Hesarin yleisönosasto tänään 20.8.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nitsku
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Veijo Saano, farmakologian ja kliinisen farmakologian dosetti lääkelaitoksesta on Hesarin yleisönosastolla sitä mieltä että lisäravinteet, vitamiinit ja luontaistuotteet ovat täysin turhia kaikille muille paitsi suolistosairauksia poteville, vanhuksille ja hyvin yksipuolista ravintoa käyttäville.

Perusteena tälle mm. se että kun yhä suurempi osa länsimaiden väestöstä on ylipainoisia, niin se tarkoittaa että he syövät ylimääräisen ravinnon mukana tarpeeksi vitamiineja ja hivenaineita.

Jäi kyllä ihmetyttämään eikö Veijo ole kuullut niistä tutkimuksista joiden mukaan ainakin suomalaiset saavat liian vähän D-vitamiinia ja foolihappoa ja että vitamiinien saantisuosituksia tulisi nostaa nykyisestä. Mielestäni tästä on puhuttu paljonkin medioissa ja ihan tutkijoiden suulla.

Lisäksi olen kuvitellut että ylipainoepidemia johtuu nimenomaan yksipuolisesta, epäterveellisestä ravinnosta: liikaa sokeria ja muita huonoja hiilihydraatteja, liikaa huonoa rasvaa, liikaa suolaa ja liaan vähän proteiinia, kasviksia, vitamiineja ja hivenaineita.

Ja minne unohtuivat runsaasti liikuntaa harrastavat ihmiset ?

No, minähän en olekaan Lääkeleitoksen dosentti mutta jotenkin tuntuu että Veijon puheenvuoro on kuin tuulahdus 70-luvulta jolloin urheilijatkin menestyivät pelkän mustikkasopan voimalla.

Pitäisikö tuolle kirjoittaa vastine ? Vahinko ettei Hesari ota vastaan alatyylisiä kirjoituksia, muutenhan tuohon voisi todeta Anssin sanoin "hevonpaskaa".

Nitsku sanoi:
Veijo Saano, farmakologian ja kliinisen farmakologian dosetti lääkelaitoksesta

Älä kirjoita hesariin, kirjoita suoraan tuolle tyypille. Eiköhän google kerro sähköpostiosoitteen.

Raven sanoi:
Älä kirjoita hesariin, kirjoita suoraan tuolle tyypille. Eiköhän google kerro sähköpostiosoitteen.

Kirjoita suoraan Hesariin. Veijo on vanha skeptikko ja hän ei ole IKINÄ julkaissut ravitsemukseen liittyviä artikkeleita edes maallikkokirjallisuudessa, saatikka tieteellisessä sellaisessa. Pyh. Ei kiinnosta vähääkään mitä se mies sanoo, mutta jos aikaa liikenee niin pitänee heivata vastinekirjoitus.

Anssi Manninen sanoi:
mutta jos aikaa liikenee niin pitänee heivata vastinekirjoitus.

Kirjoita vaan Anssi! Hesarilla on kuitenkin sen verran laaja lukijakunta että tuo kirjoitus taas muokkaa ihmisten asenteita lisäravinteisiin yms. Paljon parempi että sinne kirjoittaa vastineen ennemmin TV:sta tuttu herra Manninen kuin "tavallinen" treenaaja.

En vielä tuota tekstiä ole nähnyt mutta täytyypä suunnata kirjastoon...

Tulihan se totuus sen kirjoituksen lopussa"Vain riskiryhmiin kuuluvien on tarpeen käyttää erityisvalmisteita".
Huomatkaa-"Silloinkin on viisainta turvautua lääkevalmisteisiin,joiden sisältö ja tasalaatuisuus on tarkasti valvottua".
Saano ajaa siis lääketehtaiden etuja,mutta kait ne lisäravinteetkin lääketehtaissa valmistetaan.
Huippu-urheilijoista ei puhuttu sanaakaan mainittiin vaan suomalaiset.
No oli siinä ihan asiaakin "ravintoaineiden saannissa ei enää ole suuria,varakkuuteen liittyviä eroja".
Köyhätkin sitten saa sisäfileensä kaupasta...

Saano on aian ollut lääketeollisuuden puffinalle.

Aslak, kyllä ne julkaisee kenen vaan kirjoituksia, jos niissä on asiaa ja ne on kirjoitettu kiihkottomasti.

Veijollapa onkin eväsrepussaan päivittän puolikas poni, 7kg kanan rintaa, kaasugrilli ja sytkäri... :david:

Anssi Manninen sanoi:
Aslak, kyllä ne julkaisee kenen vaan kirjoituksia, jos niissä on asiaa ja ne on kirjoitettu kiihkottomasti.

Juu tiedetään. Meinasin vaan tavallinen kuluttaja kuitenkin arvostaa enemmän jonkun oikean asiantuntijan (esim. sinä) tekstejä.

Nitsku sanoi:
Lisäksi olen kuvitellut että ylipainoepidemia johtuu nimenomaan yksipuolisesta, epäterveellisestä ravinnosta: liikaa sokeria ja muita huonoja hiilihydraatteja, liikaa huonoa rasvaa, liikaa suolaa ja liaan vähän proteiinia, kasviksia, vitamiineja ja hivenaineita.

Ja minne unohtuivat runsaasti liikuntaa harrastavat ihmiset ?

Ihmettelin aivan samaa. Saman määrän esim. magnesiumia pitäisi siis riittää sille sohvaperunalle ja sille 10 tuntia viikossa sikahikoilevalle urheilijalle? Eikö oman terveytensä ja kehonsa toimivuudelle saa tehdä mitään? Mä ihmettelen, mistä ne kaikki puutosoireet sitten johtuu jos kerran tavallisesta ravinnosta saa kaikkiea ihan tarpeeksi? Etenkin, kun suomalaisten ruokailutottomukset on tyyliin makaronilaatikkoa ja pari palaa kurkkua salaattina. Suurin osa ihmisistä syö aamupalaksi/päivälliseksi/iltapalaksi leipää, eikä se ole välttämättä edes ruisleipää.

Ne, ketkä joutuvat näistä asioista huolehtimaan, (urheilijat) saavat sen takia ravinnostaan kaiken tarvittavan, että mittaavat grammamitalla ruokansa. Ja nauttivat lisäravinteita, koska heidän suorituskykynsä saattaa kärsiä, kun he eivät pysty nauttimaan tarpeeksi ruokaa saadakseen tarpeeksi vitamiineja ja hivenaineita. Proteiinista nyt puhumattakaan. (Paljonkohan sitä ylipäänsä on jossain koulun lihakastikkeessa?)

Pitäisikö tuolle kirjoittaa vastine ? Vahinko ettei Hesari ota vastaan alatyylisiä kirjoituksia, muutenhan tuohon voisi todeta Anssin sanoin "hevonpaskaa".

Joku osaava kun kirjottaisi... Tuota pitäisi iskeä faktisella pläjäyksellä munille. So to speak. Eihän tossa edes siteerattu mitään tutkimuksia, ihan mutua oli koko juttu.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Anssi Manninen sanoi:
Kirjoita suoraan Hesariin. Veijo on vanha skeptikko ja hän ei ole IKINÄ julkaissut ravitsemukseen liittyviä artikkeleita edes maallikkokirjallisuudessa, saatikka tieteellisessä sellaisessa. Pyh. Ei kiinnosta vähääkään mitä se mies sanoo, mutta jos aikaa liikenee niin pitänee heivata vastinekirjoitus.

Pistä hitto vie sinne vastine ! Näyttää aina paremmalta kun kirjoittaja on alan asiantuntija joka pystyy vetoamaan tieteellisiin lähteisiin toisin kuin esimerkiksi minä joka olen vain ärsyyntynyt maallikko ( joskin valistunut sellainen :D )

Tosin luulen kyllä että tuo kirjoitus sai myös kaikki Suomen luontaistuotekauppiaat takajaloilleen.

Eiköhän tommoset jutut voi jättää omaan arvoonsa :kippis1:

Nitsku sanoi:
Pistä hitto vie sinne vastine ! Näyttää aina paremmalta kun kirjoittaja on alan asiantuntija joka pystyy vetoamaan tieteellisiin lähteisiin toisin kuin esimerkiksi minä joka olen vain ärsyyntynyt maallikko ( joskin valistunut sellainen :D )

Tosin luulen kyllä että tuo kirjoitus sai myös kaikki Suomen luontaistuotekauppiaat takajaloilleen.

Olihan siinä jutussa ihan asiaakin mutta ko. henkilö ei pysty objektiivisesti käsittelemään aihetta....

Meinas siinä mennä taas vihreät teet aamulla väärään kurkkuun kun sattui silmiin toi kirjoitus :D Harmittaa kun ko. kirjoitukset muokkaavat helposti suuren yleisön mielipidettä ja ei siinä asiaa ollut nimeksikään.

Kuten edellä mainittu, siinä oli niputettu tavikset ja huippu-urheilijat ja kaikki muutkin samaan kastiin. Ja tosiaan aika naurettavaa perustella lisäravinteiden tarpeettomuutta sillä, että suuri osa ihmisistä on muutenkin ylipainoisia ja saavat ravinnon mukana tarpeeksi ravinteita. Ei se sohvaperunan ruokavalio varmaan kovin monipuolinen ole.

esni sanoi:
Paljonkohan sitä ylipäänsä on jossain koulun lihakastikkeessa?
:offtopic:
Eipä taida olla paljoo proteiinia noissa koulun pöperöissä.
Se on meikäläisenkin pakko juoda joka päivä litra maitoo sen koulu ruuan yhteydessä että saa ees sen 30g protskua per ateria.

LePale sanoi:
Se on meikäläisenkin pakko juoda joka päivä litra maitoo sen koulu ruuan yhteydessä että saa ees sen 30g protskua per ateria.

:offtopic:
Ei siinä koulusafkassa nyt sentään -2g proteiinia ole.

Meikäläinen sai sellaisen kuvan kirjoituksesta, että se oli tarkoitettu tavallisille pulliaisille muistutukseksi paisuneen ja häikäilemättömän luontaistuotekaupan "vaaroista" ja turhista tuotteista.

No annan ääneni tähän sen verran että kannattaisin Anssin aikaansaannosta jos vain aikaa ja energiaa löytyy. Itse olen ehdottomasti uskomuslääkintää vastaan niinkuin Veijokin varmasti mutta on se nyt raja vedettävä johonkin, etenkin kun käsitellään asioita jotka on oikeasti tärkeitä. Toivottavasti emme rasita sua Anselmo liikaa mutta etsä viittisitsä naputella jonkinlaisen tekstin sinne? Veijo teki nyt vaan johtopäätöksensä liian aikaisin ja olisin sitä mieltä että se tulisi korjata. Tai joku muu sitten jos ei Anssi. Tältä palstalta löytyy muitakin asiaan kunnolla perehtyneitä.

Tuosta koulumurkinasta ja saantisuosituksista...

Eivätkö nuo ravintoaineiden saantisuositukset ole jostain 80-luvun iloisilta ajoilta jolloin kaikki tekivät tehtaissa raskasta ruumiillista työtä ja saivat sen myötä pitkät ja kauniit lihakset? Ja tuo "suurin osa väestöstä" yleistys nyt vaan taitaa olla sellainen että sen kanssa on opittava elämään. Tosiasia taitaa olla niin, että ainakin kaikkien meidän, täällä nyt olevien elinaikana, suurin osa väestöstä tulee olemaan ylipainoisia ja saamaan roskaruokansa mukana tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet tappavan raskaaseen 7.5 tunnin, istuen suoritettuun, työpäiväänsä ja vapaa-ajanviettoon telkun/tietokoneen edessä. Voisin uskoa että ensi vuosisadalla on yleinen älykkyys kasvanut sen verran että tajutaan pitää huoli siitäkin koneistosta jonka sisällä, se aina vaan tärkeämpi, ihmismieli pitäisi kuljettaa eliniän. Sitä odotellessa voitte tietenkin koittaa kirjoittaa vastinetta. Tuen teitä henkisesti 100%! Taidan kuitenkin itse jättää saarnaamatta jästipäille... :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom