Hiihtämään!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jeepodi
  • Aloitettu Aloitettu
Juukeri sanoi:
tosta välineurheilusta uskallan olla eri mieltä. välineet ei ratkaise, vaan hiihtäjän kunto. itekki tuli jätettyä viime vuonna hiihtokisoissa koko luokka taakse 30 vuotta vanhoilla suksilla ja sauvoilla, jotka taittuivat ylämäessä melkein kaksinkerroin :D. tietenkin uusilla varusteilla on mukavampi hiihdellä, mutta mitkään huippukamat eivät ole välttämättömyys.

itse nostan ylämäessä sykkeen lähelle maksimia. sitten alamäessä ja tasaisella annetaan sen taas laskeutua

tarkoitan ratkaisemisella nyt esim. ajan pienenemistä

kai nyt jokainen tietää että välineet ratkaisee paljonkin
hiihdä sitten pertsaa vanhoilla halvoilla väärävoiteisilla suksilla joku mäkilenkki vaikka ja ota paremmat sukset vaikka samoilla voiteilla niin huomaat eron

oli kyse sitten henkilökohtaisesta hiihdosta tai henkilön suhteesta muihin hiihtäjiin

miten kunnolla voi olla merkitystä siinä että huonokuntoinen hiihtää hyvillä välineillä nopeemmin kun hyväkuntoinen paremmilla ( ja se kunto tiedetään tai nähdään)

ihan turha ottaa lisää esimerkkejä

-mutta itse vedän ylämäet monesti tasatyönnöllä-
siinäkin pito ratkaisee jos ei ole pitoa rasittuu keho enemmän-

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
blueberry sanoi:
kai nyt jokainen tietää että välineet ratkaisee paljonkin
hiihdä sitten pertsaa vanhoilla halvoilla väärävoiteisilla suksilla joku mäkilenkki vaikka ja ota paremmat sukset vaikka samoilla voiteilla niin huomaat eron

juu perun ton aiemman kommentin noista välineistä. tullu vaan sen verran pitkään hiihdettyä vanhoilla kamoilla että unohtanu sen eron :D. nyt ku vaihto vanhat karhut uusiin ski trabeihin niin on melkonen ero :D

Ei taida porukka enää harrastaa sitä oikeata hiihtoa, eli leveillä suksilla umpihangilla? Itselläni on tollaset 250cm pitkät, 8cm leveät puusukset. Kympillä ostin täysin käyttämättöminä yhden ukon varaston pohjalta . Eräsiteet kiinni, tervaa pohjaan, huopasaappaat jalkaan ja menoks. :rock:
Ennen mulla oli järvisen(?) muoviset eräsukset pito/urapohjalla, ja väitämpä että tervattu puusuksi toimii paremmin. Eikä pohja pidä ääntä kovalla hangella.
Hiton hieno fiilis hiihdellä metsän keskellä laduttomassa/jäljettömässä metsässä. Vauhti on toki hiljaisempi, mutta väliäkö sillä. Kunhan on tarpeeks pitkät/leveät sukset niin meno on mukavaa. Kunto nousee varmasti vaikka ei syvälle upottaiskaan. Latujakin täältä löytyis, mutta empä niille mielellään enää mene.

Tulis nyt yöpakkasia, niin hangen pinta kovettuis... Märkä hanki ei oikein luista.

Kunta Kinte sanoi:
Ei taida porukka enää harrastaa sitä oikeata hiihtoa, eli leveillä suksilla umpihangilla? Itselläni on tollaset 250cm pitkät, 8cm leveät puusukset. Kympillä ostin täysin käyttämättöminä yhden ukon varaston pohjalta . Eräsiteet kiinni, tervaa pohjaan, huopasaappaat jalkaan ja menoks. :rock:
Ennen mulla oli järvisen(?) muoviset eräsukset pito/urapohjalla, ja väitämpä että tervattu puusuksi toimii paremmin. Eikä pohja pidä ääntä kovalla hangella.
Hiton hieno fiilis hiihdellä metsän keskellä laduttomassa/jäljettömässä metsässä. Vauhti on toki hiljaisempi, mutta väliäkö sillä. Kunhan on tarpeeks pitkät/leveät sukset niin meno on mukavaa. Kunto nousee varmasti vaikka ei syvälle upottaiskaan. Latujakin täältä löytyis, mutta empä niille mielellään enää mene.

Tulis nyt yöpakkasia, niin hangen pinta kovettuis... Märkä hanki ei oikein luista.
Kyllähän tuota toisinaan, tänä talvena taas vähän innostuin vaikkakin turhan myöhään, niin ei tullut käytyä kuin jokunen kerta. On muuten erittäin mukavaa hommaa, kantsii kokeilla, jos mahdollista. Itse siirryin jo juoksemaan, kun tietki on jo sulanu, vaikka periaatteessa vielä pystyis käymään hiihtelemässä hangilla, on sitä metässä vielä sen verta lunta, että hyvin pystyy vaikka pälvet kyllä jo näkyy.
Järviset on mullakin ja täytyy sanoa, että ei se urapohja oo kovin hyvä, ainakaan jos lumi on jonkin verran kovaa, lipsuu potkusuunnassa ja välillä sivuttain, se se on vi*tumaista jos mikä. Mutta jos hanki/lumi upottaa vaikkapa 5 cm, niin silloin Järvisilläkin on hyvä hiihtää.
Tässä kun nyt muka on jonkinmoisessa (vielä tosin erittäin lievässä) kuntoilu innostuksessa, niin ainakin tuo mehtäsukseilu on erittäin mukavaa hommaa, slerbaa ja tulivermeet messiin ja hangille, juoksu kun tahtoo olla toisinaan melkosta väkinäistä puurtamista. Kuitenki nyt ku on senki saanu alotettua niin ei parane lopettaa.

.COMP sanoi:
Kyllähän tuota toisinaan, tänä talvena taas vähän innostuin vaikkakin turhan myöhään, niin ei tullut käytyä kuin jokunen kerta. On muuten erittäin mukavaa hommaa, kantsii kokeilla, jos mahdollista. Itse siirryin jo juoksemaan, kun tietki on jo sulanu, vaikka periaatteessa vielä pystyis käymään hiihtelemässä hangilla, on sitä metässä vielä sen verta lunta, että hyvin pystyy vaikka pälvet kyllä jo näkyy.
Järviset on mullakin ja täytyy sanoa, että ei se urapohja oo kovin hyvä, ainakaan jos lumi on jonkin verran kovaa, lipsuu potkusuunnassa ja välillä sivuttain, se se on vi*tumaista jos mikä. Mutta jos hanki/lumi upottaa vaikkapa 5 cm, niin silloin Järvisilläkin on hyvä hiihtää.
Tässä kun nyt muka on jonkinmoisessa (vielä tosin erittäin lievässä) kuntoilu innostuksessa, niin ainakin tuo mehtäsukseilu on erittäin mukavaa hommaa, slerbaa ja tulivermeet messiin ja hangille, juoksu kun tahtoo olla toisinaan melkosta väkinäistä puurtamista. Kuitenki nyt ku on senki saanu alotettua niin ei parane lopettaa.
noniin vaihtakaamme lykärit rulliksiin asfaltti hohkaa jo

Olen saamassa lahjaksi järvisen sukset, paikallisesta prismasta. Eli siis ihan tommoiset perus perus sukset. Mahtaako noissa olla suurempia vikoja? Halpoja kun ovat, vai kelpaako perus aerobiseen ihan ok?

Ei ole oikein suksista kokemuksia sitten lapsuuden...

Olen saamassa lahjaksi...

Vaikea sanoa suksia näkemättä. Hiihdätkö niillä perinteistä vai vapaata? Onko kukaan katsonut, että suksien jäykkyys on sinulle oikea (ts. jos olet itse 70 kg, on sinun liki mahdoton hiihtää esim 90 kiloiselle tarkoitetuilla, sinulle liian jäykillä suksilla; jos taas sukset on tarkoitettu esim 55 kg ne ovat sinulle liian lievät, eli vapaata hiihdettäessä "karkaavat" altasi). IMO suksiin ja niiden huoltoon kannattaa panostaa. Nykyisin kun saa vähän käytettyjä, eri tallien omistamia, kilpasuksia todella edullisestikin.

Emännän kanssa ostettiin muinoin sukset yms. sellasesta kevään poistomyynnistä ja ne kateltiin painon mukaan siellä kaupassa...

Koko paketin hintana ol sillon ainoastaan 69 euroa ja tul monot ja sauvat ja tietysti sukset... Voiteita en oo koskaan osannu käyttää, mutta ainakin ne ns. pikavoiteet on syvältä. ite kyllästyin lääräämisenn niillä ja ostin sitä pitoteippiä ja loppu ongelmat pertsatyylin vetelyssä.

Nyt vaan ei puuttus taas ku lunta ja pääsis omia latuja tekemään tälle talvelle.

Eli kyllä minusta niillä edullisemmilla kannattaa testailla, jos ei nyt ihan tuhansia kilometrejä aio lykkiä :)

Etelän lämpöön on taas palattu viikon mittaselta harjoitusleiriltä Leviltä. Oli hyvä keli, kilometrejä kertyi hiihtäen noin runsaat 300. :)

Vituttaa vaan ko täällä ei oo muuta kun vettä ja lämpöasteita

Tulipas haettua uudet luisteluhiihtovehkeet viime viikolla Kesportista ja kyllä nyt hiihto maistuu. Tähän asti olen hiihdellyt vehkeillä jotka vanhemmat osti mulle kun olin kuudennella luokalla! Uudet vehkeet testattiin sitten tyttöystävän kanssa Ylläksellä viime viikolla. Torstaina kevyt 8,6 km tunnustellen, perjantaina 35 km ja lauantaina 17,2 km! Välillä naureskelin itsekseni että kuinka pässi sitä on ollut kun on lykkinyt ikivanhoilla paskasuksilla vuosikaudet. Voin sanoa että ennen hiihdin pelkästään kuntoilun vuoksi enkä siitä paljoa kyllä nauttinut mutta nyt uusilla vehkeillä on meininki hieman eri, hiihdosta jopa nauttii. Ennen vedin noin max. 10km lenkkejä kun ei yksinkertaisesti huvittanut hiihtää pidempään, nyt meni kohtuullisen keveästi kahden vuoden jälkeen jopa 35km lenkki! Ja polte päästä ladulle on kova! :rock:

Saako jo nyt suksia alehintaan urheilukaupoista? Uusi suksipaketti olisi hankinnassa keväthangille mutta eipä noista nykysuksita ole mitään tietoa. Osaisiko joku suositella hyvää mutta edullista settiä luisteluhiihtoon?

mxm;

Kyllä noissa suksissa jo alennuksia on mutta halvimmat paketit löytyy varmaan sitten loppukeväästä kun hiihtokausi alkaa olla ohitse, tai ainakin näin luulisin. Mulla on sellainen tuntuma että harrastelijalle noilla merkeillä ei ole paskankaan väliä kun kaikista yleisimmiltä merkeiltä löytyy harrastelijoille hyviä ja laadukkaita paketteja. Lampsit vaan urheiluliikkeeseen ja kerrot hintahaarukan jne. niin eiköhän ne osaa kasata sulle sopivan paketin. Mun mielestä kannattaa kävellä suoraan urheiluliikkeeseen niin saa asiantuntevaa palvelua.
Hintahaarukkaakin on alle satasesta ylöspäin, kuinka paljon haluaa itse sijoittaa. Itse kusin omaan pakettiini noin 360e(sukset, monot, siteet 299e+ sauvat 55e+ siteiden asennus 5e). Sauvoissa oli 40% alennus.
Outo asia minkä huomasin kun hiihtopaketteja katselin, oli että juuri missään niissä ei ollut sauvoja mukana! Mikä hel**tin hiihtopaketti se sellanen on missä ei oo sauvoja?:curs:

Tälle syksylle uusinut suunnilleen koko hiihtopaketin. Sukset menevät luultavasti vielä tämän vuoden puolella vaihtoon. Sukset 169€, sauvat 79€, Monot 89,90€. Siteet ovat vanhoista suksista. Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa

Viimeksi muokattu:
Kyllä oikein vituttaa nää "talvet" Hiihtämään tekis mieli mut maa on musta ja vettä sataa, eikä ole hiihtoputkeakaan ihan lähitienoilla ja kukkaro ei anna lapin reissulle periksi. Toivottavasti edes intissä pääsis hiihtämään.

tää on ny niin :offtopic: mut tää oli eka tredi joka osu silmää ku avasin pakkiksen ja luin että otsikko oli hitmään eli mun nikki:hyper:

:offtopic: Sori,pakko jatkaa.....Mä taas katsoin useampaan kertaan että viimeisen viestin aerobinen harjoittelu-osastolle on kirjoittanut hiihtämisestä nikki hiihtämään!....Oli sitten pakko vilkaista lähempää!:evil:
Äläkää pistäkö mun takia kansioihin, uunoilu loppui tähän:hyper: :offtopic:

Ainiin, hiihto on kivaa,pääsispä jo!

Minkä merkkiset noi sukset on? Enpä ole ennen moisia nähnyt, hintaa kuitenkin 169€.

Ski Trab. Ja hinta on yli tuon 169€. Oikea arvo varmaan lähempänä 200-250 euroa. Siis jos kaupasta ostaisi. Nuo on ostettu suoraan maahantuojalta. Urheiluvälineissä kaupat vetävät tosi paljon välistä. Mutta kuten sanottu, nuo sukset menevät luultavasti vielä vaihtoon. Jäykkyys on hyvä, pituus ei.

Edit: Vielä tuosta mun postauksesta missä on nuo kuvat. Toiset ovat ne viime vuotiset välineet. Uudemman näköiset uudet. Vilkaisin noita kuvia ja niistä saa sellaisen käsityksen, että toiset ovat luistelutyylille ja toiset perinteiselle. Perinteiselle hiihtotyylille on vielä omat välineet, joskaan en sitä hiihtomuotoa harrasta

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom