Henkkareiden kysyminen vi**ttaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matsku
  • Aloitettu Aloitettu
Joo nuo ottaa sen jostain syystä epäluottamuksena eivätkä millään tajuaa että se on just kortinhaltijan etu että niitä kysytään. Sama esim. rajavalvonnassa jota sais tehdä paljon enemmän..

E: Sitä paitsi vaikka olis käyny samassa kaupassa 20 vuotta, harva sen asiakkaan nimeä tietää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
OT:
Jippo onkin siinä, että henkilökortit vanhenevat noin 5 vuoden välein, kun ajokortti on voimassa yli 40 vuotta. Moni kyllä hommaa henkilökortin sen yhden kerran teininä. Mutta sitten se voipi jäädä väliin, kun ei enää koe tarvitsevansa jatkuvasti ja passin taas voi ottaa mukaan aina, kun tietää henkilöllisyyden tarkastuksen olevan väistämätön.
Itse pärjään ajokortillani jonnekin vuoteen 2055 saakka uusimatta sitä. Henkilökorttia saisi uusia tuona aikana noin 10 kertaa ja maksaa siitä joka kerta yli 50 euroa... Ei ihme, jos monilta jää väliin tai pääsee kortti huomaamatta vanhenemaan.

Ei oo enää ajokorttikaan vuosikymmeniä voimassa. Ens vuoden muutoksen jälkeen, on vaan 15 vuotta kerrallaan, ja meilläkin joilla on vanha ajokortti joudutaan uusimaan se 2033, vaikka kortissa lukisi mitä muuta.
http://www.indriving.com/ajokortti-uudistus/
"Ajokorttiuudistus tuo tullessaa uudet EU-ajokortit. EU-ajokorttia on mm. vaikeampi väärentää. Suomessa myönnetään uuden mallisia EU-ajokortteja vuodesta 2013 lähtien. 2033 jälkeen ei enään voi käyttää vanhan mallista ajokorttia."

Kysytko kavereiltasikin papereita?

Kaveritkin lähinnä kaupan alalla töissä, joten läimäsevät suoraan tiskille paperin. Tutuilta kysyn, ja yleensä myös mainitsen, että tiedän hänen olevan täysi-ikäinen, mutta jos kuitenkin ne sieltä kaivaa. Kyllä tämä itsestänikin tuntuu tyhmältä, mutta kun tätä aivan oikeasti ainakin meillä seurataan. Työkaveri ei ollut kysynyt nuorelta perhetutulta papereita, niin esimies oli tästä huomauttanut. Kun työkaveri oli sanonut, että tietää asiakkaan olevan täysi-ikäinen, niin esimies sanonut, että paperit kysytään vaikka tieto iästä olisikin.

Kaveritkin lähinnä kaupan alalla töissä, joten läimäsevät suoraan tiskille paperin. Tutuilta kysyn, ja yleensä myös mainitsen, että tiedän hänen olevan täysi-ikäinen, mutta jos kuitenkin ne sieltä kaivaa. Kyllä tämä itsestänikin tuntuu tyhmältä, mutta kun tätä aivan oikeasti ainakin meillä seurataan. Työkaveri ei ollut kysynyt nuorelta perhetutulta papereita, niin esimies oli tästä huomauttanut. Kun työkaveri oli sanonut, että tietää asiakkaan olevan täysi-ikäinen, niin esimies sanonut, että paperit kysytään vaikka tieto iästä olisikin.

Mielestäni tuossa on jo esimieheltä suurta tyhmyyttä jos jaksaa nipottaa tuollaisesta. Anna kun arvaan olet töissä s-ketjussa? Itse en kysy tutuilta tai niiltä joilta jotka muistan usean vuoden ajalta.

Kerran huoltsikan kassa jonossa seurasin kun neito maksoi bensaa ja osti tupakkaa. Seuraava asiakas valitti myyjälle että et kysyny papereita. Myyjä siihen että tupakan poltto on jo pieni rikos jos tuo autolla ajava tyttö on alaikäinen.

Mielestäni tuossa on jo esimieheltä suurta tyhmyyttä jos jaksaa nipottaa tuollaisesta. Anna kun arvaan olet töissä s-ketjussa? Itse en kysy tutuilta tai niiltä joilta jotka muistan usean vuoden ajalta.

Oikein!

Vaikka tuolla nyt ihan asiaa haetaan, niin pitää sanoa, että melkoisen typerä käytäntö, jos oman järjen käyttö kielletään täysin.

edit. Tuo on joku osuuskauppakohtainen tai toivottavasti vain yksittäisen kauppaliikkeen linjaus, josta en ole kyllä täällä päin kuullutkaan.

Mutta kassatytöiltä tulee eniten infoo että vanhat akat sekä ukot vetää herneitä nenään kun kysytään paperit yli 50€ ostoksesta. Ja eipä ole kauan kun joku kääpä etsi myymälässä "vastaavaa tai johtajaa" ja löýsi sit mut ja alkoi tekemään valitusta että kassalla oli häneltä kysytty paperit vaikka hän on asioinut jo 20vuotta. Eikö häntä jo tunneta. No kerroin että kyseinen neito kassalla on ollut vasta 3viikkkoa töissä ja aina on käytäntö että yli 50€ ostoksessa kysytään. Eipä edelleen ymmärtänyt, vaan uhosi vaihtavansa liikettä joten toivotin tervemenoa...
Joskus ennen sotia kun olin kassalla, siellä kaupassa kävi joku äijä säännöllisesti raivoamassa siitä, ettei hänen tyttiksensä oltu annettu maksaa hänen luottokortillaan shoppailujaan. Siis sen miehen nimissä olevalla kortilla. Eniten sitä raivostuttti kun hän on jo käynyt tästä sanomassa että hänen tyttiksensä saa ostaa sillä niin paljon kun haluaa, rahaa on. On se jännä ettei ne vuorossa pyörivät noin 40 kassaa kaikki tunnistaneet neitiä vaikka oli jo ainakin kahdelle käynyt sanomassa. Luonnollisesti jopa niiden kahden oli vaikea tietää kuka sen yksin paikalla käyneen miehen tyttis on. Koitettiin kauniisti ehdotella rinnakkaiskorttia tai ehkä jopa omaa korttia neidille, mutta paskat. Hänen korttinsa on daamin kortteja, daami saa käyttää ihan mitä korttia tahansa ja tuhlata niin paljon kun haluaa, sanoinko jo että rahaa on. Nih! Ja jos hän vielä kerran kuulee että on maksun kanssa ongelmia!!!11

Tunnustaako joku vaihtaneensa kauppaa siksi että epäkohtelias kassa kysyy täysi-ikäiseltä paperit?

En tarkoittanut tota, vaan sitä ajanhukkaa, mikä mahdollisesti menee siihen, että kysytään kaikilta mahdollisilta ihmisiltä paperit.

Se on sit eri asia, meneekö siinä aikaa hukkaan.

- - - Updated - - -

Aivan älyttömän typerä käytäntö. Laki kieltää alkoholin myymisen alle tietyn ikäiselle. Jos myyjä tietää myyvänsä täysi-ikäiselle niin ei siinä pitäisi olla kellään mitään valittamisen aihetta.

Tuo on ihan virallinen syy miksi ne kysytään. Myös se sanotaan syyksi, että jos ei joltain tutultaan kysy papereita, niin sitten on joku kukkahattu täti kirjoittelemassa, että siellä ja siellä myydään alaikäsille kaljaa / tupakkaa, ja tämä ei taas ole hyvää mainosta kauppiaalle.

Nuo käydään läpi kun ikärajapassi suoritetaan.

Itseäni ei papereiden kysyminen vituta. Välillä kysellään vieläkin, kun ostan kaljaa. Näytän kyllä ihan mielelläni. Kyllä itsekkin tuli kyseltyä baarissä töissä ollessani, jopa 30 vuotialta paperit. Turha siitä on herneitä vetää.

Mun mielestä on ihanaa, kun kysytään paperit. Muistelen vielä pitkään lämmöllä :)

Mutta on se silti ihan vammainen käytäntö, että pitää muodon vuoksi kysellä.

Tukka oli kammattu ja yritin pälyillä muualle Alkon kassalla. Ei silti kysynyt papereita. Helvetin helvetti.:itku:

Vaikka nuo tyhmältä nuo säännöt: "kysytään kaikilta vaikka ois kaveri", kuulostavat on niillekin järkiperäinen syy. Tuo on tietysti smarketissa vähän pelleilyä, jos ei myydä sille tutulle. Pelleilyä mutta kuitenkin ymmärrettävää. Se on nimittäin helposti sitten kassatytöllä/pojalla sen muistin kanssa kun siinä alkaa 17-vuotias kertomaan että: "eks sä ny muista ku mä eilen kävin ja nyt vaan jäi kotiin pahvit". jne.

Itsehän kysyn jo kaupassa sisällä joskus pahvit nuorilta kun niin kiinnostuneena pälyillään siinä siiderihyllyn edessä. Siinä on nimittäin jännä yhtälö että kun siinä käy 2 nuoren näköistä tyttöä/poikaa pälyilemässä, tulee 5 minuutin päästä sitten vähän vanhempi kaveri "listan" kanssa ostoksille. :D

Kyllä meilläkin on ohjeistettu, että pitää kysyä paperit, vaikka tietäisi henkilön olevan täysi-ikäinen juuri tuon takia, että muut asiakkaat sitten näkevät, että ikärajavalvonta toimii. Ja naiset näyttävät ottavan kohteliaisuutena, mutta miehet näyttävät monesti olevan vähän jopa nyrpeinä, jos paperit kysytään.

Vaikka nuo tyhmältä nuo säännöt: "kysytään kaikilta vaikka ois kaveri", kuulostavat on niillekin järkiperäinen syy. Tuo on tietysti smarketissa vähän pelleilyä, jos ei myydä sille tutulle. Pelleilyä mutta kuitenkin ymmärrettävää.

Esimerkiksi olisi aika outoa, että joku kassa kysyisi omalta lapseltaan papereita. Mun mielestä siinä ei ole mitään ymmärrettävää. Noiden ohjeiden tarkoituksena on se, ettei vahingossakaan myydä alaikäiselle alkoholia tai tupakkatuotteita. Jos kassahenkilö tuntee asiakkaansa ja tietää tämän olevan täysi-ikäinen, on ihan älytöntä lähtee siihen sotkemaan papereiden katsomista. Kukaan ei riko lakia, jos myy täysi-ikäiselle alkoholia/tupakkatuotteita kysymättä papereita.

Tämä on minun mielipiteeni enkä tule sitä muuttamaan. Ymmärrän kyllä nuo perustelut, mitä tässä on esitelty, mutta mielestäni on suoranainen vitsi, että jonkun äiti tai isä kysyy papereita jälkikasvultaan siksi, että kassajonossa oleva kukkahattutäti ei vedä hernettä nenään siitä, että myydään alkoholia alaikäisille (varsinkaan, kun kukaan ei ole niin tehnyt).

Mitä tulee noihin "etkö sä muista mua eiliseltä" niin jos ei muista niin ei muista. Kyllä mä joskus kysyin samalta ihmiseltä monta kertaa paperit ennen kuin opin muistamaan enkä sen jälkeen kysynyt, koska tiesin.

Kyllä meilläkin on ohjeistettu, että pitää kysyä paperit, vaikka tietäisi henkilön olevan täysi-ikäinen juuri tuon takia, että muut asiakkaat sitten näkevät, että ikärajavalvonta toimii. Ja naiset näyttävät ottavan kohteliaisuutena, mutta miehet näyttävät monesti olevan vähän jopa nyrpeinä, jos paperit kysytään.

Eli meidän kauppa ei ole ainut. :D Siis onhan tuo sääntö minunkin mielestäni aivan typerä, mutta sääntö mikä sääntö. Aika pieni vaiva ne paperit joka tapauksessa on sieltä lompakosta kaivaa.

Esimerkiksi olisi aika outoa, että joku kassa kysyisi omalta lapseltaan papereita.

Lisää pökköä pesään. Äiti X:n kassalla eivät saa käydä tämän perheenjäsenet. En tiedä onko tämäkin vain meidän kaupan älynväläys vai yleinen käytäntö.

Mitä tulee noihin "etkö sä muista mua eiliseltä" niin jos ei muista niin ei muista. Kyllä mä joskus kysyin samalta ihmiseltä monta kertaa paperit ennen kuin opin muistamaan enkä sen jälkeen kysynyt, koska tiesin.

Aaa. Mä taas kirjotin edellisen huonosti. Tarkotin sitä, että joku 17-v alkaa painostamaan kassaa siinä tilanteessa kun on 10 ihmistä jonossa tuolla lauseella. Ja sitten kassa voinee vetästä äkkisältään johtopäätöksen, että "niijooolihantääsamajätkäkueilen".

Mutta siis mitä Grandien "äidin kassalla ei saa käydä" juttuun, niin voinen kommentoida näin viranomaisenkin kanssa aiheesta keskustellen, että: "Mitä ja vittua?" :D (ja ei siis tästä äitikassalla, vaan yleisesti alkoholilainsäädännöistä kaupassa- aiheesta on tullut väännettyä)

nostetaas tätä,mitäs porukat on mieltä kun nythän siis tupakka ja alkoholiostosten yhteydessä ohjeistetaan että kassan pitää kysyä paperit jos ostaja näyttää alle 30 vuotiaalta.

ainakin mun mielestä henkilönä jonka tehtävänä on kysellä niitä papereita tää on typerintä vähään aikaan tällä alalla,vielä hölmömpää kuin tupakoiden piilottaminen

Ei ole varmaan kassahenkilöstä mielekästä alkaa kysymään selvästi täysi-ikäisen näköiseltä henkilöltä henkkareita, voi tulla kiusallisia tilanteita. Multa kysyttiin eilen ensimmäistä kertaa henkkareita ruokakaupassa.

24-vuotias eukkoni tässä kauhisteli mahdollisuutta, että kaupassa käydessä ei papereita kysyttäisikään.

24-vuotias eukkoni tässä kauhisteli mahdollisuutta, että kaupassa käydessä ei papereita kysyttäisikään.

Kyllä minä ainakin meinasin vinoilla että näytänkö niin saatanan vanhalta ettei tee mieli papereita kysellä. ;)

Enpä minä nyt tiedä mikä järki tässä sitten taas lopulta on? Kohta se kassatyö tehdään niin vaikeaksi että menee puoli päivää kassajonossa. Ensin pelataan tupakkabingoa ja sitten arvotaan papereiden kanssa.

Pitää varmaaan vittuillakseen jättää ne autoon ja jos kysytään niin sitten jää ostoset siihen kun pitää lähteä hakeen niitä. ;)

No ei silti, ei tällaiselta karvanaamalta niitä varmaan kysytä jatkossakaan. Kaljaa ostettu ilman papereita jo 16 vuotiaana. Alkostakin sai hyvin mietoja sen ikäisenä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom