Hiihtämään!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jeepodi
  • Aloitettu Aloitettu
Kävin lauantaina sivakoimassa 2h. Vasta puolessavälissä matkaa taukopaikan lämpömittaria vilkaistaessa tajusin, että on 20 astetta pakkasta :eek: Nyt koskee syvään hengittäessä toiseen keuhkoon, olisiko se voinut paleltua? Muuten ei pakkanen juuri tuntunut...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kävin katsomassa pari päivää sitten uusia suksia ja Rossarin pari mallia tuntuivat ihan hyviltä vaihtoehdoilta toinen paketti maksoi 259e (normisiteet) toinen oli 299e (NIS-siteet). Onkos kellään kokemusta noista uusista NIS-siteistä? Onko kätevä käyttää, onko niistä oikeasti käytännön hyötyä?

edit: monovaihtoehtoina ovat joko Rossarin X7 (259e paketissa) ja X9 (299e paketissa). Onko näistä kellään kokemusta?

Kävin lauantaina sivakoimassa 2h. Vasta puolessavälissä matkaa taukopaikan lämpömittaria vilkaistaessa tajusin, että on 20 astetta pakkasta :eek: Nyt koskee syvään hengittäessä toiseen keuhkoon, olisiko se voinut paleltua? Muuten ei pakkanen juuri tuntunut...

Ainakin ite oon tavannu hiihtää kovemmilla pakkasilla aika kevyesti, koska kylmä voi tosiaan käydä keuhkoihin. Etenkin astmaatikkojen pitäis olla aika varovaisia, eikä toi hyvää varmaan kenellekään tee jos oikein kovaa joutuu kylmällä hengittelemään. Muuten kyllä kovemmilla pakkasilla on mukava hiihdellä, ei tartte ainakaan väistellä sunnuntaihiihtelijöitä :)

Kävin katsomassa pari päivää sitten uusia suksia ja Rossarin pari mallia tuntuivat ihan hyviltä vaihtoehdoilta toinen paketti maksoi 259e (normisiteet) toinen oli 299e (NIS-siteet). Onkos kellään kokemusta noista uusista NIS-siteistä? Onko kätevä käyttää, onko niistä oikeasti käytännön hyötyä?

edit: monovaihtoehtoina ovat joko Rossarin X7 (259e paketissa) ja X9 (299e paketissa). Onko näistä kellään kokemusta?

Mulla ja tyttöystävällä on rossignolin paketti max-luistelusuksilla, NIS-siteillä ja X7 monoilla. Suksista ei ole kyllä mitään pahaa sanottavaa. Nuo siteethän on ihan kätevä käyttää, sulkea ja avata. Noita NIS-siteitähän voi siirrellä siinä suksen päällä kun ovat semmoisissa suksessa olevissa kiskoissa kiinni. Ihan näppäräähän tuo on, mutta en tiedä onko siteiden säätömahdollisuudella minun hiihtooni mitään orgastisia vaikutuksia. Tuskin tulen koskaan noita säätämään.

Monoista: Mun jalka ainakin on kuin tehty noita monoja varten. Suksien "sisäänajossa" hiihtelin viikonlopun aikana yli 50km, eikä ensimmäistä rakkoa jaloissa! Mukavan tukevat monot. Ainoa paska juttu noissa monoissa on, että pohjalliset joudun todennäköisesti ostamaan uudet aika pian kun se pehmeämpi kerros mikä on siinä pohjallisen päällä rispaantuu reunoista todella helposti.

Jos ostat sukset, koita tingata suksien pohjustusvoitelu kaupan päälle, tai ainakin alennusta siihen. Ellet sitten itse pohjusta niitä.

edit:

Eipä noissa monoissa ole mitään isoja eroja kun tarkemmin katsoo. Ainoa isompi ero on tuo remmi, x9:ssä se on tollanen muovinen ja x7:ssa tarranauha. Muuten ovat ihan samanlaiset buutsit ainakin ulkoisesti.

LataaKuva.asb

LataaKuva.asb

Jos ostat sukset, koita tingata suksien pohjustusvoitelu kaupan päälle, tai ainakin alennusta siihen. Ellet sitten itse pohjusta niitä.

edit:

Eipä noissa monoissa ole mitään isoja eroja kun tarkemmin katsoo. Ainoa isompi ero on tuo remmi, x9:ssä se on tollanen muovinen ja x7:ssa tarranauha. Muuten ovat ihan samanlaiset buutsit ainakin ulkoisesti.

Kannattaa opetella voitelemaan itse, koska kokemuksien mukaan nuo urheiluliikkeiden voitelut on todella heppoisia. Eli se 10 kerrosta pohjille ja sitten luistoa niin alkaa kestää.

Monoista sen verran, että kannattaa tehdä samoin kuin pitäisi muidenkin jalkineiden kanssa, eli ostaa ne mitkä sattuu parhaiten jalkaan. Siteillä ei niin suuria eroja ole, mutta jalkaan huonosti sopiva mono kyllä ahdistaa jatkuvasti. Tuo x7:n tarranauha näyttää epäilyttävältä, mitenköhän kestää vuosien käytössä?

Kiitos vinkeistä! Taitaapa sitten lähteä tuo kalliimpi paketti matkaan NIS-siteillä ja X9-monoilla. Noissa monoissa oli muutakin eroa kuin kiristysnauha. X9 oli aika paljon jäykempi pohjasta, mikä ainakin itelle sopii paremmin kun oon tottunut jäykillä monoilla hiihtämään mutta pitää vielä testata, miten nuo istuu jalkaan kun oma lesti on sen verran epästandardia mallia.

Tänään kävin ensimmäistä kertaa tänä talvena hiihtääs. Huonot sukset, lunta tulee vaakatasossa, ei latuja, mutta aivan helvetin hienoa. Ei kyllä kävisi tollasella säällä juoksulenkillä mutta hiihtämään pakko mennä. Mp3-soittimeen vaan suomalaista kylmää bm ja napit korville.
Pitäis ittekkin kattella lopputalvesta tarjouksesta jotkin hyvät sukset ens talveksi.

Hep! 9,5km juuri takana, mahtava keli muuten mutta luisto hieman nihkeä..

X9 oli aika paljon jäykempi pohjasta, mikä ainakin itelle sopii paremmin kun oon tottunut jäykillä monoilla hiihtämään mutta pitää vielä testata, miten nuo istuu jalkaan kun oma lesti on sen verran epästandardia mallia.

Enpä ole tullut ajatelleeksi tuota pohjan jäykkyyttä, mulla nimittäin näillä monoilla ensimmäisillä hiihtolenkeillä jalkapohjan lihakset hieman väsyivät. Nyt ei tunnu missään enää kun on hieman kilometrejä takana. Olisko johtunut tuosta pohjan jäykkyydestä vai pitkästä hiihtotauosta.

gaf sanoi:
Kannattaa opetella voitelemaan itse, koska kokemuksien mukaan nuo urheiluliikkeiden voitelut on todella heppoisia. Eli se 10 kerrosta pohjille ja sitten luistoa niin alkaa kestää.

Tuossa pohjustuskerrosten määrässä tuntuu olevan aika monta koulukuntaa, kaikki neuvoo erilailla.:D Itse laitoin omiin suksiin 5 kerrosta pohjustusvoidetta, jonka jälkeen 2 kerrosta lauhan kelin parafiinia, sitten 2 kerrosta pikku pakkasen voidetta, ja lopuksi vielä yksi kerros pakkaskelin luistoa kun oli silloin kovat pakkaset. No, tuleehan tuosta se 10 kerrosta yhteensä. Vittu että tuo pohjustusvoitelu on aikaa vievää puuhaa!

Liikkessä voitelivat kerran pohjat. Ostin pikaluistovoidetta, mutta sukset eivät luista yhtään. Kannattaisikohan viedä kunnon voiteluun? Mitenhä nuo pikavoiteet ovat yleensäki toimineet..?

Tuossa pohjustuskerrosten määrässä tuntuu olevan aika monta koulukuntaa, kaikki neuvoo erilailla.:D Itse laitoin omiin suksiin 5 kerrosta pohjustusvoidetta, jonka jälkeen 2 kerrosta lauhan kelin parafiinia, sitten 2 kerrosta pikku pakkasen voidetta, ja lopuksi vielä yksi kerros pakkaskelin luistoa kun oli silloin kovat pakkaset. No, tuleehan tuosta se 10 kerrosta yhteensä. Vittu että tuo pohjustusvoitelu on aikaa vievää puuhaa!

Luistoakin voi huoletta vetää sen 10 kerrosta, tosin se sitten alkaa jo maksamaan, tulee kalliita hiihtokilometrejä :)
Poraan kiinnitettävä rullaharja on aika ehdoton, säästää noin 60% aikaa voitelussa. Viimeinen kerros tietty vedetään tavallisella harjalla. Huomenna pitäis 2-3h hiihdellä, ainakin kelien ja voitelun puolesta pitäis luiston olla kohillaan.

