HKL:n lipuntarkastajat, voi vittu mitä pellejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tape80
  • Aloitettu Aloitettu
Ei mullakaan kovin järkevää kokemusta ole tarkastajista...
.
Oliko tuossa ainut kokemuksesi tarkastajien kanssa? Itse olen ollut lukemattomia kertoja ollut tekemisissä tarkastajien kanssa, eikä ikuna ole ollut mitään ongelmaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
OT

Ihan älytön ketju, mutta olen repeillyt ihan täysillä porukan vääntämiselle tällaisesta asiasta.:lol2:

Tää on muute hyvä idea. Ite oon ainakin lappuliisoille menny kommentoimaan monesti ku ne kyttää niitä autoja ihan kiimassa.

Onko näin? Enpä ole koskaan tätäkään tällä tavoin mieltänyt, mutta ensi kerralla lupaan tarkastaa lappuliisan kiimaisen katseen.:lol2:

Nim. Univelkainen

Oliko tuossa ainut kokemuksesi tarkastajien kanssa? Itse olen ollut lukemattomia kertoja ollut tekemisissä tarkastajien kanssa, eikä ikuna ole ollut mitään ongelmaa.

Liikun omalla autolla, joten muita kokemuksia ei ole. Jos satun julkisilla liikkumaan niin ole kyllä lipun jatkossa hankkinut. En halua yleistää,että kaikki on sekopäitä. Lähinnä hymyilytti tuo toiminta silloin.

Itse olen törmännyt ammattitaitoiseen lipuntarkastajaan. Ei ollut suu vaahdossa kirjoittamassa tarkastusmaksua vaikka lippua ei ollutkaan. Lippu yksinkertaisesti unohtui ostaa kun juoksin metron perään laiturille. No tarkastaja totesi tilanteen ja katsoi laitteestaan vielä miten olen matkojani maksellut ja tuli siihen tulokseen, että kyseessä oli selvä erehdys ja myi minulle lipun pahoitellen, etten juuri siihen metroon ehtinyt johon olin juoksemassa. Ammattitaitoa vai ei mutta erotti minut oikeasta pummista eikä määrännyt tarkastusmaksua. Eli kyllä lipuntarkastajankin duunin voi hyvin hoitaa.

Ja mitä tulee provoamiseen niin stailisti taitaa olla myös sitä mieltä, että poliisi olemassa olollaan provoo viherpiiperöitä sotkemaan paikkoja.

Tää on muute hyvä idea. Ite oon ainakin lappuliisoille menny kommentoimaan monesti ku ne kyttää niitä autoja ihan kiimassa.

Unohtui vielä kysyä, että minkä ihmeen takia sitä pitää mennä vittuilemaan, kun toinen tekee työtään? Vai tuleeko sullekin joku vittuilemaan niskan taakse, kun sä istut koulunpenkillä tai oot duunissa?

Eri asia on huomauttaa, jos toinen selkeästi toimii epäammattimaisesti tai tekee jonkun virheen.

...Todellisuudessa tuossa yhteydessä on turha puhua mistään vallasta. Valtaa olisi jos tämä kys. vartija saisi oman mielensä mukaan poistella ihmisiä tms. mutta kun todellisuudessa se onkin vain yksi tummiin vaatteisiin puettu pelinappula jolla ei ole omaa valtaa tehdä minkään valtakunnan päätöksiä vaan tämän suorittamat toimet on ennalta määrätty ja kyseinen "valtias" vain noudattaa hänelle annettuja ohjeita.

Liekö nyt vallan määritelmät hiukan hukassa? Kyllähän tuossakin tapauksessa vallankäyttöä on selkeästi, sinun hakemasi tilanne viittaa enemmän ehdottoman vallan suuntaan.

Liekö nyt vallan määritelmät hiukan hukassa? Kyllähän tuossakin tapauksessa vallankäyttöä on selkeästi, sinun hakemasi tilanne viittaa enemmän ehdottoman vallan suuntaan.
Vallankäyttöä voi olla mutta vallasta ei voida puhua. Jos joku määrää jonku käyttämään valtaa niin silloin ei luovuteta itse valtaa vaan oikeus käyttää sitä. Niinkuin tällaisessa tilanteessa on lailla luovutettu oikeus käyttää julkista valtaa mutta tuon vallan käyttö on tarkoin määritelty luovuttavan tahon suunnalta. Tällöinhän tuon käyttöoikeuden haltija ei saa itse valtaa. Menee turhan nipottamiseksi mutta hain vain sitä, että nämä "vallan" omaajat eivät todellisuudessa omaa minkäänlaista oikeaa valtaa, siis valtaa omatoimisesti päättää noista oikeuksista vaan toimivat lähinnä oikean vallan pelinappuloina ja tekevät mitä käsketään.

Jaah, ainakin valtio-opin (joka siis tutkii valtaa, sen muotoja ja jakautumista jne.) käsitteistössä valta on suhde, joka elää tilanteesta toiseen. Sillä, onko valta juridisesti määriteltyä ja vahvistettua, ei ole merkitystä läheskään kaikissa tilanteissa. Eli meillä oli näköjään lähinnä näkökulmaero: sä katsoit asiaa juridisesti määriteltynä, mä vallan teorian ja vallan lajien kautta.

Jos mietitään, onko vartijoilla valtaa, niin onhan heillä: voivat esim. itse oman harkintansa mukaan puuttua tilanteisiin tai jättää puuttumatta, varsinkin ns. rajatapauksissa. Jos toinen puuttuisi tilanteeseen, niin joku muu voi katsoa asian olevan vielä puuttumiskynnyksen alapuolella.

Ja mitä tulee provoamiseen niin stailisti taitaa olla myös sitä mieltä, että poliisi olemassa olollaan provoo viherpiiperöitä sotkemaan paikkoja.

No ethän sie voi oikeesti väittää, että poliisi ei ikinä olisi provosoinu ketään.

Ja bommarit, niitähän jahtaa nykyjään FPS:n niihin erikoistuneet squadit. Ja kyllä, valitettavasti voin kirkkain silmin väittää, että näiden partioiden pelkkä olemassaolo provosoi skeittarinuorisoa nykyään kovempaan töhrimiseen.

Vitusta koko yhteiskunta.

Jos mietitään, onko vartijoilla valtaa, niin onhan heillä: voivat esim. itse oman harkintansa mukaan puuttua tilanteisiin tai jättää puuttumatta, varsinkin ns. rajatapauksissa. Jos toinen puuttuisi tilanteeseen, niin joku muu voi katsoa asian olevan vielä puuttumiskynnyksen alapuolella.
En sanoisi vieläkään, että kyse on vallasta vaan lähinnä siitä miten näissä rajatapauksissa tilannetta tulkitaan. Väitän, että mikäli vartija tulkitsee tilanteen vaativan toimia niin silloin heillä ei ole harkintavaltaa sen suhteen, että toimiiko vai ei. Jos puuttumiskynnys on ylittynyt ja vartija ei toimi niin silloin hän toimii vastoin omia velvollisuuksiaan ja kyse ei mielestäni ole vallasta vaan tehtäviensä laiminlyönnistä.

Jos ajatellaan vielä selvempää tilannetta missä esim. viranomaiselle on tietoisesti luvuovutettu harkintavaltaa. Tällöin ollaan jo lähempänä todellista valtaa mutta tuolloinkin harkintavallan käyttöä ohjaavat monet säännökset ja erilaiset periaatteet eikä tällöinkään harkintavallan käyttö ole täysin vapaata joten mielestäni tällöinkään ei voida puhua vallasta. Valta on mielestäni, että on aidosti vaikutuksista vapaana mahdollisuus toimia mielensä mukaisesti taikka vaikuttaa. Mutta sitä, että jollakin on tiettyjä velvollisuuksia ja oikeuksia ei vielä ole valtaa. Joku voi ajatella, että poliisilla (kunhan on tarpeaksi korkea-arvoinen) on valta päätää kotietsinnästä mutta tuokin valta on näennäistä ja kotietsintä on suoritettava mikäli siihen on perusteet ja tällöin poliisilla ei ole mahdollisuutta (ilman virkavirhettä) olla tekemättä sitä.

Mennääs todella yksikertaiselle tasolle. Voidaan ajatella, että tuo "vallankäyttäjä" joka toteuttaa käskyjä on kuin tietokoneen näppäin ja oikea vallan hallitsija eli tässä tapauksessa minä päätän mitä merkkejä näppäimistö suoltaa näytölle. Jos minä haluan näytölle "a:n" niin tällöin painan "a:ta" ja näytölle joko tulee "a" tai sitten ei tule. Mikäli ei tule niin se ei tarkoita, että näppäimistöllä on valta olla toimimatta vaan se tarkoittaa, että se on rikki eikä toimi niinkuin pitäisi ja menee vaihtoon. Tarkoitan, että poliisillä, vartijalla ja järkkärillä on velvollisuus toimia tilanteen sitä vaatiessa ja mikäli ei toimi hän on laiminlyönyt velvollisuuksiaan ja menee vaihtoon.

Niin ja tällähän onkin paljon tekemistä alkuperäisen viestin kanssa tai edes tuon stailiksen viestin kanssa, koska hänkin korjasi ettei tarkoittanut valtaa vaan auktoriteetia.

No ethän sie voi oikeesti väittää, että poliisi ei ikinä olisi provosoinu ketään.

Ja bommarit, niitähän jahtaa nykyjään FPS:n niihin erikoistuneet squadit. Ja kyllä, valitettavasti voin kirkkain silmin väittää, että näiden partioiden pelkkä olemassaolo provosoi skeittarinuorisoa nykyään kovempaan töhrimiseen.

Kertoo aika paljon ihmisestä ja tämän älykkyydestä jos selittää tekojaan toisten provoamisella, vastuu on kuitenkin aina itsellä ja sekös joillekkin on vaikea hyväksyä.

Marsalkka kultsi kerro ihmeessä hieman omasta kannastasi. :) Selkeästi puolustat yhteiskunnan toimivuutta, mutta sun viestit on jäänyt vähän vaille sisältöä..

Näissä muissa viesteissä onkin paljon "sisältöä".

Olipas paska ketju ja kaiken lisäksi ihan turha, ei millään pahalla.
Itseäni harmittaa, kun monet ketjut johdatellaan näihin samoihin aiheisiin.

Monet on heti valmiita sanoon, että yhteiskunta on paska. Mitä he ovat valmiita tekemöään sen eteen, että se muuttuisi? Niin, ei yhtään mitään.

Vitusta kaikki yhteiskunnan hylkiöt...

Ja raw vs. paita...

raw wins

Just. Oliko nyt niin, että ensin oli paha FPS ja sitten tuli bommarit taistelemaan pahaa vastaan? Vai miksiköhän tälläiselle firmalle on alunperin ollut tarve?

...Valta on mielestäni, että on aidosti vaikutuksista vapaana mahdollisuus toimia mielensä mukaisesti taikka vaikuttaa...

Jep, kuten sanottua, käsitteet hukassa. Kurkkaa vaikka Politiikan perusteet -teoksesta vallan määritelmä, vallan neljät kasvot ja vallan lajit.

Marsalkka kultsi kerro ihmeessä hieman omasta kannastasi. Selkeästi puolustat yhteiskunnan toimivuutta, mutta sun viestit on jäänyt vähän vaille sisältöä..
Jos yhteiskunta on mielestäsi vitusta, niin osta ihmeessä köysi. Useimpien mielestä yhteiskunta ei ole vitusta. Sinulla on nyt selvästi vähän hankalaa ja vaikeaa. Turha sinun on kitua vaikeuksissasi. Anna mennä! Luovuta vaan!

Just. Oliko nyt niin, että ensin oli paha FPS ja sitten tuli bommarit taistelemaan pahaa vastaan? Vai miksiköhän tälläiselle firmalle on alunperin ollut tarve?

Hei mutta onhan se nyt kauheaa kun täysi-ikäiset aikamiehet ja vähän nuoremmatkaan eivät saa toteuttaa itseään ja merkitä reviirejään tuhrimalla ympäriinsä. Ei tuollaisia firmoja saa perustaa. Tää on siis ihan kauhea epäkohta ja yhteiskunta on hei ihan vitusta.

Hei mutta onhan se nyt kauheaa kun täysi-ikäiset aikamiehet ja vähän nuoremmatkaan eivät saa toteuttaa itseään ja merkitä reviirejään tuhrimalla ympäriinsä. Ei tuollaisia firmoja saa perustaa. Tää on siis ihan kauhea epäkohta ja yhteiskunta on hei ihan vitusta.

Paskaa provoa.

Suositut

Back
Ylös Bottom