HS 7.1.07 : Autovero remonttiin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lepex
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kuinkahan suuri osuus kuljetusliikkeen kustannuksista on diesel-lasku? Veikkaisin että palkkoihin ja kalustoon menee myös aika paljon rahaa. Jos dieselin hinta nousisi vaikka neljäsosalla, niin vaikutus kuljetuskustannuksiin ei olisi läheskään noin paljoa. Puhumattakaan siitä, kuinka suuri osuus kuljetuskustannuksilla on ruuan hinnassa. Tiekuljetusten kustannusten nousu, voisi siirtää liikennettä myös enemmän raiteille. Tämä on monessa mielessä positiivinen asia.

Kun muistelemme sitä aikaa vähän aikaa takaperin kun oli kova hinnan korotus vaihe bensiinin ja dieselin hinnassa, niin jo silloin rupesi kaatumaan pienempiä kuljetusyrityksiä ihan yksistään dieselin hinnan takia. Tähän perustan aikaisemman kommenttini. Ja on mielestäni turha verrata suomen kuljetusliikennettä muihin maihin koska kuitenkin välimatkat ja muut yksittäiset tekijät tekevät suomesta hieman erikoisen kuljetusliikenteelle. Ja on muistettava myös se että jos kuljetuksia siirrettäisiin enemmän raiteille, niin samalla tuhottaisiin monta työpaikkaa suomesta. Tämä on hieman kaksipiippuinen juttu.

Ja on se heinäluoma taas fiksu. Eiköhän tuokin kaksoisverotus ammuttaisi alas eu:ssa jo ennen sen voimaan tulemista. Miksi ei voida tehdä kahta eri verotusmallia vanhoille ja uusille autoille? Ja toivon edelleenkin hartaasti että harrasteautot tullaan huomioimaan uudessa verotusmallissa. On järjetöntä pakottaa ihmiset maksamaan koko vuoden käyttömaksut vain 4-5 kk käytöstä.
 
Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Olen huolissani pillurallikulttuurin tulevaisuudesta. Ilman vanhoja japsi-rutkuja ja ooppelin-paskoja nuorison alkuperäinen ja ikiaikainen elämäntapa on tuhoon tuomittu. Uusi bemari tekee teini-kaahareille saman mitä tuliliemi teki intiaaneille.
Eivaa... toivottavasti eivät ota mitään satelliittikikkailuja ajojen, ja sitäkautta maksujen valvomiseen kuten taannoin uhkailtiin.
 
Löytyiskö linkkiä tohon juttuun?

uutisissa haastateltiin heinäluomaa asiasta.

Ja on se heinäluoma taas fiksu. Eiköhän tuokin kaksoisverotus ammuttaisi alas eu:ssa jo ennen sen voimaan tulemista. Miksi ei voida tehdä kahta eri verotusmallia vanhoille ja uusille autoille? Ja toivon edelleenkin hartaasti että harrasteautot tullaan huomioimaan uudessa verotusmallissa. On järjetöntä pakottaa ihmiset maksamaan koko vuoden käyttömaksut vain 4-5 kk käytöstä.

toivon samaa itsekkin. harrasteautoilu vaan on niin pientä suomessa että helposti harrasteautoilijoiden vaatimukset menevät kuuroille korville.
 
Ja on muistettava myös se että jos kuljetuksia siirrettäisiin enemmän raiteille, niin samalla tuhottaisiin monta työpaikkaa suomesta. Tämä on hieman kaksipiippuinen juttu.
Tuohan on positiivinen asia, jos se sama tavaramäärä saadaan liikkumaan vähemmällä työväellä. Tuottamattomia ja tarpeettomia työpaikkoja ei todellakaan pidä suojella.
 
Error Heinäluomalla on paha pähkinä purtavaksi. Vanhat kaasarikoneiset autot puskevat eniten saasteita, mutta äänestäjäkunnan huomioonottaen pitäisi verottaa vain uusien ja kalliimpien autojen omistajia. Vuotuinen saastemaksu ois ihan ok (vaikka katsastuksessa mitattujen) päästöjen perusteella esim. painotettuna vakuutettuina olevilla päivillä (esim. harrasteautojen verotus olisi tasapuolisempi).

No ainakin etanolin myynti kasvaisi konttoreiden läheisyydessä...
 
Ammattiliikenne pitäisi huomioida ihan kaikessa autoilun ja polttoaineen verotuksessa.

Olisihan tuohon ammattiliikenteen dieselverotuksen helpottamiseen muitakin keinoja, kuin nykyinen järjestelmä, jossa pumppuhinta on halpaa, mutta erikseen rankaistaan verolla yksityisiä.

Esim. pumpussa voisi olla kaikille aina sama hinta, mutta ammattiautoilijat saisivat veronpalautusta kuittien perusteella. Saavathan yrittäjät nykyään jo ALV-palautukset samoin perustein.
 
Bensaverotus reippaasti ylös, tästä saadut varat autojen käyttöverotuksen ja uusien autojen hinnan alentamiseen, sekä julkisen liikenteen tukemiseen.

Kyllä. Polttoainetta verottamalla saadaan tehokkaasti ohjattua kansa vähän kuluttavien ja vähän saastuttavien menopelien pariin. Kannattaa muistaa, että vanhoissakin autoissa on pieniruokaisia ja täten alhaiset hiilidioksidipäästöt omaavia malleja. Eikä autotallissa suurimman osan vuotta viettävä vanha Amerikan muskeliautokaan, käyttäjänsä silmäterä, saastuta kovin paljon, kun vuosittaiset ajomäärät ovat pieniä.

Dieselvero kokonaan pois, verohelpotuksia pieniruokaisten ja päästöisten uusien autojen hintaan, ja kaikki verotus siirretään bensa- ja diesel-pumpulle.
 
Ruotsissahan lienee tuo dieselverokin fiksulla pohjalla, eli ajokilometreihin suhteutettu vero. Suomessa maksat veroa, vaikka auto olisi seisontavakuutuksessa pihalla, jollet vie kilpiä pois.....
 
Suomessa maksat veroa, vaikka auto olisi seisontavakuutuksessa pihalla, jollet vie kilpiä pois.....

Joka muuttu 1.4.2007. Tästä lähtien voidaan laittaa auto seisontaan myös AKE:n /verojen suhteen. Kilpiä ei tarvitse toimittaa pois. Ilmoittamalla AKE:lle niin saadaan tarvittaessa auto takaisin ajoonl.

NHB, miten kuljetusliikkeen työpaikat ovat tuottamattomia(tavara kulkee näinkin ja talvisin junaliikennettä paremmin)? Lisäksi en ymmärrä että jos kuljetusliikenteen parista hävitetään esim. 10 000 työpaikkaa, niin ketä se palvelee? Sillä kovia vaikutuksia talouteen, koska suuret irtisanomiset vaikuttavat koko kansaan, jolloin ruvetaan varautumaan lamaan esimerkiksi. Tällöin kulutus vähenee ja talouskasvu hidastuu. Vaikkakin ne työpaikat voitaisiin korvata junaliikennettä käyttämällä, niin miksi näin pitäisi tehdä? Valtava työttömyys kun ei ole hyvä talouskasvulle ja hallituksen työllistäminen on muutenkin toivotonta.
 
NHB, miten kuljetusliikkeen työpaikat ovat tuottamattomia(tavara kulkee näinkin ja talvisin junaliikennettä paremmin)? Lisäksi en ymmärrä että jos kuljetusliikenteen parista hävitetään esim. 10 000 työpaikkaa, niin ketä se palvelee? Sillä kovia vaikutuksia talouteen...

Kuten sanoin, jos sama työ voidaan suorittaa vähemmälläkin miehityksellä (ja tässä tapauksessa myös vähäisemmillä ympäristövaikutuksilla, ruuhkilla, tiestön kulumisella, liikenneonnettomuuksilla...), niin silloin ne ylimääräiset työpaikat ovat turhia. Jos tuosta suuruusluokaltaan täysin väärästä työpaikkamäärästä edes murto osa siirtyisi tekemään jotain muuta (vaikka hitsareiksi teollisuuteen), niin silloinhan sillä olisi kansantuotetta nostava vaikutus. Suomessa kyllä tarvitaan tekijöitä tulevaisuudessakin. Työvoimasta on jo nyt pula monilla aloilla. Jos kuljetusalalla olisi tuollainen 10 000 työpaikan ylimiehitys, niin totta kai ne kaverit kannataisi laittaa tekemään niitä töitä, joihin jo nyt joudutaan ottamaan ulkomaista työvoimaa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joka muuttu 1.4.2007. Tästä lähtien voidaan laittaa auto seisontaan myös AKE:n /verojen suhteen. Kilpiä ei tarvitse toimittaa pois. Ilmoittamalla AKE:lle niin saadaan tarvittaessa auto takaisin ajoonl.

Ja ilmoittaminen maksaa 10.70 per laaki, konttorilla käytävä henk.koht tekemässä ilmoitus. Eli suht normaali harrasteautoilija säästää ruhtinaalliset pari kymppiä vuodessa kun vaivautuu konttorille, jossa sitten aina tulostetaan uusi rekisteriote tuota nimellistä korvausta vastaan.


ps. tiedotelehdessään AKE kehuu kuinka sähköinen asiointi helpottuu ja on suurta tulevaisuuttaa (sivu 14):
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/8F196D73-8336-4EAB-9A4F-9607C66D907C/0/AKE_406.pdf


psps. autojen päästöistä kiinnostuneille VTT:n raporttia: http://lipasto.vtt.fi/lipasto/liisa/liisa2005raportti.pdf
 
Vaikuttaa tämä mahdollinen uusi laki ihan siltä, että autoilu on jatkossa vain hyvätuloisten erityisoikeus.

Meinaan vaan, että ei kellään pienituloisella ole varaa ostaa uutta autoa, vaikka ne hinnat tippuvatkin 30%, kun itse ajaminen kuitenkin on saman verran kalliimpaa.
Ja jos tämä Pentti Perustulo kuitenkin ostaa auton, ja saa sen 5 vuoteen maksettua, niin käytetyn auton arvo uuteen vaihdettaessa on tyhjän hernekeittopurkin tasolla. Sillä päästörajojahan on tottakai hilattu tiukemmiksi, ettei autokanta pääse vanhenemaan liikaa.

Tästä päästääkin semmoiseen tilanteeseen, että uuden hienoin auton arvo on parissa vuodessa nollattu, ja poliitikot taputtaa karvaisia käsiään, kun ajelevat takseilla veronmaksajien piikkiin.

Ideana ihan hyvä, että sakotetaan käytön mukaan, mutta luulen toteutuksen kusevan aika huolella.

Nimimerkillä: Taidan sitten vittu ajella jatkossa pyörällä töihin 74 kilometriä.
 
toivon samaa itsekkin. harrasteautoilu vaan on niin pientä suomessa että helposti harrasteautoilijoiden vaatimukset menevät kuuroille korville.


Kyselinpä asiaa hieman ja todenäköisesti jo 2008 on tulossa harrasteajoneuvorekisteri, joka kattaa muutkin kuin museoajoneuvot. Siis uudemmat ja vanhemmat harrastepelit.
 
Kyselinpä asiaa hieman ja todenäköisesti jo 2008 on tulossa harrasteajoneuvorekisteri, joka kattaa muutkin kuin museoajoneuvot. Siis uudemmat ja vanhemmat harrastepelit.

mitä harrasteajoneuvorekisteri tarkoittaa käytännössä mahdollisen päästöveron suhteen? onko rekisteriin kuuluville tiedossa helpotuksia? jos on niin sitten on varmasti lista vaatimuksia joiden pitää täyttyä että auto kelpuutetaan harrasteajoneuvoksi.

loistava asia jokatapauksessa, mutta jos toteutus kusee vähänkin niin minä näen suuren väärinkäytön vaaran.
 
mitä harrasteajoneuvorekisteri tarkoittaa käytännössä mahdollisen päästöveron suhteen? onko rekisteriin kuuluville tiedossa helpotuksia? jos on niin sitten on varmasti lista vaatimuksia joiden pitää täyttyä että auto kelpuutetaan harrasteajoneuvoksi.

loistava asia jokatapauksessa, mutta jos toteutus kusee vähänkin niin minä näen suuren väärinkäytön vaaran.

No ainakin käyttöajasta johtuva verovähennys on yksi osa tuota. ellei jopa kokonaan siitä vapautuminen. Viime vuonna valmistui selvitys mahdollisuudesta luoda harrasteajoneuvorekisteri, joten jos sen selvityksen saisi käsiinsä, niin voisi saada osviittaa tuostakin.
 
Ei päälle vaan jonku toisen veron tilalle. Luonnollisesti kaikki vaihtoehdot pitää selvittää ennen lain muutosta.

Jep. Tähän asti on ainakin ollut että verokertymää ei muuteta, veroa vaan kohdennetaan eri tavalla.

Ja jos tarkoituksena on nuorentaa autokantaa ja saada vanhimmat ja saastuttava menopelit pois liikenteestä, on tässä maksumiehenä luonnollisesti tollaisiall kärryillä ajavat.
 
Voisivat samalla lopettaa kokonaan sen teiden suolauksen. Kasvais autojen käyttöikäkin huomattavasti kun ei olis 15v vanhasta autosta jo pohja läpimätä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom