Hiihtämään!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jeepodi
  • Aloitettu Aloitettu
Menin ladulle niin myöhään, että kilpahiihtäjät olivat onneksi lähteneet juuri pois. Sai hiihdellä muiden kuntoilijoiden kanssa rauhassa, tuntematta olevansa jonkun treenejä haittamassa, vaikka kyllähän kilpahiihtelijät ohi halutessaan menee. Tykkilumi on siitä mukava alusta, että se vastaa liukkaudeltaan vähän karkeampaa luonnon lunta, eli vähän huonokuntoisempanakin pääsee suhteellisen mukavaa tahtia.
Salitreenin tekeminen kyllä tuntuu hiihdossa helppoutena. Näköjään aika iso ero siinä onko kolisteltu rautaa vai vain melonnalla hoidettu yläkropan vahvistaminen. Olisi pitänyt alkaa salitreeni jo vuosia aikaisemmin, tuntuu että lihakset toimivat ihan eritavalla kuin viime vuonna. Voisi sanoa että kymmenen vuotta on nuorentunut ukko lihaskuntoharjoittelun myötä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kävin tänään kolmannen kerran tämän syksyn aikana Ylläs-hallissa tunnin verran hiihtelemässä ja täytyy kyllä sanoa, että alkaa jo pikku hiljaa homma tuntumaan helpolta ja hiihto alkaa kulkemaan. On vain luvattoman huonossa kunnossa ollut jokaisella kerralla luistelubaana kun olen arki-iltaisin joskus neljän ja seitsemän välillä hiihdellyt tuolla. Tasatyöntöharjoitteluksi mennyt jokaisella kerralla puolet ajasta kun latu on kuitenkin ollut jotakuinkin hiihdettävässä kunnossa. Tulee aika tehokas keskivartalotreeni tuon tasatyöntöhiihdon avulla tehtyä..

Tekispä mieli päästä taas hiihtämään! Menee varmaan tän kauden alotus tuonne joulun tienoille, jos sillon pääsis Ylläksen maisemiin. Etelässä tuskin on paljon aiemmin luonnonlumilatuja.

Olis vaan sopivat sukset ja monot ni menisin. 7 vuotta tullut hiihdettyä ihan seurassakin aikoinaan ja loppu kiinnostuksen lopahdettua, mut kuitenkin tekee joka talvi mieli hiihtää kun taitoakin löytyis :D Mutta eihän noihin viitsi panostaa kun maksavat niin perkeleesti jos kunnon vehkeet haluaa, ja paskoilla vehkeillä loppuu kiinnostus heti.
Olis kyllä kiva kun sais noi välineet jotenki kuntoon, mut ei vaan oo ylimäärästä laittaa noihin. Auttais huomattavasti siihen yleiskunnon ylläpitämiseen talvisinkin kun juoksemaan ei pääse, ja tämä auttais taas siihen että keväällä ei tarvitse itteään niin paljoa rääkätä päästäkseen kuntoon. Olis aika kova pohja ens kesän puolmaratooniinkin, kun koko talven hiihtäis ja heti lumien sulettua alottais jo valmiiksi hyvällä kunnolla treenaamaan juoksua.

Jos jostain napsahtais 500e ylimäärästä niin hoitaisin kyllä heti noi kuntoon, kun ei tässä kasveta enää siihen suuntaan että monot kävis pieneks tai sukset lyhyeks. Vanhemmatkaan ei pysty oikeen asiassa auttamaan isän työttömyyden ja heikon rahatilanteen takia.

Tekispä mieli päästä taas hiihtämään! Menee varmaan tän kauden alotus tuonne joulun tienoille, jos sillon pääsis Ylläksen maisemiin. Etelässä tuskin on paljon aiemmin luonnonlumilatuja.

?
ToPeLa saataa paikat täyteen tota valkeaa kultaa :hyper:. Selitykseksi vielä että viime talvi meni Skånessa vesisadetta katsellen ja kilometrit jäi nollaan.

http://www.foreca.fi/Finland/Helsinki/

Minäkin salaa haaveilen, jos tänä talvena ostaisin sukset, edelliset heitin joskus reilu 10v sit roskiin, kun ei ollut käyttöä. Poika on nyt 4v, sille jos ostan ni pakko se on iteki ruveta sit harjottelee. Tässä vieressä menee ihan mukavat ladut talvisin, niitä on tullut lapsena ja teininä sahattua ees taas ja kilsan päästä löytyy Hiihtomaa, jossa voi harjoitella lasten kanssa. Tosin täällä Keski-Suomessakin vesisukset vois toimia paremmin tällä hetkellä :D

Talven hiihtokauteen valmistumiseen liittyen kyselisin pakkiksen hiihtoväeltä, että minkälaisia suksenvoitelutelineitä käytätte? Löytyykö kaupasta ostettua vai itse tehtyä, ja jos olette itse väkertäneet niin olisiko mahdollista saada kuvia tai kuvausta moisista vehkeistä. Itse asun kerrostalossa, jossa ei ole edes parveketta, niin tilat on todella surkeat suksenvoiteluun. Eikä taloyhtiössä ole mitään teknistä tilaakaan tms. missä saisi johonkin ruuvipenkkiin sukset kiinni.

