Hiihtämään!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jeepodi
  • Aloitettu Aloitettu
Tää on kyllä totta, ei nuoremmat naiset innostu hiihdosta ja syitä on erilaisia esim. olen kuullut, "se on junttimaista ,ei trendikästä, liian raskasta, vaikeeta". Mieluummin ne naiset on talvisinkin siellä tyttöjumpissa ja juoksevat juoksumatolla...... i don't get it.

Hei, täällä yksi! Mutta mä olenkin vanhasielu, joka pakertaa mielumin yksin metsässä kuin heiluu jumppatunnilla akkalauman kanssa... :rolleyes:

Parit lenkit tälle vuodelle heitetty perinteisellä ja hirveästi himottaisi kunnollisia luistelusuksia. Peltosen nanogripeissä on sen verran vahvana pito-ominaisuus, ettei niillä kauhean lujaa pääse :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ai sullakin on noi Nanogripit:)

Ite huomasin kans saman ettei luistas ihan niin hyvin kuin tavallinen, tosin siitä on sen verra aikaa kun viimeeksi hiihdin tavallisilla, että en ollut ihan varma. Mut helvetin lujaa noil pääsee mäet, sauvatki tulee melkee vaa koristeena :D Ootkos paljo hiihtäny noilla jo, töissä yks äijä sano että parin sadan jälkeen "sisäänajautuvat" ja toimivat vähän luistavammin. En sit tiiä onko toi itellä uutudenkarheutta vai mitä, kun joku 50km vasta hiihetty. Mutta parempi reenihän se on kun vähän vastustaa:puntti:

Koko viime talvi niillä on sivakoitu, kilometrejä en laske :) Siis nyt pikkupakkasilla luisto on ihan mainio ja riittävä, mutta ans olla jos on sellaista märkää tuoretta lunta. Ei auta silloin ladulle suunnata. Ja kyllä noilla luisteleekin hyvällä kelillä, ei sillä, mutta kun tänään kaupassa hivelin sitä luistelusuksen liukasta pintaa, niin ajattelin vaan, voi että kun noilla pääsis lujaa...

Mutta onhan se helppoa kun ei tartte puljata voiteiden kanssa. Kyllä mä suosittelisin noita kaikille perinteisellä hiihtäville voiteista kiinnostumattomille harrastajille.

Kyllähän tuon homojen hommaksi luokittelisin jos en ois koskaan aikasemmi hiihtäny, mutta sen mitä vähät oon niin ihan mukavaa se on kun talvella ei kummemmin juosta tuolla pakkasessa niin vaihteluu lenkkeilylle. Vielä kun osais hiihtäkki oikein niin hyvä ois ! :rolleyes:

Huh olipas kelit. Puijolla ladut niin jäässä että meinaa tulla mitää, on se kumma että ei voi ajaa vähä karkeemmaks tuota pintaa :S Reilu 20km lenkki takana ja ens vkl pitäs koittaa 50km laturetki koittaa hiihtää. Mites porukka o muuten näitä pitempiä matkoja käyny suksimassa?

mää oon hiihtänyt pitkät matkat suurien eväiden, teltan ja hyvän makuupussin kanssa. Mitä sitä kiirettä pitämämään, kun tuo työ elämä pitää huolen siitä kiireestä.

Lyhyttä pätkää on ollu vielä tänä vuonna, eilen 24km melkein pelkkää tasuria. Huomenna tai ylihuomenna jos kelit on kohillaan, vois koittaa vähän pitempääkin. Ihan hiljaa ei jaksa mennä, jätän mielelläni ne suksilla kävelyt mummeleille ja täällä aina niin mukaville ryssille :D

Laduilla tietysti eri asia ton nopeuden suhteen, mutta tuolla metsässä umpihangessa se vauhti hiemantippuu ja sielä en ole koskaan kävelevään mummoon törmännyt.

Mutta toisaalta eikös tuosa hiihdossa päde ihan samat sykerajat kuin juoksussa, eli pitkät lenkit hiljaa, että verisuonisto ja aineenvaihdunta kehittyy, sekä rasvojen käyttö energiana paranee. Lyhyet hiihdot sitten kovaa vähän niinkuin juoksussa vauhtilenkit, jotta hapenottokyky paranee ja nopeus ei kärsi. Juosussa ainakin pitäisi riippuen kaudesta olla 80-90% lenkit peruskunto lenkkejä jolloin se syke ei huitele sielä anaerobisen puolella. En usko että hiihdossa voi hirveenpaljoo eroa olla verrattuna tuohon lenkkeilyyn. Tietysti pääasia on se että viihtyy sielä ladulla, eikä liiaksi mieti kuinka kovalla temmolla nyt kannattaa mennä, ellei kisoihin ole menossa. fiiliksellä vaan eteenpäin. on kuitenkin aika lyhyt toi hiihto aika täälä suomessa.

Tietysti pääasia on se että viihtyy sielä ladulla, eikä liiaksi mieti kuinka kovalla temmolla nyt kannattaa mennä, ellei kisoihin ole menossa. fiiliksellä vaan eteenpäin. on kuitenkin aika lyhyt toi hiihto aika täälä suomessa.

Juuri näin, turha sinne on hampaita kiristelemään lähteä :)

Mä kävin alkuvuodesta koiran kanssa hiihtämässä muutaman kilometrin lenkin osaksi umpista ja osaksi teitä pitkin metsäsuksilla ja tulin niin kipeäksi että sai jäädä. Pitäis vielä kokeilla perinteisten suksien kanssa paremman luiston takia mutta ei oikeen arvaa lähteä edes joen jäällä oleville laduille koiran kanssa kun kuitenkin joku alkaa valittamaan.

Onko porukoilla millaisia suksia umpihankeen. On tullut tässä muutamana päivänä hiihdettyä umpisessa Karhun eräsuksilla ja aivan hirveä palo hommaan. Ja nythän on parhaat kelitkin tulossa. Siteet vaan kun ovat tollaiset mallia SA-int niin aika perseestä hiihdellä. Kovin on houkuttelevan näköisiä nuo Salomonin X-adventure monot ja niiden siteet, ehkä Madshusin teräskanttiset sukset... Pitäis saada hyvät jokapaikan höylät niin pertsaan laduille kuin jäisille tuntureille...

Olipahan hieno keli suksia tänään. Aikaa oli harmittavasti vaan pari tuntia. mutta loistava luisto ja komea keli muutenkin.

EDIT: SportsTracker tallennus

Kokeilin tänään vähän hankikantoa tavallisilla suksilla, ei uponnut kauheen syvälle ja ois voinut hiihtää ihan hyvin mut liisterit tihkas kun sieltä alta tuli pakkaslunta vastaan. Täytyi sit vaan hiihtää jäätyneellä ladulla, joka luisti melko hyvin..

Mulla on järvisen lapponia eräsukset ja niissä nämä viime talvena tulleet uutuus siteet (joiden pitäisi käydä kaikkiin muihin kenkiin, paitsi korkokenkiin ja sandaaleihin). Hyvin ovat toimineen, toisin side ei ihan paras mahdollinen ole minun talvikumisaappaillei, koska niisä on niin iso lesti.
Kyllähän toi paketti tuli maksamaan jonkin verran, mutta kun käyttöä on ja tuskin tarvitsee uusia ostaa pariinkymmeneen vuoteen, näin sijoituksen olevan hyvä.

Mulla on järvisen lapponia eräsukset ja niissä nämä viime talvena tulleet uutuus siteet (joiden pitäisi käydä kaikkiin muihin kenkiin, paitsi korkokenkiin ja sandaaleihin). Hyvin ovat toimineen, toisin side ei ihan paras mahdollinen ole minun talvikumisaappaillei, koska niisä on niin iso lesti.
Kyllähän toi paketti tuli maksamaan jonkin verran, mutta kun käyttöä on ja tuskin tarvitsee uusia ostaa pariinkymmeneen vuoteen, näin sijoituksen olevan hyvä.

Onkos noissa uusissa siteissä tilaa kunnon lämpökumisaappaalle kuten nokian naali? Voi olla että joudun hankkimaan hiihtoa varten pienemmät saappaat tai sitten ne halkaistut perinteiset siteet.

Päivän reippailut 62km vapaalla, latu aivan umpijäässä eli suurin osa matkaa tasatyöntöä. Ekan 2km jälkeen tuntu aika huonolta, onneks ei hävinny tuo tunne lenkin aikana ja "sopivaa" vauhtia piti entinen kisahiihtäjä jonka perässä onnistuneesti roikuin.
Ilmahan oli aivan mahtava kuten myös luistokin, porukkaa paljon liikkeellä ja osalla jopa naamakin muuten kuin norsunvitulla. Taukopaikalla mehu ja kahvi inhimillisissä hinnoissa, ei yritetä ryöstää viattomia hiihtäjiä ja santsikupit ilmatteeks. :thumbs:

Etelässä oli tänäänkin kerrassaan täydellinen keli vapaan hiihtoon. Karkeaa, puhdasta lunta kovan pohjan päällä. Oma saldo oli 28km ristiin rastiin Tuusula Golfin kenttää ympäri. Nirvana...

Makoset oli kelit joo. Päivä ulkoillessa ja makkaratki tuli paisteltua :P

2012-03-05%2013.09.49.jpg_450x600.jpg

2012-03-05%2014.54.24.jpg_800x600.jpg

Kaiveli82!
Suosittelen ottamaan kumisaappaat mukaan kauppaan ja kokeilemaan sielä mahtuuko. Minun talvi kumisaappaat ovat isot ja ne toimii noissa siteissä just ja just. Paljon paremmin menee korkeavartiset vaelluskengät.

22km kävin just heittämässä. Eka lenkki tänä talvena tässä lähimaisemissa :D Vähän turhan sohjoa tosin oli siellä mihin aurinko paisto ja sitten varjossa taas jäisempää ja epätasaista, mutta muuten kyllä kulki suksi hyvin. Alkuviikolla tuli suksittua Äkäslompolon maisemissa 120km.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom