara kertoo.

Salovaaran mukaan valtiovarainministeri Eero Heinäluoma vahvisti pari viikkoa sitten, että autoverotus nousee seuraavan hallituksen ohjelmaan.

Tom Kalima Paula Nikula

Linkki: http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/etusivu/juttu.jsp?oid=2007/01/22/2217612

Tossahan sitä vielä sanotaan, että verotulot eivät tietenkään saa muuttua, joten varmasti tossa tullaan jonkinverran rankaisemaan niitä jotka ajaa niillä vanhoilla halvoilla romuilla. Mutta eikös tuo tossa ole vähän niinkuin tarkoituskin jos meinataan autokantaa uudistaa ja päästöjä pienentää?

Mielenkiintoisinta ois tietää miten käy esim. n. 5 vuoden ikäiselle perus perheautolle jossa on jo kulutus ja päästöt hyvällä mallilla. Rangaistaanko näitä kuitenkin jo kalliin hinnan ja isot verot maksaneita vielä toiseen kertaa verolla? Vähän eri juttu mielestäni kuin jonkun satasen auton kohdalla. Satasen auton hävittäminen on vähän kohtuullisempi kuin 10.000 - 15.000 euron auton maksujen nousu tai tuon vaihto uuteen kun hinta romahtaisi kuitenkin.
 
Toivottavasti pikku hiljaa alkaa tuon myötä autokanta oikeasti nuorentua eikä porukka tuo enää tuo niin noita 10v vanhoja volvoja ja bemareita jotka saastuttavat moninkertaisesti nykyautoihin verrattuna ja joiden turvavarusteista ei juuri voida puhua, saksalaiset haluavat itse päästä eroon ja siten päätyvät meille.Eikös venäläiset ostelleet aikanaan pitkälti ladat suomesta pois joten luulen että sinne noi tuonti autotkin lopulta menevät.
 
Spekuloidaanpas. Suomessa myydään vuosittain pyöreästi 2.5 miljardia litraa bensiiniä ja 150 000 uutta autoa. Oletetaan autojen keskihinnaksi 25 000 euroa. Autovero taitaa olla noin 30% ja alvi päälle. No laskelma on joka tapauksessa suuntaa antava, eli voidaan vähän oikaista. Oletetaan että vero laskee niin paljon että keskivertoauton hinta tippuu 5000 eur. Paljonko bensalitran veroa pitää nostaa että verotuotto kattaa autoverosta uupumaan jäävät 750 Me?

Vastaus: 30 senttiä. Eli bensalitra olis sellaiset puolitoista euroa. Kelpaako kaikille?

kauppalehti sanoi:
Saman kyselyn mukaan on järkevää luopua dieselverosta, koska uuden tekniikan mukaiset dieselautot ovat ympäristöystävällisempiä kuin bensiinikäyttöiset. Nyt niiden käytöstä sakotetaan verotuksella.
Siinä tapauksessa on syytä nostaa dieselpolttoaineen vero tasoihin bensan kanssa.

Autoverotus on näemmä sen verta monimutkaista, ettei siitä pitäisi päästää ketään poliitikkoja päättämään. Kun ei hahmota niin ei hahmota.
 
Mulle ei mene jakseluun miksi sen dieselin pitäisi maksaa vähemmän kuin bensan? Onko se jotenkin puhtaampaa? Halvempaa tuottaa? Jotain muuta, mitä?

Ja ainut järkevä käyttömaksu lienee tuo bensan hinnoittelu, silloin maksetaan todellisesta käytöstä ja saastuttamisesta, ei vain auton omistamisesta. Ja työmatkojen verovähennystä voisi sitten tarkastella niin ettei pakolla työmatkojaan autolla kulkevat ja autolla työtä tekevät joutuisi kohtuuttomasti maksamaan, vaan nimenomaan maksettaisiin sitten niistä reissuista sukulaisten luokse. Tuokin varmasti olisi lisäkannustin käyttämään julkisia. Julkisilla kulkeminen on kun normaaliin aikuisen hintaan aivan saatanan kallista ja toisinsanoen täysin järjetöntä jos sen auton jo omistaa ja kulkijoita on vähintää 2 kpl.
 
Timba, jos dieselin hinta nostettaisiin bensan tasolle tuhottaisiin suomesta kuljetusliikkeet ja ne rupeaisivat vaikuttamaan moneen asiaan, kuten esimerkiksi ruoan hintaan. Kuitenkin kuljetuskustannukset tulevat kauppiaiden maksettavaksi ja kuljetuskustannusten korotus siirrettäisiin lähes suoraan asiakkaiden maksettavaksi. Lisäksi kaikki kuriiripalvelut ja vastaavat kärsisivät dieselin hinnan korotuksesta. Ja jos ne väärin muista niin autodieselit ovat ympäristölle puhtaampia kuin bensakoneet. Eikös jo järkikin sen kerro että kun kulutus on pienempi niin päästöt ovat pienemmät. Tämä oli sitten ihan mutu tuntumalla sanottu, joten älkää ampuko jos meni ihan ketuilleen.


Itselläni ei sen suurempaa huolta ainakaan vielä ole näistä verotuksen muutoksista muutakuin se että jos harrasteautoja, niin uusia ja vanhoja ei otetaan huomioon, niin maasta tulee häviämään merkittävässä määrin vanhoja harrasteautoja, jotka kuitenkin luovat pienessä määrin työpaikkoja ja yrittäjyyttä. Ja nämä ovat myös osaksi historiallisia suojelukohteita, joita pitää vaalia. IMHO.

Rankka dieselin hinnan verottaminen tulee vaikuttamaan moniin asioihin joita ei heti tule ajatelleeksi, joten päättäjillä on vaikea tehtävä tässä verotuksen muutoksen järkeistämisessä. Mutta toisaalta itsehän ovat tämä aiheuttaneet, kun ei ole ajoissa poistettu suomen "väliaikaista" autoverotusta.
 
Mulle ei mene jakseluun miksi sen dieselin pitäisi maksaa vähemmän kuin bensan? Onko se jotenkin puhtaampaa? Halvempaa tuottaa? Jotain muuta, mitä?

Lainaus sivustolta http://www.oil-gas.fi

"Bensiini ja dieselöljy ovat eri jalosteita. Öljynjalostuksen yksi tuote on moottoribensiini, jota käytetään tieliikenteen polttoaineena. Bensiinin kysyntä on suurinta kesäkaudella, jolloin sen hintakin on usein korkeampi. Eri tuote on kaasuöljy, jota on mahdollista käyttää kevyenä polttoöljynä lämmityksessä tai dieselöljynä liikenteessä. Koska dieselöljy ja kevyt polttoöljy ovat saman tuotteen johdannaisia, dieselöljyn hinta seuraa usein kevyen polttoöljyn hintakehitystä. Yleensä kaasuöljy (dieselöljy ja kevyt polttoöljy) on kalleimmillaan talvikaudella. Dieselöljyn laatuvaatimukset ovat kuitenkin erilaiset kuin lämmitysöljyn, joten sen hintakin on kalliimpi."

Johtunee siis erilaisista valmistuskustannuksista jne. Sitä en osaa sanoa, miksi Suomessa ero näkyy hinnassa ja toisissa maissa ei.
 
Ammattiliikenne pitäisi huomioida ihan kaikessa autoilun ja polttoaineen verotuksessa. Yksityisautoilua voisi verottaa esim. sen bensa muodossa enemmän jos tätäkautta saataisiin se uusien autojen ryöstövero poistettua. Pikkuhiljaa se autokanta siitä uusiutuisi kun olisi joku ihan oikea kannustin hankkia parempi auto. Ja tuohan tietysti laskisi myös käytettyjen hintaa, joten ei se auton oikea arvo siitä mihinkään tippuisi, väliraha siis uudempaan vaihtaessa pysyisi suht samana. Harva sitä autoaa varmaan pois myy eikä osta mitään tilalle.

No en mä näistä mitään faktaa tiedä, kuhan tässä mutuilen muiden mukana.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vastaus: 30 senttiä. Eli bensalitra olis sellaiset puolitoista euroa. Kelpaako kaikille?

Itse sain noin kaksinkertaisen nousun eräällä toisella foorumilla laskiessani:
http://ktm.elinar.fi/ktm_jur/ktmjur.nsf/0/C69F2C42856F0FE1C2256E24003AAE17/$file/tyto1eos.pdf
Sivulla 33 mainintaan liikenteen polttoaineiden verotuksesta kertyvän noin 1,8 miljardia euroa (vuonna 2002).

http://www.tulli.fi/fi/01_Ajankohtaista/01_Lehdistotiedotteet/vipnews_43234.jsp
Tullin mukaan autoveron tuotto on 1,27 miljardia.

Tuosta nopeasti laskien polttoaineveron pitäisi nousta noin 70 prosenttia, että autoveron voisi kattaa pelkällä polttoaineverolla. Nykyisessä tilanteessa se tarkoittaisi noin 0,55 euron nostoa bensan litrahintaan.
 
Muistaako kukaan miten Norjassa toimittiin? Hämärästi muistikuvana on jonkinsortin merkittävä rahoitus kansalaisille autokannan uusinnassa. Tosin Norjalla sitä velkaa ei ole, vaan maa on varakas.

En tiedä, mutta todella paska autokanta norskeilla ainakin on. Maan taloudelliseen tilanteeseen verrattuna, Norjan autokanta on varmasti maailman paskin. Sellaista se on tämä pohjoismainen sosiaalidemokratinen hyvinvointi.
 
Timba, jos dieselin hinta nostettaisiin bensan tasolle tuhottaisiin suomesta kuljetusliikkeet ja ne rupeaisivat vaikuttamaan moneen asiaan, kuten esimerkiksi ruoan hintaan.

Kuinkahan suuri osuus kuljetusliikkeen kustannuksista on diesel-lasku? Veikkaisin että palkkoihin ja kalustoon menee myös aika paljon rahaa. Jos dieselin hinta nousisi vaikka neljäsosalla, niin vaikutus kuljetuskustannuksiin ei olisi läheskään noin paljoa. Puhumattakaan siitä, kuinka suuri osuus kuljetuskustannuksilla on ruuan hinnassa. Tiekuljetusten kustannusten nousu, voisi siirtää liikennettä myös enemmän raiteille. Tämä on monessa mielessä positiivinen asia.
 
Vai että on 8v tuontiauto huonosti varusteltu?verrataanko keskimääräiseen 8v vanhaan suomiautoon:hyper:
 
Zone-sarja -42%
jahas, heinäluoma äsken kommentoi asiaa. päästöihin perustuva kättövero on tulossa myös vanhoille ja kertaalleen jo rosvoverotetuille autoille. vaikkakin mainitsi ettei vanhoille autoille voida heti heittää kovaa verotusta koska pienituloiset kärsisivät niin pahasti.

on se silti mun mielestä niin saatanan typerää tuplaverottaa jo olemassa oleva autokanta, vaikka verotukset olisivatkin pienemmät kuin uusille.

imo kertarysäyksellä verouudistus, ja käyttövero koskemaan VAIN tämän uudistuksen jälkeen ostettuja autoja.
 
on se silti mun mielestä niin saatanan typerää tuplaverottaa jo olemassa oleva autokanta, vaikka verotukset olisivatkin pienemmät kuin uusille.

imo kertarysäyksellä verouudistus, ja käyttövero koskemaan VAIN tämän uudistuksen jälkeen ostettuja autoja.
Niinpä, mutta tuossa tapauksessa verouudistuksen hyödyt tulisivat järkyttävällä viiveellä. Köyhäilijät ajelis noilla käyttöverottomilla ritsoilla loppuelämänsä. :lol2:
 
Siis onhan maailmassa paljonkin maita joissa diesel on bensaa kalliimpaa. Ja varmaan kuitenkin myös näissä maissa on tuottavia kuljetusfirmoja. Eli siis millä tavalla se tappaisi kuljetusfirmat jos diesel maksaisi saman kuin bensa?
 
Niinpä, mutta tuossa tapauksessa verouudistuksen hyödyt tulisivat järkyttävällä viiveellä. Köyhäilijät ajelis noilla käyttöverottomilla ritsoilla loppuelämänsä. :lol2:

totta totta, mutta tarvitseeko niinkin suuren asian kuin suomen autokannan uudistus(joka on veromuutoksien päätarkoitus) ajaa läpi kovalla kiireellä. puhutaan kuitenkin niin suuresta määrästä autoja että minä olisin erittäin tyytyväinen jos vaikkapa vuonna 2025 autokanta olisi keskimäärin 5-7v vanhaa.

täysin mahdotonta saada mitään uudistusta ikinä läpi joka tyydyttäisi aivan kaikkia, joten jos joku haluaa vielä 20v päästä ajaa 90luvun japsiritsoilla niin ajakoot mun puolesta, näiden määrä ei kuitenkaan tule olemaan kovinkaan merkittävä.
 
jahas, heinäluoma äsken kommentoi asiaa. päästöihin perustuva kättövero on tulossa myös vanhoille ja kertaalleen jo rosvoverotetuille autoille. vaikkakin mainitsi ettei vanhoille autoille voida heti heittää kovaa verotusta koska pienituloiset kärsisivät niin pahasti.

Löytyiskö linkkiä tohon juttuun?
 
Pienen pohdinnan jälkeen tuntuu, että tuollainen 'vero myös vanhoille'-peritaate olisi erityisesti demareille mahdoton huomioiden kannattajapohja?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom