1) Hyväksyn toki sen, että sun mielipiteen mukaan heteroille pitää antaa etuasema, koska biologia. Perusoikeudellisesti ko. argumentti on lainsäädäntöprosessissa vähän hankala, jos (ja kun) sillä yritetään rajoittaa ei-heteroihmisten yhdenvertaista asemaa. Noin muutoin en toki ymmärrä edelleenkään, mikä tarve on säännöstasolla kieltää jotain, mistä ei voida osoittaa olevan harmia kenellekään. Ja tältä osin väitän, että se homosuhdeadioption mahdollistaminen vaikuttaa yhteiskuntatason lisääntymisherkkyyteen yhtä paljon kuin se kuuluisa pieru Saharassa.
Ja tuo "ei kenellekään ole oikeutta adoptioon" -argumentti ontuu sekin ikävästi jo itsessään. Toteat itsekin, että eihän heteroillakaan ole oikeutta adoptioon. Noh... eipä tässä keskustelussa kukaan ole ehdottanut homoille heteroita parempia oikeuksia.
Aasi-analogiallasi voi olla korkeintaan kaksi vakavasti otettavaa tavoitetta. Toinen on a) porttiteoria-argumentointi, joka tosiaan on mielestäni äärimmäisen vässähtänyt, lähes kaikissa käyttöyhteyksissä. Vaihtoehtoisesti kyse voi tietysti olla myös b) provokaatiosta, mutta en nyt ihan heti ymmärrä mitä sillä yrittäisit saavuttaa. Aidosti vakavasti otettavaksi analogia-argumentiksi tuosta ei tosiaan ole.
Eli: Ei tuossa ole mitää järkeä.
2) Avioliitto on lakiin perustuva instituutio, jonka voivat tällä hetkellä solmia kaksi heteroihmistä ilman mitään liityntää kirkkoon. Avioliiton oikeudelliset vaikutukset pätevät näihin ihmisiin yhtä paljon kuin kirkossa avioliittoon vihittyihin pareihin. Kirkolla ei ole mitään omaa avioliittoinstituutiota. Kirkko ainoastaan toteuttaa samaa instituutiota ja kuorruttaa sitä siinä ohessa omalla hurskastelullaan. Kirkolla on kyllä itse oikeus päättää kenet se vihkii avioliittoon, kunnes laki toiseksi muutetaan. Ja eipä tähän mennessä ole mikään taho tainnut väittää, että homoavioliittoihinkaan olisi kirkon ketään pakko vihkiä (tämäkin tuntuu menevän inhottavan usein ihmisillä sekaisin). Onko täällä nyt edes pakko olettaa, että kirkollinen vihkiminen on se juttu, kun puhutaan avioliittolain muuttamisesta kaikkia ihmisiä koskevaksi?
Siispä: Ei, avioliitto ei ole kirkon rituaali.
3) Sinun mielestäsi isä + äiti on paras kombo. Ok. Mutta älä sekoita asiaa käsitteeseen nimeltä lapsen etu, jossa lähdetään siitä että lapselle paras kombo on lapselle paras kombo, sinun mielipiteestäsi riippumatta.