Hiihtämään!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jeepodi
  • Aloitettu Aloitettu
Tänään avasin hiihtokauden. Hieman hävettää, että vasta nyt pääsi ladulle, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla myös Peltosen nanot alla. Heti tokan lenkin jälkeen pyyhkäisin pikavoiteluna nanovoidetta alle, jotta pääsis lujempaa eteenpäin. Ja kyllähän sitä nyt pääsee.
Kerrotko tarkemmin mikä voide ja laitoitko koko luistoalueelle vai pelkästään takaosaan?

Että otti taas itsetunnon päälle, kun sellanen 60-70v pappareinen hiihteli pertsaa ohi, kun luistelin hiki hatussa. Sillä oli vissiin paremmat voiteet suksissa :) Kiva kun viimeks hiihdelly joskus ala-asteella. Hitto että on rankkaa puuhaa. Varsinkin kun luistelu-uraa ei oltu tampattu joulun jälkeen ollenkaan.

Kerrotko tarkemmin mikä voide ja laitoitko koko luistoalueelle vai pelkästään takaosaan?
Nanowax Race 3 koko luistoalueelle. Tuo tosin tuntuu vetävän pohjan melko liukkaaksi, joten se on mentävä perinteisellä tyylillä. Ladulla koitin luistella keskikaistaleella, mutta meinasin vähän väliä olla perseelläni. Pari kertaa olinkin.

Race 3 on kuivalle lumelle tarkoitettu.

-kaakku-;3072463 begin_of_the_skype_highlighting**************3072463******end_of_the_skype_highlighting sanoi:
Että otti taas itsetunnon päälle, kun sellanen 60-70v pappareinen hiihteli pertsaa ohi, kun luistelin hiki hatussa. Sillä oli vissiin paremmat voiteet suksissa :) Kiva kun viimeks hiihdelly joskus ala-asteella. Hitto että on rankkaa puuhaa. Varsinkin kun luistelu-uraa ei oltu tampattu joulun jälkeen ollenkaan.

Kyllä se itseäkin vähän kirpaisi kun joku pikkupoika meni vauhdilla ohi :) Vähän sentään helpotti kun huomasin, että jokin hiihtoseuran asu oli sillä päällä. Itse olen hiihtänyt viimeksi kymmenen vuotta sitten, joten vähän takkuilee meno alussa. Ehkä se tästä :D

Nanowax Race 3 koko luistoalueelle. Tuo tosin tuntuu vetävän pohjan melko liukkaaksi, joten se on mentävä perinteisellä tyylillä. Ladulla koitin luistella keskikaistaleella, mutta meinasin vähän väliä olla perseelläni. Pari kertaa olinkin.

Race 3 on kuivalle lumelle tarkoitettu.

Eihän noita pitopohjasuksia (nanogrip ja optigrip) ole edes tarkoitettu luisteluun, joten se tuskin kovin hyvin niillä sujuu.

Ajattelin, että voisi jotain luistovoidettakin laittaa ja ostin tuommosta fluoripohjasta Startin luistovoidetta 7 - 12 pakkaskelille muistaakseni. Ilmeisesti silitysraudalla pitää levittaa, pitääkö tuotakin varten ostaa oma silitysrauta? Eikö normaali rauta mene pilalle siinä? Ja sen lisäksi ilmeisesti voidetta pitäisi levittää hyvin tuuletetussa tilassa, eli miten te käytännössä järjestätte tuollaisen tilan? Ei ole varmaan kauhean herkkua hengitellä fluorikaasuja.

Silitysraudalla?
Kaverini ja sen serkku pistivät kerran alle -10 pitovoidetta suksiinsa (ei kyseisen lajin harrastajia), no pakkasta olikin sitte -20 ja sukset jääty lumeen kiinni ja samoten pitovoide jääty kiinni suksiin ja on sen verran pitävät sukset nyt ettei ne voiteet enää lähe sieltä pohjasta ja hiihtäminen toooodella työlästä, että kannattaa ostaa 300e sukset ja pilata ne samantien :)

Itelläni Atomicin perussukset maastohiihtoon ja oon ollu tosi tyytyväinen, kiitos asiantuntevan myyjän:) huomaa kyl eron vanhempiin suksiin, ylämäissä oli semmosta lipsumista taaksepäin ettei mitää järkeä ja lenkitkää ei sujunu yhtä liukkaasti kun nyt. On se vaa nii freesi olo 10km jälkee kun suksi luistanu ja posket on punasina, ehdottomasti lempi urheilulaji :worship:

Mikä näissä pitosuksissa on muuten ideana? Mulle myyjä sano ettei oikeastaan mitään, että välillä saa sitte iskeä sitä luistoa sinne pohjaan kun meno voi olla muuten liianki pitävää. En oo ite tutustunu kyseiseen aiheeseen olleskaa nii haluisko joku vähän valaista mua..

Nanoteknologialla tarkoitetaan tekniikoita, joissa ainetta muokataan atomi- ja molekyylitasolla uusien materiaalien ja toimintamallien luomiseksi. Peltosen Nanogrip-suksi on oivallinen esimerkki uuden teknologian innovatiivisesta hyödyntämisestä.
Nanogrip-suksen pito perustuu kitkan muodostaman vesikalvon aiheuttamaan imuun. Suksen synteettinen pinnoite absorboi vettä materiaalin huokosiin ehkäisten liian paksun vesikalvon muodostumisen. Näin pystytään aikaan saamaan paras mahdollinen pito ja luisto.

Näin lupailee valmistajat. Urheilumyyjät ovat onneksi rehellisempiä ja kertovat suoraan että yli 5 asteen pakkasella ei oikein luista. Pito on kyllä ollut hyvä.

Mullekin myyjä suositteli välittömästi kalleinta voitelusuksipakettia, mutta varta vasten noita nanogripejä lähin ostaan, niin joutui sitten nuo myymään eikä lähteny mihinkään ylistykseen. Muisti moittia luistoa kovemmissa pakkasissa. Mä tein ekan 8,5km reissuni Karhun nanogripeillä, pakkasta oli -8...-10 ja suksi toimi hienosti. Tosin ekat potkut oli kuin olisi liisterissä tarponut, mutta sitten suksi lähti toimimaan ja potku olin kuin hongan kyljestä ja luisto mitä mainioin. Kai sillä on eroa kuka suksen päällä potkii, onko se 65kg ammattilainen vai 115kg sunnuntaisuhari. Suharille meno näillä peleillä ja keleillä maittoi. Ainakin toistaiseksi. Ääni voi olla kohta kovinkin eri, kun näyttäis lunta satelevan ja mitarissa olevan -15.

Huonoin luisto tähän mennessä tänään -8´c ja uudella lumella. Alkaa jo suurin into hiipua kun ei suksi toimi. Juoksu on kyllä huomattavasti helpompi harrastus kun ei tarvi olla joka kelille eri voiteita ;).

Luisteluhiihto vaikuttaa parin vedon jälkeen (mäkisessä maastossa) aika myrkyltä verrattuna juoksemiseen. Happi loppuu yksinkertaisesti joka mäkeen. Kyllä hei jossain pitäis alkaa näkyä jos tätä jatkaa pari kuukautta vielä. Paljon raskaampaa mitä oletin.

Happi loppuu ja hapottaa!! Aivan mahtavaa tämä hiihto. Nyt on kunnon vermeet hommattu (ehkä vähän liiankin hyvät) ja tavotteena puolipirkka alle 4,5h, ja aikaahan oli tuo reilu 2kk valmistautumiseen -onkohan mahdolista?

Tänään kävin 8km hiihtämässä. Alkaa pikkuhiljaa löytymään se tarvittava rentous suksien päällä, uskallus siirtää paino sukselta toiselle ja tämän myötä alko Wassukin sujumaan :). Pysähdyin aina hetkeksi puhaltamaan, jos alko tuntua siltä että tekniikka hajoaa. Kyllä tää vielä tästä :)

Sitä jotenkin kuvitteli kauppaan suksia ostamaan mennessä, että tää ois melkein yhtä helppoa kun rullaluistinten kanssa sauvominen kesällä... ja hitot :D

Ekaa kertaa suksilla 12 vuoteen (jos ei inttiä lakseta). Kävin ostamassa kunnon vehkeet Peltosen Zenith luistelusukset, REX:n hiilikuitusauvat, Madshusin monot, Milletin aluskerraston, Haltin hiihtopuvun, Kunnon hiihtolasit (sellanen visiirimalli tms. mitä nyt näkee telkkarissakin), pipon ja hanskat + hiihtosukatkin. Kävin voiteluttamassa ammattilaisella ja olin intoa täynnä. Vitut! :D

Meinasin kuolla paloheinässä! Jaksoin hiihtää tasan sen 1.5km lenkin (tarkoitus oli vetästä se 5km mut oli pakko kääntyä takasin ekan mäen jälkeen) ja oikeasti meinas sisuskalut tulla ulos. Keskisyke 157 ja maksimi 196 (heti eka mäki) :D. Hiihto on ihan perseestä! Tai ainakin niiiiiin paljon rankempaa kuin kuvittelin. Eihän toi edes oo enään hauskaa, jos meinaa kuolla siinä lasten lenkillä. Kyllä varmaan jengi nauro mielessään kun varsinainen välineurheilija (kamat jotain 1000€ :D) hyytyy mäissä ja puuskuttaa keuhkoja ulos sillä lastenlenkillä.

[Kyllä varmaan jengi nauro mielessään kun varsinainen välineurheilija (kamat jotain 1000€ :D) hyytyy mäissä ja puuskuttaa keuhkoja ulos sillä lastenlenkillä.[/QUOTE]

Noh, onhan tuo hiihto välineurheilua -ainakin tiettyyn rajaan asti. Itsellä alkoi hiihto (vapaa) sujumaan paljon paremmin, kun sain kunnon vehkeet. Ja hyvä puoli noissa kalliissa välineissä on se, että ainakin pysyy motivaatio yllä ja on pakko käydä hiihtämässä, koska muuten alkaa omatunto soimaamaan...

Ollaan nähtävästi samassa tilanteessa. Ostin kerralla kunnon kamat, jotta hiihtämisestä saisi oikeasti realistisen kuvan. Keskisyke on hakannut 159-162 ja maksimit 183 haettu ylämäestä. Mitähän mahtoi ihmiset ajatella kun ohitin 4 kertaa alle 2km lenkillä saman pertsapariskunnan ja joka kerta ne lipui ohi kun jäin ylämäen päälle haukkomaan henkeä. Toivottavasti kohta saavuttaisi sen tason, että voisi 5km/10km vetää ilman, että verenmaku maistuu startista maaliin.

oon nyt vetäny pertsaa kolme talvee putkeen nyt kutittelis toi luistelu homma kanssa ,mul on tollaset salomonin combi pilot monot pystyykö niillä luistelemaan eli ostaisin vaan sukset ja siteet??

oon nyt vetäny pertsaa kolme talvee putkeen nyt kutittelis toi luistelu homma kanssa ,mul on tollaset salomonin combi pilot monot pystyykö niillä luistelemaan eli ostaisin vaan sukset ja siteet??

Kyllähän noilla selviää, mutta luisteluhiihdossa olen huomannut, että monot ovat todella tärkeässä asemassa. Liian löysällä monolla potkun energiaa menee turhaan hukkaan. En ole ikinä combeilla hiihtänyt, mutta käsitykseni mukaan combi monot ovat luistelumonoa huomattavasti löysemmät ja täten "tehottomammat".

Kyllä combeilla siis selviää... jos innostusta luisteluun löytyy, niin sitten kunnon monot.

ps. Ehkä olen hifistelijä, mutta olen aina noudattanut linjaa, jonka mukaan urheiluvälineiden on oltava hyvät. Tämä sen takia, että ei voi ainakaa välineitä syyttää ja hyvillä välineillä motivaatio ei tyssää siihen, että homma olisi välineistä kiinni. Ottakaamme huomioon myös se, että hyvällä paketilla pystyy hiihtämään kevyesti 10v. jos vain suksien huolto on kunnossa!! tuolle ajalle jaettuna kalliskaan paketti ei ole niin kovin kallis..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom