Hirvenliha

Ikä
46
Hyvä kaverini tarjosi minulle n. 50 kiloa hirvenlihaa :evil: :kuola: edullisesti ja päätin sitten ottaa koko satsin. Nyt alko mietityttään että mitäs tosta määrästä lihaa sitten tekis, jotta ei ihan heti kyllästyis.

Eli onko kenelläkään mitään hyviä vinkkejä terveellisistä ja herkullisista hirviruuista?

Lihaa on sitten ihan jauhettuna, sisäfileenä ja paistina.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hieman jäinen file leikkaa sellaisiksi lastuiksi(kebab lastun tyyliin) sitten pannulla ruskista ja mausta hyvin. Sen jälkeen uuniin hautumaan kerman kanssa pari tuntia.
Jauhettuna käy sitten kaikeen tavan jauhelihan sijasta.
Paistista ihan perinteiseen tyyliin paistia tai karjalan paistin tyylistä.
Tuota lastuina olisi tarkoitus kokeilla myös ihan vaan paistettuna ja maustettuna esim.jollakin tomaattikastikeella ja pastan kanssa.

Tjenare!
Jos löytyy mukava paistinkappale, niin tee seuraavaa:

Levitä esim. leikkuulaudalle karkeaksi rouhittua pippuria ja merisuolaa sopivan tuntuinen kerros.
Pyörittele paistia sekoituksessa ja pyöräytä paisti muovikelmun sisään.
Anna muhia huoneenlämmössä muutama tunti/yön yli.
Sitten eiku paisti paistopussiin, miedolla lämmöllä 3-4h.

Jo vain on hyvvää!!

-edit: laita paisti uuniin... :D

Paistista saat ihan hyvän kun laitat sen marinadiin (olutta, vettä, suolaa ja ihan normaaleja lihamausteita, sipulia yms) annat äsehtiä päivän ja paistat uunissa miedolla lämmöllä useamman tunnin. Paistaa voit joko padassa tai paistopussissa. Kaveriksi perunamuusi. Nam! Maistuu myös paljaaltaan esim leivänpäällä.

Jauhelihasta jos teet jotain niin kannattaa laittaa sekan hiukan nautaa tai paistijauhelihaa, ei maistu ihan niin voimakkaalle. Hyvä lihapulla ohje; purkki tai 2 kermaviiliä, pussi ranskalaista sipulikeittoa, korppujauhoja vähän. Muutama kananmuna ja mausteita sopivasti. Sorry, mutta ei ole esittää tarkkoja määriä esim mausteista, kun tulee nakattua niitä aina miten sattuu... :thumbs:

Mitä mieltä ootte hirvestä dietillä? Käsittääkseni on aika kuivaa lihaa.

Originally posted by Pahkasika
Mitä mieltä ootte hirvestä dietillä? Käsittääkseni on aika kuivaa lihaa.

Hirven liha on ykkösluokan evästä milloin vain. :kuola: Olen kyllä kade, kun oot noin hyvän köntin saanut laatulihaa. Riistan liha yleensäkin on lihaa parhaasta päästä, hyvän makuista, vähärasvaista ja kiinteää.

Keitto, muhennos, paisti, pihvit, siitähän voi tehdä ihan mitä vaan, mitä nyt yleensäkin lihasta tehdään. Jopa pitsaan voisi laittaa, mutta olisiko jo laatulihan tuhlausta? Kirjastosta vain keittokirjoja lainaksi, niin piisaa ruokaohjeita.

edit: Ääh, sori pahkasika! Sössin noiden edit ja quote nappien kanssa. :nolo:

Täältähän voisi saadakkin vähän ideoita viikonlopun ruuaksi, voi sitten käskeä vanhempien valmistaa. Meilläkin on pakastin täynnä hirven lihaa, kun eräs rakkaan isin ystävä toi kivan läjän itse kaadettua hirveä. :kuola:

Meidänkin pakastimesta löytyy hirveä koko talveksi vaikka joka päivä söisi :kuola: On muuten aivan eri luokan tavaraa kuin naudan ja sianliha. Itse kokkailen jauhelihasta perinteistä jauhelihakastiketta ja tuota kebablastuhässäkkääkin on tullut kokeiltua pariin kertaan ja kyllä oli herkkua.

Eipä ole tullut hirveä syötyä yli seitsemään vuoteen.

Vanhukset tuputtivat tuota joskus aikanaan liikaa ja tuli totaalinen kyllästys. Hirvenlihaa on mutsin pakastimessa varmaan kymmeniä kiloja ja sieltä sitä saisi ihan ilmaiseksi jos vaan jaksaisi hakea. Onhan sitä tässä tullut välillä koitettua, mutta yhtä karmealle maistuu:urjo:

Hyvää ravintoahan tuo on, mutta ei vaan tipu :urjo: :urjo:

Originally posted by Jakob
Eipä ole tullut hirveä syötyä yli seitsemään vuoteen.

Vanhukset tuputtivat tuota joskus aikanaan liikaa ja tuli totaalinen kyllästys. Hirvenlihaa on mutsin pakastimessa varmaan kymmeniä kiloja ja sieltä sitä saisi ihan ilmaiseksi jos vaan jaksaisi hakea. Onhan sitä tässä tullut välillä koitettua, mutta yhtä karmealle maistuu:urjo:
Pointti on siinä, että hirvenlihan valmistaminen herkulliseksi ruoaksi on astetta vaikeampaa, kuin jonkun sianlihan tms. Itse en oikein ole saanut siitä tehtyä mitään todella herkullisia ruokia, vaatisi enemmän taitoa ja viitseliäisyyttä, kuin mitä minulla on. Mutta aina kotona käydessä on mukava herkutella äidin tekemillä hirvenliharuoilla.

:kuola: <--- (miettii äidin tekemään hirvistroganoffia ja kuolaa nälissään)

Originally posted by Jylli81
Pointti on siinä, että hirvenlihan valmistaminen herkulliseksi ruoaksi on astetta vaikeampaa, kuin jonkun sianlihan tms.

Totta tuo on. En kyllä epäile hetkeäkään mutsin ammattitaitoa ruuanlaiton suhteen :). Liika on vaan liikaa. Ehkäpä jonain päivänä tuokin tavara taas uppoaa. Harmi sinäänsä, koska hirvenlihaa olisi tarjolla paljon ja ilmaiseksi.

Joo olis se hyvä kun ei mitään läskipossua tarvisi vetää joka välis vaan sais kunnon villiä piffiä suoraan mettästä.:thumbs:

Originally posted by phy73
Mä syötän koiralle hirvenlihaa, itse en pidä erityisemmin sen mausta.:urjo:

Koiralle??!!?!?! Älä saatana syötä mieluummin mustinmurkinaa ja lähetä lihat tänne.:haart:

Joka syksyn jälkeen kaks pakkasta täynnä hirvenlihaa. Fileistä pihvit, paisti on kans jees, jauhelihasta saa vaikka mitä hienouksia. Joku mainitsi, että nautasikaa/muuta messiin. Tämä on ehdoton! Hirvenliha on niin kuivaa ja rasvatonta, että muu liha kaverina tekee siitä just hyvän. Tietysti kaikki kokolihajutut uunissa ja erilaiset paistos variaatiot on hyviä. Meillä on tehty hirvenlihasta meetwurstia ja lämminsavua. On muuten buenoa.. Eli palvarille. :kippis1:

Suositut

Back
Ylös Bottom