Itse olen nyt käyttänyt tuota Starting Strength -ohjelmaa jossa tehdään pääasiassa 3 x 5 sarjoja ja joka treeniin lisätään 2.5 kg jos edellisellä kerralla sarja meni läpi. Olen huomannut, että kyllä sitä rautaa sinne saa lisättyä, mutta joka kerta tekniikka ja tuntuma huononee kunnes jossain vaiheessa sarja ei menekkään enään millään läpi. Täältä Pakkotoistosta luin, että joka kerta pitäisi jättää pari toistoa varastoon, ettei hermosto menisi tukkoon, mutta silloin itse lihas ei kyllä saisi täyttä rasitusta.
Mikä näistä vaihtoehdoista olisi paras jatkuvaan käyttöön (vaihtelujutut erikseen sitten)?
a) 3 x 5 samalla painolla niin, että oikeasti menisi 3 x 7
b) 3 x samalla maksimipainolla niin, että ekalla sarjalla menee n. 8-10 ja viimisellä enään muutama
c) 3 x 5 samalla painolla tiukasti ja aina lisää painoa seuraavalla kerralla kun edellinen kerta ei ollut tiukka
d) 3 x 5 x maksimipaino niin, että pudottaa painoa per sarja
e) joku muu?
Entä olisiko joku näistä tavoista väärä 3 x sarjoihin, mutta oikea muihin sarja- tai toistomääriin?
Mikä näistä vaihtoehdoista olisi paras jatkuvaan käyttöön (vaihtelujutut erikseen sitten)?
a) 3 x 5 samalla painolla niin, että oikeasti menisi 3 x 7
b) 3 x samalla maksimipainolla niin, että ekalla sarjalla menee n. 8-10 ja viimisellä enään muutama
c) 3 x 5 samalla painolla tiukasti ja aina lisää painoa seuraavalla kerralla kun edellinen kerta ei ollut tiukka
d) 3 x 5 x maksimipaino niin, että pudottaa painoa per sarja
e) joku muu?
Entä olisiko joku näistä tavoista väärä 3 x sarjoihin, mutta oikea muihin sarja- tai toistomääriin?