Joo ihan turhia tosiaankin nuo pikaluistovoiteet. Tai ainakin tuo startin. Rupesi ottamaan päähän kun suksi natisi eikä luistanut tippaakaan. Kaapista löyty vaan joku vanha voidepötikkä ja sitä sulatin pohjaan, rapsuttelin enimpiä cd:n kannella poikkeen ja suksi luisti kuin unelma(verrattuna startin luistoon). Vielä kun kunnon voiteet ja siklin hommaa niin hiihto kyllä maistuu!

Joo ihan turhia tosiaankin nuo pikaluistovoiteet. Tai ainakin tuo startin. Rupesi ottamaan päähän kun suksi natisi eikä luistanut tippaakaan. Kaapista löyty vaan joku vanha voidepötikkä ja sitä sulatin pohjaan, rapsuttelin enimpiä cd:n kannella poikkeen ja suksi luisti kuin unelma(verrattuna startin luistoon). Vielä kun kunnon voiteet ja siklin hommaa niin hiihto kyllä maistuu!

Älä ihan yhden kerran perusteella ala jotain voidetta dissaamaan. Ihan lämpotila ja ladun pinta aiheuttaa eroa luistossa. Paljon pakkasta niin suksea on tosi hankala saada luistamaan. Pari kertaa kokeillut pikaluistoa kun ei ole jaksanut alkaa kunnolla voitelemaan. Onneksi yhdellä voitelukerralla hiihtää reilut 100 kilometriä, niin ei ihan joka välissä tartte tuhlata siihen aikaa.

Useampia kertoja tuli hiihdettyä pikavoiteen turvin, laittoi sitä vähän tai paljon tai siltä väliltä oli hiihto yhtä tuskaa verrattuna eiliseen lepposaan liitelyyn. Saapi nähdä minkälainen elämys tänään odottaa, kun on laitettu uusivoide ja siklattu hyvin. :)

Hiihtokausi alkoi osaltani lauantaina. Piti vähän hakea vielä tuntumaan uusilla varusteilla. Sunnuntaina sujuikin jo huomattavasti paremmin. Vitsi että suksi luisti hyvin! Päivällä ladut näyttivät oleva tupaten täynnä, mutta illemmalla olikin jo mukavasti tilaa. Lauantaina pakkasta oli -9, sunnuntaina -15.

Vaatetuksena minulla oli pipon ja hiihtohanskojen lisäksi sporttikerrasto (housuissa wind stop), fleese ja juoksupuku (yläosa tuulenpitävä kuoritakki). Sunnuntaina vielä yksi paita kerraston ja fleesen välissä. Tarkenin loistavasti.

Tänään pakko päästä taas.

Hyvin luisti suksi pikavoitelulla, kun eilen kävin talven ensimmäisen hiihtolenkin tekemässä. Pakkasta oli noin 10 astetta, jos olis ollut enemmän niin ei varmaan luistoa juuri olisi ollut. Kovilla pakkasilla kun sitä luistavaa vesikalvoa lumen ja suksen väliin ei juurikaan saa aikaan ilman kunnon voitelua. Eli jos hiihtäessä kuuluu selvää natinaa/narinaa suksen alta niin tietää, ettei voitelu ole täysin onnistunut.

Mikähän on harjan merkitys voitelussa? Onko turhaa hienostelua vai kuntoilijallekkin oleellinen vehe? Entäs perusvoide? Auttaako se pitämään luistovoiteen pohjassa vai lähinnä suoja vain? Eilen tuli lätkästyä yks kerros luistovoidetta ja kunnon siklauksen jälkeen luultavasti paljoakaan jäänyt pohjaan. Tavoitteena oli hiihtä 40 kilsaa ja kepposasti menikin melkein loppuun, kunnes tyssäsi kuin seinään ja alkoi natista. Siispäkö peruspohjavoidetta muutama kerros ja sitten vasta se luistovoide? Kiitoksia mahdollisesta valaisusta. :worship:

Mikähän on harjan merkitys voitelussa? Onko turhaa hienostelua vai kuntoilijallekkin oleellinen vehe? Entäs perusvoide? Auttaako se pitämään luistovoiteen pohjassa vai lähinnä suoja vain? Eilen tuli lätkästyä yks kerros luistovoidetta ja kunnon siklauksen jälkeen luultavasti paljoakaan jäänyt pohjaan. Tavoitteena oli hiihtä 40 kilsaa ja kepposasti menikin melkein loppuun, kunnes tyssäsi kuin seinään ja alkoi natista. Siispäkö peruspohjavoidetta muutama kerros ja sitten vasta se luistovoide? Kiitoksia mahdollisesta valaisusta. :worship:

Siis vituiksihan se uuden suksen pohja menee jos sitä ei pohjusteta kunnolla. Se pohja muuten imaisee melkoisesti sitä voidetta kun alkaa pohjustamaan.
Itse olen kakarasta asti voidellut omat sukseni, enkä kyllä voi sanoa olevani kovin hyvä vieläkään. Oon voidellu sukseni suurimman osan ajasta päin vittua. Joskus luulin että sitä parafiinia pitää olla siinä pohjassa kunnolla eikä kaikkea saa missään tapauksessa siklata pois=VÄÄRIN! Esim. hiihtosuksen pohjaa kun katsoo, on siellä pohjassa semmoinen hienoinen uritus, harjalla on juurikin tarkoitus saada uritus esiin. Ensin sulatellaan raudalla voiteet pohjaan ja levitellään(huom. jos voide alkaa savuamaan, on rauta liian kuuma), tehdään sama uudestaan x-kertaa. Tämän jälkeen siklataan tarkasti kaikki ylimääräinen voide pois pohjasta, jonka jälkeen harjataan pohjan kuvio esiin. Pakkaskelin voiteet on kaikkein vittumaisimpia siklata kun ovat niin kovia, yleensä siklaus pitää tehdä voiteen vielä ollessa lämmintä.
Monella on käsitys että mitä peilimäisempi pohja, sitä parempi. Paskanmarjat. Jos vetää tommosen peilikerroksen ja lähtee esim. märälle lumelle hiihtämään, imaisee se suksi lumeen kiinni tosi mukavasti ja takuulla ei luista. Eli lauhalla tämä urituksen tärkeys korostuu.

Noiden voidevalmistajien sivuilta löytyy voiteluohjeita paljon. Tässä yksi:

http://www.startex.fi/waxing_guides.php

edit: Jos joku asiantuntija/mestarivoitelija huomaa yllä olevassa tekstissä paskapuhetta, toivottavaa on että paskapuheet korjataan... :)

Siis vituiksihan se uuden suksen pohja menee jos sitä ei pohjusteta kunnolla. Se pohja muuten imaisee melkoisesti sitä voidetta kun alkaa pohjustamaan.
Itse olen kakarasta asti voidellut omat sukseni, enkä kyllä voi sanoa olevani kovin hyvä vieläkään. Oon voidellu sukseni suurimman osan ajasta päin vittua. Joskus luulin että sitä parafiinia pitää olla siinä pohjassa kunnolla eikä kaikkea saa missään tapauksessa siklata pois=VÄÄRIN! Esim. hiihtosuksen pohjaa kun katsoo, on siellä pohjassa semmoinen hienoinen uritus, harjalla on juurikin tarkoitus saada uritus esiin. Ensin sulatellaan raudalla voiteet pohjaan ja levitellään(huom. jos voide alkaa savuamaan, on rauta liian kuuma), tehdään sama uudestaan x-kertaa. Tämän jälkeen siklataan tarkasti kaikki ylimääräinen voide pois pohjasta, jonka jälkeen harjataan pohjan kuvio esiin. Pakkaskelin voiteet on kaikkein vittumaisimpia siklata kun ovat niin kovia, yleensä siklaus pitää tehdä voiteen vielä ollessa lämmintä.
Monella on käsitys että mitä peilimäisempi pohja, sitä parempi. Paskanmarjat. Jos vetää tommosen peilikerroksen ja lähtee esim. märälle lumelle hiihtämään, imaisee se suksi lumeen kiinni tosi mukavasti ja takuulla ei luista. Eli lauhalla tämä urituksen tärkeys korostuu.

Lisätään vielä sen verran, että ennen uutta voitelua vanhat voiteet täytyy poistaa pohjasta. Siihen hommaan on olemassa joku liuos, jonka nimeä en nyt millään muista. Itse en ikinä laita suksen pohjaan kuin yhden kerroksen voidetta.

Lisätään vielä sen verran, että ennen uutta voitelua vanhat voiteet täytyy poistaa pohjasta. Siihen hommaan on olemassa joku liuos, jonka nimeä en nyt millään muista. Itse en ikinä laita suksen pohjaan kuin yhden kerroksen voidetta.

Joku asiantuntevampi voisi tähän kommentoida; tarviiko vanhoja parafiinin jämiä hieroa pois ennen uuden laittoa? Pitovoiteet pitää poistaa ennen uutta voitelua, mutta ainakaan minä en ole parafiineja poistellut ennen uutta voitelua.

Tuo suksivoiteen poistoaineeksi tituleerattu aines, jota urheilukaupassa myydään kusihinnalla, saattaa löytyä esim. k-raudasta paljon halvemmalla kun vain tuoteselostetta tarkkaan tihrustaa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom