Hikoilu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mavaan
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No, suoraan asiaan. Mistä älytön hikoilu johtuu, ja voiko sitä joillain keinoin vähentää? Kesällä, vaikka yrittäisi hitaastikin kävellä, niin nopeasti kertyy hikeä otsalle, seuraavaksi selkään ja kohta on rintakin hiessä. Eihän se muuten niin haittaa, mutta kuumina (tai ei nyt niin kuumakaan tarvitse olla..) päivinä se vaan on aika kiusallista liikkua ihmisten ilmoilla, kun paita on puoliksi hiestä märkä. :rolleyes: Salillakin olen miltei poikkeuksetta se hikisin kaveri.

Hikoileeko bodarit/voimannostajat sitten yleensäkin enemmän? Mitenkä te muut? :D Diabeteshän mulla on, joka varmaan jollain tavalla liittyy asiaan..

Kommentteja/neuvoja..? :worship:

Sama juttu mulla,hikoilen kuin sika.Eipä sille varmaan oikein mitään voi tehdä.Antaa hien virrata vaan :)

Hikoilevat, mitään tieteellistä selitystä en sille osaa antaa. Muista neljä vuotta sitten kun en vielä ollut käynyt salilla kertaakaan niin en hikoillut koskaan niin paljon että esim hikitippoja olisi tippunut nenänpäästä/leuasta, en siis edes urheillessani. Nykyään hikeä pukkaa pienenkin sykkeennousun jälkeen, erityisesti reenin jälkeen jolloin keho käy ylikierroksilla.
On olemassa lääkkeitä joiden pitäisi hillitä hikoilua (kysy apteekista) ja sitten tietenkin esim kylmän veden juominen helpottaa

On kyllä ihan käsittämätöntä nykyään toi hikoilu mullakin... ei kerkiä salilla edes painoihin koskea kun jo hiki virtaa... ja jalkapäivänä pitää ottaa kassiin käsipyyhkeen sijasta iso suihku pyyhe, kun se käsipyyhekin on hiestä märkänä jo aika nopeasti...

Sama vika, hikoon kun sika jos vähän persettä sohvalta siirtää, salilla siinä ei oo mitään tolkkua. Se on vaan jännä homma kun tekee treenin niin hikoo ihan helvetisti ja treenin jälkeen jos tekee aerobista niin ei hikoo, nestettä pitäis riittää kropassa kun juon vettäkin paljon. No kai se sykkeen heittely tekee osansa siinä. Sillon tää alkunsa sai kun alko kunnolla treenaan. Vituttaa vaan kun on kuteet ihan soijassa koko aika, talvella hiukka helpottaa

oppilas sanoi:
sitten tietenkin esim kylmän veden juominen helpottaa
Ootsä ihan varma tosta kylmästä vedestä? Olen kyllä lukenut useammasta lähteestä (sori, en jaksa etsiä niitä), että lämpimällä ilmalla tulisi juoda lämmintä vettä eikä kylmää. Ja voisin kuvitella, että sama toimii siis myös kovasti hikoillessa.

Ihan tälleen mutupohjalta, jos juot kylmää vettä, niin elimistö tarvitsee energiaa veden lämmittämiseen ruumiinlämpöiseksi (eli pitää tuottaa lisää lämpöä). Eikä siis niin, että kylmä vesi viilentäisi ruumista. Asia on tietenkin ihan toinen, jos kaadat vettä päällesi etkä juo sitä.

No kamoon, eiköhän kaikki ole huomannut että kylmän juoman juominen tai vaikka jätksin syöminen kesällä viilentää oloa, ei siinä mitään tutkimuksia tarvita. Vai juotko mielummin helteellä kahvia tai teetä kylmän limun sijaan?

Jossain paikoissa missä vesi on todella tiukalla ei juoda kylmää vettä ensinäkään siksi että ei ole varaa kylmentää sitä toiseksi siksi että lämpimän veden imeytymisprosentti on kuulemma hitusen parempi koska kylmä supistaa verisuonia ja näin ollen saatta ehkä minimaalisesti haitata imeytymistä.

Miäkin oon tuon lämminvesijutun kuullut. Voihan tuo olla tottakin, mutta kylmä vesi on ainakin paremman makuista:)

Jep itse hikoilen myös aika pirusti. Salilla ei tarvitse kauaa olla, kun hiki jo virtaa. Pitää ruveta jotai pyyhettä pitämään mukana mihin voi välillä pyhkästä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Yksi hikoilija täälläkin lisää! Ja varsinkin salilla tulee hikoiltua riittävästi, tosin 60 sek sarjapalautuksetkin jo tän kyllä mahdollistaa. En mä sentään ihan noin helposti hikoile kun ketjun aloittaja, mutta ei ole kyllä toivoakaan lähtee kesällä pyörällä ihmisten ilmoille, jos pitää vähäänkään paita ollla päällä pyöräillessä, muuten on kyllä varmasti paita märkänä.

Lammin tai haalea vesi kaiketi imeytyy helpommin kuin kylma. Samoiten suihkun tulisi olla kuumissa oloissa lammin eika kylma. Kylma sulkee ihohuokosia ja nain ollen hetkellisesti estaa hikoilua, mutta aikaansaa kovemman jalkihien. Molemmat on empiirisesti todettu, 12kk Libanonissa, nyt 35astetta ja 805 kosteus. Ja vaitan etta ainakin nyt meika hikoilee kaikkein eniten salilla. Se on nimittain peltikattoinen parakki ja kuumuu paivalla pikkuisen.

Recyclist sanoi:
Lammin tai haalea vesi kaiketi imeytyy helpommin kuin kylma. Samoiten suihkun tulisi olla kuumissa oloissa lammin eika kylma. Kylma sulkee ihohuokosia ja nain ollen hetkellisesti estaa hikoilua, mutta aikaansaa kovemman jalkihien. Molemmat on empiirisesti todettu, 12kk Libanonissa, nyt 35astetta ja 805 kosteus. Ja vaitan etta ainakin nyt meika hikoilee kaikkein eniten salilla. Se on nimittain peltikattoinen parakki ja kuumuu paivalla pikkuisen.
Toi pitää paikkansa, ero varmaan on marginaalinen, mutta onhan ne kaikki erot todella pieniä kun lähdetään kunnolla hifistelemään.

oppilas sanoi:
No kamoon, eiköhän kaikki ole huomannut että kylmän juoman juominen tai vaikka jätksin syöminen kesällä viilentää oloa, ei siinä mitään tutkimuksia tarvita. Vai juotko mielummin helteellä kahvia tai teetä kylmän limun sijaan?.
Ihan rehellisesti voin sanoa, että en ole koskaan huomannut, että kylmä juoma viilentäisi oloani tai vähentäisi hikoilua. Uskoisin tuon olevan enemmänkin mielikuva, että kylmä juoma viilentäisi. Itse en juo kylmää vettä, ainoastaan sellaista hieman viileätä. Muut juomat (esim. limsat) eivät taas maistu hyvälle, mikäli niitä ei nautita kylmänä. Ja kahvi ja tee eivät ole mitään janojuomia, lisäävät muutenkin vain hikoilua.

Tuon lämpimän veden juomista suositaan, koska se on parempi vaihtoehto, kun ehkäistään nestehukkaa. Ei sillä hikoiluun pitäisi olla vaikutusta -> I drink it cold, ice cold!

Edit: Hidas... Lämminvesi on senkin vuoksi parempi kun yrittää pitää nestetasapainoa yllä, kun sitä voi kerralla juoda enemmän. Lämpimällä tarkoitan nyt sellaista haaleaa, en mitään 40 asteista.

Eiköhän hikoilu kerro vain siitä, että aineenvaihdunta pelaa. Ja kyllä kesällä hikoilevat myös ei-voimailijat. :)

Mä kyllä hikoilen huomattavasti enemmän talvella, kun paikalla ollessa täytyy pitää enemmän vaatteita päällä mutta taas liikkuessa niitä pitäisi vähentää... muttei viitti.

Jep, hiki valuu, monesti niinkin paljon että muut ihmettelee että miks tää jannu hikoo? :) noh eipä voi mitään.

Käsittääkseni tää lämmin/kylmävesijuttu on sellainen, että jääkylmän veden juonti ei kannata siksi, että vatsa joutuu lämmittämään veden ennenkuin se menee kiertoon. Vatsa joutuu siis töihin, kaloreita kuluu jne. Kun taas jos juo haaleaa vettä, se menee kiertoon paljon nopeammin ja tekee tehtävänsä sukkelammin, eli korjaa nestetapainoa.

Meikä saa aina kummeksuvia katseita salilla, kun potentiaalia Mr. Wet-T-shirt-skabaan löytyisi. Ainakin paidan kosteusprosentin ansiosta. Etenkin kesällä tuntuu yks vaivanen peräpruuttikin synnyttävän tuskanhikeä otsalle. ;)

Sama homma täällä. Aina, kun jotain hiukankin normaalia kävelyä raskaampaa tekee, niin hetken päästä on paita kauttaaltaan märkä. Myös naamasta valuu hikeä ihan helvetisti. TKD-treeneissäkin alkulämmittelyn jälkeen kun alkaa venyttely, niin minä venyttelen ainoana sellaisessa kivassa hikilammikossa.

Joo, täällä yksi Miss Wet T-skirt... Heti ku pääsen stepperiin lämmittelemään niin alkaa hiki virrata... Ei ollu tätä ongelmaa vuosi sitten... :( Vettä ja urheilulitkua menee pitkälti toista litraa reenikerralla.

Lämmin vesi tehoaa nesteytyksessä paremmin koska se imeytyy nopeammin... Kylmä vesi tosin virkistää mukavasti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom