- Liittynyt
- 11.10.2005
- Viestejä
- 671
Kuinkahan suuri osuus kuljetusliikkeen kustannuksista on diesel-lasku? Veikkaisin että palkkoihin ja kalustoon menee myös aika paljon rahaa. Jos dieselin hinta nousisi vaikka neljäsosalla, niin vaikutus kuljetuskustannuksiin ei olisi läheskään noin paljoa. Puhumattakaan siitä, kuinka suuri osuus kuljetuskustannuksilla on ruuan hinnassa. Tiekuljetusten kustannusten nousu, voisi siirtää liikennettä myös enemmän raiteille. Tämä on monessa mielessä positiivinen asia.
Kun muistelemme sitä aikaa vähän aikaa takaperin kun oli kova hinnan korotus vaihe bensiinin ja dieselin hinnassa, niin jo silloin rupesi kaatumaan pienempiä kuljetusyrityksiä ihan yksistään dieselin hinnan takia. Tähän perustan aikaisemman kommenttini. Ja on mielestäni turha verrata suomen kuljetusliikennettä muihin maihin koska kuitenkin välimatkat ja muut yksittäiset tekijät tekevät suomesta hieman erikoisen kuljetusliikenteelle. Ja on muistettava myös se että jos kuljetuksia siirrettäisiin enemmän raiteille, niin samalla tuhottaisiin monta työpaikkaa suomesta. Tämä on hieman kaksipiippuinen juttu.
Ja on se heinäluoma taas fiksu. Eiköhän tuokin kaksoisverotus ammuttaisi alas eu:ssa jo ennen sen voimaan tulemista. Miksi ei voida tehdä kahta eri verotusmallia vanhoille ja uusille autoille? Ja toivon edelleenkin hartaasti että harrasteautot tullaan huomioimaan uudessa verotusmallissa. On järjetöntä pakottaa ihmiset maksamaan koko vuoden käyttömaksut vain 4-5 kk käytöstä.