Henkkareiden kysyminen vi**ttaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matsku
  • Aloitettu Aloitettu
Alkossa lähinnä kysytään papereita nykysin... 16-vuotiaana sai kaupasta kaljaa ja pääsi osaan kuppiloista sisälle...
Tohon lähi siwaan tullut uus myyjä joka ainaa kysyy henkkarit vaikka ostas yhden kaljan vaan ja ruokaa 40e eestä, kait se on ihan hyvä mutta ottaa päähän kun monta kertaa jo käyny siellä ostamassa sen yhden kaljan.

Kerran jos toisenkin kaveri kironnut kun multa ei kysytä papereita kuppiloissa mutta kaverilta aina vaikka saman ikänen.
Joskus cittarista ostin 6-päkin kaljaa ja joku nuori myyjä kysy paperit, kaveri repes takana että kerrankin janpalta kysyttiin paperit. Ei kysynyt enään kaverilta kun oli niin nolostunut.

Se henkkareiden kysyminen on ihan hyvä kyllä kun nyt riittää ikäää:jahas: Ajattelin kasvattaa parran takas niin pääsee useamman kerran alkon kassan ohi ilman paprujen näyttämistä...:wtf:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä ostin omat ja joskus kavereidenkin kaljat 16-vuotiaasta lähtien, oon aina ollut vähän vanhemman näköinen. Alle 1/3 kerroista paperit kysyttiin kun paikan osasi valita oikein, eikä sen "jäi kotiin" -lauseen sanominen niin noloa mulle ollut, että mieluummin oisin ettinyt jotain hakijoita. Alkossa taisin yrittää vaan kerran tai pari, ja siellä kyllä aina kysyttiin, eli ei onnistunut. Baareissa onnistumisprosentti oli vaan n. 50, joten ei sitäkään jaksanut kuin muutaman kerran. Täysi-ikäisenä sitten kuin maagisesti kaupassa tai baarissa ei enää papereita koskaan kysytty, yökerhon ovella kylläkin melko usein, mutta Helsingissä usein kysytään kaikilta. Alkossa kysyttiin ehkä 20-vuotiaaksi asti, yökerhon ovella saatetaan vieläkin välillä kysyä, mutta johtuu varmaan siitä, että joissain on korkeammat ikärajat.

Minulla on myös kokemusta "tiskin toiselta puolelta", koska olin ruokakaupassa töissä neljä vuotta. Molemmat työpaikkani olivat aika "hyvillä alueilla", joten papereita ei tarvinnut kovin usein kysellä, mutta päivittäin kuitenkin. Meilläkin taisi olla sääntö, että alle 23v näyttäviltä kysyttäisiin, mutta minä ainakin luotin mieluummin ammattitaitooni, kuin sokeasti johonkin sääntöön. Tiesin, että olin niin hyvä työntekijä, että saisin helposti puhuttua asian pomon kanssa, vaikka "jäisinkin kiinni".

Ulkonäkö ei suinkaan ollut tärkein piirre, minkä perusteella papereita kysyin. Alaikäisistä kyllä näkee helposti, että ne ovat hermostuneita. Usein niillä on joku iso seteli valmiiksi kädessä. Ostosten laatu on usein hyvin erilainen kuin muilla, eli mitään ruokaostoksia siinä samalla ei tehdä. Pari kertaa joku taisi sortua jopa klassiseen autonavainten pyörittelyyn kassalla tai muuhun itsestäänselvään temppuun. Pukeutuminen on myös aika hyvä merkki, hupparipojilta on pienempi kynnys kysyä, tosin myös "äidin korkkarit" yrityksiä tuli nähtyä. Kerran kysyin ihan vittuillakseni joltain goottitytöltä paperit, sillä eihän kukaan tollaista pelleilyä jatka teini-iän jälkeen. Ikää sillä oli kuitenkin muistaakseni 28v.

On kuitenkin selvää, että aina löytyy alaikäsiä saavat ostettua alkoholia, ja toisaalta "yli-ikäisiä", joilta papereita kysytään jatkuvasti, ei sille mitään mahda. Kyllä varmasti vuosien aikana joku alaikäinen minunkin ohitseni lipsahti... Mutta tuskin montaa.

Tällee kaupassa kesähessuna pyörivänä ihmettelen niit, jotka hermostuu jos papereita kysyy. Lain mukaa alle 18-vuotiaille ei saa myydä, ja tuo elintarvikekauppojen 23 ja Alkojen 25 on just sen takia, et ihmiset näyttää erilaisilta. Meikäl ei viel iha kauheet vihaa o tullu kyselyst niskaa, mut joilleki työkavereille auotaa päätä aika huolella, jos erehtyy kysymään papereita väärältä ihmiseltä. Vissii keskimääräsesti enempi nuo 18-20-vuotiaat on niitä, jotka hermostuu tuosta kyselystä...

Oon huomannut että siitä hermostuu kaikkein eniten ne ketkä on vasta muutama viikko aiemmin täyttänyt 18 vuotta. "Vittu taasko multa kysytään papereita vittu!"

En voi käsittää miten kaikilla ei ole henkkareita koko ajan mukana. Lomapakossa menee siinä missä pankkikorttikin. Mulla on aina henkkarit mukana kun kotoa poistun, ihan automaattinen homma. Viimeksi eilen kysyttiin kun olusella kävin, mutta yllättävän vähän on kysytty. Ikää 18,7.

En voi käsittää miten kaikilla ei ole henkkareita koko ajan mukana. Lomapakossa menee siinä missä pankkikorttikin. Mulla on aina henkkarit mukana kun kotoa poistun, ihan automaattinen homma. Viimeksi eilen kysyttiin kun olusella kävin, mutta yllättävän vähän on kysytty. Ikää 18,7.

Ajokortin omaaville tuo on aika itsestäänselvyys, mutta muille se on joko hankalan passin mukana kuljettamista tai erillisen henkilökortin hankkimista.

Viime vuonna Alkossa tais olla. Argentiinassa piti kerran näyttää passia kun maksoin kortilla magneettiviivalla, Suomessa ei ikinä. Mulla on ilmeisesti rehellisen näköinen naama/olemus kun olen saanut tehtyä vaikka mitä ilman että kukaan kysyy mitään papereita. Saanut pääkonttoriin ja muihin paikkoihin kulkukortteja ihan vaan sanomalla nimen, hakenu muitten ihmisten reseptilääkkeitä, ratsiassa muiden autolla ja kaikenlaista muuta pientä... :D

E:
Ajokortin omaaville tuo on aika itsestäänselvyys, mutta muille se on joko hankalan passin mukana kuljettamista tai erillisen henkilökortin hankkimista.
Vaikea kuvitella ettei hanki henkilökortia jos ei ole ajokorttia. Kuka hullu jotain passia jaksaa
kannella. Vaikkei ajokortti toki mikään virallinen henkilöllisyystodistus edes ole.

Vaikea kuvitella ettei hanki henkilökortia jos ei ole ajokorttia. Kuka hullu jotain passia jaksaa
kannella. Vaikkei ajokortti toki mikään virallinen henkilöllisyystodistus edes ole.

Jippo onkin siinä, että henkilökortit vanhenevat noin 5 vuoden välein, kun ajokortti on voimassa yli 40 vuotta. Moni kyllä hommaa henkilökortin sen yhden kerran teininä. Mutta sitten se voipi jäädä väliin, kun ei enää koe tarvitsevansa jatkuvasti ja passin taas voi ottaa mukaan aina, kun tietää henkilöllisyyden tarkastuksen olevan väistämätön.
Itse pärjään ajokortillani jonnekin vuoteen 2055 saakka uusimatta sitä. Henkilökorttia saisi uusia tuona aikana noin 10 kertaa ja maksaa siitä joka kerta yli 50 euroa... Ei ihme, jos monilta jää väliin tai pääsee kortti huomaamatta vanhenemaan.

Maailma olisi paljon helpompi paikka, jos sitä alkoholia saisi jo 15-vuotiaana ostettua. Ei typerää paperien kyselyä.

Muuta saksaan. Siellä riittää kun on 16 ikäraja (ei nyt ihan viinaa saa mutta oluita jne.).

Täytyy kyl sanoa, että itteäkin vituttaa henkkareiden kysyminen. Ja duunissa nimenomaan ku pitää kaiken maailman idiooteilta kysellä niitä ja ihmiset luulevat olevansa jotenkin fiksuja, kun pääsevät pätemään niinkin itseselvällä asialla että he ovat täysi-ikäisiä. Itsehän he sen tietävät ja luonnollisesti kaikki muidenki pitäisi se tietää ja jos ei tiedä, niin on idiootti ja saa vittuilla.
Kun nyt ravintolamaailmasta puhutaan, niin en sanoisi omalla kohdallani, että se nyt sen enempää vituttaa. Hidastaa sen sijaan välillä enemmänkin, jos samaan aikaan pitäisi tehdä kauppaakin.

Vittuilukin yleensä loppuu ennen kuin on oikeastaan alkanutkaan, kunhan asian selittää vähänkään järkevästi.

Ihan vaan vittuillakseni? Tai siksi, että se on sääntö.

Kysytko kavereiltasikin papereita?

- - - Updated - - -

ainakin meillä näin on käsketty tehdä.sillä näytetään muille asiakkaille,ja mahdollisille tarkastajille,että niitä ikärajoja valvotaan

Jos sä TIEDÄT, että joku on täysi-ikäinen niin miksi ihmeessä sä kysyt papereita?

Toki onhan toi ihan hyvä perustelu, ei siinä mitään. Tarkastajatkaan ei voi tehdä mitään, jos jätät täysi-ikäiseltä kysymättä :)

Joskus kun olin itse kaupassa niin lakkasin kysymästä papereita sellaisilta vakkariasiakkailta, jotka opin tuntemaan ja tiesin, että ovat täysi-ikäisiä. Saa maalaisjärkeään käyttää. Kuitenkin tyytyväiset asiakkaat tulevat kauppaan uudelleenkin, ja turha jonottaminen (kun kysytään tutuiltakin paperit muodon vuoksi) saa asiakkaat vaihtamaan mahdollisesti ostospaikkaansa. Ainakin omassa työpaikassani silloin tärkeintä oli asiakkaan tyytyväisyys ja se, ettei niitä jonotuteta.

Jos sä TIEDÄT, että joku on täysi-ikäinen niin miksi ihmeessä sä kysyt papereita?

Toki onhan toi ihan hyvä perustelu, ei siinä mitään. Tarkastajatkaan ei voi tehdä mitään, jos jätät täysi-ikäiseltä kysymättä :)

Tuo on ihan virallinen syy miksi ne kysytään. Myös se sanotaan syyksi, että jos ei joltain tutultaan kysy papereita, niin sitten on joku kukkahattu täti kirjoittelemassa, että siellä ja siellä myydään alaikäsille kaljaa / tupakkaa, ja tämä ei taas ole hyvää mainosta kauppiaalle.

Nuo käydään läpi kun ikärajapassi suoritetaan.

Itseäni ei papereiden kysyminen vituta. Välillä kysellään vieläkin, kun ostan kaljaa. Näytän kyllä ihan mielelläni. Kyllä itsekkin tuli kyseltyä baarissä töissä ollessani, jopa 30 vuotialta paperit. Turha siitä on herneitä vetää.

Näytän kyllä ikäistäni nuoremmalta ja papereita kysytään tuon tuosta (kiva vaan :)), mutta tuo oli jo aika koominen tapaus. Oiskohan ne voinu kaata kaljat maahan jos papereita ei olis ollu mukana?
Poliisit takavarikoivat multa lavan lonkeroa kun olin 19v eika ollut papereita mukana. Sanoin partiolle etteivat kaada niita pois vaan tuun hakemaan ne seuraavana maanantaina heti takaisin. Kavin sitten laitokselle lavaa kyselemassa niin sielta se loytyikin henkkareita vastaan.

saa asiakkaat vaihtamaan mahdollisesti ostospaikkaansa.
Mun on kyllä vaikee kuvitella että oisin edes herkässä 19 vuoden iässä vaihtanut ostopaikkaa lähikaupasta kauemmaksi loukkantuneena siitä että multa kysytään joka kerta paperit vaikka niiiin oon täysikänen. Näytän mä bonuskorttiakin joka kerta, ei se sen isompi prosessi ole. Enkä mä edes meidän pikkukaupassa olettais että kassatytöt vaivautuu opettelemaan mun naaman ulkoa etten vaan loukkaantuis. Oon ite ollu kassalla, eniten kysymisestä "loukkaantuu" alaikäiset, toiseksi eniten noin kolme päivää yli kahdeksantoistavuotiaat. Vanhempia lähinnä huvittaa.

Tunnustaako joku vaihtaneensa kauppaa siksi että epäkohtelias kassa kysyy täysi-ikäiseltä paperit?

Multa ei kysytä mutta itse kyselen kun sille päälle satun.
Mutta kassatytöiltä tulee eniten infoo että vanhat akat sekä ukot vetää herneitä nenään kun kysytään paperit yli 50€ ostoksesta. Ja eipä ole kauan kun joku kääpä etsi myymälässä "vastaavaa tai johtajaa" ja löýsi sit mut ja alkoi tekemään valitusta että kassalla oli häneltä kysytty paperit vaikka hän on asioinut jo 20vuotta. Eikö häntä jo tunneta. No kerroin että kyseinen neito kassalla on ollut vasta 3viikkkoa töissä ja aina on käytäntö että yli 50€ ostoksessa kysytään. Eipä edelleen ymmärtänyt, vaan uhosi vaihtavansa liikettä joten toivotin tervemenoa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom