Hiihtämään!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jeepodi
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllähän noilla selviää, mutta luisteluhiihdossa olen huomannut, että monot ovat todella tärkeässä asemassa. Liian löysällä monolla potkun energiaa menee turhaan hukkaan. En ole ikinä combeilla hiihtänyt, mutta käsitykseni mukaan combi monot ovat luistelumonoa huomattavasti löysemmät ja täten "tehottomammat".

Kyllä combeilla siis selviää... jos innostusta luisteluun löytyy, niin sitten kunnon monot.

ps. Ehkä olen hifistelijä, mutta olen aina noudattanut linjaa, jonka mukaan urheiluvälineiden on oltava hyvät. Tämä sen takia, että ei voi ainakaa välineitä syyttää ja hyvillä välineillä motivaatio ei tyssää siihen, että homma olisi välineistä kiinni. Ottakaamme huomioon myös se, että hyvällä paketilla pystyy hiihtämään kevyesti 10v. jos vain suksien huolto on kunnossa!! tuolle ajalle jaettuna kalliskaan paketti ei ole niin kovin kallis..

Hyvillä varusteilla aina mukavempaa ja pystyy nauttimaan suorituksistaan enemmän. :)

Ja muistetaan että vanha ei välttämättä ole huono. Juuri eilen tuur de skiillä sprintillä ykkös tai kakkossija hiihdettiin 02-03vuoden suksilla..jotta kyllä ne vanhat toimii huipullakin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei combeilla kannata lähteä luistelemaan. Varsinkin jos ylämäkeä on reitillä, niin nilkat, pohkeet ja säären etuosan lihakset ovat tiukilla huonon monon takia ja matka voi tyssätä siihen. Nykyään saa jo kohtuuhintaan tukevia ja asiallisia luistelumonoja, joten lämpimästi voi suositella.

Kaupungin ruuhkaisten latujen sijaan lähdin tänään kansallispuistoon 18km:n retkihiihtoladulle. Ei yhtäkään ihmistä, täydellinen hiljaisuus, vaihtelevaa maastoa - aika luksusta sen 1.5 km:n pururatalenkin sijaan jota normaalisti kierrän kyllästymiseen saakka. Aikaa meni kylläkin reilu 3h :wtf: (maisemia tuli kai ihasteltua enemmän kuin kuvittelinkaan :D)

Juuri tuonkin takia hiihto on mahtavaa. Ei pidä aina mennä verenmaku suussa, vaan välillä voi myös maisemia katsastella...

Happi loppuu ja hapottaa!! Aivan mahtavaa tämä hiihto. Nyt on kunnon vermeet hommattu (ehkä vähän liiankin hyvät) ja tavotteena puolipirkka alle 4,5h, ja aikaahan oli tuo reilu 2kk valmistautumiseen -onkohan mahdolista?

Riippuu onko hiihtotaustaa kuinka. Riippuu myös aika paljon kelistä, kuinka lujaa siellä pääsee. Mäkiä reitillä on kyllä jonkun verran, ei ehkä kannata alussa lähteä porukan vauhtiin mukaan, saattaa muuten noutaja tulla. Meinas itelläkin vähän tehä tiukkaa kun alotti liian lujaa mutta paljon oli niitäkin hiihtelijöitä, jotka ohitettaessa oli aika poikki jo. Itsellä meni viime vuonna 3 ja puoleen tuntiin, ja kyllä siihen ihan jotain vauhtiakin hiihtää sai.

Tuli tänä talvena aloiteltua hiihtäminen, mutta ei ole voitelusta mitään kokemusta. Pohjaan on laitettu jotain Startin universal 0 - -20c pitovoidetta, joka näyttää toimivan kuitenkin ihan ok. Mitäköhän ainetta tossa universal mönjässä on? Hieman epäilyttää, että aine toimisi hyvin noin laajalla lämpötila-alueella. Myyjä siitä universalia suositteli. Vähän epäilen, että noita myydään vain aloittelijoille?

Ajattelin, että voisi jotain luistovoidettakin laittaa ja ostin tuommosta fluoripohjasta Startin luistovoidetta 7 - 12 pakkaskelille muistaakseni. Ilmeisesti silitysraudalla pitää levittaa, pitääkö tuotakin varten ostaa oma silitysrauta? Eikö normaali rauta mene pilalle siinä? Ja sen lisäksi ilmeisesti voidetta pitäisi levittää hyvin tuuletetussa tilassa, eli miten te käytännössä järjestätte tuollaisen tilan? Ei ole varmaan kauhean herkkua hengitellä fluorikaasuja.

Kyllä se suksien voitelu on hankalaa hommaa :)

Nostoa. Kai nyt joku on itse suksensa voitellut?

Aloittelija pärjää koko talven mielestäni parilla voidepurkilla, ja sitten noiden lisäksi liisteri tai pitoteippi. Taitaa olla yleinen ohje että esim -10 kelille ei käytetä tätä vastaavaa purkkivoidetta vaan matalemman kelin voidetta esim tässä tapauksessa noin -8 joka on pehmeämpää ja pitää paremmin.

Itse olen käyttänyt äidin vanhaa silitysrautaa tuohon hommaan. Hoituu se homma silläkin kunhan vaan oikean lämpötilan onnistuu löytämään siitä raudasta. Itse olen ihan autotallissa levitellyt kaikki voiteet, eikä ole kyllä tullut mieleen mitkään ilmanvaihto-ongelmat.

Luistelusukset ja muut kamat ostin alesta pari kuukautta sitten. Voitelu hoituu vanhalla silitysraudalla autotallissa myöskin. Lämmöt raudassa kohtuulliset ettei polta suksen pohjaa tai muuten lämpeä liikaa. Ilmanvaihtoon ei tarvitse kummemmin panostaa ellei käytä kalliita fluorivoiteita, käryävät ihan erilailla levittäessä kuin normipalat. Ei harrastelija niillä paljon mitään taida tehdä.

Eli, ite voitelen ihan normi raudalla ja lämpötila on siinä "silkin" paikkeilla. Tärkeintä on kuitenkin, että rauta ei käryä ja se, että kun levität sitä voidetta, niin liikutat rautaa KOKO AJAN!! Jos rauta jää liian pitkäksi aikaa paikalleen, niin sukset ovat entiset. Tuskinpa ne sukset itseensä ottaa lyhyestä pysähdyksestä, mutta jos voide ei ensimmäisellä silityksellä levity toivotusti, niin antaa vaan pinnan jäähtyä hetken ja sitten uusiksi. Näissä hommissa varovaisuudesta ei ole haittaa, mutta hyötyä sitäkin enemmän... Ja eiku siklaamaan...

Tuosta pidosta vielä. Eräs ex-kilpahiihtäjä kertoi, että hän käyttää lenkeillä sinistä voidetta (kelialue siinä -2/-9) lähes säästä riippumatta. Lyhyesti sanottuna: voiteilla kikkaulu kannattaa mielestäni jättää kisoihin ja "äärikeleihin". Tuo sinisen voiteen kelialue kattaa kuitenkin suuren osan hiihtolenkeistä. Tosin, jos halua on voidella, niin mikäs siinä, onhan voitelu välillä ihan hauskaakin :D

Onko liquidi aiemmin juuri suksia voidellut? Normiraudalla onnistuu, mutta ei välttämättä kannata mitään höyrysilitysrautaa käyttää, vaan sellanen, missä ei oo niitä reikiä. Eikä noi halvemmat voiteluraudatkaan paljon maksa eli ennemmin ostaa semmosen kun levittää samalla raudalla millä paidan silittää. Lämpötila pitäis olla semmonen, että voide sulaa, mutta ei savua. Levität ohuen kerroksen suksen pohjaan, jonka jälkeen annat jäähtyä. Kun voide on jäähtynyt hinkataan se siklillä pois mahdollisimman tarkkaan. Sen jälkeen vielä KUNNON harjaus voideharjalla niin, että pohja kiiltää. Sen verran tuppaa helposti käryämään, että pieni tuuletus ei kyllä pahasta ole. Enkä ainakaan itse voitelisi missään asuintiloissa.

Tuosta pidosta vielä. Eräs ex-kilpahiihtäjä kertoi, että hän käyttää lenkeillä sinistä voidetta (kelialue siinä -2/-9) lähes säästä riippumatta. Lyhyesti sanottuna: voiteilla kikkaulu kannattaa mielestäni jättää kisoihin ja "äärikeleihin". Tuo sinisen voiteen kelialue kattaa kuitenkin suuren osan hiihtolenkeistä. Tosin, jos halua on voidella, niin mikäs siinä, onhan voitelu välillä ihan hauskaakin :D

Vihree toimii kovempana melkeinpä vielä paremmin, etenkin jos on enemmän pakkasta. Suksi vaikuttaa luistoon todella paljon, huonoa ei saa luistamaan hyvin millään.

Ja vielä noista fluorivoiteista... Jos vaan rahaa on, niin mikä ettei. Kyllähän nuo fluorit luistaa ihan eri tavalla...

Miten luisteluhiihto onnistuu tavallisilla suksilla? Olen pikkasen koittanut kyseistä tekniikka opetella, mutta pääongelma on, että sukset haraavat koko ajan lumessa. Ilmassa olevan suksen pää siis ottaa helposti lumeen kiinni. Onkohan kyseessä vain huono tekniikka vai vaikuttavatko välineet ongelmaan?

Miten luisteluhiihto onnistuu tavallisilla suksilla? Olen pikkasen koittanut kyseistä tekniikka opetella, mutta pääongelma on, että sukset haraavat koko ajan lumessa. Ilmassa olevan suksen pää siis ottaa helposti lumeen kiinni. Onkohan kyseessä vain huono tekniikka vai vaikuttavatko välineet ongelmaan?

Kyllä luistelu perinteisen suksilla on selvästi hankalampaa kuin luistelusuksilla. Perinteisen sukset on yleensä sen verran pidemmät, että se hankaloittaa, mutta kyllähän niillä nyt tietysti vähän voi alkeita opetella.

Nyt kun on tullut kilometrejä vähän päälle, niin tarvii ottaa takaisin sanoja Optigripin hyvyydestä. Vanha lumi ja asteet +2...-5 niin erittäin OK ja välillä täydellinen, mutta vitutuskäyrä lähtee rakettimaiseen nousuun kun pakkasta on -10 ja siitä edemmäs turha edes ajatella. Ei luista, eikä pidä. Suosittelen masokisteille ja muille jotka diggaa kiusata itteensä.

Osta vaikka halpa luistelupaketti, jopa sillä mielekkäämpi luistella, kuin pertsan vehkeillä. Perinteisen- ja luistelusuksen ero profiilissa on valtava. Kyllähän tuo luistelu siis pertsan suksilla onnistuu, mutta onko siinä mitään järkeä??

Ekaa kertaa suksilla 12 vuoteen (jos ei inttiä lakseta). Kävin ostamassa kunnon vehkeet Peltosen Zenith luistelusukset, REX:n hiilikuitusauvat, Madshusin monot, Milletin aluskerraston, Haltin hiihtopuvun, Kunnon hiihtolasit (sellanen visiirimalli tms. mitä nyt näkee telkkarissakin), pipon ja hanskat + hiihtosukatkin. Kävin voiteluttamassa ammattilaisella ja olin intoa täynnä. Vitut! :D

Meinasin kuolla paloheinässä! Jaksoin hiihtää tasan sen 1.5km lenkin (tarkoitus oli vetästä se 5km mut oli pakko kääntyä takasin ekan mäen jälkeen) ja oikeasti meinas sisuskalut tulla ulos. Keskisyke 157 ja maksimi 196 (heti eka mäki) :D. Hiihto on ihan perseestä! Tai ainakin niiiiiin paljon rankempaa kuin kuvittelin. Eihän toi edes oo enään hauskaa, jos meinaa kuolla siinä lasten lenkillä. Kyllä varmaan jengi nauro mielessään kun varsinainen välineurheilija (kamat jotain 1000€ :D) hyytyy mäissä ja puuskuttaa keuhkoja ulos sillä lastenlenkillä.

oot hiukan pannu rahaa välineisiin...itsellä puku 5v sisällä ja siteet/monot ainut uudistus. n 170e. sitten mennäänkin yli 10v päähän edellisestä päivityksestä

oot hiukan pannu rahaa välineisiin...itsellä puku 5v sisällä ja siteet/monot ainut uudistus. n 170e. sitten mennäänkin yli 10v päähän edellisestä päivityksestä

Noh, hyvät vehkeet kestää sitten ainakin tuon 10v... Jos on rahaa vehkeisiin pistää, niin mikä ettei.

Ite ostin noin tonnin paketin (sukset, monot siteet ja sauvat), eikä vieläkään ostajankatumusta :D. Ja ei -minulla ei ole kauheasti rahaa käytössä, eipä ainakaan pidä uusia ostaa, ennen kuin pohjat kuluu puhki :)

Onko kokemuksia Nanogrip pitopohjasuksista? Ajattelin keväällä alennuskorista tuollaiset ulostaa jos todellakin toimivat.

Onko kokemuksia Nanogrip pitopohjasuksista? Ajattelin keväällä alennuskorista tuollaiset ulostaa jos todellakin toimivat.

Pakkasella ei toimi. Hiihtelin -13 - -23 keleillä ja suksi ei luistanut lainkaan, mutta pitoa kyllä löytyi. Kelit muuttuivat -1/suojakeliksi ja suksi toimi kuin unelma. Käsittämätöntä miten sekä pito että luisto voi toimia niin hyvin ilman mitään voitelua? Takana myös yksi lenkki n. -8´c ladun ollessa hieman jäinen ja tällöin taas ei mitään pitoa, mutta luisto ok. Voisi sanoa että hyvä suksi -5 asteesta lämpöisempiin keleihin. Tästä kylmemmillä keleillä melko turha suksi. Itse olen kuitenkin tyytyväinen ostokseen. Yli kymmenen vuotta kun viimeksi sukset ollut jalassa, eikä ennen sitäkään kuin pakosta (intissä tai koulussa). Nyt suojakeleillä hiihto kulkenut niin hyvin, että todella innostunut hiihdosta. Ensi talveksi pitää hankkia toinen suksipari johon vetäsee pakkaskelin voitelun jotta voi sitten hiihdellä joka kelillä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom