HIIT - RÄJÄHTÄVÄ TEHOTREENI NOPEAAN RASVANPOLTTOON

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gold
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 HIIT – RÄJÄHTÄVÄ TEHOTREENI NOPEAAN RASVANPOLTTOON 🔥

Meta description: Lyhyet intervallit nostavat sykkeen maksimiin ja kiihdyttävät aineenvaihduntaa tehokkaasti

Wondadog sanoi:
Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta toisaalta, jos välttää tosissaan hiilareitten vetämistä illalla, aamulla ne varastot on tyhjänä ja hiitin pitäs nimenomaan polttaa silloin rasvoja. Kun taas sitten päivällä syö oikein, se ei tuo takaisin niin paljon rasvaa, vaan tuloksena pitäisi olla kiristymistä... Hmm. Harmillista kun 2 teoriaa ei kohtaa. Noh, tarvii kokeilla ensin, jos ei 2-3vk mitään näy, niin sitten kalorit miinuksille loppuajaksi..

Ja kyllähän parempi kunto auttaa punttitreenissäkin... Jaksaa paremmin.. :whip:

HIITissa palaa myös lihaa, ei pelkästään rasvaa. Ei ole järkevää yhdistää aerobista massakauteen koska tällöin lihaksen kasvattaminen ei ole optimaalista. Ja ei se pelkkä HIIT kovinkaan montaa kaloria polta, pääosa rasvan palamisesta tapahtuu nimenomaan ruokavalion eli miinuskaloreiden avulla. Kannattaa ottaa elämän reaaliteetit huomioon ja havaita että naturaalille kiristyminen lihasten kasvaessa on käytännössä mahdotonta, ellei kyseessä ole aivan aloittelija.

Joten itse en näe mitään järkeä aerobisen tekemisessä massakaudella.

Rock^ sanoi:
HIITissa palaa myös lihaa, ei pelkästään rasvaa. Ei ole järkevää yhdistää aerobista massakauteen koska tällöin lihaksen kasvattaminen ei ole optimaalista. Ja ei se pelkkä HIIT kovinkaan montaa kaloria polta, pääosa rasvan palamisesta tapahtuu nimenomaan ruokavalion eli miinuskaloreiden avulla. Kannattaa ottaa elämän reaaliteetit huomioon ja havaita että naturaalille kiristyminen lihasten kasvaessa on käytännössä mahdotonta, ellei kyseessä ole aivan aloittelija.

Joten itse en näe mitään järkeä aerobisen tekemisessä massakaudella.

Todennäköisemmin se on näin... :( Nooh, silti jos joku on kokeillut, kertokoon tässä. Tarvii kai optimoida se dietti sitten ihan -300kcal päivätasolle, jotta ei ne pienetkin lihat heti lähde.

En viitsinyt aloittaa uutta threadia asiasta kun monenlaisia kokemuksia luin asiasta..sellaista vaan kysyisin että mitä kannattaisi tehdä,tilanne tämä:

Aloitin hiitin tuossa viime viikolla eli nyt olen menossa 6min kohdalla.
Teen hiitin salin kuntopyörällä, ja ongelmana syke.
Tosin pyörän sykemittari voi arpoa omiaan mutta luulisin sen nyt suurinpiirtein näyttävän oikean tapaista sykettä

"hölkkä" jakson aikana syke on 130 luokkaa ja nopean jakson aikana noin 150.
Olen 21v ,painoa noin 95kg,pituutta 188cm ja perus kuntoni oli ok ennen hiitin aloittamista,cooperissa 3000m.

Pyörän vastustasot ovat 1-16,itse käytän tasoa 14 ja viimeiselle minuutille laitan maksimivastuksen ja puristan kaikki mehut irti.Teenko jotain radikaalisti väärin vai mitä pitäisi muuttaa että saisin sykkeen korkeammalle,mikä lienee koko homman idea.
Olen lukenut tuon musclemedian hiit jutun monesti läpi ja idea on päivänselvä, mietin vaan pitäisikö hommata luotettava sykemittari ranteeseen vai...
Kun koko homma on ohi niin syke palautuu aika nopeasti 70-90 välille noin 4-5min jälkeen. Pitäisikö siirtää hiitti ihan vaan juoksuksi että saisin sykkeen korkeammalle?

Kumma homma sinänsä että syke näyttää hiitin loputtua vain 140-150 vaikka tuntuu ettei pystyssä pysy ja sydän takoo kuin viimeistä päivää.

Neuvot ja vinkit tervetulleitä

Siis eikö hiitin pitäis just nopeuttaa perusaineenvaihduntaa ainakin pariks tunniks?? Tein tänään ekan hiittini koskaan ja hyvin pumppu hakkas vielä pitkään sen jälkeen. Vai onko perusaineenvaihdunta just sellanen ettei siihen voi vaikuttaa?

Eihän se itse 4 minuuttinen hirveästi kuluta.

Wondadog sanoi:
Todennäköisemmin se on näin... :( Nooh, silti jos joku on kokeillut, kertokoon tässä. Tarvii kai optimoida se dietti sitten ihan -300kcal päivätasolle, jotta ei ne pienetkin lihat heti lähde.

Ensimmäinen viikko on nyt HIITiä takana ja aamupaino on pudonnut 78 - 76,5 kiloon. Ruokavalioon olen tehnyt vain sellaisen muutoksen, että olen vähentänyt hiilareita ja lisännyt rasvaa, joten kulutus on luultavasti plussan puolella edelleen.

default sanoi:
Aloitin hiitin tuossa viime viikolla eli nyt olen menossa 6min kohdalla.
Teen hiitin salin kuntopyörällä, ja ongelmana syke.
Tosin pyörän sykemittari voi arpoa omiaan mutta luulisin sen nyt suurinpiirtein näyttävän oikean tapaista sykettä

"hölkkä" jakson aikana syke on 130 luokkaa ja nopean jakson aikana noin 150.
Olen 21v ,painoa noin 95kg,pituutta 188cm ja perus kuntoni oli ok ennen hiitin aloittamista,cooperissa 3000m.

Pyörän vastustasot ovat 1-16,itse käytän tasoa 14 ja viimeiselle minuutille laitan maksimivastuksen ja puristan kaikki mehut irti.Teenko jotain radikaalisti väärin vai mitä pitäisi muuttaa että saisin sykkeen korkeammalle,mikä lienee koko homman idea.
Olen lukenut tuon musclemedian hiit jutun monesti läpi ja idea on päivänselvä, mietin vaan pitäisikö hommata luotettava sykemittari ranteeseen vai...
Kun koko homma on ohi niin syke palautuu aika nopeasti 70-90 välille noin 4-5min jälkeen. Pitäisikö siirtää hiitti ihan vaan juoksuksi että saisin sykkeen korkeammalle?

Kumma homma sinänsä että syke näyttää hiitin loputtua vain 140-150 vaikka tuntuu ettei pystyssä pysy ja sydän takoo kuin viimeistä päivää.

Neuvot ja vinkit tervetulleitä

Pyörien mittareilla ei saa tarkkoja tuloksia sykkeesä. Eikä sen sykemäärän kanssa tarvii niin tarkka olla; vedät vaan sprintit melkein ihan täysillä (mutta ei täysillä) ja sitten kruisaat korostetun kevyesti aina sen 30-35 sek. antaen sykkeen laskea. Se ei taatusti ehdi laskea kruisissakaan kovin alas, vaan se intensiteetin vaihtelu on a ja o.

Kuinka tää hiitti olis paras suorittaa kuntopyörällä? Kovalla vastuksella, vai semmoisella sopivalla? 4 minuuttia; 30sec sprinttiä ja 30sec löysäilyä? Noita sit vuoronperään? Olenko ymmärtänyt oikein?

jos teen hiitin punttitreenin jälkee nii mites ton palautumis juoman kans pitää tehä? eli otanko heti sen jälkee ku oon tehny sen hiitin vain odotanko vaikka puol tuntii ja sitte vasta palkkari ?

jonkeli sanoi:
Kuinka tää hiitti olis paras suorittaa kuntopyörällä? Kovalla vastuksella, vai semmoisella sopivalla? 4 minuuttia; 30sec sprinttiä ja 30sec löysäilyä? Noita sit vuoronperään? Olenko ymmärtänyt oikein?

Säädät sen vastuksen sellaiseksi, että jaksat vetää sen 30 sec sprintin loppuun asti samalla teholla, sen verran pitää olla vastusta ettei polkimet vedä "tyhjää" (tajuat varmaan mitä tarkoitan). Aloitat treenin 3-5 minuutin tasaisella ja kevyellä lämmittelyllä ja sitten lähdet siitä 4 minuutin treenistä jossa ensin 30sec sprinttiä ja sitten 30 sec kruisausta. Kahden treenin jälkeen lisätään minuutti lisää jos vaan kunto kestää.

Nyt toinen viikko menossa hiittiä, eli vedän sen 5min.

ma: sali + 45min lenkki + hiit + jenkkifutisreenit
ti: välipäivä/futista kavereitten kanssa
ke: sali + 45min lenkki + hiit
to: jenkkifutisreenit
pe: sali + 45min lenkki + hiit + liikunta koulussa
la: mäsä päivä
su: spinning

Onkohan tosta jotain haittaa ku vedän eka 45min lenkkiä ja sit hiittiä? Nyt kun vedän 5minuuttisella niin ei viekään oikein tunnu missään, siis verrattuna täältä luettuihin kokemuksiin.

No nostetaan vanha threadi ylös. Ajattelin vääntää kesäksi jonkilaisen dieetin tai rasvanpoltto-ohjelman, mutta silti säilyttää osa lihoista ja tosta armottomasta ruokien laskemisista en oikeen välitä. Eli omat käsitykseni HIITistä on että kolme kertaa viikos aamulla vedetään tän kaavan mukaan noi lenkit. Mutta saanko muuten syödä yli kulutukseni ja yrittää vaikka saada vähän lihastakin vai vaihdanko suoraan voimaohjelmaan? Ja toinen juttu, onko liian rankkaa vetää toi HIIT ja 2-jakoinen ohjelma 8 päivän kierrolla, ylikunnonvaara mikä?

Aivan uusia ulottuvuuksia sain HIITtiin kun kävin Puijolla juoksemassa rappusia/rinnettä ylös. Oi elämä että otti koville! Ekana sinne fillarilla noin 10min ja sitten otin ekakerralla 4*30s ja oli lähellä etten tarvinnu taksia viemään kotia. Eipä enää tarvia juosta tasaisella mitään 10*30s sarjoja kun riittää tuolla rinteessä lyhyemmätkin.

HIIT ja aerobinen kunto

Herätellääs taas vähä Hiittaajia

Suurin osa on juossut HIIT-ohjelman läpi tai osan siitä rasvanpolton takia. Se kuitenkin parantaa ilmeisesti myös hapenottokykyä. Moni on viestissään sivunnut (esim. Hulkki), kuinka se nostaa myös aerobista kuntoa.

Jos tavoitteena on aerobisen kunnon kohotus, kannattaako mielestänne tyytyä perinteisiin pitkäkestoisempiin ja matalatehoisempiin lenkkeihin. Itse harkitsen vakavasti HIIT:n vetämistä lenkkien tilalla aerobisen kunnon parantamiseksi ja lajia tukevana harjoitteluna. Kaikki futarit, kiekkoilijat ja muut urheilijat kertokaa kokemuksianne ja mielipiteitänne lisää.

Thjonder sanoi:
Suurin osa on juossut HIIT-ohjelman läpi tai osan siitä rasvanpolton takia. Se kuitenkin parantaa ilmeisesti myös hapenottokykyä. Moni on viestissään sivunnut (esim. Hulkki), kuinka se nostaa myös aerobista kuntoa.

Jos tavoitteena on aerobisen kunnon kohotus, kannattaako mielestänne tyytyä perinteisiin pitkäkestoisempiin ja matalatehoisempiin lenkkeihin. Itse harkitsen vakavasti HIIT:n vetämistä lenkkien tilalla aerobisen kunnon parantamiseksi ja lajia tukevana harjoitteluna. Kaikki futarit, kiekkoilijat ja muut urheilijat kertokaa kokemuksianne ja mielipiteitänne lisää.
Itsehän en siis ole HIIT:ia oikeastaan rasvanpolttotarkoituksessa ikinä tehnytkään, vaan kuten tässä viestissäni aikoinaan kerroin, tein yhtenä kesänä intervallitreeniä parin kuukauden ajan ja tämä johti tuohon SE-tulokseen.

Jos itse haluaisin nyt nostaa aerobista kuntoani mahdollisimman tehokkaasti, en haaskaisi aikaa mihinkään s******n lenkkeilyyn, vaan vetäisin kovatehoista intervallitreeniä.

Hulkki sanoi:
Itsehän en siis ole HIIT:ia oikeastaan rasvanpolttotarkoituksessa ikinä tehnytkään, vaan kuten tässä viestissäni aikoinaan kerroin, tein yhtenä kesänä intervallitreeniä parin kuukauden ajan ja tämä johti tuohon SE-tulokseen.

Jos itse haluaisin nyt nostaa aerobista kuntoani mahdollisimman tehokkaasti, en haaskaisi aikaa mihinkään s******n lenkkeilyyn, vaan vetäisin kovatehoista intervallitreeniä.
ihan :offtopic: , mutta on happi-velka treeni sulle myös tuttu?? Intervalliharjotus sekin. Vähän rankemapaa kuin toi tosin

kahlaajalintu sanoi:
ihan :offtopic: , mutta on happi-velka treeni sulle myös tuttu?? Intervalliharjotus sekin. Vähän rankemapaa kuin toi tosin
En pahemmin perehtynyt yleisurheiluaikoinani harjoitusmenetelmiin, kun en harjoittelua kauheasti harrastanut. Talvet menivät koripallon parissa ja kesällä kisattiin yleisurheilussa. Oikeasti oli todella harvinaista, että olisin ylipäätänsä treenannut yleisurheilua. Tuon muutaman viikon HIIT-kauden ymmärsin vasta vuosia myöhemmin olleen intervallitreeniä; yleisurheiluaikanani pidin sitä vain vitun ärsyttävänä hommana, jota en olisi halunnut tehdä lainkaan koska treenaaminen oli mielestäni turhaa pingottamista kisojen välissä. :david:

Sinänsä ihan mielenkiintoista miten asiat muuttuvat. Nuorena yleisurheilijana ei tarvinnut edes treenata, riitti kunhan kisasi pari kolme kertaa viikossa ja kahmi mitalit SM-kisoja myöten pois. Nyt, jonkin verran vanhempana kehonrakentajawannabena en ole tehnyt viimeisen 8 vuoden aikana muuta kuin treenannut, jotta voisin sitten joku kaunis päivä hamassa tulevaisuudessa käydä pokkaamassa suurin piirtein viimeisen sijan bodykisoista. :lol2:

Toisaalta tuossa tiivistyykin hyvin se, minkä vuoksi pidän kehonrakennusta maailman vaativimpana urheilulajina.

Onkos kellekkään tullut tästä ylikuntoa? Sopisiko esim tällainen:

MA
Sali (etureidet)

TI
HIIT

KE
Sali (pohkeet, takareidet)

TO
HIIT

PE
Sali (maanantai)

LA
HIIT

SU
Sali (keskiviikko)?

Ja alusta tehden aina vuoropäivinä, paitsi HIIT sen kolmesti viikkoon.

Keiko- sanoi:
Onkos kellekkään tullut tästä ylikuntoa? Sopisiko esim tällainen:

MA
Sali (etureidet)

TI
HIIT

KE
Sali (pohkeet, takareidet)

TO
HIIT

PE
Sali (maanantai)

LA
HIIT

SU
Sali (keskiviikko)?

Ja alusta tehden aina vuoropäivinä, paitsi HIIT sen kolmesti viikkoon.

Ei siis yhtään välipäivää?
Jos ei ylikuntoa, niin pitemmän päälle tuossa vielä hajoaa pää :david:

mskp sanoi:
Ei siis yhtään välipäivää?
Jos ei ylikuntoa, niin pitemmän päälle tuossa vielä hajoaa pää :david:

Jep, tuolla menolla tuohon tulee yksi lepopäivä kolmeatoista treenipäivää vastaan :/ En sitten tiedä kun tuo HIIT pitäisi tehdä kolmesti viikkoon ja sali joka toinen päivä. En myöskään haluaisi olla saleilematta kahdeksaa viikkoa. Pystyisköhän HIITtiä millään tekemään salipäivänä jos jakaisi jalat yhdelle päivälle viikkoon? Näin saisi viikkoon 1-2 lepopäivää. Tyyliin:

MA
Sali (ei jalat), HIIT

TI
Lepo

KE
Sali (jalat)

TO
HIIT

PE
Sali (ei jalat)

LA
HIIT

SU
Sali (jalat)
-------
MA
HIIT

TI
Sali (ei jalat), HIIT

KE
Lepo

TO
Sali (jalat)

PE
Lepo

LA
Sali (ei jalat)

SU
HIIT

Sori taas sekavuudesta.

Kävin tänään ensimmäisen HIIT-lenkin,eli sen 4 min, teinkö sitten jotain väärin tai enkö mennyt sitten tarpeeks kovaa,mutta kun niin moni on sanonut täällä että tosi rankkaa ja laatta meinaa lentää ym.kivaa...mutta ihmeen hyvin meni,otin alkuun noin 5 min. lämmittelyä kävellen, ja sitten hölkkää 30sek, spurtit 20sek vuorotellen,viimenen spurtti otti vähän koville,mutta lenkin jälkeen ei tullut kun tosi vähänen huonon olon tunne, syke kyllä oli korkeella,mutta ei ihan hirveen kauan,ei tullut veren makua suuhun eikä edes ihan hirvee hiki,ei ainakaan samalla tavalla kun 30 min lenkeillä,joilla hölkkää kohtuu vähän ja suuri osa reipasta kävelyä. Niin olen todellakin aloittelija lenkkeilyssä, 2 viikkoa sitten aloitin aamulenkit, viime viikolla kävin 5 kertaa lenkillä, ja nyt sitten aloitin HIIT:in. Jos kerta aika kovakuntoisillekin tämän pitäis olla rankkaa,niin miten on mahdollista että mulla meni suht nopeesti ja helposti? no,pitää kokeilla uudestaan ja lisätä vauhtia,mutta kun alussa ei suositeltu vetää ihan tosi täysillä?

Back
Ylös Bottom