Hieronnasta tietoa

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Eli ois tarkotus mennä ekaan kertaan hierontaan.. Selkää ainakin pitäs hieroa.. Olen joskus kuullut että se vastaisi kunnon salitreeniä jotenkin... Eli kannattaako sellaisena päivänä mennä, jolloin ei reenata selkää.. Ja mitä muut hierotuttaa? Jalat ja selkä vai pelkkä selkä?

Eli ois tarkotus mennä ekaan kertaan hierontaan.. Selkää ainakin pitäs hieroa.. Olen joskus kuullut että se vastaisi kunnon salitreeniä jotenkin... Eli kannattaako sellaisena päivänä mennä, jolloin ei reenata selkää.. Ja mitä muut hierotuttaa? Jalat ja selkä vai pelkkä selkä?

Tuskin kannattaa salitreeniin verrata hierontaa.

Tietysti hieronnan jälkeisenä päivänä ei kannata treenata hierottua lihasryhmää, koska lihakset on hieronnan jäljiltä velttoina, eivätkä vastaa treeniin kovinkaan hyvin. Kannattaa antaa niiden vaan palautua (harjoittelusta ja hieronnasta).

Jos treenaat aamupäivällä selän, niin kyllä voit mennä selkä hierontaan illalla, mutta ei toisin päin. Tietysti mieluiten seuraavana päivänä hierontaa (jos sitä seuraava päivä on lepoa selälle).

Enemmän kannattaa ajatella sitä palauttavaa vaikutusta siitä hieronnasta, kuin sitä rasitusta. Eli ei se vastaa selkätreeniä, kun käyt selän hieroututtamassa.

Kahden viikon välein lihasryhmä hierottavaksi, on ihan hyvä rytmi. Teoriassa mitä enemmän hierotaan kroppaa kerralla, niin sitä pidempään kestää palautua. Eli jalat ja selkä kannattaa ehkä hieroa eri päivinä, jos haluaa hifistellä.

Tietysti hierontojen jaksottaminen ja tiheys riippuu harjoittelun jaksottamisesta ja rahan määrästä.

PS: tulipas sekava vastaus :)

Joo eli samana päivänä voi käydä vaikka aamulla treenaamassa, mutta kun on hierottu niin ei enää samana päivänä treeniä. Seuraavana päivänä mielummin viellä palauttavaa eli kävelyä ja venyttelä ja muista juoda mahdollisimman paljon vettä hieronnan jälkeen (lähtee "kuonat" liikkeelle.) Ite käyn 3 viikon välein urheiluhierojalla, mutta alussa otin kolmen "rytkyn" jokainen lihas ryhmä läpi muutamilla välipäivillä. Hiton sekava vastaus tuli kun lueskelin tätä mutta väliäklö sillä ja taitaa olla suht paljon samaa asiaa kun edelliselläkin.

No kyllä mä sanoisin, että jos selkä on hierottu aamupäivästä, niin ei sitä samana päivänä treenamaan kannata lähteä. Tietenkin riippuu hieronnasta paljon, mutta jos puhutaan ihan kunnon hieronnasta, niin suosittelen pitämään päivän ennen sekä jälkeen vapaata hierottujen lihasten treenaamisesta.

Tuo salitreenaus vertauksena on mielestäni ihan hyvä, ei vaikutukseltaan, mutta rasitukseltaan.

Ja nyt puhun ihan kunnon hieronnasta, en palauttavasta, valmistavasta enkä rentouttavasta, vaan sellaisesta missä niitä jo olemasa olevia jumeja joudutaan puristelemaan auki.

Tietysti hieronnan jälkeisenä päivänä ei kannata treenata hierottua lihasryhmää, koska lihakset on hieronnan jäljiltä velttoina, eivätkä vastaa treeniin kovinkaan hyvin. Kannattaa antaa niiden vaan palautua (harjoittelusta ja hieronnasta).

Muuten asiallinen posti, mutta tämä ihmetyttää. Kyllä seuraavana päivänä voi treenata hierottua lihasryhmää, mikäli lihakset eivät tunnu kipeiltä hieronnan jäljiltä. Esim. Itse voin hyvin tehdä aivan normaalit selkätreenit hierontaa seuraavana päivänä, mutta jalkoja taas en voi treenata, koska niiden hieronta sattuu vaan niin paljon.

Pertti 123 sanoi:

Mä taas sanosin, että tässäkin asiassa vastaus riippuu paljon siitä, miten "tottunut" on hierontaan ja toisaalta siitä, miten jumissa hierottavat lihakset ovat olleet. Nyt puhun siis ihan kunnon urheiluhieronnasta.

Silloin, kun en ollut käynyt hierojalla ollenkaan, niin lihasten palautuminen kesti pidempään, mutta nyt, kun minulla on mahdollisuus käydä hierojalla usein eli n. 1-2 kertaa viikossa, niin lihakset eivät koskaan ole niin jumissa ettenkö pystyisi vetämään ihan normaalia treeniä seuraavana päivänä. Hieronnan jälkeen samana päivänä en kyllä lähtisi koskaan treenaamaan.

Sen sijaan ihan kuten tuossa ylempänä jo muutkin sanoivat, niin ennen hierontaa voi mielestäni treenata saman, myöhemmin hierottavan lihasryhmän. Itselleni se tuntuu melkeinpä nopeuttavan vain palautumista...

Muuten asiallinen posti, mutta tämä ihmetyttää. Kyllä seuraavana päivänä voi treenata hierottua lihasryhmää, mikäli lihakset eivät tunnu kipeiltä hieronnan jäljiltä. Esim. Itse voin hyvin tehdä aivan normaalit selkätreenit hierontaa seuraavana päivänä, mutta jalkoja taas en voi treenata, koska niiden hieronta sattuu vaan niin paljon.

Riippuu kuinka kovaa on hierottu ja millainen se treeni on.

Itse kun en ole voimailija taikka podaaja, niin en tarkalleen tiedä miten tuo hieronta vaikuttaa sali treeniin. En ole varmaan ikinä yrittänyt tehdä voima treeniä hieronnan jälkeisenä päivänä.

Teoriassa ei kannata tehdä kovan hieronnan jälkeen ainakaan maksimi/räjähtävää voimaa tai nopeutta. Ainakin yleisurheilijoilla tämä tuntuu olevan aika itsestäänselvää. Yleensä kylläkin kyseessä jalka hieronnat ja jaloilla tehtävät teho treenit.

Varmaan tämä on myös yksilöllistä.

Riippuu kuinka kovaa on hierottu ja millainen se treeni on.

Itse kun en ole voimailija taikka podaaja, niin en tarkalleen tiedä miten tuo hieronta vaikuttaa sali treeniin. En ole varmaan ikinä yrittänyt tehdä voima treeniä hieronnan jälkeisenä päivänä.

Teoriassa ei kannata tehdä kovan hieronnan jälkeen ainakaan maksimi/räjähtävää voimaa tai nopeutta. Ainakin yleisurheilijoilla tämä tuntuu olevan aika itsestäänselvää. Yleensä kylläkin kyseessä jalka hieronnat ja jaloilla tehtävät teho treenit.

Varmaan tämä on myös yksilöllistä.

Joo, mä taas puhuin itseasiassa ensi sijassa selän hieronnasta ja sen jälkeisenä päivänä tehdystä selkätreenissä (joissa mulla tyypillisesti toistot 6-15, joten ei mitään varsinaisesti voimatreeniä). Tässä en ole huomannut edellisen päivän hieronnalla olevan minkäänlaista haittaa.

Jep kiitoksia vastauksista, täytyy mennä täsät mahd. pian möyhennyttämään itseäni..
Tietääkö muuten kukaan, että onko sellaselle toimenpiteelle nimeä jossa melko kovakourasesti painellaan selkärangan vieressä olevia lihaksia ja ilmeisesti jotenkin "irrotetaan" lihat jostain... Itelle kerran tehtiin toi fysioterapeutilla ja ekaks se oli :itku:ja sit myöhemmi olo oli:kuola:..

Joo, mä taas puhuin itseasiassa ensi sijassa selän hieronnasta ja sen jälkeisenä päivänä tehdystä selkätreenissä (joissa mulla tyypillisesti toistot 6-15, joten ei mitään varsinaisesti voimatreeniä). Tässä en ole huomannut edellisen päivän hieronnalla olevan minkäänlaista haittaa.

Jep, tuossa se syy varmaan piileekin.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Jos ensimmäistä kertaa menet hierontaan ja paikat vähääkään jumissa, niin suurella todennäköisyydellä paikat voivat olla kipeät pari päivää hieronnan jälkeen. Ilmoita hierojalle, että olet ensimmäistä kertaa hieronnassa, niin hän osaa antaa asianmukaisen hieronnan ("sisäänajohieronta" hierontaan tottumattomalle lihakselle).

Jos kyseessä perinteinen, sivelypainotteinen urheiluhierontakäsittely, niin se väsyttää lihasta melko suuressa määrin ja näin ollen lihastonus ei ole ehkä parhaimmillaan heti seuraavana päivänä. Toki treenin saa vedettyä läpi, mutta optimaaliseen tulokseen kannattaa aina pyrkiä :)

Itsekin aloin käymään hierojalla hiljattain, pari kuukautta takaperin. Syynä alaselän omituiset kipu- ja jännitystilat. Usealla tohtorilla kävin näistä vaivoista. Yksi veikkasi ihan vain simppelisti lihasjännitystä, toinen virheasentoa nikamassa jne. jne.

Päätin kokeilla hierojaa ja eron huomasi jo parin kerran jälkeen. Tähän kun yhdisti vielä venyttelyn hienoisen *krhm* :nolo: lisäyksen, niin eipä ole selkä enää vaivannut.

Itse olen päätynyt sellaiseen rytmiin, että noin viikon välein käyn puristeltavana jolloin kohdealueena nimenomaa selkä. Sitten n. kerran kuussa koko olematon kroppa. Tuntuu toistaiseksi toimivan. :thumbs:

Niin ja sellainen vinkki: Muista juoda reippaasti vettä ennen ja jälkeen hieronnan. Hieronta kun nääs laittaa kuona-aineet tehokkaasti liikkeelle, niin usko pois - huomaat kyllä jos et ole juonut :rolleyes:

Samaa mieltä.
Juomattomuus aiheuttaa joskus kivan päänsäryn. Näin itse hierojana voin myös todeta että joillekin tosiaankin tulee hieronnasta lihaskipua, kuten treenistäkin. Toisaalta myös venyttely voi tottumattomalla aiheuttaa kiputiloja.
En suosittelisi samalle päivälle treeniä, mutta jos on pakko, niin treenaa eri kehonosa.
Eli selkähieronnassa käytyä; älä tee kyykkyjä, maastavetoja tai selkää muutenkaan, koska selkä ei tällöin tue liikkeitä tarpeeksi ja saatat helpommin vahingoittaa itseäsi. Ota mielummin vaikka käsivarret tai pohkeet ja vatsat.

Suositut

Back
Ylös Bottom