Hirvenliha

Originally posted by Jakob

Vanhukset tuputtivat tuota joskus aikanaan liikaa ja tuli totaalinen kyllästys. Hirvenlihaa on mutsin pakastimessa varmaan kymmeniä kiloja ja sieltä sitä saisi ihan ilmaiseksi jos vaan jaksaisi hakea. Onhan sitä tässä tullut välillä koitettua, mutta yhtä karmealle maistuu:urjo:

Samat sanat. :urjo: Sillä erotuksella, että pakastimia on vaan neljä!!. Heitä pahkasika roskiin se hirvenliha ja osta jotain ruokaa. :)

No ehkä karjalanpaisti hirvestä on OK, eli sian lihaa puolet, niin ei ole niin kuivaa. Kebabversio runsaasti maustettuna on jees.

Ja on tosiaan jonkin verran kriittinen valmistettava.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Jylli81
Itse en oikein ole saanut siitä tehtyä mitään todella herkullisia ruokia, vaatisi enemmän taitoa ja viitseliäisyyttä, kuin mitä minulla on.

Mä oon tehnyt hirvenlihasta helposti hyvää jauhelihasoosia. Eli ensin pannulle hiukan rypsäriä ja sitten ruskistetaan lihat. Sitten kaikki lihat kattilaan ja sopivasti vettä seuraksi. Maustetaan chilillä, jauhelihamausteella ja ketsupilla/tomaattisoseella tms ja annetaan kiehua 30min. Jos jää liian vetiseksi niin ripaus Maizena suurustetta ei oo pahitteeks. Sopii hyvin pastan kanssa tai vaikka tortilloihin.

Tuossa illemmalla tein hirvenlihaa seuraavalla reseptillä:

~1kg paistinpannua
marinoi pannu sopivassa määrässä öljyä
Asettele jäisiä hirvelihapalasia pannulle, siten että pannun pohja peittyy ja lihakerroksen korkeus on noin 75% pannun korkeudesta.
Paistele, lisäile suolaa ja rouhi pippuria päälle
Paistele lisää, lisää sopivasti vettä
Anna hirvelin osasten hautua kannen alla.
Maistele, if nam=syö else=hauduta_lisaa tjsp.

"Sopiva" ei ole SI-järjestelmään kuuluva mitta, vaan vaihtelee ajan ja paikan funktiona.

Hirvenlihasta saa hyviä lihapullia...

Tossa pari viikkoa takaperin tuli nuotiolla tehtyä helvetin hyvä ateria: paistettuja "hirvenlihalastuja" mausteena vain suolaa, puolukkasurvosta ja perunamuusia.

Kyllä hirvestä saa vaikka mitä. Puolukkahillo on hyvä mauste sitä varten.

Jauhelihasta kannattaa tehdä pullia/pihviä, reilusti sipulia joukkoon.
Fileestä tekisin pihvejä. Kannattaa leikata jäisenä. Filepihvit kannattaa paistaa varoen, ettei kuivu/sitkisty.
Paisti kannattaa tehdä palapaistina, puolet possua sekaan. Kokonaisena paistettuna on aika kuivaa tavaraa.

Originally posted by Jylli81
Pointti on siinä, että hirvenlihan valmistaminen herkulliseksi ruoaksi on astetta vaikeampaa, kuin jonkun sianlihan tms. Itse en oikein ole saanut siitä tehtyä mitään todella herkullisia ruokia, vaatisi enemmän taitoa ja viitseliäisyyttä, kuin mitä minulla on.
Joo toki hankalampaa kun kanafile paketin aukaisu, mutta ei kauheen...vinkki: jäinen hirvenpaisti maustetaan pippurirouheella, merisuolalla. Mausteet hierotaan lihan pintaan ja kääritään liha pekoniin. Liha uuniin kannellisessa astiassa tai paistopussissa mietolämpö (noin 100-150 astetta) 4h:kuola: ja herkku ulos...nam.

:offtopic:
Ironchef ootko oikeesti kokki??? Allekirjoittaneella kokkikoulutus, no nyt en oo pariin vuoteen ollu keittiö hommissa...

niistä sisäfileistä kannattaa ehdottomasti tehdä pihviä.

Leikkaa fileestä n. 1cm paksuisia viipaleita. Marinaadin voi tehdä vaikka oluesta, suolasta, pippurista ja öljystä, jossa pihvit saa marinoitua yön yli.
Paistettaessa pannun pitää olla kuuma ja tietysti voita kannattaa laittaa. Pari minuuttia puolelta kun paistaa niin pitäis tulla mediumiksi.
Kastike kannattaa tehdä heti perään samalle pannulle, niin saa maut talteen. Vielä kun jaksaa esim. lohkoperunat väsätä niin kulinaristinen nautinto on valmis. Pihvien päälle valkosipulivoita jos sattuu valkosipulista pitämään.

Pitäisi kuulua jo aluneperin ravinto- osiolle. Onko kellään suositella hyväksi todettua olutpohjaista marinadia noin kilon hirviköntille?

Ajattelin jotain tällaista kokeilla:
pullo jotain hyvää tummaa olutta
sipuli jos toinenkin
perinteisiä katajanmarjoja (jos löytyy)
mustapippuria

Pitäisi kuulua jo aluneperin ravinto- osiolle. Onko kellään suositella hyväksi todettua olutpohjaista marinadia noin kilon hirviköntille?

Ajattelin jotain tällaista kokeilla:
pullo jotain hyvää tummaa olutta
sipuli jos toinenkin
perinteisiä katajanmarjoja (jos löytyy)
mustapippuria
Toimii:kuola:
Käytin tosin ihan koffia.

poronkäristystä... :kuola:
Hirvenlihasta? :D.

Hirvenliha on ihan tajuttoman hyvää, hulluu et joku syöttää sitä koiralla :wtf:.

Sitä vois melkeen ostaa täältä jos joku myy halvalla :D.

Ja toi Dnr:n ohje on proo.

Mielenkiintosta, että tää on treeni-osiolla.

Pakastin on täynnä hirvenlihaa, jauhettuna ja paistia. Hieman meni ruokahalu tässä taannoin kun löysin jauhelihakastikkeestani tumman paksun hirvenkarvan.

Pakastin on täynnä hirvenlihaa, jauhettuna ja paistia. Hieman meni ruokahalu tässä taannoin kun löysin jauhelihakastikkeestani tumman paksun hirvenkarvan.

Ne on vain niitä sattumia;) Aaah, kohta taas pakastin (ei nyt ihan) täynnä käristyslihaa:haart:Soooo Gooood!

Pitää vähän röyhistää rintaa tässä vaiheessa, kun tulee puhe hirvenlihasta, meillä nimittäin kotona on yksi 250 litran pakastearkku täynnä hirven, kauriin ja peuran lihaa, kun on tuo ukko käynyt metsällä pienestä pojanklopista asti ja itsekin yrittää opintojen jälkeen sinne metsälle lähtiä. Ja kun olen aina joskus sanonu, että meillähän sitä lihaa on melkeenpä ylimäärin ja ollaan sit yritetty aina välillä sitä kaupata. Ja tosiaan elämäni aikana ei olla kertaakaan kotiin ostettu kaupasta mitää naudan tai sianlihaa, melkeenpä joka päivä olen hirven tai peuranlihaa syöny :D kyllä se sikanauta kummalliselta maistuu riistan jälkeen pitää myöntää.
MUTTA tosiaan siihen ohjeeseen, mitä mulla olis tarjota: Jos on isompia sisäfilepaloja tai ulkofile, niin teeppä punaviinistä ja valitsemistasi mausteista (yleensä riistamausteet hyviä) marinadi, johon pistät koko lihan palan yöksi, huoneenlämpöön mielellään maustumaan, seuraavana päivänä pistät sellaiseen pussiin, jonka voi uuniin heittää, en tiedä nimeä :D, koko lihanpalan marinaadeineen sinne ja sitten antaaa kypsyä siellä hiljaksilleen 4-5 tuntia, niin perkule on suoraan kuin gourmeravintolasta, jos vielä perunamuussia viitsii kyytipojaksi tehdä :kuola:

Suositut

Back
Ylös Bottom