SUPERCARB 1kg -40%

Heppahullujen oma thread - muita hevostelijoita mimmeissä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Faidra
  • Aloitettu Aloitettu
Apua mistä nyt just tänään osasitte tän ketjun kaivaa :) Kävin nimittäin aamulla ekaa kertaa moneen vuoteen ratsastamassa ja käytännössä ekalla kunnollisella ratsastustunnilla ikinä :)

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Josnyssitte ekaa kertaa tänne...

Mä oon ratsastanut aktiivisesti elämästäni sellaisen kymmenen vuotta, 20-30 vuotiaana enimmillään useita kertoja viikossa. Sitten lopetin ja aloin käydä lenkillä ja salilla. Sen jälkeen olen ratsastellut satunnaisesti. Viimeksi kun ratsastin kaverin isoliikkeisellä puoliverisllä, sain sisäreidet niin kipeiksi, etten voinut tehdä mitään jalkatreenejä puoleentoista viikkoon (hyvin puristettu...). Sen jälkeen olen tyytynyt vain satunnaiseen heppasten rapsutteluun :)

Ajattelin käyttää tätä ketjua ajatusten vaihtoon ratsastuksen ja punttailun yhdistämisestä - minkälaisia kokemuksia teillä on mitä punttitreenissä kannattaisi painottaa ja mitä suorastaan välttää, jotta puntti tukisi ratsastusta? Vatsa- ja selkälihakset tietty on se tärkein lihasryhmä eli keskivartalon tuki täytyy olla kunnossa. Mutta musta tuntuu, että käytän esim jalkojen voimaa suhteettomasti, eli puristan liikaa jaloilla. Nuorempana kun en punttaillut, olin satulassa paljon rennompi (on siis pitkä tauko takana eli toki kokemattomuuden piikkiin menee nyt paljon). Joku joskus sanoikin, että monesti hyvinkin epäurheilullisista ihmisistä voi tulla hyviä ratsastajia, koska se on taito-, ei voimalaji.

Olen viime vuosina siirtynyt voimapainotteisempaan treeniin, eli lyhyempiä sarjoja kovemmilla painoilla, etenkin jaloille paljon raskaita kyykkyjä - nyt vain tuntuu pitäisikö jumppailla ihan eri tavalla? Olen kuitenkin erittäin motivoitunut kehittymään nimenomaan ratsastuksessa, joten punttailua voin soveltaa miten vain, koska siinä mulla ei sillä tavalla ole tavoitteita (=pitää kroppa nättinä, se riittää mulle).

Lihashuoltoa eli hierontaa ja venyttelyä olen laiminlyönyt, se varmasti auttaisi myös paljon siihen, että pystyisi olemaan lihakset rentoina (mutta jäntevinä...) siellä hepan selässä.

Mulla on kanssa melkoisen samanlainen tilanne. Eli viime syksynä aloitin taas ratsastuksen hieman pidemmän tauon jälkeen, ja tässä välillä on tullut käytyä salilla aika intensiivisesti. Vatsa -ja selkälihaksien sekä ryhdin osalta mielestäni on tapahtunut positiivista muutosta verrattuna aiempaan (kun en vielä punttaillut ratsastuksen ohella), eli istunta on selkeästi vahvempi kuin ennen.
Mulle on samaten tauon aikana tullut hieman vino istuta, eli käännän lonkkaa liikaa eteenpäin toiselta puolelta. Luulen myös, että on taustalla jotain salitreenistä johtuvia jumeja, jonka johdosta kroppa on hieman toispuoleinen. Jalkojen osalta en ole havainnut mitään sen suurempia eroja puristusvoimassa, vaikka niitä olenkin treenannut aika lailla :D

Eli mielestäni nimenomaan vatsa- ja selkälihaksien treenaus on hyödyllista ratsastuksen kannalta, etenkin jos joutuu paljon ratsastamaan hevosia, joilla kunnolla "penkissä istuminen" vaatii rautaista keskikropan hallintaa :)
Luulisi, että parhaiten ratsastajalle toimisi juuri lihaskestavyyttä ja jonkin verran myös voimaa kehittävä ohjelma. Ehkä myös tasapainoa ja vartalon kordinaatiokykyä kehittäviä liikkeitä voisi käyttää normaalia enemmän osana treeniä. Erittäin tärkeää on myös riittävä ja huolellinen lihashuolto, jos salitreeniä paljon tulee harrastettua. Sillä varmasti voisi välttää nuo pahimmat jumitukset, jolloin kroppa ja istunta sen myötä pysyy elastisempana ja helpommin hallittavana.

Mä en kyllä voi yhtyä tuohon rentouden katoamiseen punttailun myötä. Sitä mukaa kun lihaksiaan oppii käyttämään oikein, niitä pitäisi osata myös rentouttaa. Siis rentous ei ole mikään katoava ominaisuus, harjoitettava kylläkin. Toki jos on saanut itsensä ihan järkkyyn jumiin treenin myötä se on vaikeampaa, mutta kehonhuoltoa, kehonhuoltoa..
Esimerkkinä nyt vaikka: Selkä voi tulla todella todella kipeäksi treenistä, mutta se ei silti ole jumissa. Jumiin se menee vaikkapa tietokoneella liian pitkään könöttäessä sairaana, kun ei pääse treenaamaan.

Itsellä tulee nyt käyty ratsastamassa 1-2 kertaa vuodessa, eli ei tod. mitään huipputahtia, mutta valmennan lajia (taitoluistelu) jossa rentous on huipputärkeää. Silti teetän luistelijoilla erittäin kovaa voimatreeniä. Psyykkistä harjoittelua tehdään paljon, jotta rentous löytyisi.

Täällä kanssa hc-heppatyttö!
Mulla on 3 omaa hevosta (postasinkin niiden kuvat tuonne lemmikkiketjuun yleiselle puolelle).

Kuukasi sitten ostin 4-vuotiaan suomenhevostamman. Muhun on iskenyt joku aivovirus vissiin, en oo ikinä ollut oikein innostunut suokeista. Nyt alkoi hiukoa kaikki laatuarvostelut, sh-kuninkaalliset, yms. "Pizza" on melkein peruskoulutettu, menee kaikki askellajit ratsastajan kanssa. Saakelin nätti ja fiksu! :D

Kesällä ostin pv-tamma, joka on nyt 20v. Ihan totta, 20v ja hyppäsi viime kaudella vielä kansallisia luokkia! On hyvässä kunnossa, ensi viikolla ollaan menossa sen kanssa Piia Pantsun valmennukseen. "Neilikan" taso re 130-140 ja ko vaB

Pari vuotta sitten ostin (tällä hetkellä 12v) pv-tamman, joka on mun rakkain ja paras hevonen <3 Viime keväänä siltä pamahti hankoside ja annoin sen ylläpitoon siitoskäyttöön. Se on nyt kantavana orista Duendecillo P. Varsa jää ylläpitäjälle, ajattelin laittaa itselleni tulemaan seuraavaksi varsan orista Quaterback. "Flooran" taso re 120 ja ko heA.

Itse oon ratsastanut ihan pienestä pitäen ja kisannut helppoa A:ta ja esteitä 110 cm asti. Kouluttaudun parhaillaan ratsastuksenohjaajaksi, olen noita tunninpitäjän hommia tehnyt kyllä jo muutamia vuosia.

Tällä kaudella tavoitteet Neilikan kanssa on hypätä alue/kansallisen tason luokkia varmaan tuonne 110 tasolle, ja jos ite uskalla, niin ehkä vois loppukaudesta koittaa sitä 120cm kanssa. Koulukisoista en tiedä, saa nähdä jos aluetasolla kävis muutaman luokan vetämässä. Pizzan kanssa jos päästäis loppukaudesta nuorten hevosten luokkia muutama koulupuolella (heC) ja ehkä muutamat seuraestekisat :)

/edit. Kaikkien mun hevosten lempinimet viittaa ruokaan... :D

Täällä kanssai heppa-tyttö. Tallissa oma suokki tamma -19v , ikäni kauramoottoreiden kanssa pelannu ja koirien lisäks en parempa ystävää tiedä. Tänään viimeks nautittiin ekoista kevät aurinko päivistä laukaten harja hulmuten. Omani on tavon tallukka, mitää ihmeellisiä osaa mutta luotettavampaa menopeliä en tiedä.

Hevosenliha on usein erittäin hyvälaatuista. Se on mureaa, vähärasvaista, matalakolesterolista ja vähäsuolaista. Se sisältää paljon hyvälaatuista proteiinia ja rautaa. Mm. Hevosten ystävät suosittelevat kotimaisen hevosenlihan käyttöä.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
täällä kanssa yksi "syväharrastaja" jos nyt niin voi sanoa. :)

Viime talvena onnistuin yhdistämään talleilun ja salin mainiosti, usein kävin salilla tallin jälkeen - kroppa oli ollut pienessä liikkeessä tallilla ja matka tallilta salille oli lyhyt joten ei tarvinnut kovin kummoista lämmittelyä. Sitten viime kevään lopussa arabitammani (joka oli ollut minulla 9vuotta, viisivuotiaasta 14-vuotiaaksi) jouduttiin lopettamaan. Silloin ajattelin että aloitan oikein kunnon tavoitteellisen salitreenin, mutta ajauduin liikuttelemaan kaverien hevosia ja heppatouhut palautuivat taas arkeen. Usein ratsastin ainakin 2 hevosta tallilla käydessäni eli illat menivät siinä.
Marraskuussa tuli ylläpitohevonen (suokkitamma, nyt 10-v. :)) jonka ostin omaksi tammikuussa. Täytyy sanoa että heppailu ajoi oikeastaan kaiken muun ohi: niin kivaa on ollut touhuta taas OMAN hepan kanssa. :) tamma on ihanan luonteinen, reipas ja iloinen ja sen kanssa on tarkoitus mennä niin koulua kuin hypätä. talvi nyt meni lähinnä maastoilun merkeissä keleistä riippuen (ei ole maneesia).
nyt on ollut taukoa salillakäynnistä monta kuukautta. Kyllä sen muuten huomaa ratsastuksessa, paljon vaikeampaa pitää keskivartaloa jäntevänä!! Eli salille käy tie kunhan ratkaisen ajankäyttöongelman...

Nyt on mietinnässä millä ajalla ehtisin salille ja montako kertaa viikossa: illalla kun tulen tallilta niin on jo nälkäkuolema edessä ja pakko päästä kotiin. Sitten jos menen salille aikaisin aamulla ennen töitä niin en ehdi töihin niin ajoissa kun haluaisin, ja olen myös aivan rättiväsynyt kun tulen tallilta illalla. Tallilla käyn kuitenkin keskimäärin 6 kertaa viikossa ja nyt uutuudenviehätyksessä olen kamalan huono buukkaamaan "tallivapaita". :D ..vaikka pidemmän päälle ne tekisivät ihan hyvää jaksamisen kannalta. Jotenkin vaan toimistopäivän jälkeen mieli halajaa talli-ilmaan. toki ruokavaliollakin voisi parantaa tuota jaksamista eli sekin on nyt syynissä.

Minulla olisi valmiina hyvä 2-jakoinen salitreeniohjelma jossa on käytetty myös "tasapainoilua". Sillä ajattelin aloittaa kunhan saan itseni potkaistua vauhtiin. Tiedän että kunhan olen käynyt salilla kerran-pari tauon jälkeen niin en malta odottaa seuraavaa kertaa.. se aloittaminen on vaan niin vaikeaa! ;) minulle ratsastus on se "päälaji" ja sali ynnä muu liikunta menee siinä sivussa: päinvastoin kun monella muulla täällä...

No niin, saliohjelma pantu totaalisen uusiksi ja varovaisen arvioni mukaan sillä on jo tässä lyhyessä ajassa ollut todella positiivinen vaikutus ratsastukseen! Eli hylkäsin kokonaan 3/4 -jakoisen bodytreenin, ja nyt mulla on 2-jakoinen ohjelma, jota toteutan siten, että joka toinen viikko teen toisen voimatyyppisesti (4-5 x 4-5 sarjat) ja toisen lihaskestävyyspumppailuna eli kevyillä painoilla pitkät sarjat (2-3 x 15-20). Ja seuraavalla viikolla sama toisin päin. Runkona edelleen ihan perusliikkeet: kyykkyä, prässiä, maastavetoa, penkkiä, erilaisia vipunostoja, dippiä, taljoja, leuanvetoa, punerruksia. Lisäksi olen panostanut ekstraa vatsalihaksiin, niissä mä oon aina lintsannut! Vaihtelen aika paljon liikkeitä, siis treeni on hyvin harvoin just samanlainen kuin joku aikaisempi treeni. Käytännössä siis nyt jokainen lihasryhmä tulee treenattua kerran viikkoon, kun aikaisemmalla 4-jakoisella siihen meni 8 - 9 päivää. Heti ohjelmaa vaihdettuani palautuminen tuntui todella hitaalta, kun lihakset eivät olleet tottuneet niin tiheään frekvenssiin, mutta nyt palautuminenkin tapahtuu tosi nopeasti, oikeastaan jopa nopeammin kuin ennen.

Vaikutukset ratsastukseen: vinous on enää hetkittäistä, asentoni on suoristunut huomattavasti, tässä varmasti auttoi myös "oivallus", että vinoa istuntaa ei korjata yrittämällä istua enemmän sille toiselle puolelle, vaan liike korjataan "ylös". Samoin rentoutta on enemmän, ja moni asia hevosen selässä tulee nyt enemmän "selkärangasta", eli ajatuksen ja kropan koordinaatio tuntuu parantuneen kun pystyn toteuttamaan juttuja nopeammin, automaatiolla. Yllättäen sain kehuja myös, että käteni on erittäin rauhallinen. Eli aina kun saa yhden asian (mun tapauksessa tuon istunnan vinouden ja jäykkyyden) kuntoon, se heijastuu aivan kaikkeen.

Lihashuoltoni on valitettavasti edelleen ihan retuperällä. Venyttelen aniharvoin, hieronnassakaan en ole käynyt, mutta sentään joogaan useita kertoja viikossa. Tätä lähden parantamaan seuraavaksi.

Mukavia heppahetkiä kaikille heppamimmeille keväisissä fiiliksissä!

Nadesha!!! Tämon sinulle...jos siellä Sipoossa päin kuljet niin pyydän, anon ja itken jalkojesi juuressa, kysele löytyykö sieltä jostain lähitallilta sellaista lv-tammaa kuin Rosa Power. Mustaruunikko, säkä n.164, merkki otsassa ja turvassa. Myytiin poies täältä Pohjois-Pohjanmaalta, oli suurin heporakkauteni, aivan ihana neiti..nyt hukassa jossain päin Sipoota..
Törmäsin tähän googletellessani hevoseni nimeä ;)

Heppatyttö ilmoittautuu! o/
Aktiiviharrastamisesta on aikaa ja nykyään käyn satunnaisesti köpöttelemässä, mutta rakkaus hevosiin on toki edelleen vahva. Upeita eläimiä.
aikoinaan olin myös hevosalalla töissä. :)

Back
Ylös Bottom