hermoston ylikunto ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja osku0
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Aloitin muutama viikko sitten dieetin ja samalla voimakauden. Treenaan 2-jakoisella ohjelmalla. aluksi sarjapainot ja maksimipainot alkoivat nousta hyvään tahtiin mutta sitten kokeilin uuden penkkimaksimini 105->115 ja 105x4x3 seuraavalla viikolla aloin tekemään penkkiä, aioin tehdä 105kg:lla sarjaa mutta se jäi rinnalle!!, sitten aloitin kreatiinikuurin ja pidin yhden "kevyen" viikon johon kuului vain kaksi treeniä jossa tein erittäin pienillä painoilla räjähtäviä toistoja. seuraavalla viikolla aloin taas tehdä kunnon treeniä, ensimmäisen penkkitreenin tein vielä hieman pienemmillä painoilla kuin normaalisti tein 5x3x80kg
seuraavassa treenissä otin taas "isot painot" tankoon ja aloin tehdä 100:lla kilolla penkkiä: no, vanha sarjaennätys 6rep oli tippunut kahteen toistoo ja 90kg:lla taas vanha ennätys :päälle 10 oli tippunut 4 toistoon, muut liikkeet kehittyy koko ajan ja tuntuma löytyy isoihinkiin painoihin mutta rintalihasliikkeet: pääosin penkki ei suju lainkaan.. Missä vika voisi olla?
teen penkin 2 kertaa viikkoon + apuliike 3x6-8. olen nyt alkanut tehdä toisen treenin räjähtävästi pienillä painoilla (50kg) ja toisen rankasti mutta silti ei tuntumaa ala löytymään? olenko siis tehnyt tähän asti liikaa treeniä etenkin kun nytten on dieetti menossa ? ja onko normaalia että "kovasta rintatreenistä rinta on jumissa noin 2-3 päivää treenin jälkeen kun ennen on ollut maksimissaan päivän ?:jahas:

Tuskin sitä hermoston ylikuntoa noin äkkiä saadaan aikaan. Voi olla (ihan mutua), että sulla on vaan paikat niin jumissa (jos on kipeenä 2-3 päivää), että et saa edes kaikkea irti nostoissa.

No... Venyttelyä, hierontaa, mahdollinen fysiotarkastus, että näkee onko mitään vikoja (itellä olkapäät kääntyy eteen = pikkurintalihas jumissa kuin saatana jos en tee fysion juttuja). Ja tottakai kunnon lämmittelyt. Esim. kokeile sellasella foamrollerilla hieroa auki niitä rintalihaksia

31YNGuKs0nL._AA300_.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=HddLMhubEN8

http://www.youtube.com/watch?v=2gg3kM57lqM

Tai sitten ihan vain suoraan makaan molemmat rintalihakset sen päälle ja rullaa.

Venyttely, hieronta, kylmä-kuumasuihkut, putkirullaus on kaikki aika hyviä jumien ja lihassäryn poistajia.

E: hidas

venyttelyä oonki jo ruvennut harrastamaan ihan kunnolla, mutta entä sitten treenaaminen? Ei varmaan passaa mennä tiukkoja sarjoja vetämään rinnalle ?

En osaa sanoa enemmän, joku joka tietää enemmän niin voi kommentoida.

Itse yritän

A.) Kuunnella kehoa

B.) Ymmärtää, että joku 5-10kg vuodessa on todella hyvä lisä. Eli ei pitää kiirettä.

Kaun sulla meni, että sait tohon 115kg sen sun noston?

1. Ovatko nesteet alhaalla liian hikoilun takia, oletko juonut tarpeeksi, entä suolat/mineraalit, saatko niitä riittävästi että nesteet pysyvät lihaksissa (magnesium, merisuola yms.)?

2. Pieniä lihasryhmiä jotka vaikuttavat penkkiin ylitreenattu? (olkapäät, ojentajat)

hikoillut en hirveästi kyllä ole ja vettä juon n.2 litraa päivässä, suolista/mineraaleista, en kyllä osaa sanoa mitään.
2. mun mielestä jos joku ois ylitreenattu ni sitten se ois tuo rinta, tai olkapäät.. onko muuten normaalie kun oon dieetillä että kreatiinikuurin aloittaminen ei nostanut yhtään painoa? pudotustahtina ollut 1-2kg/viikko
Rauha
b=meni noin kolmisen viikkoa(huom.voimakauden aloittamisesta) ja treenannut olen aina päänsääntöisesti massaa. ja tuosta maksimin kehittymisestä sen verran että 100kg nostin jo viime kesänä n.1v 3kk sitten. siitä lähtien tein massaa ja tässä nyt on ollut kaikennäköistä mykoplasmaa, alaselän revähtämistä, sun muuta joista tullut treenitaukoja... ja sitten aloin tekemään enempi sitä voimaa lähinnä penkissä ja alkoi maksimi taas nousemaan nopeasti mutta nyt stoppi on taas tullut !

Kokeile nostaa hiukan hitaammin niihin isoihin rautoihin. Eli jos teit

ensimmäisen penkkitreenin tein vielä hieman pienemmillä painoilla kuin normaalisti tein 5x3x80kg

Niin nostat hitaammin sitä. Ei yhesti tuota 5x3x80kg ja sitten bam 100kg, vaan meet 2.5kg korotuksilla. Esim. tee vaikka 3-4 viikkoa, ja nostat sen 2.5 aina kun se menee. Eli eka 5x3x80kg, toka 5x3x82.5kg, kolmas 5x3x85kg jne. Sitten kun oot sen syklin menny, onko se nyt 3 tai 4 viikkoa, miten teetkään, otat iisimmän ja alotat alusta tekemällä ekaks 5x3x82.5kg, toka 5x3x85kg jne.

Tuo nyt tuli ekana mieleen. Jos joku sanoo, että paska idea ja perustelee, älä tee niin ;D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
hikoillut en hirveästi kyllä ole ja vettä juon n.2 litraa päivässä, suolista/mineraaleista, en kyllä osaa sanoa mitään.
2. mun mielestä jos joku ois ylitreenattu ni sitten se ois tuo rinta, tai olkapäät.. onko muuten normaalie kun oon dieetillä että kreatiinikuurin aloittaminen ei nostanut yhtään painoa? pudotustahtina ollut 1-2kg/viikko
Rauha
b=meni noin kolmisen viikkoa(huom.voimakauden aloittamisesta) ja treenannut olen aina päänsääntöisesti massaa. ja tuosta maksimin kehittymisestä sen verran että 100kg nostin jo viime kesänä n.1v 3kk sitten. siitä lähtien tein massaa ja tässä nyt on ollut kaikennäköistä mykoplasmaa, alaselän revähtämistä, sun muuta joista tullut treenitaukoja... ja sitten aloin tekemään enempi sitä voimaa lähinnä penkissä ja alkoi maksimi taas nousemaan nopeasti mutta nyt stoppi on taas tullut !

Huolehdi nesteytyksestä, kreatiinikin vaatii sitä toimiakseen, läski palaa silti vaikka vaaka näyttää muuta.
Vähennä kahvia reilusti, poistaa nestettä ja estää kreatiinin toimintaa muutenkin.
Vedä koko kuuri tankkaus annostuksella.

Tarkista toi olkapäiden ylitreeni juttu, ne kun jumittelee, niin penkkikin kärsii.

Suosittelen noita mineraaleja, mitä Archey mainitsi tuossa. Mä olen nyt lisännyt reippaasti mineraalisuolaa juomaveteen, sekä olen nostanut magnesium- ja kalsiumlisäravinteiden nauttimismääriä. Sellainen "hermostollinen jumi" tuntuu lähtevän tehokkaasti noiden avulla. Olen aiemmin tästä kärsinyt ja nyt tuntuu kuin olisi löytänyt hommaan ratkaisun tällä tavoin. 2 litraa vettä on aivan liian vähän. 3-5 olisi parempi.

Yli kuusiviikkoa maksimivoimatreeniä (90%1RM)vetää kyllä hermoston jumiin.

Kokeile nostaa hiukan hitaammin niihin isoihin rautoihin. Eli jos teit

ensimmäisen penkkitreenin tein vielä hieman pienemmillä painoilla kuin normaalisti tein 5x3x80kg

Niin nostat hitaammin sitä. Ei yhesti tuota 5x3x80kg ja sitten bam 100kg, vaan meet 2.5kg korotuksilla. Esim. tee vaikka 3-4 viikkoa, ja nostat sen 2.5 aina kun se menee. Eli eka 5x3x80kg, toka 5x3x82.5kg, kolmas 5x3x85kg jne. Sitten kun oot sen syklin menny, onko se nyt 3 tai 4 viikkoa, miten teetkään, otat iisimmän ja alotat alusta tekemällä ekaks 5x3x82.5kg, toka 5x3x85kg jne.

Tuo nyt tuli ekana mieleen. Jos joku sanoo, että paska idea ja perustelee, älä tee niin ;D

Se vaan on niin turhauttavaa alkaa tekemään pienemmillä painoilla kun mihin jo ehtinyt tottua :(
musta lähinnä tuntuu että en saa kaikkea voimaa noihin toistoihin mukaan niinkuin ennen, onhan se vähän vittumaista että kun silloin kun nostin 115 kiloa ja 100x6 jne niin seuraavalla viikolla ei nouse edes 105 kiloa, ja se 115 tuli vielä niin "kevyesti" eli se tuntuin kevyeltä ja ja tuntui että olisi voinut nostaa vaikka 120 kg.

- - - Updated - - -

Huolehdi nesteytyksestä, kreatiinikin vaatii sitä toimiakseen, läski palaa silti vaikka vaaka näyttää muuta.
Vähennä kahvia reilusti, poistaa nestettä ja estää kreatiinin toimintaa muutenkin.
Vedä koko kuuri tankkaus annostuksella.

Tarkista toi olkapäiden ylitreeni juttu, ne kun jumittelee, niin penkkikin kärsii.
Kahvia en ole juonut dieetin/voimakauden aikana ollenkaan. kreatiiniä siis lisää tilaukseen kun sitä on sen verran jäljellä että saan hädin tuskin vedettyä loppuun ylläpidollakaan :o

Yli kuusiviikkoa maksimivoimatreeniä (90%1RM)vetää kyllä hermoston jumiin.

onko sulla antaa vinkkejä sitten miten jatkossa tuota voimatreeniä kannattaisi tehdä ja miten ton hermoston voi saada palautumaan kunnolla? tähän asti toi voimapenkkireeni mennyt näin:
lämmittelyt n.25x20kg 8x50kg 8x60kg 2x80kg
sarjat: 105x3x3, 100x2x2 80x2x6
EDIT: tai oikeestaan nyt menny 90x2x3 80x2x6

Se vaan on niin turhauttavaa alkaa tekemään pienemmillä painoilla kun mihin jo ehtinyt tottua :(

Ymmärrän, mutta jos haluaa kehittyä niin on pakko mennä taaksepäin välillä. One step back, two steps forward. Tällä tavalla sitä treeniä jaksaa tehä 10vuotta 10 kuukauden sijaan. Ja ihan varmana nostat enemmän silloin.

olisiko ideaa jos pitäisin vaikka viikon verran salilta totaalilepoa, ja käyttäisin aikaani enemmän aerobiseen treeniin?(lukkopaini,hölkkä) tämä varmaan auttaisi tuohon jumittamiseen ettei rasittaisi ollenkaan. Onko muuten mahdollista kun on nyt keskittynyt enemmän tohon voimasaantiin että sarjakestävyys on sitten kärsinyt kun penkissä useimmat sarjojen toistomäärät ovat n.1-3 toistoa maksimissaan 6 muutenkin tuntuu että lihakset ovat voimakauden/dieetin aikana pehmentyneet eli siis esim.hauis kun sitä puristaa se ei tunnu enää kovalta patilta niinkuin massakauden aikaan vaan se on kuin treenaamaton lihas.

- - - Updated - - -

Ymmärrän, mutta jos haluaa kehittyä niin on pakko mennä taaksepäin välillä. One step back, two steps forward. Tällä tavalla sitä treeniä jaksaa tehä 10vuotta 10 kuukauden sijaan. Ja ihan varmana nostat enemmän silloin.

No jos tällä tavalla alkaisin tekemään niin alkaako se hermosto silti siitä palautumaan jos se siitä jumista on kiinni ?

Kokeile, ei siinä mitään voi menettää. Ja meet vaikka hierojalle. Ja tottakai se on mahdollista. Jos et tee pitempiä sarjoja niin ei niiden suorittaminenkaan ole niin hyvää. Tai ainakaan jos ne painot on hyvin lähellä toisiaan. Jos nostasit 200kg niin jollain 120 niitä sarjoja varmaan tekis aika iisisti, vaikkei sitä tekisi kuin voimapainotteista.

Näin pähkäilen. Voin toki olla helvetin väärässä.

No jos tällä tavalla alkaisin tekemään niin alkaako se hermosto silti siitä palautumaan jos se siitä jumista on kiinni ?

Ei sitä ainakaan niin helposti tuu vastaan seinä. Hermostollisuudesta sitten tiedä.

Kokeile, ei siinä mitään voi menettää. Ja meet vaikka hierojalle. Ja tottakai se on mahdollista. Jos et tee pitempiä sarjoja niin ei niiden suorittaminenkaan ole niin hyvää. Tai ainakaan jos ne painot on hyvin lähellä toisiaan. Jos nostasit 200kg niin jollain 120 niitä sarjoja varmaan tekis aika iisisti, vaikkei sitä tekisi kuin voimapainotteista.

Näin pähkäilen. Voin toki olla helvetin väärässä.

Ei sitä ainakaan niin helposti tuu vastaan seinä. Hermostollisuudesta sitten tiedä.
sitä mä aattelinki ku se 115 nous niin jollain about 80 kilolla se tekeminen oli niin pirun kevyttä, nyt taas tuntuu että se 80 tuntuu raskaammalta kun se 115 silloin ja vaikka sillä saisikin saman ennätyksen kuin ennen niin ne toistot on niin raskaita, toisin kuin ennen jollain 80 kun teki vaikka 10 toistoa ne ensimmäiset tuli lähes "räjähtävästi" sitä hermoston jumia tässä oon lähinnä miettinytkin :/

onko sulla antaa vinkkejä sitten miten jatkossa tuota voimatreeniä kannattaisi tehdä ja miten ton hermoston voi saada palautumaan kunnolla? tähän asti toi voimapenkkireeni mennyt näin:
lämmittelyt n.25x20kg 8x50kg 8x60kg 2x80kg
sarjat: 105x3x3, 100x2x2 80x2x6
EDIT: tai oikeestaan nyt menny 90x2x3 80x2x6

Kysele voimailupuolelta Jto:ta kerro ongelmasi ja miten olet treenannut, itse olen pelkkä boddaaja.

Itse vetäisin jonkun aikaa peruskuntopuolta, eli pelkkiä kaseja tyyliin 8x50, 8x65, 8x75, 8x85 ja kun menevat läpi, eli 8x85 menee puhtaasti niin lisäisin 2,5-5kg joka sarjaan ja uusiksi.

Itse vedin tuolla systeemillä pitkän tauon (3 vuotta) ja ison laihdutuksen(-33kg) jälkeen sarjapainoissa kehityksen 8x90kg -> 5x 160kg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom