Hoito-ohjetta ihovammaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Arvid
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Eilen kävi pieni källi salilla (tarkempi avautuminen vitutusthreadissa http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=284572&postcount=518). Isovarpaassa on noin 1x3cm ihoton alue. Osaisiko joku kertoa vinkkejä millä ihon saisi nopeasti kasvamaan kiinni niin että pääsisi treenaamaan, lääkärillä kun oli liian kiire neuvoa mitään? Tällä hetkellä varvas on auki ja solunestettä tulee reilusti. Side takertuu kivuliaasti varpaaseen joten olen antanut sen "hengitellä vapaasti" tänään. Saisiko sen jollain konsteilla rupeutumaan nopeammin vai pitääkö kärsiä kauan? Olisiko esim. A-vitamiinista apua jossain muodossa?

plag sanoi:
Eilen kävi pieni källi salilla (tarkempi avautuminen vitutusthreadissa http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=284572&postcount=518). Isovarpaassa on noin 1x3cm ihoton alue. Osaisiko joku kertoa vinkkejä millä ihon saisi nopeasti kasvamaan kiinni niin että pääsisi treenaamaan, lääkärillä kun oli liian kiire neuvoa mitään? Tällä hetkellä varvas on auki ja solunestettä tulee reilusti. Side takertuu kivuliaasti varpaaseen joten olen antanut sen "hengitellä vapaasti" tänään. Saisiko sen jollain konsteilla rupeutumaan nopeammin vai pitääkö kärsiä kauan? Olisiko esim. A-vitamiinista apua jossain muodossa?

Itse paranemisen edistämiseen en osaa antaa neuvoa, mutta ainakin siteen ja haavan väliin saa apteekista steriilejä rasvalappuja tai semmosta rasvaverkkomysteeriä, jolla estetään siteen tarttuminen kiinni.

Kai se vähän edistää paranemistakin, jos ei jokaisen siteenvaihdon yhteydessä tule revittyä rupea irti?

Samoin jos rupea tulee oikein kunnolla niin paranemisen käynnistyttyä suihkussa hartaudella kastelemalla se pehmenee ja isommat saa pois ilman että haava aukeaa uudelleen. Kuivana räpläämällähän tuppaa aina repeämään vain haava uudelleen.

En mä ainakaa suosittelis rasvalappui, mulla ainaki ollu ihan märkäpaskaa jotkuu haavat yms niitten takia jos käyttäny >_< Mut en sit tiiä vaikuttaako se kaikille niin ?

En mää mitään tiedä, mutta itse oon hoitanut tuollaiset just antamalla mahdollisimman paljon hengittää vapaasti ilman kontaktia mihinkään. Varsinkin alkuun, sit kun paraneminen etenee niin ei ole enää niin väli. Jotain rasvaa vois varmaan kokeilla kanssa. Ja desifiointi vetyperoksidilla... :thumbs:

lumbago sanoi:
En mä ainakaa suosittelis rasvalappui, mulla ainaki ollu ihan märkäpaskaa jotkuu haavat yms niitten takia jos käyttäny >_< Mut en sit tiiä vaikuttaako se kaikille niin ?
Luulisin että rasvalaput (tai ennemmin verkko) ovat tähän ihan hyvä ratkaisu kun ihoa tosiaan puuttuu kokonaan. Tavallisiin haavoihin jättäisin laittamatta, ja vaihto/putsaus pitänee tehdä useammin. Kiitoksia IronMindille, ei tulleet laput heti mieleen! Jos tosiaan joka kerta putsatessa repii ihon auki niin koska se sitten paranee? ;)

Jotain rasvaa voisi kokeilla tuohon, onko kellään tietopohjaa mikä auttaa?

Lapppu ja muut sidokset kannattaa liotella vedessä erittävästä haavasta irti vaihdon yhteydessä. Kysy lisää apteekintädiltä, myös rasvoista. Ne tietää yllättävän paljon. Muista avuton koiranpentu+kipeä tassu ilme.

Mä laitan aina tollasiin juttuihi ekana desifointi ainetta (jotain alkoholin tapaista) Ja sitte Bacibactia perää, (desfioivaa vaaleata hienoa jauhoa) Sit ku se jauho o hyvi siinä ni se ei paljo edes vuoda ja sit side siihe (jos liikkuu). Kannattaa tosin antaa sen hengitellä rauhassa välillä. Aika on kaikelle paranemiselle A ja O, ikävä kyllä. Mut nopeita paranemisia.

Täytyynee kommentoida:

Kuvailemaasi haavaan suositellaan nykytietämyksen mukaan ns. kosteaa haavanhoitoa. Eli ajatuksena on antaa haavan rauhassa parantua repimättä sitä jatkuvasti auki, ja pitämällä se kosteana, jolloin epiteelisolut pääsevät vaeltamaan haavaalueelle paremmin. Haavan ei siis annetakaan "hengittää".

Aluksi puhdistus vedellä ja antiseptillä (Betadine tähän hyvä). Tämän jälkeen esim. Duodermia tai Mepitelia ja polyuretaanilevyä. Tälläinen hyvin tehty sidos voidaan olla vaihtamatta useamman päivän ajan. Toki erityksen määrä ja erityisesti mahdollinen infektoituminen vaikuttavat sidoksen vaihtoväliin. Eli jos haavaa ympäröivä iho alkaa punoittamaan ja turpoamaan ja erite muuttuu kellertäväksi, ei yllämainittuja siteitä suositella.

Basibactia ei oikeastaan tulisi käyttää juurikaan missään haavatyypeissä, sillä sen sisältämät antibiootit voivat valikoida haavan resistenttejä bakteerikantoja Pääosin tulehtuneiden haavojen antimikrobihoito toteutetaan suun kautta. Myös haavojen rasvaaminen on Suomessa aivan liian yleistä. Tietyt jo pitkälle parantuneet haavat (arvet) hyötyvät rasvaamisesta.

Vastaan mielelläni jatkokysymyksiin

-H- :)

Drugsta sanoi:
Täytyynee kommentoida:

Kuvailemaasi haavaan suositellaan nykytietämyksen mukaan ns. kosteaa haavanhoitoa. Eli ajatuksena on antaa haavan rauhassa parantua repimättä sitä jatkuvasti auki, ja pitämällä se kosteana, jolloin epiteelisolut pääsevät vaeltamaan haavaalueelle paremmin. Haavan ei siis annetakaan "hengittää".

Aluksi puhdistus vedellä ja antiseptillä (Betadine tähän hyvä). Tämän jälkeen esim. Duodermia tai Mepitelia ja polyuretaanilevyä. Tälläinen hyvin tehty sidos voidaan olla vaihtamatta useamman päivän ajan. Toki erityksen määrä ja erityisesti mahdollinen infektoituminen vaikuttavat sidoksen vaihtoväliin. Eli jos haavaa ympäröivä iho alkaa punoittamaan ja turpoamaan ja erite muuttuu kellertäväksi, ei yllämainittuja siteitä suositella.

Basibactia ei oikeastaan tulisi käyttää juurikaan missään haavatyypeissä, sillä sen sisältämät antibiootit voivat valikoida haavan resistenttejä bakteerikantoja Pääosin tulehtuneiden haavojen antimikrobihoito toteutetaan suun kautta. Myös haavojen rasvaaminen on Suomessa aivan liian yleistä. Tietyt jo pitkälle parantuneet haavat (arvet) hyötyvät rasvaamisesta.
Kiitoksia, tämän tyyppisiä asiantuntevia kommentteja kaipasinkin! :worship: Duoderm ja Mepitel ovat ilmeisesti silikonilaastareita tai sen tyyppisiä tuotteita. Itseltäni löytyy Compeedin hiertymälaastareita, jotka ovat myös tällaista "keinoihoa". Kannattaisiko kokeilla? Olet siis sitä mieltä, että side on parempi kuin antaa haavan olla vapaana? Haavaa kannattaa ilmeisesti myös suihkutella siteen vaihdon yhteydessä?

plag sanoi:
Kiitoksia, tämän tyyppisiä asiantuntevia kommentteja kaipasinkin! :worship: Duoderm ja Mepitel ovat ilmeisesti silikonilaastareita tai sen tyyppisiä tuotteita. Itseltäni löytyy Compeedin hiertymälaastareita, jotka ovat myös tällaista "keinoihoa". Kannattaisiko kokeilla? Olet siis sitä mieltä, että side on parempi kuin antaa haavan olla vapaana? Haavaa kannattaa ilmeisesti myös suihkutella siteen vaihdon yhteydessä?

Duodermiä on olemassa eripaksuisina ja -kokoisina valmissiteinä. Mepitel on haavaan tarttumaton silikoniverkko, jota voi leikata tarvitsemansa kokoiseksi. Mepitelin päälle on hyvä laittaa Aquacelia tai polyuretaanikalvoa (tuotenimeä en nyt muista). Mepilex Border on Mepitelistä tehty valmisside. Lämminvesi suihkuttelu on tosiaan paikallaan siteenvaihdon yhteydessä.

Suosittelisin melkeinpä käymään apteekissa vierailulla, saattaa selventää asioita. Toivon mukaan sattuu haavanhoidosta ymmärtävä farmaseutti paikalle :)

Niin, ja se Compeed voisi muuten olla ihan hyväkin vaihtoehto, mutta Compeedin kyky imeä haavaeritettä on aika minmaalinen verrattuna esim. yllämainittuihin.

-H-

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse on tullut paranneltua ihoa mm. Bepanthen-voiteella ja ne rasvalaputkin on tietyissä tilanteissa paikallaan. Vältä pöpöjä mahd. hyvin.

Joo kaikenlaista rasvailua kannattaa tosiaan välttää kunnes haava on parantunut. Ja jos saat aikaiseksi hyvän sidoksen, niin ei kannata joka päivä availla eikä mielestäni myöskään päivittäin suihkutella. Tietysti jos haava selvästi tulehtuu (ainahan haavoissa pieni tulehdus on) niin hoitoa täytyy muuttaa sen mukaisesti. Suosittelisin kyllä Drugstan hyviin ohjeisiin lisäksi pientä treenitaukoa. Treenatessa jalat hautuu (niinkuin tosin muutenkin kengät jalassa) ja paraneminen hidastuu. Mahdollisimman paljon pitäisi yrittää jalkaa kohoasennossa (=vartalon yläpuolella) pitää, koska turvotus hidastaa paranemista.

Drugsta sanoi:
Basibactia ei oikeastaan tulisi käyttää juurikaan missään haavatyypeissä, sillä sen sisältämät antibiootit voivat valikoida haavan resistenttejä bakteerikantoja

Mthä? Mä olen laittanut uskollisesti Basibactia (rasvaversiota) just haavoihin joiden tiedän joutuvan hautumaan. Esim. lomilla jos tulee jalkoihin jotain haavaa tai kynnen reunaan jotain kolhua, ja päälle on pakko pistää kenkä tai laastari jotta matka yleensä jatkuisi. Noilla toimenpiteillä on aika hyvin estänyt sen että haava tulehtuu ja turpoaa ja tekee kävelemisestä helvettiä. Pelkän desinfiointiaineen käyttö ei auta yhtä paljon, monesti haavat tulehtuvat siitä huolimatta.

Nyt tietenkin on vaan ajan kysymys milloin saan jalkoihini superbakteerin joka syö ne pois. :eek:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom