Kerrohan Adrift sitten miten karvapohja pelittää ja minkä merkin valitsit. Oon itsekin harkinnut pitopohjaa vaikka perinteisen suksen voitelu onnistuukin. Nykyisin alkaa vaan olla niin vähän niitä hyviä pakkaskelejä, ainakin täällä etelässä, niin pidän kyllä pitopohjaa aktiivihiihtäjällekin ihan ok ratkaisuna pehmeille keleille. Toki se pitoaluehan löytyy aina lopulta sieltä olka- ja kyynärpään välistä:D
Tänään pääsin vihdoin testailemaan uusia suksia. Hieman kesti ennen kuin sain pohjustukset ja luistovoitelut tehtyä :D Hiihtelin vajaa parikymppiä Vantaalla Petikon lumisilla ja hyväkuntoisilla laduilla. Lämpötila aavistuksen pakkasen puolella.
Sukset toimi ihan hyvin, mutta ei ne semmosta vau-elämystä aiheuttanut. Luisto oli ihan kohtuu hyvä, mutta kyllä se pitokarva tuntui hieman hidastavan (ehkä paremman kuvan ois saanut, jos ois ollu joku muukin hiihtämässä ja pystynyt vertailemaan), vaikka kyllähän sitä helposti voidesuksessakin ne pidot hieman kahnaa. Lisäksi jossain, kun oli ehkä hieman epätasaisempaa latua, otti karva reilumminkin kiinni, mutta ei kuitenkaan mitään pahempaa tökkimistä, en tiedä vaikuttiko asiaa se, että hieman ripautti uutta lunta, joka sitten olis saattanut herkemmin kahnata vastaan.
Sen verran jäykät nuo sukset on, että hyvä pito vaati hyvää hiihtoa, eli mummohiihdolla ei kyllä ylämäissä pitoa löytynyt. Pitoa varmaan sais parannettua siirtämällä siteitä napsun tai pari eteenpäin (nyt on ihan takana ja myyjä sanoi, että siitä napsu kerrallaa siirtää kunnes on hyvä). Yritinkin niitä aika alkumatkasta siirtää, mutta on niin helvetin jäykät, että enhän mä niitä lumisia/märkiä siteitä saanut mihinkään liikkumaan, kun ei oikeen sukseakaan saanut kunnolla tuettua mihinkään. Täytyy nyt kotona siirtää niin näkee seuraavalla lenkillä, että auttoiko.
Täytyy sanoa, että kun en oo taas vuoteen hiihtänyt pertsaa yhtään, niin olipa äkkisältään rankan oloista :D Vielä kun hyvä pito tosiaan vaati ihan hiihtämistä. Vähän keleistä riippuen hiihtelen noilla vielä varmaan lenkin tai pari täällä etelässä (parin viikon päästä alkaa varmaan olemaan hiihtokelit ohi) ja sitten näillä näkymin pääsiäisenä pääsee hiihtelemään pohjoisessa vähän enemmänkin. Jahka saan vähän enemmän tuntumaa, niin voin laittaa tarkempaa analyysiä.
Tässä vaiheessa kuitenkin totean, että eiköhän nuo ihan hyvin täytä mun tarpeet pertsan suksille. Tykkään kuitenkin hiihtää pääasiassa vapaata, joten pertsan hiihto on lähinnä semmosta pientä vaihtelua. En myöskään hiihtele kisaa, joten ehkä sitä aivan huippuluistoa ei tarvi. Jos talvet olis parempia, niin sitten varmaan semmonen pakkaskelin voideltava suksi olis parempi valinta, mutta kun täällä etelässä tuntuu pääasiassa olevan kelit mitä sattuu, niin näin laiska mies jättää kyllä liisterikikkailut väliin.
E: niin ja tosiaan sukset on Madshusin Terrasonic Intelligrip. Etukäteen olin hieman katellut, että Rossignolin R-Skin olis ollut hyvä vaihtoehto, mutta siitä ei valitettavasti myyjän mukaan ollut riittävän jäykkää suksea jäljellä.