HIIT - RÄJÄHTÄVÄ TEHOTREENI NOPEAAN RASVANPOLTTOON

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gold
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 HIIT – RÄJÄHTÄVÄ TEHOTREENI NOPEAAN RASVANPOLTTOON 🔥

Meta description: Lyhyet intervallit nostavat sykkeen maksimiin ja kiihdyttävät aineenvaihduntaa tehokkaasti

-hannis- sanoi:
Kävin tänään ensimmäisen HIIT-lenkin,eli sen 4 min, teinkö sitten jotain väärin tai enkö mennyt sitten tarpeeks kovaa,mutta kun niin moni on sanonut täällä että tosi rankkaa ja laatta meinaa lentää ym.kivaa...mutta ihmeen hyvin meni,otin alkuun noin 5 min. lämmittelyä kävellen, ja sitten hölkkää 30sek, spurtit 20sek vuorotellen,viimenen spurtti otti vähän koville,mutta lenkin jälkeen ei tullut kun tosi vähänen huonon olon tunne, syke kyllä oli korkeella,mutta ei ihan hirveen kauan,ei tullut veren makua suuhun eikä edes ihan hirvee hiki,ei ainakaan samalla tavalla kun 30 min lenkeillä,joilla hölkkää kohtuu vähän ja suuri osa reipasta kävelyä. Niin olen todellakin aloittelija lenkkeilyssä, 2 viikkoa sitten aloitin aamulenkit, viime viikolla kävin 5 kertaa lenkillä, ja nyt sitten aloitin HIIT:in. Jos kerta aika kovakuntoisillekin tämän pitäis olla rankkaa,niin miten on mahdollista että mulla meni suht nopeesti ja helposti? no,pitää kokeilla uudestaan ja lisätä vauhtia,mutta kun alussa ei suositeltu vetää ihan tosi täysillä?

Mulla oli joskus ihan sama juttu, lisäsin seuraavaan hiittiin sit minsan enemmän ja oli keuhkot tulessa. Limat lähti mukavasti sisältä ja hiki virtasi. No nyt 2-3 kuukautta sitten hommasin kuntopyörän himaan ja siinä sit spurttailen, pulssi pompahtaa jonnekkin 150 tietämiin, muttei ota niin paljoa keuhkoihin.

-hannis- sanoi:
Kävin tänään ensimmäisen HIIT-lenkin,eli sen 4 min, teinkö sitten jotain väärin tai enkö mennyt sitten tarpeeks kovaa,mutta kun niin moni on sanonut täällä että tosi rankkaa ja laatta meinaa lentää ym.kivaa...mutta ihmeen hyvin meni,otin alkuun noin 5 min. lämmittelyä kävellen, ja sitten hölkkää 30sek, spurtit 20sek vuorotellen,viimenen spurtti otti vähän koville,mutta lenkin jälkeen ei tullut kun tosi vähänen huonon olon tunne, syke kyllä oli korkeella,mutta ei ihan hirveen kauan,ei tullut veren makua suuhun eikä edes ihan hirvee hiki,ei ainakaan samalla tavalla kun 30 min lenkeillä,joilla hölkkää kohtuu vähän ja suuri osa reipasta kävelyä. Niin olen todellakin aloittelija lenkkeilyssä, 2 viikkoa sitten aloitin aamulenkit, viime viikolla kävin 5 kertaa lenkillä, ja nyt sitten aloitin HIIT:in. Jos kerta aika kovakuntoisillekin tämän pitäis olla rankkaa,niin miten on mahdollista että mulla meni suht nopeesti ja helposti? no,pitää kokeilla uudestaan ja lisätä vauhtia,mutta kun alussa ei suositeltu vetää ihan tosi täysillä?

kai se sitte rankkenee ku pidennät pikkuhiljaa..

-hannis- sanoi:
Kävin tänään ensimmäisen HIIT-lenkin,eli sen 4 min, teinkö sitten jotain väärin tai enkö mennyt sitten tarpeeks kovaa,mutta kun niin moni on sanonut täällä että tosi rankkaa ja laatta meinaa lentää ym.kivaa...mutta ihmeen hyvin meni,otin alkuun noin 5 min. lämmittelyä kävellen, ja sitten hölkkää 30sek, spurtit 20sek vuorotellen......
Kokeile 30sek ja 30sek. Toinen syy voisi olla myös liian hiljainen vauhti. Jos tuntui liian kevyeltä, niin kokeilepa juosta 90% teholla. Itse tein tuota viime keväänä ja omalla kohdalla sopivaksi tasoksi osoittautui n. 80%.

kaNi- sanoi:
kai se sitte rankkenee ku pidennät pikkuhiljaa..
Pari ensimmäistä kertaa pitäisi tuntua kaikista pahimmalta. Itsellä meinasi ensimmäisellä kerralla (4 min) lentää laatta, mutta viimeinen juoksemani (12 min) tuntui huomattavasti kevyemmältä. Tuossa viimeisessä taisin jopa juosta nuo spurtit kovemmalla teholla kuin tuossa ensimmäisessä. Nyt olisi tarkoitus vetää tuo HIIT läpi heti kun lumet sulavat radalta pois.

Täytyy kertoa oma HIIT-kokemus:
opiskeluaikana aloin tehdä HIITtiä portaissa.
Turun YO-kylän lähellä oli korkeahkot portaat, jotain 150 askelmaa, ja menin ne lujaa ylös, ja palauttelin tulemalla hissuksiin alas.
Tuolloin reenasi oikeen viimesen päälle Heavy Dutyä,
kroppa neljään jaettuna, reenit joka neljäs päivä, eli 16 päivän kierrolla....

Anyway, salireenien välissä siis 3 päivää lepoa, joista keskimmäisenä tein porras-HIITin, lisäten aina niitä kertoja kun nousin portaat ylös.

Ja vaikka reeniä siis tuli aika vähän, mulla tippui 5 kiloa 2 viikossa! Ja söin yhtä paskasti koko ajan, mässytin karkkia ja keksiä joka päivä.

Salituloksetkaan ei tippuneet yhtään, joten oletan että rasvana lähti.

Mutta laiskana miehenä en venytellyt, ja maksoin siitä mitä ansaitsinkin: meni selkä niin saatanan jumiin, että sekä porras-HIITtaus että sali jäi joksikin aikaa, enkä sit HIITtiä sitten enää saanut aikaiseksi ruveta.

Mutta myöhemmin kun tein HIITtiä kuntopyörällä,
ei painoa lähtenyt grammaakaan, vaikka mielestäni tein homman ihan kiitettävän rankasti.

Mistähän löytäis parin sadan askelman portaat Espoosta...

Serialloser, koitappa jonkun 8 kerroksisen kerrostalon kierreportaita. Sitte vaan toivot ettei porukat kauheesti hairiinny :)

Hannis, koitappa tosiaan tota 30sec taysilla (90%) ja sit 30sec loysaillen(50%). Jos tuntuu liian loysalta ni kumpiaki prosentteja ylospain. Ite vahan pettyny ku ei laatta lentany hiitin jalkeen kertaakaa, tosin eipa sita tavaraa paljo ois tullukkaa ku aamuseltaa juoksin. Ja en siis kerenny muutenkaan ku johonki ekan 7 minuutin kohille, jossa tajusin juoksemisen olevan about 3x helpompaa ku ennen hiittia. Purtsilla ku juostiin koulun kanssa ni ekassa kurvissa (about 400m) olin jo ihan hengastyneena ja valmis lopettamaa juoksemisen, sitte vikassa 6 minuutin hiitissa kokeilin samaa pururataa (aika 6.30 ennen hiittei) ja juoksin tommosella about 80% 50% jaolla ni sain ajaks 6.45 ja ei tuntunu lopussakaan yhta pahalta ku ekassa kurvissa ennen hiittia. Olis kylla varmaan muullakin harjoittelemisella parantunu juokseminen kun sita en ollut johonkin 2-4 vuoteen tehnyt, mutta aika isot oli kylla erot muutamien hiit kertojen jalkeen.

Kokemukseni HIIT:stä

Teen HIITin lähinnä hapenottokykyä parantaakseni, ja siihen se on kyllä auttanut huomattavasti.

Eli taustaa, ennen hiittiä olen juossut cooperissa 2700 metriä, kolmen kuukauden juoksuharjoittelulla vuonna 2004. Ja sen vuoden jälkeen en ole juossut yhtään lenkkiä, ja syksy `05 meni pitkälti sohvalla makoillen.

Aloitin Hiitin tekemisen joulukuussa ja helmikuussa (HIITin viidennellä viikolla) juoksin cooperintestissä 2850.

Teen harjoituksen crosstrainerilla punttitreenin jälkeen.

Mulla ainakin HIIT toimii. aloittelin 4min sykleillä ja nyt 12min sykli päällä. 30sek hölkkää ja 30sek spurtti. toimii ainakin painonpudotuksessa. mukava tehdä 0830 aamulla ja -17asteen pakkasessa.

Mitenkäs te olette ratkaisseet tämän asian. Kun vedetään 30sec ja 30sec niin lasketteko päässä vain sen 30 vai millon tiedätte olevan vaihdon aika? Hmm tulipas uskomattoman tyhmä kysymys mutta jos joku vastaa niin en keksi enää tekosyitä vaan lähden juoksemaan.

Mr.Referee sanoi:
Katon kellosta. 00.00 lähtee spurtti. 00.30 loppuu. 01.00 alkaa jne jne... Ymmärrätkö??

Selvä näin sitä pitää varmaan tehdä itsekin mutta ajattelin kysyä jos joku olisi keksinyt jonkun patentti ratkaisun tähän.

JH4 sanoi:
Selvä näin sitä pitää varmaan tehdä itsekin mutta ajattelin kysyä jos joku olisi keksinyt jonkun patentti ratkaisun tähän.

Mun mielestä kans kello on ajan katsomisessa ihan sikahyvä, en enää vaihtais muuhun :D :D :D

SerialLoser sanoi:
Mun mielestä kans kello on ajan katsomisessa ihan sikahyvä, en enää vaihtais muuhun :D :D :D

Kun keskittyy kunnolla juoksuun ei siinä ehdi kelloja katsella. Jos sitä tekisi kaksi 30sek kestävää biisiä ja laittaisi ne mp3 soittimeen ja aina kun biisi vaihtuu niin tiettää vaihtaa intensiteettiä.

JH4 sanoi:
Kun keskittyy kunnolla juoksuun ei siinä ehdi kelloja katsella. Jos sitä tekisi kaksi 30sek kestävää biisiä ja laittaisi ne mp3 soittimeen ja aina kun biisi vaihtuu niin tiettää vaihtaa intensiteettiä.
Tätäpä täytyykin kokeilla. Ei todellakaan pysty kunnolla keskittymään juoksuun, kun pitää vilkuilla kelloa ja vieläpä kun omassa kellossa ne numerot on niin hirveän pienet ettei selvää tahdo saada. Saman tien voisi oikeestaan tehdä tietokoneella 30 sekunnin pätkiä, joissa alussa on äänimerkki ja loppu tyhjää. Ennen lenkkiä sit laittaa vaan soittimeen näitä pätkiä sen tarvittavan määrän peräkkäin.

JH4 sanoi:

Jos juokset radalla, niin juostun matkan perusteella on suht helppo päätellä milloin tuo puoli minuuttia on kulunut. Aika nopeasti opit myös omaa kehoasi kuuntelemalla huomaamaan, milloin se puoli minuuttia on kulunut. En ole tuota biisin avulla ajan mittaamista kokeillut ja enkä tule varmaan kokeilemaankaan. En huomaa edes salilla treenatessa biisin vaihtumista, enkä usko että kovaa juostessa siihen pystyisi kiinnittämään yhtään enempää huomiota.

Toivottavasti nyt ei ole ihan pelle kysysmys, mutta..Toimiiko tällänen et sali treeniä ois Ma,Ke,La. (3-jakonen siis) niin toi hiitti menis silleen et La ja Su ois hiitille varattu. Vaikuttaako siis mitään jos tekee hiitin vaan 2 kertaa viikos ja peräkkäisinä päivinä? Tämä siksi, että viikolla ei kerkiä ja jaksa mitenkään herätä 5.30 ja lähtee hiitille.

Mä vedin hiittii puoltoista vuotta sitten, alotin 4 minuutista ja lopetin 13 minuuttiin. Ihan loistava systeemi, jos vaan riittää motivaatoita. Hapenottokyky parani huomattavasti. Alotin hiitin dieettiä varten, tein sitä lähes ketogeenisen dieetin rinnalla, ja toimi hyvin. Hiitti hesti minulla noin 2kk ja niin myös dieetti. Laihduin noin 10kg sen aikana ja kunto koheni hurjaa vauhtia. Suosittelen kaikille, mutta aluksi kannattaa ottaa alle vähän perus lenkkeilyä, muuten voi tulla seinä vastaan:kuola:

mskp sanoi:
Ei siis yhtään välipäivää?
Jos ei ylikuntoa, niin pitemmän päälle tuossa vielä hajoaa pää :david:
Ei mulla ainakaan mitään ylikuntoa tullu, reenasin aikalailla samalla lailla kun sä, itse asiassa vielä enemmän, mul oli viel jonain salipäivänä perus lenkkii, eli yli 7 kertaa viikos jotain. Eikä sin pää hajoa, siit tulee tosi hienoa kun joka päivällä on jotain, olen sen itse kokenut. Kannattaa kyl ihmees kesäl alottaa, toimii satavarmasti kuntoon, laihtumiseen ja hapenottoon!

jonkeli sanoi:
Nyt toinen viikko menossa hiittiä, eli vedän sen 5min.

ma: sali + 45min lenkki + hiit + jenkkifutisreenit
ti: välipäivä/futista kavereitten kanssa
ke: sali + 45min lenkki + hiit
to: jenkkifutisreenit
pe: sali + 45min lenkki + hiit + liikunta koulussa
la: mäsä päivä
su: spinning

Onkohan tosta jotain haittaa ku vedän eka 45min lenkkiä ja sit hiittiä? Nyt kun vedän 5minuuttisella niin ei viekään oikein tunnu missään, siis verrattuna täältä luettuihin kokemuksiin.
Sul on liian kova kunto, heh. Kyl takaan ku alat lähestyy 10 minuttii ni alkaa kovenee. Ota vaikka 30sekunnin spurtit lujempaa, tarkotus ois että ainakin joka viikon eka reeni olis tosi kova, että tekis mieli lopettaa, mutta myös ottaa selville että voiko siihen kuola:D

Terve! Onpas hieno tällanen foorumi! Päivän olen vasta lueskellut ja moneen kysymykseeni olen löytänyt vastauksen.

Tuo HIIT kuulostaa tosi mielenkiintoiselta. Vähän liiankin hyvältä ollakseen totta. Mites sitten tällanen asia: tuo treenihän on kai tarkoitettu siis lähinnä bodareille. Itse en varmasti muistuta bodaria ulkomuodoltani. Lihaksia toki luonnostaan on nuorena tehdyn punttireenin, tenniksen, huonon venyttelyn ja geenien ansiosta kertynyt. Painoindeksit ei varmasti ikinä laske "normaalin" tasolle. Läskiä pitäisi kuluttaa pois että itsetunto paranisi. Olen kevättalven ja kevään ajan käynyt lenkillä epäsäännöllisen säännöllisesti. Paino ei ole pudonnut kuin kilon-pari, mutta kroppa on kiinteytynyt mukavasti. Onko tuosta HIITistä apua siis tällaiselle "perustallaajalle"?

Intervalliharjoittelu kiinnostaa muutenkin. Osaatteko kertoa hyviä threadeja siitä?

Kiitosta. Ja kesäpäivää!

Simppu sanoi:
Voikos silleen tehdä että 3x viikkoon tota hiittiä ja 3x salia ja yks lepopäivä vai lyökö ylikunnon päälle?
Ja semmonen vielä et kai se on sen merkki ettei oo hiilaria mahassa jos on nälkä?

Ei se ylikunto nyt niin helposti tule. Itse käyn 4x viikko salilla ja 3 x viikko lenkillä. Ja niitä voi tehdä jopa samoina päivinä :rolleyes:

Ja nälkä on jos ei ole ylipäätänsä ruokaa mahassa :D

Back
Ylös Bottom