HIIT - RÄJÄHTÄVÄ TEHOTREENI NOPEAAN RASVANPOLTTOON

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gold
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 HIIT – RÄJÄHTÄVÄ TEHOTREENI NOPEAAN RASVANPOLTTOON 🔥

Meta description: Lyhyet intervallit nostavat sykkeen maksimiin ja kiihdyttävät aineenvaihduntaa tehokkaasti

No siis hiitin ideahan on vetää syke ylös siten että se ei laskeudu nopeasti alas jotta läskien jälkipoltto olis mahdollisimman tehokas. Pidemmät korkeasykkeiset liikunnat polttaa enemmän lihaa mutta hiitissä jääpi se syke sinne rasvanpoltto alueelle sen jälkeen. Tuon saat selville kokeilemalla ja juoksemalla sykemittarin kanssa, mutulla toimii.

Tuossa piti kysymäni, naapurini kanssa jäi HIIT 12 minuutin kohtaan mm aamun pimeydestä ja kylmyydestä johtuen, mutta suurimpia syitä oli se että nyt kaverilla kipeytyi pohkeet siten että ei varsinaisesti satu koko ajan, mutta esim 3-4 pv hiitin jälkeen jos kaveri yritti juosta vaikka vain 30sek sprintin, molempia pohkeita rupes "polttaan" niin että piti lopettaa. Alussa ne ei reagoineet mitenkään, mutta nyt tuntuu että näissä pidemmissä hiiteissä ne ei palaudu mitenkään.

Tänään taas otettiin 30minuutin normaali hölkkä, ja näemmä se ei tehnyt pahaa. Onko kellään teillä Hiittiä vetäneillä tullut rasitusvammoja, tai mitään mikä olisi ilmennyt samalla tavalla....?

lampunjalka sanoi:
Olisiko kyseessä venyttelyn puute?

Näin arvelin, mutta eikös se olisi jo heti alussa ilmoitellut itsestään...?
Samat pienet venyttelyt se on aina tehnyt, mutta se ihmetyttää että vasta nyt ne on alkanut ärtyyn...

Nooh, seuraillaan. Kehotin toki panostaan enemmän tohon venyttelyyn, mutta esim itse en venyttele ollenkaan, eikä mitään ongelmia ole ollut...

Tänä aamuna sain viimein aloitettua tuon treenin. Tuli vaan puoli viiden aikaan syötyä pari ruisleipää ennen töihin lähtöä, ei vielä niin aikaisin kehdannu lähteä juoksemaan :rolleyes:.
Puoli kahdeksalta lähdin sitten lenkille. Ulkona -20, ja kyllä tuli veren maku suuhun. Juostessa ei tuntunu pahalta, mutta kun tuo 4min oli ohi ja pysähty, niin sai puoli tuntia vielä rykiä keuhkoja pihalle ja kurkku oli kylmä. Olis tuo kesällä "hieman" kevyempää :jahas:.
No pitää ens kerralla laittaa enemmän vaatteita, tai alkaa tässä kattelemaan kuntopyörää :nolo:. Kyllä tuo varmasti tehokas rasvanpolttoon on :rock:.

Aloitinpas minäkin tuon HIITin. Tänää aamulla vedin toisen setin eikä se mitenkään SUPER pahalta tuntunut (ei tuntunut ekakaan) ja tein siis eka vähän alkulämmittelyhölkkää ja sitten 30 sec hölkkää, 30sec spurtti, yhteensä neljä kappaletta noita. Peruskuntoni kyllä on jo aika hyvä, koska olen nyt tämän vuoden treenaillut tuonne ljk:n valintatesteihin, lähinnä semmosia 5-10km matkoja juosten. Täytyy katsoa, että paraneeko hapenottokyky
tässä muutaman viikon aikana. :)

Mitäs muuten olette mieltä siitä, kun teen tuon HIITin aikana myös paljon muuta aerobista liikuntaa? Eli hiihdän uin ja juoksen siten, että ehkä 2x viikossa hiihdän noin 5-10km ja uintia yleensä kerran tai kaksi kertaa viikossa kroolia joku 500m. Juoksu sitten on joku 6-9km kolme kertaa viikossa (tähän asti). Eli uhkaako joku ylikunto tai alkaako mahdollisesti penikkatauti vaivaamaan?

Anteeksi etukäteen ei-vakavasti otettava :offtopic:

Mutta, kehittelin tuossa mielessäni mielenkiintoisen vaihtoehdon HIIT:lle, eli tämän uuden systeemin nimi on HIIF. Luulen, että jokainen ymmärtää tuon F:n kunhan on lukenut. Eli:
Tämäkin toteutetaan aamulla tyhjään mahaan. Herätään oman kullan (lue treenikaveri) vierestä ja lämmitellään hänet, tässä siis suorituksen lämmittelyosio. :love: Seuraavaksi itse suoritus, 30 sekunnin sykleissä hidas- ja nopeatempoista hydrauliikkaa, vaikka nyt alussa se normaali 4 minuuttia. Minuutteja toki lisätään ohjelman edetessä aivan kuten HIIT:ssä.
Pahimmaksi ongelmaksi voi muodostua alussa treenikaverin tyytyminen siihen 4 minuuttiin.
Jos suorituksen jälkeen oksettaa niin treenikaveri on väärä.

En tiedä tehokkuudesta mutta täytynee ehdottaa kotona...

PS: Tämä juttu on kirjoitettu työpäivän loppupuolella huonosti nukutun yön jälkeen. Vakavasti otettuna aion ehdottomasti kokeilla tuota HIIT:iä kevään mittaan, kuulostaa erittäin tehokkaalta!

Mä oon alotellu ton HIIT:n kanssa ja tehny sen aamuisin (kolme kertaa viikossa) ennen aamupalaa niin et ekax about 5 minsaa alkulämpöö ja sit aloitin 5 min HIIT:llä. Toka viikko vasta takana eli 6 min tehty ja ei nyt vielä oo kuolema korjannu. Tosin enemmän tai vähemmän aktiivista futistaustaa about 15 v. takana... Katellaan miten homma jatkuu

Elikkä siis tätä tehdään kolme kertaa viikossa,ensin 30 s hölkkä,jonka jälkeen samanmoinen spurtti.Ja tämän homman toistan 3 kertaa,jolloin treenipäivälle tulee juostua 4 min.
Sitten vaikka seuraavalle viikolle kiristän tahtia ja juoksenkin satsin 5 kertaa jolloin treenipäivälle tulee juostua 5 min.Tartteeko minun juosta yhteen pötköön esim. tuo 4 min vai teenkö sen osissa,eli 30 sek hölkkää,30 sek spurtti,30 sek hölkkä,30 sek spurtti,jne.jne.....

Onko nyt sinnepäinkään vai viitsiikö joku selittää tämän homman meikäläiselle?

homma perustuu lähinnä siihen et sun syke on mahdollisimman korkeella sen spurtin ajan, ja mahdollisimman rauhallinen sen hölkän ajan. spurtatessa tarkotus on tosiaan mennä aivan helvetin lujaa.
Päivinä 1 ja 2 juokset sen 8x30sek putkeen, mistä siis joka toinen puoliminuuttinen täysillä. Päivät 3 ja 4 juokset 10x30sek, eli lisäät yhden hölkän ja yhden spurtin. Syklin lopussa juokset jo 15min, ja takaan että sen jälkeen tunnet juosseesi.
Ongelma jonka kohtasin heti alkuun oli että kuinka mittaan tuota aikaa, ja missä juoksen? Kadut ovat liukkaat eikä mulla ole ketään viheltämässä pilliin joka 30sek välein. Päätin ajan sijasta juosta parkkihallini rappusia. Juoksen 4-5krt viikossa. Aina kaksi päivää juoksua, ja yksi välipäivä. Portaikko on 108:n askelman mittainen, ja lujaa mentäessä ne rappuset juoksee ylös noin puolessa minuutissa. Eli rappuset ylös+alas= noin 1min. Nyt olen 10min/portaikon kohdalla. Tuntuu hieman, että olisin katabolisessa tilassa, koska väsyn joka kerta hieman aikasemmin kun edellisellä kerralla. Tuntuu myös siltä ettei rasva oikeen pala

Rautaketju sanoi:
Elikkä siis tätä tehdään kolme kertaa viikossa,ensin 30 s hölkkä,jonka jälkeen samanmoinen spurtti.Ja tämän homman toistan 3 kertaa,jolloin treenipäivälle tulee juostua 4 min.
Sitten vaikka seuraavalle viikolle kiristän tahtia ja juoksenkin satsin 5 kertaa jolloin treenipäivälle tulee juostua 5 min.Tartteeko minun juosta yhteen pötköön esim. tuo 4 min vai teenkö sen osissa,eli 30 sek hölkkää,30 sek spurtti,30 sek hölkkä,30 sek spurtti,jne.jne.....

Onko nyt sinnepäinkään vai viitsiikö joku selittää tämän homman meikäläiselle?

Tuolta http://www.musclemedia.com/training/hiit_table.asp löytyy kahdeksan viikon HIIT ohjelma. Tuo kahdeksan viikkoa on myös maksimi, jota suositellaan yhteen menoon tehtäväksi, eli tuon jakson jälkeen vähintään 2vko taukoa ennen kuin jatkaa HIIT tyylistä treeniä.
Niinkuin tuosta taulukosta näkyykin, niin jo ensimmäisen vkon viimeinen treeni kestää 5min.

Siellä on myös tuo taulukko nro 2, jossa näkyy tuo jaksotus, eli se on aina 30sec hölkkä (tai vastaava esim. kuntopyörällä) ja 30sec sprintti (tai vastaava n. 90% teholla tehty esim. "kuntopyörärutistus")

No kyllähän tuo nyt jonku verran selvensi asiaa,kiitoksia vaan.Mitenkähän on,kannattaakohan tuota noin reenipäivien välissä harrastaa,jaksaako sitä luistella seuraavina päivinä jos nyt alkaa tuota vetämään,vai olisiko parempi jättää kesäksi...

Rautaketju sanoi:
No kyllähän tuo nyt jonku verran selvensi asiaa,kiitoksia vaan.Mitenkähän on,kannattaakohan tuota noin reenipäivien välissä harrastaa,jaksaako sitä luistella seuraavina päivinä jos nyt alkaa tuota vetämään,vai olisiko parempi jättää kesäksi...

Itse vedän tällä hetkellä punttitreenien perään. Välipäivinä sitten kamppailulajin harrastamista... Toistaiseksi on hyvin jaksanut, mutta kokemus rajoittuu vasta lyhyelle ajalle, joten isompia johtopäätöksiä siitä on mahdoton vetää.

Juu,vedät siis salin perään etkä aamulla?Meikäläiselle sopii paremmin aamusta kun mitään ei ikinä alas saa kuin väkipakolla.Kai ne nyt aamukahvit saa vetää ennen HIIT:ttiä :D

training_day sanoi:
Itse vedän tällä hetkellä punttitreenien perään.

Vetaisetko palkkarin sitten samantien treenien jälkeen, vai odotteletko sen tunnin, että "jälkipoltot" tehoaa?
Mitä mieltä muut on tästä? Kannattaako HIITtiä tehdä salitreenin jälkeen ja pitäisikö silloinkin odottaa tunti vai vetaista palkkari samantien?

Itse kyllä ottaisin palautusjuoman heti, mutta mitäpä minä mistään tiedän.

o_virta sanoi:
Vetaisetko palkkarin sitten samantien treenien jälkeen, vai odotteletko sen tunnin, että "jälkipoltot" tehoaa?
Mitä mieltä muut on tästä? Kannattaako HIITtiä tehdä salitreenin jälkeen ja pitäisikö silloinkin odottaa tunti vai vetaista palkkari samantien?

Itse kyllä ottaisin palautusjuoman heti, mutta mitäpä minä mistään tiedän.

Kyllä mä sen palkkarin heti otan. En usko, että se sitä rasvanpolttoa katkaisee.

Funky sanoi:
Oon kokeillut hiitti kaks kertaa. Ekalla kerralla 5min ja tokalla 10min. Tokalla oisin vetänyt täydet 15min, jos vaan ei ois kotiovi tullut vastaan...
Itselläni ei ollut mitään "nyt laattaan suoleni ulos ja kuolen pois" fiilistä lenkin jälkeen.

En usko. Uskallan väittää että kellekään oikealla intensiteetillä tekevälle, edes perushyväkuntoiselle tuo ei ole noin piisofkeik. Kyllähän sitä jolkotella jaksa vaikka tunnin putkeen, mutta täysiä vedetyillä sprinteillä toi on vähän eri juttu.
Ellet sitten ole joku nimimerkki "harrastan päivittäin 1h intervallijuoksua, heti tehtyäni metsätöitä 12h banaanin voimalla", mikä olisi hyvä mainita tuollaisissa kohtuuprovoviesteissä.

Alkuperäiseen asiaan, olin ite naapurini kanssa todella tyytyväinen Hiitin tuloksiin, aiotaan vetää heti huhti/toukokuulla kesää vasten uusi jakso. Mielessä on kokeilla, jos kunto on pysynyt yllä, että alkuun vedettäs yhden viikon lämmittely, vaikka 4min, 6 min,8 min, ja sitten alkaisi 9 minuutista suoraan. Mutta toikin voi olla tiukassa, vaikka tässä tulee uitua ja pelattua lätkää säännölliseen ennen sitä, on se vaan niin erilainen liikuntamuoto.
Suosittelen :thumbs:

training_day sanoi:
Tuolta http://www.musclemedia.com/training/hiit_table.asp löytyy kahdeksan viikon HIIT ohjelma. Tuo kahdeksan viikkoa on myös maksimi, jota suositellaan yhteen menoon tehtäväksi, eli tuon jakson jälkeen vähintään 2vko taukoa ennen kuin jatkaa HIIT tyylistä treeniä.
Niinkuin tuosta taulukosta näkyykin, niin jo ensimmäisen vkon viimeinen treeni kestää 5min.

Tuossa pitäis varmaankin olla 2. viikolla yks 5min ja 2x 6min, nyt on toisin päin.

Back
Ylös Bottom