Hirvenliha

Perkule, pitää yrittää koettaa. Vaikka aika hyvin kokkaus onnistuukin, niin olen aika käsi olen soveltamaan ohjeista, joissa sanotaan viiniä ja riistamausteita. Osaatko Hezu.N antaa tarkempaa vinkkiä tuon taivaallisen aterian valmistuksesta? =)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse tekisin kuiva lihaa, parasta välipalaa mitä on!

Hivenen jäisestä paistista niin ohuita viipaleita mitä vain saa, jotka laitetaan yöksi marinadiin(kannattaa tehdä voimakasta).
Sitten seuraavana päivänä jos löytyy esim. kasviskuivuri niin sinne, muussa tapauksessa uuniin pellille johonkin 50-75 asteeseen. Kuivuu sopivaksi noin tunnissa, kannattaa googlettaa kun ite oon käyttäny tota kuivuria.

Aika hyvä hinta-laatu suhde tulee kun semmone pieni pussi normaalisti maksaa jotai 3 egee.

Perkule, pitää yrittää koettaa. Vaikka aika hyvin kokkaus onnistuukin, niin olen aika käsi olen soveltamaan ohjeista, joissa sanotaan viiniä ja riistamausteita. Osaatko Hezu.N antaa tarkempaa vinkkiä tuon taivaallisen aterian valmistuksesta? =)
Odotappa huomiseen, kaivan tuon ohjeen jostain esille ja pistän tänne :)

Selasin topicin läpi enkä löytäny käristystä mistää!? paitti joku mainitti poronkäristyksen:eek:

Kohmeessa olevasta (paisti) köntistä vuollaan terävällä puukolla ohuita lastuja jonka jälkeen ne pistetään kuumalle pannulle jossa öljyä ja ruskistetaan jonkä jälkeen laitatetaan vettä ja mausteet lopuksi.

Kyytipoikana puikkopotut ja puolukka hillot:hyper::)

Ja kukanenki saa käyttää vaikka oikeaa voita tai sitte jotaki muuta öljyä.

Tuosta kuivalihasta kysyn kun itellä löytyy hirven filettä, paistia ym niin mistä palasta tulee paras kuivaliha vai onko edes suurta eroa ?

Vois vloppuna kokeilla kun kerta niin kehutaan :)

Omassa pakastimessa reilu kymmenen kiloa jäljellä, viitisentoista tullut syötyä tässä loppusyksyn ja talven aikana. Mielestäni parasta lihaa mitä kuvitella saattaa, jättää varjoonsa niin possut kuin naudat.

Parhaaseen tulokseen pääsee pitkällä kypsytyksellä miedossa, mieluusti alenevassa lämmössä. Leivinuunihan on varauksetta paras paikka valmistaa pata- ja uuniruokia riistasta, mutta valitettavasti sitä ei ole käytössä, joten joudun yleensä improvisoimaan.

Pakko ottaa tänään kimpale sulamaan, tuli hirveä nälkä.

Itte oon valmistanut hirvenlihasta, Varsinkin vasapastista näin

1 iso sipuli (maun mukaan)
2-4 kynttä valkosipulia
Koskenlaskijan savuporo juustoa (tai vastaavaa)
Pekonia (kostuttamaan uunissa kuivaksi menevää hirvenlihaa)
öljyä
Mausteet pippuri, suola yms

Eli, Paisti sulaksi. Tökkii siihen veittellä reikiä sen verran että saa sipulipalat + valkosipulit + koskenlaskijat sullottua lihan sisään, samoin kuin muutkin mausteet.

Paisti savipottiin, päälle hieman pekonia paistin päälle, kuin myös öljyä.
sitten 200-250'c lämpöä ja itte oon katton kypsyyden leikkamalla paistiin 2 osaan keskeltä että onko punaista, perstuntumalta siis.

Lihan ympärille voi sitten laittaa esim. punaista chiliä maustumaan tulee hyvä lisä ;)

Omassa pakastimessa reilu kymmenen kiloa jäljellä, viitisentoista tullut syötyä tässä loppusyksyn ja talven aikana. Mielestäni parasta lihaa mitä kuvitella saattaa, jättää varjoonsa niin possut kuin naudat.

Sama homma. Varsinkin kun itse ampunut/osallistunut pyyntiin niin maku on olevinaan parempi :jahas:
Ainoastaan kauriin ja (ehkä joskus loppu talvesta kun vähän on kerennyt jo kyllästyä hirveen) fasaanin liha on parempaa. Riippuu toki miten ja KUKA valmistaa :hyper::haart:

Kuivalihaa kun tekee ei tarvitse olla edes hyvä paikka koska sen syö kuitenkin ohuina siivuina eikä jänteet ynnä muut ahaittaa .

Fileet ennemminki paistaa paistin pannulla kuin kuivaa on se sen verran arvokasta.

Kaikki kannattaa kuivata mitä pystyy kautta kehtaa, kylkiluut on myös parmaimmat kuivata koska liha tulee melok tarkasti käytettyä, Paistista tulee varmaan paras liha kuivauksen kannalta.

Tuosta kuivalihasta kysyn kun itellä löytyy hirven filettä, paistia ym niin mistä palasta tulee paras kuivaliha vai onko edes suurta eroa ?

Vois vloppuna kokeilla kun kerta niin kehutaan :)

No täällä pohjoisessa on yksi ja ainoa oikea tapa tehdä kuivaa lihaa, kuivattaa ne tietysti katolla nyt keväällä kun aurinko paistelee ja ahavatuulet puhaltelee. Kelit pitää olla sopivat. Tuo ulkona kuivatus ei vissiin ihan eteläisimmässä suomessa ole tapana. En tiedä miten tuota herkkua muuten voi tehdä? Itse erottelin jo syksyllä omista hirvenlihoistani kuivattavaksi keväällä menevät lihat. Lihat meni katolle häkkiin kuivumaan toissapäivänä. Suolaus toteutettiin siten että lihat oli noin 24h 6% suolaliuoksessa ja siitä vain sitten häkkiin katolle. Mitään muuta maustetta kuin suolaa ei kuivaliha tarvitse.

Nyt on eka kerta kun itse kuivaan hirvenlihaa, poroa on tullut kuivattua monesti. Kaveri kuivasi viime keväänä hirveä ja siitä opittiin se, että lihapalat joissa on isot lihassyyt, ei kannata kuivata. Menee leikatessa murusiksi. Kannattaa valita ihan mitä vain pienisyisiä paloja, jos on vaikka vasan paistia niin tulee varmasti hyvää. Hirvenliha on todella hyvää kuivattuna. Kuivaan joka vuosi myös poron sydämiä ison satsin, siinäpä vasta herkku!:kuola:

Mites pitkään tuo kuivatus prosessina vie aikaa? Sitähän nyt voisi periaatteessa soveltaa vaikka minkä lihan kanssa. Meinaan kun on vielä viime keväisiä majavan lihojakin tuolla pakkasessa varmaan yli kymmenen kiloa ja vähän veikkaan, että lähi-iltoina sitä alkaa tulla lisää, niin sottailtiin tuossa eilen kaverin kanssa, jotta onnistuisikohan sitä kuivattaa?

No mulla on mennyt aina semmonen 4-5vkoa, mutta jos sattuu loistokelit niin valmista voi tulla paljon nopeamminkin. Lisäksi kuivumisen nopeuteen vaikuttaa se, kuinka paksuja paloja laittaa kuivamaan, ohuet kuivaa tietysti nopeammin. paistista kun leikkoo semmosia 2-3cm paksuja suikaleita niin on mun mielestä soppeli.
Tärkeintä on että on aurinkoa, tuuleskelee, keli käy päivällä plussalla ja painuu yöksi miinukselle. Liikaa pakkasta ei saa olla ja tietysti jos vettä sataa kaksi viikkoa putkeen niin ei onnistu. Juuri nyt alkaa olla parhaat kelit käsillä pohjosessa.

Kuivaus toimii muuhunkin riistaan ihan hyvin. Eräs tuttu lykkäsi kokonaisen jäniksen takajalan kuivumaan ja hyvää oli! Majavaa kannattaa kokeilla ehdottomasti! Ite oon mietiskellyt että josko joskus kokeilisi kuivata metson täkkälihat.

edit. Pistähän tst majava roikkumaan ja raportoi millaista tulee.

Täällä on kyllä nyt vielä niin epämääräset kelit, ettei puhettakaan, mutta jos tuo huhtikuu olisi armollinen, niin pitää sitä majavaa kokeilla...Ka vaan ne mehon täkät kävi miullakin mielessä.Yks mehtokin ois vielä pakkasessa.

Hirvipata

1 kg hirvenpaistia
Voita
½ kg hapankaalia
2 dl smetanaa
Kuminaa
2 dl lihalientä
Suolaa ja pippuria

Paisti n. 3 x 3 x 3 cm kuutioiksi ja nopea ruskistus voissa joka puolelta valurautapannulla. Kaikki aineet pataan ja pata 180-asteiseen uuniin n. 4 tunniksi. Tarjoa lisäkkeeksi uuniperunoita tai lohkoperunoita.

Todella hyvää kunnollisen punaviinin kanssa (Barolo, Syrah/Shiraz, Châteauneuf-du-Pape tms.).

Mistähän täällä etelelästä saisi ostettua sopivaan hintaan vaikka 5kg hirvenlihaa?

Prisma/Citymarket on varmaan arvokasta..

Mistähän täällä etelelästä saisi ostettua sopivaan hintaan vaikka 5kg hirvenlihaa?

Prisma/Citymarket on varmaan arvokasta..

Kannattanee kysyä mettästysseuroilta?

Naudan sydämestä tullee muuten aivan yhtä hyvä kuivaliha kun porosta, jos sielä etelässä halajatta kuivalihaa. Ja sitä siis löytyy kaupasta edullisesti.

Hirvenlihasta saa tehtyä mitä vaan, parempaa jo kun rehulla ruokittujen kisuroiden liha.

Hirvenliha on kyllä parasta evästä mitä on. Pennusta asti sitä syöneenä ei naudanliha maistu siihen verrattuna millekään..eipä sitä tule ostettuakaan kun pakkasessa on hirveä. Osa on jauhettuna, osa pihvi- ja paistilihoina ja löytyy niskaa ja kylkeä luineen, joista saa hyvän keiton aikaiseksi. Jauhelihaa nyt voi käytää ihan normilihan tapaan ihan mihin vaan, mutta muu kokonainen liha on valmistettavissa ihan mielikuvitus rajana.

Koska riistan maku on voimakas, voi siihen tottumattoman olla parasta valmistaa sitä ilman mitään muita voimakkaita mausteita. Itse myös voimakkaiden mausteiden fanina olen kokeillut useitakin eri mausteseoksia padoissa ja pihveissä ja hyvää on ollut. Hirvipadan teen aina leivinuunissa valurautapadassa ja salaisuutena lihaan on pitkä kypsytys (yön yli) matalahkossa lämpötilassa tuossa valurautapadassa. Peruspataan tulee:

Hirvenlihaa, jonka paistan voissa pannulla jotta se saa väriä, maustan sen suolalla pannussa.
Porkkanoita
Lanttua
Maustepippuria
Laakerinlehteä
Riistafondia
Pekonia
Loraus punaviiniä

Yleisesti ottaen marinoin pihvit, jos ne eivät ole fileestä, sillä myös hirvenpaistista , varsinkin pyöröpaistista, saa loistavat pihvit. Jos liha on vasasta, leikkaan lihasta n. 2-3 sentin pihvit, ja vasan lihaa ei yleensä tarvitse edes hakata lihanuijalla vaan riittää että laittaa pihvit suoraan marinadiin. Aikuisen eläimen lihat olen nuijinut ohueksi, lihasta näkee tarvitseeko sitä nuijia. Tärkeää on poistaa kaikki kalvot hyvin pihvien ympäriltä.

Marinadiin laitan yleensä:

Punaviiniä
Soijaa
Mustapippuria
Valkosipulia
Pestoa

Lihat

Hirvenliha on kyllä parasta evästä mitä on. Pennusta asti sitä syöneenä ei naudanliha maistu siihen verrattuna millekään..eipä sitä tule ostettuakaan kun pakkasessa on hirveä. Osa on jauhettuna, osa pihvi- ja paistilihoina ja löytyy niskaa ja kylkeä luineen, joista saa hyvän keiton aikaiseksi. Jauhelihaa nyt voi käytää ihan normilihan tapaan ihan mihin vaan, mutta muu kokonainen liha on valmistettavissa ihan mielikuvitus rajana.

Koska riistan maku on voimakas, voi siihen tottumattoman olla parasta valmistaa sitä ilman mitään muita voimakkaita mausteita. Itse myös voimakkaiden mausteiden fanina olen kokeillut useitakin eri mausteseoksia padoissa ja pihveissä ja hyvää on ollut. Hirvipadan teen aina leivinuunissa valurautapadassa ja salaisuutena lihaan on pitkä kypsytys (yön yli) matalahkossa lämpötilassa tuossa valurautapadassa. Peruspataan tulee:

Hirvenlihaa, jonka paistan voissa pannulla jotta se saa väriä, maustan sen suolalla pannussa.
Porkkanoita
Lanttua
Maustepippuria
Laakerinlehteä
Riistafondia
Pekonia
Loraus punaviiniä

Yleisesti ottaen marinoin pihvit, jos ne eivät ole fileestä, sillä myös hirvenpaistista , varsinkin pyöröpaistista, saa loistavat pihvit. Jos liha on vasasta, leikkaan lihasta n. 2-3 sentin pihvit, ja vasan lihaa ei yleensä tarvitse edes hakata lihanuijalla vaan riittää että laittaa pihvit suoraan marinadiin. Aikuisen eläimen lihat olen nuijinut ohueksi, lihasta näkee tarvitseeko sitä nuijia. Tärkeää on poistaa kaikki kalvot hyvin pihvien ympäriltä.

Marinadiin laitan yleensä:

Punaviiniä
Soijaa
Mustapippuria
Valkosipulia
Pestoa

Lihat saavat "lillua" marinadissa vaikka viisi päivää, parasta liha alkaa olla kun se on vähän harmaantunut. Hyvää tulee toki muutamassa tunnissakin. Paisto voissa kuumalla valurautapannulla mediumiksi. Aivan sikamaisen hyvää...grilliin hirvenliha ei mielestäni sovi sen vähärasvaisuuden takia. Vartaissa olen sitä tosin grillissäkin tehnyt, kunhan voitelee lihoja hyvin grillaamisen aikana.

Nostetaan taas hirvenliha esille.

Kehonrakennus-ja fitnessammattilaisilla syöminen on aivan pilkulleen tarkkaan laskelmoiltua. He käyttävät ravintolisiin rahaa vuodessa huimia summia verrattuna tavalliseen kuntoilijaan. Sitten syödään paskoja kanannahkoja ja muita roippeita. Kyllähän hirvenliha on kallista, mutta ihmiset jotka käyttävät rahaa näihin ravintolisiin, joista osa jopa placebo-tasoa, niin ei luulisi olevan kustannuskysymys panostaa laadukkaaseen lihaan. Ostaisivat sellaisen 150 kiloo hirven/peuranlihaa pakkaseen, niin siinä olisi panostus laadukkaaseen ja terveelliseen lihaan.
Tässä maassa kun riistaa on käytännössä vain niillä, jotka sitä metsästävät ja heillä onkin sitten arkuissa neljännestonni lihaa. Kauppoihin saadaan murto-osa riistasta ja sillä on sitten hintaa. Mutta ei voi mitaan.

Mutta vielä hirvenlihan ylistystä:
100 grammassa hirvenlihaa on rasvaa n.3 grammaa. Kun naudan-ja sianlihassa alimmillaankin se 10g.
Ja ennenkaikkea, hirvenlihan vähästä rasvasta suuri osa on ns.pehmeitä ja hyviä rasvoja.

Hirvenliha: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=735&lang=fi
Naudanliha: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=714&lang=fi

ja possu se vasta rasvaista onkin.

Ja kyllä, rasvattomuuden vuoksi hirvenlihan valmistus maukkaaksi on haastavampaa kuin jonkin possunlihan, jonka voi vain heittää pannulle. Tässäkin ketjussa on hyviä reseptejä hirvipaistin valmistukseen. Ei muuta kuin kokeilemaan!

Suositut

Back
Ylös Bottom