Eli kerrostaloasuntoon olisi hakusessa kätevä suksenvoiteluteline, jonka saisi nopeasti pistettyä esim. komeroon, kun ei sitä viitsi olohuoneessakaan säilyttää koko hiihtokautta. Löytyykö hyviä vinkkejä?

Eli kerrostaloasuntoon olisi hakusessa kätevä suksenvoiteluteline, jonka saisi nopeasti pistettyä esim. komeroon, kun ei sitä viitsi olohuoneessakaan säilyttää koko hiihtokautta. Löytyykö hyviä vinkkejä?

Itse ostin vuosi sitten BudgetSportista kevyen ja kokoontaittuvan telineen, muistaakseni reilun satasen / oli kahta mallia ja otin sen mustan + halvemman.

Oma hiihtokauteen valmistautuminen menee nyt punttitreenin ja cycling:n merkeissä
- puntilla lyhyttä sarjaa isommilla raudoille
- cyclingissä sykkeet koholle, keskisyke selkeästi vk alueelle

Lunta ja jäätä odotellessa - aloitellaan hiihto sitten rauhallisesti ja kunnolliseen tekniikkaan painottuen kun kelit sallii
- maasturissakin kunnon nastat alla niin ei oikein viitsi ajaa sulilla teillä ja ensilumenladulla käy sellainen vilske että sinne on turha mennä sekaannusta aiheuttamaan ( tai siis hiihtämään itseään puhki....)

Talven hiihtokauteen valmistumiseen liittyen kyselisin pakkiksen hiihtoväeltä, että minkälaisia suksenvoitelutelineitä käytätte? Löytyykö kaupasta ostettua vai itse tehtyä, ja jos olette itse väkertäneet niin olisiko mahdollista saada kuvia tai kuvausta moisista vehkeistä. Itse asun kerrostalossa, jossa ei ole edes parveketta, niin tilat on todella surkeat suksenvoiteluun. Eikä taloyhtiössä ole mitään teknistä tilaakaan tms. missä saisi johonkin ruuvipenkkiin sukset kiinni.

Meinaat kämpässä sisällä vedellä voiteet suksiin? Voi mukava käry olla sen jälkeen, en ainakaan ite sisällä tekis :D tai pitoihinhan ei mitään telineitä tarvi ja hoituu sisälläkin, mutta luistot raudan kanssa sulattaen on vähän nihkeetä.

Käytössä on puurun kahden suksen teline ja lisäksi voitelupöytä johon
on kiinnitetty puurun yhden suksen teline. Voitelupöytä on itse tehty ja palvelee ropaamossa muutakin käyttöä. Voiteluteline tekee voitelusta melkoisesti mielekkäämpää.

Viimeksi muokattu:
Huh, viikonloppuna tokaa kertaa luistelusuksilla. Se eka kertakin oli seitsemän vuotta sitten. Kynikset, naiset ja vanhat ukotkin meni Paloheinän maastoissa ohi oikealta ja vasemmalta. Täydellinen nöyryytys :jahas:

Tavoitteena oli heittää se 5,2km mäkinen metsälenkki ja verrata kuinka paljon nopeampaa luisteluhiihtoa pääsee kuin juosten. Syksyllä juoksin sen lenkin muutaman kerran tollaista 4:50min/km vauhtia. Kiertelin ensin tasaisella tekniikka etsien tollaisen 4-5km ja "ammuin" sitten metsään. Ekan nousun jälkeen tajusin että hiihtokuntoni on sysisurkea - mäen päällä oli pakko pysätä ottamaan happea. Muutin suunnitelmaa ja kiersinkin vain 3km maastolenkin. Sitäkin kiertäessä oli pakko pysätä yhteensä neljä kertaa (tollaisia 1-2min pausseja). Keskivauhti kolmen kilsan kiekalla oli 7min/km. Toisin sanoen juosten olisi mennyt helvetisti kovempaa.

Luisteluhiihdossa tarvitaan paljon tasapainoa ja tekniikkaa, että etenemisestä saa rentoa ja sitä kautta vauhdikasta. En ole Paloheinässä hiihdellyt, mutta katselin viime talven vähiä hiihtojani ja nopeudet olivat siinä neljän min/km huitteilla hiihdetyn matkan vaihdellessa välillä 15-30 kilsaa. Hiihtelen "Wassbergia" kaikki muut paitsi jyrkät ylämäet, eli joka potkulla työntäen. Vaikka olen luisteluhiihtänyt yli 20 vuotta niin opin tuon tekniikan vasta muutama vuosi sitten kunnolla.

Tässä yksi esimerkki Tuusulan golf-kentältä, oli pirun hieno keli: http://www.sports-tracker.com/#/workout/dopey/d22c75deo20riqv7.

EDIT: ja kunnosta tai sen puutteesta ei ole kyse, en pysyisi juosten sun mukana varmaan kilometriäkään

Onhan toi perinteinen tekniikka periaatteessa fyysisesti helpompaa suht tasaisella ladulla. Pertsa menee luistelua huomattavasti raskaammaksi jos hiihtää mäkisempää latua, jossa on jyrkkiä nousuja, ja pistelee ne nousut ylös suorin suksin. Naftisti voidellulla suksella tämä tarkoittaa käytännössä sitä että ne on pakko puskea lähes täysillä tai muuten ei suksi pidä :D Sitä ihanaa veren makua suussa, hieno laji! Luistellessa samat mäet saa sentään puskea ihan omaa sopivakseen kokemaa tahtia ylös.

Luistellessa samat mäet saa sentään puskea ihan omaa sopivakseen kokemaa tahtia ylös.
No jaa, itse en ole kyllä keksinyt mitään tapaa levätä jyrkkää ylämäkeä luistellessa, missä ei samalla lähtisi maisema vaihtumaan väärään suuntaan. Hiihtelen useimmiten Leppävaaran urheilupuistossa, enkä osaa niin hiljaa hiihtää, että pystyisin siellä pitkiä lenkkejä tekemään. Tasaista on niin vähän ja osa nousuista on todella jyrkkiä.

No jaa, itse en ole kyllä keksinyt mitään tapaa levätä jyrkkää ylämäkeä luistellessa, missä ei samalla lähtisi maisema vaihtumaan väärään suuntaan. Hiihtelen useimmiten Leppävaaran urheilupuistossa, enkä osaa niin hiljaa hiihtää, että pystyisin siellä pitkiä lenkkejä tekemään. Tasaista on niin vähän ja osa nousuista on todella jyrkkiä.

Joo kyllä luistelussakin joutuu aikalailla sykkimään, jos mäet aikoo mennä ylös muuten kuin kävelemällä. Ja sehän on just parasta tykittää ylämäkeen kunnolla, etenkin jos sen jälken on alamäkeä, missä pääsee pikkasen hengähtämään :D Jospa viikonloppuna pääsis korkkaamaan kauden! Tossa kattelin jotain omia kevään hiihtoja, niin vauhdit ollu 3,7 - 4,4 min/km ja tyylinä vapaa.

Tasamaalla juostuun vitoseen tuo Paloheinän maasto toi mulle 20s lisää per kilsa. Ehkei hiihdossa noi mäet hidasta niin paljon kun alamäet tulee ilmaiseksi.
Palohein%C3%A4%205.2%20km.jpg

Nyt aloitellaan tekniikan hinkkaaminen niin ei häviä huonompikuntoisille. Parannus potentiaalia on ainakin rutkasti, 7min/km :face:.
Coachina tietty YouTube

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Perinteistä meinasin alkaa hiihtää tänä talvena. :) Onkos noista pitopohjasuksista mihinkään?
On jos hankit F-sukset. Muista merkeistä aika negatiivisia kokemuksia tutuilla. Mutta kaikki pelaavat parhaiten keleillä joita ei ole tällä hetkellä missään suomessa. Lähellä nollaa tai sen yläpuolella. Pakkasella normi voideltava on parempi ja taas pitopohja ei yksinkertaisesti toimi. Tosin noihin F-suksiin tuttu on laittanut ihan pitovoidettakin pakkasella ja kuulemma pelittää riittävän hyvin. Riittävän tarkoittaa sitä että varastossa on vajaa kymmenen paria pertsan suksia jotka ei jostain syystä eksyneet ladulle. Itse kokeilin viime talvena kovemmalla pakkasella ja minusta normi voideltava pelas paremmin. Nollakelillä noi oli aivan älyttömän hyvät. Parhaat ikinä.

Nyt aloitellaan tekniikan hinkkaaminen niin ei häviä huonompikuntoisille. Parannus potentiaalia on ainakin rutkasti, 7min/km :face:.
Coachina tietty YouTube

Hyvä video. Yleisin laduilla näkyvä tekniikkavirhe on avata potkua liikaa sivulle, jonka seurauksena painoa ei ole helppoa siirtää kokonaan liukuvan suksen päälle. Tästä seuraa se, että tahtia pitää jo tasapainonkin takia tihentää ja paino on tavallaan koko ajan suksien "välissä" eikä vuoronperään kokonaan oikean tai vasemman suksen päällä. Wassbergia hiihtäessä pitää sauvoillakin työntää aina seuraavan potkun suuntaan eikä suoraan taaksepäin, tai näin aikakin itse lopulta opin tuon tekniikan.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom