Hiihtämään!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jeepodi
  • Aloitettu Aloitettu
Onkos täällä hiihdon harrastajia.Itse kun 177/94 kg siinä ehdottomasti hyvä liikunta rasittaa verenkiertojärjestelmää ilman nivelongelmia.Vai autolla salin viereen ja muut vihervassareita?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onkos täällä hiihdon harrastajia.Itse kun 177/94 kg siinä ehdottomasti hyvä liikunta rasittaa verenkiertojärjestelmää ilman nivelongelmia.Vai autolla salin viereen ja muut vihervassareita?

Ei näytä olevan. Itsekään en ole. 70-luvun lapsena tuntuu että koulussa ja armeijassa sai hiihdosta tarpeekseen... En ole aikuisikänä suksia jalkaan laitanut. Autolla en silti mene salin viereen kun treenaan kotona, eli vielä laiskempi. Enkä edes tiedä mikä on vihervassari tai mitä se tekee, mutta tuskin olen sekään.

Mutta nyt on hiipinyt ajatus alkaa kuntoilumielessä hiihtää! Vastoin omia periaatteitani. Huomaa hyvin ettei tässä iässä enää pelkkä puntti pidä peruskuntoa riittävän korkealla omiin tarpeisiin. Eli uskon vahvasti että tämä vuosi on käänteentekevä minun osaltani, hiihdon suhteen. Ehdottomasti samaa mieltä että hyvää treeniä verenkiertojärjestelmälle, omaa niskaa vaan hiukan epäilen millai tuo kestää. Siksi en raaski kalleimpia suksia oitin hankkia. En kyllä edes tiedä mitä sukset nykyään maksaakaan?

Ei näytä olevan. Itsekään en ole. 70-luvun lapsena tuntuu että koulussa ja armeijassa sai hiihdosta tarpeekseen... En ole aikuisikänä suksia jalkaan laitanut. Autolla en silti mene salin viereen kun treenaan kotona, eli vielä laiskempi. Enkä edes tiedä mikä on vihervassari tai mitä se tekee, mutta tuskin olen sekään.

Mutta nyt on hiipinyt ajatus alkaa kuntoilumielessä hiihtää! Vastoin omia periaatteitani. Huomaa hyvin ettei tässä iässä enää pelkkä puntti pidä peruskuntoa riittävän korkealla omiin tarpeisiin. Eli uskon vahvasti että tämä vuosi on käänteentekevä minun osaltani, hiihdon suhteen. Ehdottomasti samaa mieltä että hyvää treeniä verenkiertojärjestelmälle, omaa niskaa vaan hiukan epäilen millai tuo kestää. Siksi en raaski kalleimpia suksia oitin hankkia. En kyllä edes tiedä mitä sukset nykyään maksaakaan?
Suksia löytyy kuudesta sadasta alaspäin. Muutamalla satasella pitäis saada jo ihan hyvät perinteiset. Sitten tietty monot ja sauvat päälle, sauvoja ei juuri kannata ostaa kun täys hiilikuitusia.

Hommaatpa perinteisen tai vapaan, niin mene hiihtoon erikoistuneeseen liikkeeseen, niin saat kerralla toimivat välineet. Ja jos vielä enemmän haluat saada heti alusta asti irti, niin etsi joku opettaja paikkakunnaltasi ja ota tunti tai kaksi opetusta. Muuten saattaa lenkit mennä jollekin muulle tehoalueelle kuin pk:lle 😂

Oulussa 880€ luistelusetti niin että kaikki säädetään viimeisen päälle valmiiksi ja takuuseen saa vaihtaa erilaiseen sukseen jos ei miellytä.
En oo vielä saanut tehtyä itse päätöstä, vaan arvon tässä kokoajan ostanko vai ei... 😬

Oulussa 880€ luistelusetti niin että kaikki säädetään viimeisen päälle valmiiksi ja takuuseen saa vaihtaa erilaiseen sukseen jos ei miellytä.
En oo vielä saanut tehtyä itse päätöstä, vaan arvon tässä kokoajan ostanko vai ei... 😬
Anna mennä vaan. Hyvät sukset kestää välillä hiomalla kymmenenkin vuotta helposti, ei jää enää paljoo hintaa kilometrille.

Vaikka työssäkäyvä ihminen olenkin, niin liki tonni on paljon mulle. Ei ehkä muuten, harrastuksethan maksaa, mutta kun lumen kesto on niin ja näin täälläpäin, ja kun en malttais ajaa autolla hiton pitkää matkaa että pääsee putkeen hiihtämään tai pururadalle 500m kierrosta. Nyt on lunta, sitä ei sovi moittia! Suojakeli kylläkin... Toisaalta, tässä iässä ne sukset tuskin äkkiä jää käyttökelvottomaksi kun ei silla kasva enää.

Vaikka työssäkäyvä ihminen olenkin, niin liki tonni on paljon mulle. Ei ehkä muuten, harrastuksethan maksaa, mutta kun lumen kesto on niin ja näin täälläpäin, ja kun en malttais ajaa autolla hiton pitkää matkaa että pääsee putkeen hiihtämään tai pururadalle 500m kierrosta. Nyt on lunta, sitä ei sovi moittia! Suojakeli kylläkin... Toisaalta, tässä iässä ne sukset tuskin äkkiä jää käyttökelvottomaksi kun ei silla kasva enää.
Ei siihen tonnia tartte laittaa, kun vähän katselee tarjouksia. Jos luistelupakettia etsit, niin esim. alla on sellainen millä varmasti pärjäät, kunhan suksi on sinun speksien mukaan valittu. Jos painat paljon yli 80kg, niin suksen löytäminen
menee paljon haastavammaksi.

Luistelusuksi Peltosen toiseksi paras ja viime kauden malli 249€

Side Rottefella, tästä kannattaa kysyä onko siirrettävissä ilman työkaluja. Ja kannattaa ottaa sellainen mitä voi siirtää niin saa vähän muutettua suksen käyttätymistä. 69€

Luistelukenkä, jos löytyy kokoa niin tätä voin suositella kun itsellä on samanlaiset. Mutta jalan mallista riippuen on parempi käydä paikan päällä sovittamassa, toiset on vähän kapeampilestisiä ja toiset leveämpi. 239€

Sauvat, Rexin kilpasauvat 99,5€ pidempiä löytyy myös eri linkistä.

Koko paketin hinta 656€, jos kaikki löytää samasta kiskasta, niin varmaan saa vielä jotain alennustakin tingittyä. Ja jos haluaa sniiduilla, niin monon voi ostaa halvemmankin. Mutta joka tapauksessa suosittelen kävelemään kauppaan sisään tai ainakin sitten soittamalla tilaat. Tuo Haijaa on sellainen kauppa mistä uskaltaa soittamallakin tilata.

Perinteisen paketin taitaa saada jonkin verran halvemmalla. Tietty yksi vaihtoehto on esim. facebookissa kytätä jotain hiihtokirppistä ja odottaa jos tulis sopivia käytettyjä myyntiin, mutta ne taitaa tällä hetkellä mennä suht nopeesti kaikki ja suksea en sieltä ostaisi.

Täältä löydät vielä ehkä asuipaikkakunnallesi hyvän ostopaikan.

Luulis jo 500 ekulla saavan toimivan sarjan.Lähipiirini hiihtelee karvasuksilla ja ovat tyytyväisiä.Itse myös testasin mutta luisto ei tavallisen suksen luokkaa.Itse hiihtelen ongelmakelin nanoilla ja pakkaset voidelluilla suksilla.Perusvoitelu ei mitään rakettitiedettä.
Ja suosittelen perinteistä ,helpompi säädellä vauhtia.Pysyy peruskestävyysalueella.

Ei siihen tonnia tartte laittaa, kun vähän katselee tarjouksia. Jos luistelupakettia etsit, niin esim. alla on sellainen millä varmasti pärjäät, kunhan suksi on sinun speksien mukaan valittu. Jos painat paljon yli 80kg, niin suksen löytäminen
menee paljon haastavammaksi.

Luistelusuksi Peltosen toiseksi paras ja viime kauden malli 249€

Side Rottefella, tästä kannattaa kysyä onko siirrettävissä ilman työkaluja. Ja kannattaa ottaa sellainen mitä voi siirtää niin saa vähän muutettua suksen käyttätymistä. 69€

Luistelukenkä, jos löytyy kokoa niin tätä voin suositella kun itsellä on samanlaiset. Mutta jalan mallista riippuen on parempi käydä paikan päällä sovittamassa, toiset on vähän kapeampilestisiä ja toiset leveämpi. 239€

Sauvat, Rexin kilpasauvat 99,5€ pidempiä löytyy myös eri linkistä.

Koko paketin hinta 656€, jos kaikki löytää samasta kiskasta, niin varmaan saa vielä jotain alennustakin tingittyä. Ja jos haluaa sniiduilla, niin monon voi ostaa halvemmankin. Mutta joka tapauksessa suosittelen kävelemään kauppaan sisään tai ainakin sitten soittamalla tilaat. Tuo Haijaa on sellainen kauppa mistä uskaltaa soittamallakin tilata.

Perinteisen paketin taitaa saada jonkin verran halvemmalla. Tietty yksi vaihtoehto on esim. facebookissa kytätä jotain hiihtokirppistä ja odottaa jos tulis sopivia käytettyjä myyntiin, mutta ne taitaa tällä hetkellä mennä suht nopeesti kaikki ja suksea en sieltä ostaisi.

Täältä löydät vielä ehkä asuipaikkakunnallesi hyvän ostopaikan.

Kiitos. Painan kyllä 110, mutta jos Juha Mieto pystyi hiihtämään, niin kuka tahansa pystyy hiihtämään! Luistelutyyliä en ikänäni ole koeillut, ja luulet että perinteinen työntöversio sopii ruumiinrakenteelleni loistavasti! Kuntoilumielessä kuitenkin tässä ollaan.

Kiitos. Painan kyllä 110, mutta jos Juha Mieto pystyi hiihtämään, niin kuka tahansa pystyy hiihtämään! Luistelutyyliä en ikänäni ole koeillut, ja luulet että perinteinen työntöversio sopii ruumiinrakenteelleni loistavasti! Kuntoilumielessä kuitenkin tässä ollaan.
Perinteisen suksia taitaa olla helpompi löytää painavalle kun vapaan. Jos voitelu ei kauheesti nappaa niin kannattaa harkita karvasuksia, ne toimii melko monessa kelissä. Jos taas voitelu kiinnostaa, niin silloin ehdottomasti voideltavat, ne on aina toimiessaan kuitenkin paremmat.

Perinteisen kamoista ei ole sellaista kokemusta, että alkaisin mitään suosittelemaan. Oma suhde on ehkä 30:1 vapaan puolesta ja pertsat vetelen karvasuksilla.

Karvapohjat vaan alle ja ladulle.Ja kannattaa aloittaa suht tasaisella ladulla.Antaa kehon tottua uuteen harrastukseen.Kokemusta on kun hiihtää liikaa.Olen joskus avannut varsinaisen hiihtokauden Oloksella.Viikossa 200 km ja sen jälkeen palautumisongelma.
Nytkin muuten sain palautumisongelman.Myyräkuume.

Mä olen juuri ja juuri alle 0.1 tonnin ja suksen etsiminen on haastavaa. Varastossa on atomicin karvasukset, silloin piti ottaa se kallein Pro malli, koska muiden painosuositukset jäi alamittaiseksi. Suksissakin on yksilöitä, etsimällä saattaa löytyä saman mallisistakin eri jäykkyyksiä. Silloin kyllä ärsytti, kun etukäteen katsoin suksien speksit ja myyjä yritti myydä alamittaista suksea. En ostanut, mutta paskan maku jäi, kun ei voi myöntää ettei sulle ole ny sopivia. Eikä ollu tuo häijää.

Jos yhtään pysyy pitopurkki kädessä, niin minusta voideltava suksi on parempi. Karva vaatii hyvän ladun, jäisellä tai irtolumisella ladulla karva pitää huonosti

Viimeksi muokattu:
Jos yhtään pysyy pitopurkki kädessä, niin minusta voideltava suksi on parempi. Karva vaatii hyvän ladun, jäisellä tai irtolumisella ladulla karva pitää huonosti

Itsellä lähti hiihtoharrastus ihan uudelle tasolle heti, kun ostin karvapohjasukset. Syynä juurikin tuo voitelu, jota inhoan ja välttelen viimeiseen asti, joten aiemmin ei tullut hiihdettyäkään muutoin kuin hyvin harvakseltaan ja optimaalikeleillä. Karvapohjat on sen verran huolettomat, että lenkille voi lähteä vaikka hetken mielijohteesta, kun ei tarvitse kikkailla voiteiden kanssa ja miettiä keliolosuhteita. Minulla ainakin voitelun kanssa vietetty aika on muuttunut suoraan ladulla vietetyksi ajaksi potenssiin kolme. Mutta se on kyllä totta, että jäisellä ja irtolumisella ladulla karvan pito on aika olematon, mutta en kyllä missään tilanteessa vaihtaisi enää pitovoideltaviin suksiin.

Ostin suoraan kunnon paketin. Peltosen karvasukset, Alpinan monot ja Salomonin hiilikuitusauvat (käsiremmien pikakiinnityksellä! Lähtee järki normaalien remmien kanssa, kun niitä saa repiä irti juomatauoilla jne). Heti perään ostin lisäksi vielä vapaankin setin, joten rahaa meni kertaheitolla sellainen 1300€, mutta nyt on ainakin kaksi laatusettiä, jotka toimii ja kestää käytössä useamman vuoden. Yleensä onkin tapana ostaa kerralla kunnollista, toisin kuin miehellä, joka aloittaa aina niistä "kyllä tämä kelpaa" -hintaluokan tarjousvehkeistä, ja niitä saa sitten olla uusimassa jo hetken päästä, kun joko rikkoutuu tai haluaa parempaa tilalle.. ja lopulta maksaa kaikesta paljon enemmän kuin minä. Puhumattakaan siitä, että tallissa on sitten sata paria sauvoja ja miljoona suksea, joita ei tule käytettyä ja on hankala myydä eteenpäin.

Jos hiihtohommia siis yhtään miettii, niin melkein lähtisin aika samantien kaupoille. Saattapi tavara loppua ennen aikojaan, että ainakaan kevään alennusmyyntejä ei kannata jäädä odottelemaan:

Täällä päin ainakin on jo joissain liikkeissä hyllyissä tilaa varsinkin karvapohjasuksien kohdalla. Miehen isä oli yrittänyt ostaa, mutta ei löytynyt mistään liikkeestä enää sopivaa. Lopulta onnistuivat tilaamaan jostain, Peltoset tuli ilmeisesti hänellekin.

Kah täällä on tämmönen hiihto osiokin 😄Kyllä tykkään hiihtää, on kyllä mahtava harrastus varsinkin keväällä kun arska paistaa ja lämmittää. Muutama vuosi sitten vielä tuli hiihettyä noin 1500km talvessa vaan sitte rupes tulemaan painoa ja vapaan sukset jäi löysiksi ja senhän tietää ettei meno ole enää silloin vakaata eikä luista mihkää. Tuossa ostin salomonin kisasukset joissa se painoraja on korkeampi. Alkaa suksi taas kulkee 😄

Hiihtoa, ampumahiihtoa ja hiihtosuunnistusta on tullut harrastettua joka talvi enempi ja vähempi. Loistavaa liikuntaa.

Ostin ja ei kaduta. Naurettavan helpot hiihtää ja luistaa ihan helvetin hyvin. Nainen on hiihtänyt säännöllisesti 30 vuotta ja suuttui kun ei pysynyt perässä ensilenkillä. Pelkkää horjumista suksilla ja silti luistin karkuun tasaisesti karkuun (on mulla kyllä ehkä vähän enemmän hapenottokykyä)

E. en osaa kirjoittaa

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom