Hiilarit ja nukahtaminen.

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Aloin tässä salilta tultuani lukemaan uutta B&K-lehteä. Fastin uusi mainos herätti ristiriitaisia tunteita. Toisaalta siinä lukee että liiat hiilihydraatit alkavat helposti väsyttämään. No sen olen itsekin todennut. Mutta toisaalta iltapalan suosituksissa lukee että liiat hiilihydraatit voivat tehdä unesta levotonta. Minulla asia ainakin on toisin päin. Jos syön nukkumaan mennessä paljon proteiinia ja vähän hiilihydraatteja piristyn ja nukkumisesta ei tule mitään. Sen sijaan reilu hiilihydraattiannos alkaa väsyttää kuin unilääke. Koitan kyllä välttää liikoja hiilareita, jottei rasvaa kertyisi yön aikana niin helposti, mutta minun täytyy olla kyllä tosi väsynyt että pystyisin nukkumaan syötyäni vain proteiineja. Siis mikä tää väite hiilihydraattien aiheuttamasta levottomasta unesta oikein on??? Vai oiskohan se enemmän yksilökohtaista esim. henkilön insuliinin erityksen herkkyyden mukaan?

Kyllä luulisi että hiilihydraatit verensokeria nostaessaan ennemminkin väsyttävät. Omiin kokemuksiinikin perustuen sanoisin näin.

Minulla on myös niin, että pelkkä proteiinidrinkki ennen nukkumaan menoa vain piristää. Kannattaa ehkä ottaa se proteiini tuntia-puoltatoista ennenkuin yrittää saada unesta kiinni, eikä niin että heti sen jälkeen menisi peiton alle. Tai sitten ottaa ne yöproteiininsa jostain ruuasta. Yöproteiinin pitääkin olla hidasta, eikä drinksun ottaminen tuntia ennen nukahtamista näin ollen kuitenkaan kuluta sitä kokonaan. Sitten heti herättyä nopeaa heraa, niin sillä lähtee päivä käyntiin!

Riippuu varmaan hiilareista. Eikös sokerista saa määrissä oikein kunnon humalan?

Toisaalta varmaan yksilöllistä. Mä voin hyvin vetää pannullisen kahvia ennen nukkumaan menoa ja joitain se kuulemma valvottaa.

Pääkopan sisäistä melkeinpä toi kahvin valvottaminen :)
mäkin ennen luulin että sen avulla voi jopa hereillä pysyä mutta ei se kyllä auta oikeesti enää ainakaan.
Ja mitä noihi hiilareitten väsyttämiseen tulee niin mua ainakin väsyttää jos syö paljon hiilareita.

Kyllä ne hiilarit parantaa unenlaatua. Lisää syvän unen määrää ja tätä kautta aikaansaa myös pitempiaikaisen kasvuhormoni erityksen (kompensaatio siitä, että yksittäinen erityshuippu jää pienemmäksi kohonneen verensokerin takia).
Joten lopputuloksen kannalta parempi vaihtoehto, koska nukkuu paremmin, virkistyy enemmän ja myös hormonieritys toimii aivan yhtähyvin.

rollerghost sanoi:
Kyllä ne hiilarit parantaa unenlaatua. Lisää syvän unen määrää ja tätä kautta aikaansaa myös pitempiaikaisen kasvuhormoni erityksen (kompensaatio siitä, että yksittäinen erityshuippu jää pienemmäksi kohonneen verensokerin takia).
Joten lopputuloksen kannalta parempi vaihtoehto, koska nukkuu paremmin, virkistyy enemmän ja myös hormonieritys toimii aivan yhtähyvin.

Olen hiukan samalla kannalla. Määrän ei luultavasti kuitenkaan tarvitse olla suuri ( en ole varma ) ja saattaa olla jopa hyvä idea käyttää pelättyä fruktoosia ( en myöskään ole varma ). Kommentteja?

Taitaa hiilarien vaikutus uneen johtua serotoniinitasoista joita hiilarit nostavat. Kääntäen sama juttu, eli joillakin on ongelmia unensaannin kanssa low-carb -dieetillä.

Tämä seikka tuli huomattua tässä ihan vasta kun pelkkää proteiinia ja rasvaa illalla vedettäessä unensaati oli vaikeaa ja nukkuminen levotonta. Pieni määrä hiilihydraattia ennen nukkumaanmenoa auttoi selvästi asiaan.

JSmith sanoi:
Taitaa hiilarien vaikutus uneen johtua serotoniinitasoista joita hiilarit nostavat. Kääntäen sama juttu, eli joillakin on ongelmia unensaannin kanssa low-carb -dieetillä.

Luulisin, että nukahtamisilmiön kannalta merkittäviä asioita on kyllä hieman vaikea arvioida koska on niin monta asiaa, jotka voi vaikuttaa. Jos pitäisi jotain heittää niin adrenaliini olis eka veikkaus.

JSmith sanoi:

Niinpä. Itselläni lähtee tänään kokeiluun hiilaripitoinen iltapala, josko tuo helpottaisi unen saantia taas (jostain syystä unet katosivat samalla hetkellä kuin dieetti alkoi, eli viime maanantaina). Eikä nyt ryöpsäytetä tätä topikkia, sillä unettomuudestahan voidaan keskustella pakkiksen kovalevytila täyteen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Runsas (nopeiden) hiilarien saanti vaikuttaa serotoniinipitoisuuteen ja se sitten laittaa väsyttämään. Ehkä FAST-mainoksessa on tarkoitettu sitä, että runsas ateria voi haitata yöunta.

Niin... hiilihydraatit nostavat insuliinin eritystä (määrää veressä) ja kohonnut insuliinitaso puolestaan aiheuttaa väsymystä. Tämä lienee esim. serotoniinivaikutusta merkittävämpi. Jos haluaa että verensokeri pysyy koholla pidempään, on luonnollisesti käytettävä hitaammin pilkkoutuvia hiilareita eikä esim. fruktoosia, joka aiheuttaa nopean piikin verensokerissa ja siis myös insuliinipitoisuudessa. Jos tuntuu siltä että illalla nautittu proteiini aiheuttaa unettomuutta, kannattaa miettiä onko takana erityisen raskas treeni tai trrenijakso. Elimistön rasittaminen kovalla treenillä aiheuttaa usein unettomuutta ja monesti proteiini saattaa saada turhaan syyt niskoilleen menetetyistä unista. Merkityksetöntä ei ole myöskään proteiinin tai hiilareiden kanssa nautittu runsas nestemäärä joka juoksuttaa vessassa... Yksilöiden välillä on luonnollisesti runsaasti eroja joka suhteessa.

Minä olen noudattanut viimeist 14vkr suht tarkkaa ruokavaliota ja iltapala on purkki rahkaa+ purkki ananaksia.
Luulin sen olevan vaan omia kuvitelmia mutta, olen nukkunut yöt paljon sikeämmin kuin ennen, ilman yö heräilyjä!!

"(the increased carbs also raise serotonin which tends to make people drowsy)."

Lähde: Ultimate Diet 2.0

Tietyt aminohapot kanssa piristää, esim. tyrosiini (toiset taas saattavat auttaa unen saannissa, esim. tryptopaani, löytyy mm. maidosta). Joku unilabra suositteli että esim. pitkään kypsytettyjä juustoja ei syötäisi illalla kun niissä on teippaasti tyrosiinia.

JSmith sanoi:
"(the increased carbs also raise serotonin which tends to make people drowsy)."

Lähde: Ultimate Diet 2.0

Voihan tuo olla noin...mikä ettei, mutta kuten sanoin, luulen kuitenkin, että myös esim. adrenaliinin eritys on korkeammalla mikäli ei saada hiilareita, ja mikäli näin on, vaikuttaa se aikas varmasti unensaantiin.

"(the increased adrenalin "surely" makes falling in sleep harder compared to placebo)"

Lähde: "the mutu collection that at least would make some sense for the simple minds" :)

Onko käsitystä miten vähähiilarisella dietillä tuo serotoniinin eritys, jos otetaan hiilarit illalla, eroaa vaikka nyt verrattuna isokaloriseen diettiin, onko eroa ja mitkä seikat vaikuttavat asiaan, jos on?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom