Siis vituiksihan se uuden suksen pohja menee jos sitä ei pohjusteta kunnolla. Se pohja muuten imaisee melkoisesti sitä voidetta kun alkaa pohjustamaan.
Itse olen kakarasta asti voidellut omat sukseni, enkä kyllä voi sanoa olevani kovin hyvä vieläkään. Oon voidellu sukseni suurimman osan ajasta päin vittua. Joskus luulin että sitä parafiinia pitää olla siinä pohjassa kunnolla eikä kaikkea saa missään tapauksessa siklata pois=VÄÄRIN! Esim. hiihtosuksen pohjaa kun katsoo, on siellä pohjassa semmoinen hienoinen uritus, harjalla on juurikin tarkoitus saada uritus esiin. Ensin sulatellaan raudalla voiteet pohjaan ja levitellään(huom. jos voide alkaa savuamaan, on rauta liian kuuma), tehdään sama uudestaan x-kertaa. Tämän jälkeen siklataan tarkasti kaikki ylimääräinen voide pois pohjasta, jonka jälkeen harjataan pohjan kuvio esiin. Pakkaskelin voiteet on kaikkein vittumaisimpia siklata kun ovat niin kovia, yleensä siklaus pitää tehdä voiteen vielä ollessa lämmintä.
Monella on käsitys että mitä peilimäisempi pohja, sitä parempi. Paskanmarjat. Jos vetää tommosen peilikerroksen ja lähtee esim. märälle lumelle hiihtämään, imaisee se suksi lumeen kiinni tosi mukavasti ja takuulla ei luista. Eli lauhalla tämä urituksen tärkeys korostuu.