SUPERCARB 1kg -40%

Heppahullujen oma thread - muita hevostelijoita mimmeissä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Faidra
  • Aloitettu Aloitettu
Täällä myös yksi heppahöpö punttimimmi! Voi että oikein kaipaan niitä pitkiä maastolenkkejä mitä kaverin kanssa tehtiin (hänellä siis oli hevosia). Kaikkia tallitöitäkin on ikävä (paskanluomisesta hevosten hoitoon). Nyt ajattelin mennä joku kerta ratsastamaan Purolan ratsastuskoululle kun se tässä melko lähellä on. En ole koskaan ko. koululla käynyt (en ole muutenkaan tunneilla ollut kuin ala-asteella 10 tunnin pätkällä ja yhdellä leirillä), mutta kaveri käy tuolla ja kovasti kehui. Hienon näköistä ainakin on. :) Jospa sinne joku päivä uskaltautuisi soittamaan.

Ihanalta näyttää, ja uusi maneesikin! :haart:

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Olipa ihana tunti, sain kehujakin opettajalta :haart: . Hevonen oli uusi tuttavuus, ja sopi mulle tosi hyvin. Nyt on hymy p:ssä :D

Sabine: Ai kun oli mukava lukea toi siun viesti :)

Kiva :D. Mä olen nyt löytänyt itelle taas isohkon, laiskan puoliverisen (sellasen, jonka kans oon omimmillani). Saa tehdä kunnolla töitä, että saa laivan liikkeelle... :hyper:

Täällä yks hevostelija lisää!:D Mulla kans ollu vähä taukoo kun oon opiskellu ja rahat/aika on kortilla. Ennen sitä mulla oli kaks omaa pollee ja niillä tuli kisailtua aluetasolla sekä koulua että esteitä. Ratsastustunneille ei oo kiinnostus riittäny mennä omien heppojen jälkeen :( Kova hinku ois kuitenkin nyt taas kiivetä humman selkään, ja siihen onneks tarjoutukin taas vaihteeks ihan kiinnostava tilaisuus, kun rupeen ratsasteleen parin pikkutytön poneja läpi muutaman kerran kuussa. Sulosta! :haart:

My Little Ponyt on ihania :D

Nii on :D Pitäsköhän käydä kotonta ettimässä vanhat leluvarastot. Noita nimittäin taitaa löytyä ihan kiitettävästi...

Ja voi herranjestas, ko näin tossa yks päivä nätin suomenhevosen, oijoijoi... :haart:

Ok. Kiitos tiedosta, olen vain seuraillut noita seuran sivuja, mut ei yhtään myynnis. Täytyypi vielä odotella, kyllä se aika kuluu mukavasti noiden kahdenkin kanssa. :)

Heipä hei mimmit :) Tässä on tullut n.kolmen vuoden tauko siitä kun viimeksi kävin tallilla ja ratsastamassa ja nyt olisi harkinnassa aloittaa taas tämä hevosharrastus, koska mieleen vaan muistuu koko ajan miten ihanaa ja vapauttavaa oli esim. hyppääminen. Voi että, kun saisi varattua tunnin joltain tallilta, että pääsisi taas satulaan pitkästä aikaa:lol2:

Heh, meikäläinen päätti käynnistää heppailun uudelleen piiiiitkän tauon jälkeen, ja mennä paukautin suoraan parin päivän tehokurssille....Oli hurjan kivaa, mutta "melko" rankkaa. Käveleminen alkaa taas pikkuhiljaa sujua suht normaalisti...

Jaahas, mä näköjään pidän tätä ketjua yllä...Oon nyt ihan hurahtanut hevosteluun, itse asiassa kävin ratsastamassa eilen ja tänään, ja varasin vakiotunnit syyskauden loppuun. Ja olen pian 480€ köyhempi; mukavaa että ihminen on löytänyt itselleen edullisia harrastuksia :rolleyes:. Mutta on se sen verran hauskaa puuhaa, että jostain on rahat revittävä. Täytyy sit vaan syödä kaurapuuroa pari viikkoa ennen seuraavaa tilipäivää.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Hitsi kun pääsiskin tunneille, tällä alueella ei vain tällä hetkellä ole sellaista ratsastuskoulua, jolla käymisen tuntisin hyödyttävän itseäni mitenkään.. No, onneksi on hevonen jolla käydä valmennuksissa ja kisoissa :) Ens viikolla olis taas yhdet aluekisat, A:1 ratana. Kauheeta kun on tottunut menemään pitkällä radalla, niin nyt yhtäkkiä pitääkin mennä lyhyellä, hih. Tarvii iskeä pollelle kanget päähän kun menee torstaina ratsastamaan, josko sitä oppis pitämään ohjat käsissä..

Ajattelin käyttää tätä ketjua ajatusten vaihtoon ratsastuksen ja punttailun yhdistämisestä - minkälaisia kokemuksia teillä on mitä punttitreenissä kannattaisi painottaa ja mitä suorastaan välttää, jotta puntti tukisi ratsastusta? Vatsa- ja selkälihakset tietty on se tärkein lihasryhmä eli keskivartalon tuki täytyy olla kunnossa. Mutta musta tuntuu, että käytän esim jalkojen voimaa suhteettomasti, eli puristan liikaa jaloilla. Nuorempana kun en punttaillut, olin satulassa paljon rennompi (on siis pitkä tauko takana eli toki kokemattomuuden piikkiin menee nyt paljon). Joku joskus sanoikin, että monesti hyvinkin epäurheilullisista ihmisistä voi tulla hyviä ratsastajia, koska se on taito-, ei voimalaji.

Oon viime vuosina siirtynyt voimapainotteisempaan treeniin, eli lyhyempiä sarjoja kovemmilla painoilla, etenkin jaloille paljon raskaita kyykkyjä - nyt vain tuntuu pitäisikö jumppailla ihan eri tavalla? Olen kuitenkin erittäin motivoitunut kehittymään nimenomaan ratsastuksessa, joten punttailua voin soveltaa miten vain, koska siinä mulla ei sillä tavalla ole tavoitteita (=pitää kroppa nättinä, se riittää mulle).

Lihashuoltoa eli hierontaa ja venyttelyä olen laiminlyönyt, se varmasti auttaisi myös paljon siihen, että pystyisi olemaan lihakset rentoina (mutta jäntevinä...) siellä hepan selässä.

Mä olen aloittanut punttailun vasta käytännössä lopetettuani ratsastuksen, joten käytännön kokemusta asiasta ei ole. Kaksi asiaa mulle silti tulee mieleen: ensinnäkin näen kyllä ratsastuksessa myös voiman arvokkaana asiana. Vaikka taitolajista periaatteessa onkin kysymys, varmaan jokainen ratsastaja myöntää, että tavallisilla hevosilla joutuu ajoittain tilanteisiin, joissa voimaa on käytettävä kohtuullisen paljon hetkellisesti, jotta sitten voidaan toimia hienoisilla avuilla jatkossa. Esimerkiksi jalkojen ja varsinkin pohjelihasten puristusvoima siis olisi ihan hyödyllistä. Sen lisäksi tarvitaan sitten staattista kestovoimaa koko vartaloon, jotta pystyy säilyttämään sen istunnan mahdollisimman joustavana mutta toisaalta vahvana. Keskivartalo ja vatsalihakset nyt ovat tietty oma juttunsa, mutta varmaan muuallakin sellaisesta kestovoimasta (pidemmillä sarjoilla ehkä?) voisi olla iloa.

Mutta sitten se toinen juttu, eli tuo mainitsemasi rentous. Oman kokemukseni mukaan kun salitreeni, etenkin massahakuinen sellainen ja harvemmalla frekvenssillä tehty, vetää kropan aika jumiin ja silloin ratsastus kyllä kärsii varmasti. En osaa suoraan sanoa, miten jako olisi syytä toteuttaa, jottei liikkuvuus kärsisi treeneistä. Ehkä pari tai kolme kertaa viikossa koko kroppa tai kaksijakoinen siten, että lihakset ehtivät adaptoitua tahiin eikä lihaskipua ja jumitusta enää hetken päästä tule.

Kuten sanottua, tämä on täysin mutuilua, sillä omaa kokemusta salin ja ratsastuksen yhdistämisestä varsinaisesti ei ole. Oiskohan jossain Hippoksessa joskus ollut jotain juttua ratsastajan lihaskuntoharjoittelusta? Voisikin joskus katsastaa, löytyykö sellaista..

Täällä myös hevostellaan. Oma hevonen (pv-tamma) ollut reilun 7 vuotta ja vielä kolme vuotta sitten kisattiin esteitä 120-tasolla. Sen jälkeen hevoselle tuli jännevamma ja nyt sitä kuntoutetaan. Tallilla tulee käytyä edelleen joka päivä. :) Välillä vain harmittaa ajan puute, kun meinaa tunnit loppua päivistä, kun pitäisi opiskelun jälkeen ehtiä hevosta hoitamaan ja salillekin..

Vaikka taitolajista periaatteessa onkin kysymys, varmaan jokainen ratsastaja myöntää, että tavallisilla hevosilla joutuu ajoittain tilanteisiin, joissa voimaa on käytettävä kohtuullisen paljon hetkellisesti, jotta sitten voidaan toimia hienoisilla avuilla jatkossa. Esimerkiksi jalkojen ja varsinkin pohjelihasten puristusvoima siis olisi ihan hyödyllistä.

Jep. Ja tietysti hevosen käsittelyssä (esim talutettaessa tai karsinassa) voimasta on iloa poikkeustilanteissa, eli jos hevonen tekee jotain yllättävää, esim nykäisee suuntaan x tai hyppii kahdella jalalla. Silloin on kiva jos on ruista ranteessa, että edes vähän aikaa jaksaa pidellä ja massaa, joka pitää jaloillaan ettei ihan raahaudu riehaantuneen pollen perässä.

Mutta sitten se toinen juttu, eli tuo mainitsemasi rentous. Oman kokemukseni mukaan kun salitreeni, etenkin massahakuinen sellainen ja harvemmalla frekvenssillä tehty, vetää kropan aika jumiin ja silloin ratsastus kyllä kärsii varmasti. En osaa suoraan sanoa, miten jako olisi syytä toteuttaa, jottei liikkuvuus kärsisi treeneistä. Ehkä pari tai kolme kertaa viikossa koko kroppa tai kaksijakoinen siten, että lihakset ehtivät adaptoitua tahiin eikä lihaskipua ja jumitusta enää hetken päästä tule.

Tämä on se haaste numero yksi todellakin. Se on jo käynyt selväksi, että 3- tai 4-jakoinen massatyyppinen treeni ei hevillä toimi juuri tuon jumin takia. Huomasin saman myös kun nyrkkeilin - liikkuvuus ja rentous kärsi, eli voisin hyvinkin kuvitella, että ratsastajan kannattaisi punttailla saman tyyppisesti kuin kamppailijan, kun molemilla rentous ja terävä liikevoima on tärkeätä, toisaalta myös staattinen lihasvoima joka pitää paketin kasassa.

Oiskohan jossain Hippoksessa joskus ollut jotain juttua ratsastajan lihaskuntoharjoittelusta? Voisikin joskus katsastaa, löytyykö sellaista..

Jossain Sport/Fitness-lehdessä oli joskus artikkeli ratsastajan lihaskunnosta, mutta se oli lähinnä noita "itsestäänselvyyksiä" syvistä vatsa- ja selkälihaksista. Tukeviksi lajeiksi suositeltiin myös pilatesta ja joogaa (joita molempia harrastankin, liian harvoin vain). Body- tai voimatreeni on suurelle yleisölle ehkä sen verran tuntemattomampi käsite, että siitä en muista nähneeni koskaan juttua ratsastuksen yhteydessä.

Nyt käyn salilla noin 3 x viikossa, 3- ja 4-jakoista vaihdellen, tosiaan huonolla menestyksellä - koska joku lihasryhmä on koko ajan ei-palautunut. Taidan etsiä tuolta kamppailu/treeniosioista jonkun kamppailijan salitreenin, muistelen siellä sellaisia threadeja nähneeni.

Mua vaivaa myös istunnan vinous, jota mulla ei nuorena ollut. Veikkaan, että mitään rakenteellista vinoutta mulle tuskin on ilmaantunut, vaan se on juuri tuota lihasjumia, jota tulee kompensoitua jännittämisellä. Toki toi rangan vinous kannattaa tarkistuttaa hierojalla/kiropraktikolla, mutta aattelin nyt aloittaa helpoimmasta päästä, sillä epäilen kyllä punttia syylliseksi jäykkyyteen/vinouteen.

Back
Ylös Bottom