Henkivartija perjantaiksi, yksityishlö/HKI

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Eppu12
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Sinänsä on hyvä jos epulla on seuraa vaikka henkivartijasta, sillä uskon että kun tämä uhkaaja ymmärtää että uhattu ei ole yksin, hän kyllästyy. Tosin saattaa pikkasen kestää kyllästyminen jos hän on jatkanut samaa linjaa jo pari vuotta.
Esimerkiksi kun olin itse noin 14 vuotias pikkutyttö, joku noin 30 vuotias Afrikkalainen mies sai numeroni ja rupesi soittelemaan tuntemattomasta numerosta. Ei se väkivallalla uhannut, vaan tapaamisella jossa ehkä tapahtuisi jotain mikä ei minua kiinnostanut. Kun tajusin että tuntemattomiin numeroihin ei enää kannata vastailla, jätin kännykän vaan pirisemään, mutta kyllä siinä paranoidiksi rupesi tulemaan. Mies soitti todella usein. Julkisissa tiloissa pirinä häiritsi muita mutta kun he näkivat että mulla ei ollut hyvä olo he jättivät rauhaan, enkä kellekään siitä viitsinyt kertoa. Kerran oli vanhemmat lähellä ja kännykkä pirisi, yritin laittaa pirisemään hiljempaa painamalla alaspäin nuolia (sen aikainen känny ei hiljentynyt kesken pirinän), mutta painamalla mitä tahansa nappia puhelu tuli läpi. Hetken tuijotin puhelinta että mitäs nyt... vastasin siihen ja mies sanoi tulevansa hakemaan minut kotoani, ja että autossa on olutta. En nyt muista kauanko tätä häirintää oli jatkunut, ja siinä vaiheessa oli jo pikkasen häiriintynyt olo enkä jostain syystä halunnut etenkään vanhempien tietävän. Päätin sitten juosta takaoven kautta lähimpään pimeään metsään turvaan. Siellä sitten tuijotin sitä kännykkää joka pirisi ja pirisi ja pirisi ja pirisi. Tuntemattomien puheluiden välillä soitti kaverini joka kysyi että tulenko kahvilaan. Jäin sitten kiinni kun en kyennyt olemaan pillittämättä. Kaveri sanoi että no tule kylään ja me keksitään jotain. Onneksi, sillä kaveri keksi siirtää kaikki vastaamattomat puhelut tutuille miehille. He sitten vastailivat puheluihin ja aukoivat päätänsä ja mitä ikinä halusivat. Puhelut harvenivat pikkuhiljaa.
Oli kulunut jo jotain aikaa, ja oma olo oli jo paljon varmempi. Kännykkä pirisi taas tuntemattomasta numerosta mutta tällä kertaa vastasin, ja sanoin "tämä on vastaaja. Jätä viesti äänimerkin jälkeen". Painoin jotain numeronäppäintä niin tuli "äänimerkki". Mies sulki luurin, eikä sen jälkeen enää kertaakaan soittanut.

Ei varmaan olisi tullut ikinä loppua soitteluille ilman puheluiden siirtoa muille. Niitä oli jatkunut ihan kuukausia. Ei tosin vuosia, enkä ollut ikinä seurustellut sen kanssa, mutta jos mies ei olisi ymmärtänyt että en ole yksin, häirintä olisi varmasti jatkunut vaikka kuinka pitkään ja ehkä joskus olisi saattanut käydä pahasti. Jos nyt se miesystäväsi on matkoilla niin joku muu seura on mielestäni hyvä idea, lisäksi jos voisit tehdä saman tempun kuten siirtää vastaamattomat puhelut jollekin miehelle se voisi auttaa, jotta tämä uhkailija ymmärtäisi että et ole yksin eikä sua kannata häiritä tai uhkailla, se ei johda mihinkään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suomen laki ja kyseessä olevien pykälien soveltaminen on yksinkertaisesti tässä suhteessa sen kaltainen että konflikti tilanteen syntyessä saattaisi sinua auttava yksityishenkilö hyvin todennäköisesti itsensä hyvin tukalaan tilanteeseen, joutuen itse vakavan syyteuhan alle (ja mitä todennäköisesti myös saisi rangaistuksen etenkin useita vastaavia ennakkotapauksia seuraten). Esimerkkinä toimikoon tapaus, jossa kevyttä kamppailulajitaustaa omaava henkilö meni keskeyttämään käynnissä olevan raiskauksen. Raiskaaja nosti syytteen päälle käymisestä ja auttaja sai täten tuomion pahoinpitelystä (löi raiskaajaa kerran raiskaajan käydessä hänen päälleen miehen keskeytettyä raiskauksen).

Höpö höpö. Tuomiot hätävarjelun liioittelusta tulevat siitä syystä että hätävarjelua on liioiteltu. Auttamisesta ei saa sanktioita mikäli seuraa lakia ja soveltaa lakia myös käytännössä.

Käytännössä tuo liioittelu tarkoittaa sitä, että tilanteissa ne puolustettavat ja tarpeelliset voimakeinot lyödään yli, eikä niitä osata perustella jälkikäteen.

Noilla faktoilla en ala sen suuremmin jeesustelemaan tuosta raiskaus-jutusta.

Käytännössä tuo liioittelu tarkoittaa sitä, että tilanteissa ne puolustettavat ja tarpeelliset voimakeinot lyödään yli, eikä niitä osata perustella jälkikäteen.

Ongelma tuossa on se, että kun se tilanne tulee niin siinä pitää sekunnin osissa päättää miten toimii. Sitten kun sitä toimintaa aletaan tutkia, niin siihen käytetään viikkoja, eli ratkaisu jonka teit todella nopeasti, voi tutkinnassa osoittautua hätävarjelun liioitteluksi, vaikka se teon hetkellä oikealta tuntuikin.

Tuon lakipykälä on vähän sellainen, että siitä ei voi mitään varmaa sanoa, vaan kaikki on aina tapauskohtaista ja monet eri tekijät vaikuttavat siihen, että ketä tuomitaan ja mistä.

Ongelma tuossa on se, että kun se tilanne tulee niin siinä pitää sekunnin osissa päättää miten toimii. Sitten kun sitä toimintaa aletaan tutkia, niin siihen käytetään viikkoja, eli ratkaisu jonka teit todella nopeasti, voi tutkinnassa osoittautua hätävarjelun liioitteluksi, vaikka se teon hetkellä oikealta tuntuikin.

Tuon lakipykälä on vähän sellainen, että siitä ei voi mitään varmaa sanoa, vaan kaikki on aina tapauskohtaista ja monet eri tekijät vaikuttavat siihen, että ketä tuomitaan ja mistä.

Onhan se toki noinkin. Tilanne saattaa kestää vain muutamia sekunteja ja eri oikeusasteet puivat tapausta mahdollisesti tunteja, päiviä tai jopa viikkoja.

Kuitenkin useimmissa niistä tapauksissa joihin olen tutustunut (hätävarjeluun liittyen), on tuomio tullut siitä että hätävarjelussa on selvästi liioteltu. Käytännössä tämä tarkoittaa hyökkäyksen pysäyttämiseksi tarvittavien keinojen jälkeen tullutta toista, kolmatta, neljättä ja ties kuin monetta lyöntiä/potkua.

Avainasia on ymmärtää tarkoituksenmukaisuus ja hyökkäyksen torjuminen käsitteinä. Ei ole tarkoituksenmukaista, eikä edes perusteltua ampua ranteeseen tarttunutta henkilöä kuoliaaksi. Hyökkäys on torjuttu silloin kun hyökkäys loppuu ja sen jälkeen hätävarjelua ei voida enää käyttää.

Ettekai te nyt tosissanne luule et joku soitto jonnekin helvetin judo kerhoon ratkaisis ton asian? Jos se äijä on päättänyt satuttaa tota naista, niin ei sitä kiinnosta saako se sen jälkeen judoilla vai ei. Ja mitä tulee tohon itkemiseen että ammattilainen on ainoa vaihtoehto...paskat sanon minä edelleen. Varmasti on tehokkaampaa että joku venkula käy tota mulkkua jututtamassa, kuin se että siellä käy joku Securitaksen setä juttelemassa. Mikä on seuraamus jos hän ei tottele Securitas setää? Mikä on seuraamus jo hän ei tottele ammattirikollista? Kumpi mahtaa toimia parempana peloitteena? Tosin se,et mistä hän sellasen apurin löytää, siihen en voi tässä auttaa. Monilla kuitekin on tutun tuttuja...ja tosiaan se et Securitas sedän työpäivä kun loppuu, loppuu myös suojaus. Toisessa tapauksessa on hieman eri tilanne...

Ehdottomasti kannattaa ainakin ilmoittaa tälle kaverille, että poliisille on tiedotettu asiasta ja kavereille myös. Eli jos jotain tapahtuu, niin poliisi tietää kenen oven taakse tullaan koputtamaan. En tiedä onko vaikutusta juuri kyseiseen kuumapäähän, mutta haittaa tästä tuskin on.

Todella paska homma sulla! Jos sitä ei alkuunsa lopeta niin se saattaa jatkua vuosia. Tuommoinen uhkailu ja ahdistelu pitemmän päälle voi aiheuttaa vaikka minkälaista ongelmaa esim. stressi, unettomuus, paniikkihäiriöt, luulotauti... Vrt. Salkkareiden Laura. :david: :david: Postaappa lauantaina ja kerro miten kävi. IMO niskat poikki tuommoselta "judokalta".

Ehdottomasti kannattaa ainakin ilmoittaa tälle kaverille, että poliisille on tiedotettu asiasta ja kavereille myös. Eli jos jotain tapahtuu, niin poliisi tietää kenen oven taakse tullaan koputtamaan. En tiedä onko vaikutusta juuri kyseiseen kuumapäähän, mutta haittaa tästä tuskin on.

Onhan se hyvä tuoda ilmi että poliisille on ilmoitettu, mutta se ei paljon lohduta kun olet tikattavana ja kipsattava tapaturma-asemalla kun joku on sut potkinut kasaan. Joissain tapauksissa tieto ilmoituksesta rauhoittaa, mutta niissä tapauksissa kuin ei rauhoita niin sitä turvaa olisi hyvä olla.

Ottamatta kantaa siihen mistä koko episodi on saanut alkunsa ja mitä suhteen aikana on tapahtunut, ihmetyttää tuo "perjantai". Jos henkilö on maassa vain n. määrän päiviä niin kannattaa pysytellä tosiaan muissa kuvioissa, jos se ei ole mahdollista niin sitten taksilla duuniin ja duunista jonnekkin hotelliin jos on vaarana että kotiovella on väijytys.

Taksin voi tilata etukäteen ja sopia että kuljettaja tulee noutamaan sinut ovella, vaikka sillä verukkeella että voi tulla äkillinen huimaus.

Samoin sitten suoraan duunin ovelta jonnekkin mielellään sellaisen hotellin ovelle jossa ei ole yökerhoa jolloin valvonta yö aikana on vähän tarkempaa.

Taas aamulla sitten taksilla suoraan ovelta sinne vanhemmille. Aina tarkistat että auto on ovella kun ulos menet. Voit myös ottaa rekvisiittaa, kuten muutaman matkalaukun jolloin voi pyytää hyvällä omallatunnolla että joko hotellihenkilökunta auttaa laukkujen kanssa tai kuljettaja tulee auttamaan, jolloin ei tarvitse yksin liikkua.

Jotkut syyt häiriköllä käytökseensä on, varmaan tiedät ne itsekkin ja suosittelen selvittämään ne aika nopeasti, koska homma kuitenkin tulee jatkumaan. Homman jatkuessa kannattaa ottaa yhteyttä turvallisuus alan ammattilaisiin,vaikka sitten Niiniketoon tai securitaksen henkilöturva heppuihin joiden porukat osaa monesti neuvoa sinua eteenpäin tai tietävät miten asiaa hoidetaan järkevästi.
Normi bodarilla varustettua pelokasta nais ihmistä kun on helppo pelotella jatkossakin, ja vaikka tämä herra hauis torppais kaveria käkättimeen, tulee eräissä kansallisuuksissa seuraavaksi suku kylään, jolloin tarvitaan taas komppanian verran enemmän lisäturvaa.

no niin täälläpä tuli aikalailla spekulointia aiheesta, en nyt ihan juurtajaksain rupea täällä asioita selvittämään mutta a) tyypille on puhuttu järkeä viimeiset pari vuotta, ei tepsi, b) en ole tehnyt sille mitään muutakuin jätin sen koska petti mua ja osoittautui ajan myötä myös väkivaltaiseksi c) ei ole kännisiä uhkailuja vaan päiväsaikaan kylmän rauhallisesti tehtyjä, on ilmeisesti hieman todellisuustaju hämärtynyt kenties mielisairauden takia d) ei ole turkkilainen, asuu stadissa perjantai oli deadline ja en tiedä mitä huomisen jälkeen tekee. Se o nselvää etten voi sille mitään antaa jotta rauhottuisi forever, korkeintaan pari vkoa jonka jälkeen tää rumba alkaa uudestaan e) menen töihin koska en suostu sotkemaan työasioita tähän ja mulla on oikeasti aikas tärkeitä juttuja hoidettavana ja katson että saattajan viomin ei ole liian suuri riski f) sain ihan asiallisiakin vastauksia, ja onneksi tutun kautta huominen hoituu. Olen ihan tietoinen siitä että homma ei tähä lopu mutta nyt on pakko katsoa päivä kerrallaan niin kauan kunnes lähestymiskielto jne tulee voimaan. Ja sen jo kerroin etten halua isääni tähän sotkea, ei ole terveys 100% hänellä enää. Kiitän asiallisista neuvoista, niistä olikin apua, muut jäätköön omaan arvoonsa.

Visionilla hyviä ideoita sinäänsä, mutta huonointahan se on jos pelkonsa näyttä. Nimittäin silloin ei ainakaan tuo häiriköinti lopu, no eihän se tietysti välttämättä lopu millään ennenkuin toinen on haudassa tai vankilassa. Suomessa on juuri se vika että "uhrin" täytyy paeta koska ei voida syylliselle mitään tehdä jos se "vain uhkaa henkeäsi", paljonko lohduttaa tietää että se saa 2v kakkua kunhan olet itse vainaa muttei mitään ennen sitä. Ikäviä tilanteita juurikin tuon takia että jos se ei lopeta hyvällä niin se on sitten "jokotai", ja uhrin tapauksessa lose-lose tilanne.

Eli itse suosisin myös tuota epävirallista suojeliaa, ei tarvitse olla mikään ammattirikollinen vaan hiukan isompi/kovempi kaveri tai pari ja jos ei sillä ole selvä niin sitten pohtii muita vaihtoehtoja.

Edit: Tulipas samaan aikaan Epulta tuo viesti jossa sanoo että saattajan kanssa onkin menossa. Onnea matkaan!

Visionilla hyviä ideoita sinäänsä, mutta huonointahan se on jos pelkonsa näyttä. Nimittäin silloin ei ainakaan tuo häiriköinti lopu, no eihän se tietysti välttämättä lopu millään ennenkuin toinen on haudassa tai vankilassa.

No nyt kun on Epun matka turvattu, niin aiheesta voi vielä jatkaa :)

Mun käsityksen mukaan ei sekään ole niin huono juttu vaikka pelko näkyy, se on kuitenkin luonnollinen reaktio.Itse koen tärkeämpänä sen, että näyttää jollain tavalla reagoineensa uhkailuun.
Varsinkin jos uhkailija on ent. puoliso, niin todennäköisesti kaveri tuntee uhattavan niin hyvin, että tietää muutenkin uhkailun pelottavan kohdetta ja täysi pelkäämättömyys voi jopa ruokkia uhkailijaa rankentamaan otteita.

Mutta...tuo alkaa olemaan jo mutun teoriaa, joten uskominen omalla vastuulla.

Sen vielä kommentoin että on aika väärin miettiä heti että tälläisen uhkailun taustalla on joku uhattavan tekemä asia, että "uhri" on syypää. Ei nimittäin vaimojaan hakkaavat miehetkään tarvitse syytä antaa turpiin.Tälläisillä tyypeillä on ihan oma maailmansa ne oikeuttavat väkivallan tavalla joka ei mene jakeluun normi-ihmiselle. Onneksi kuitenkin koko lähipiiri tietää tasan että tyypille on asioita yritetty selvitetty keskustelemalla, olen hommannut sille työn, asunnon, huonekalut, tv, tietokoneet jne. Eli yritetty pitää välejä sivistyneinä vaikka suhteen hyvistä syistä lopetinkin ja olisin voinut jättää sen oman onnen nojaan. Viimeksi kun uhkaili tuossa 2 kk takaperin oli syynä sen saamat veromätkyt, nekin kääntyivät mun syyksi jollain ihmeen tapaa ( ja mulla ei siis ole mitään osaa eikä arpaa sen verotukseen...). Eli mitään SYYTÄ ei mieleltään sairas tarvitse. Se haluaa vahingoittaa mua, syyksi voi sitten keksiä ihan mitä vaan, näin sairas mieli toimii. Eli älkää nyt hyvät ihmiset uhria heti epäilkö jos joku lähipiirissänne joutuu tälläisen kohteeksi. Taustalle ei myöskään ole päihteitä tmv.
Mutta kiva juttu on että olen saanut krp;n, oman alueen poliisin ja yhden etsivän juttuun, käyttämällä omia verkostoja. Kaveria käy poliisit jututtamassa vähän reilummin ottein, työpaikalle asiasta esimiehille tiedotettu, kaverit on informoitu ja vkl näyttää sumpliutuvan kaverien/tuttujen ja perheen voimin jotenkin.Oma asunto menee kyllä myyntiin kun sinne pääsee autotallin kautta kuka vaan käytävään ja on maan tasalla, en uskalla siellä enää nukkua. Nyt vielä kun hommaan sen pitkään harkinnassa olleen koiran niin ehkä vähän tunnelissa valoakin näkyy, siis siihen että joku päivä voi taas elää normaalisti. Tosin voihan olla että huomenna se tulee lasauttaa hengen pois ja siihen ei kukaan voi mitään.

Aika paljon Eppu hermostuit siitä, kun yksi kirjoittaja lähes sadan joukossa, eli minä, totesin, että kukaan ei tiedä, mitä tässä on tapahtunut oikeasti. Et voi kuvitella, että Internet uskoo jotain anonyymiä henkilö 100% heti kun hän kirjoittaa jotain. Sinun täytyy ymmärtää, että jokaisen ihmisen pitäisi kyllä vähän miettiä lähdekritiikkiä, kun lukee näitä asioita....

Ilmotteles sitten tälle palstalle että olet kunnossa. Harmi jos ei palstalaisista ollut hyötyä tän asian suhteen.

Tiedän tapauksen jossa naisen "ex" oli käynyt uuteen mieheen käsiksi vaikka tämä uusi pari oli jo 4 vuotta ollut naimisissa.. Hullu on hullu niin kauan kun henki pihisee.

Aika paljon Eppu hermostuit siitä, kun yksi kirjoittaja lähes sadan joukossa, eli minä, totesin, että kukaan ei tiedä, mitä tässä on tapahtunut oikeasti. Et voi kuvitella, että Internet uskoo jotain anonyymiä henkilö 100% heti kun hän kirjoittaa jotain. Sinun täytyy ymmärtää, että jokaisen ihmisen pitäisi kyllä vähän miettiä lähdekritiikkiä, kun lukee näitä asioita....
No joo olin mä itekki aika samoilla linjoilla kuin sinä mutta en vaan ääneen sitä sanonut, siksi onkin parasta että joku kaverisi tulee auttamaan sinua, joka varmasti tuntee paremmin tapahtuman taustat, kuin me.
Sitten joku toinen näistä pelon näyttämisestä puhui aiemmin. Itse olen kyllä puhtaasti sillä kannalla kokemuspohjalla, että jos pelon näyttää toinen saa vaan bensaa liekkeihinsä siinä. Asenne siis ratkaisee monesti näitten uhkailijoiden kohdalla, jos kyseessä ei nyt ole kuitenkaan mikään narkkari jota ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta mikään.

Mielestäni tämä on hyvä paikka etsiä henkivartijaa,koska täältä saat neuvoja ja yhteystietoja paikkaan mistä saat ammattiapua tilanteeseen. Kaikki ei välttämättä tiedä henkivartija firmojen nimiä/yhteystietoja josta kysellä apua.
Myös tällä sivustolla voi olla henkilö,joka on ammattilainen. Mike on tehnyt hyvää työtä ja kaikki kyllä on kuullut pakkotoistosta ja tämähän helvetin suosittu paikka muutenkin.

Ja mistä näitä "lain toiselta puolelta" olevia henkilöitä tavoittaa?? Huomiseksi pitää ketjun aloittajan saada ratkaisu asiaan. Pitääkö hänen lähteä kiertämään kontulaa ja etsimään vaikkapa näitä aatteenmiehiä avuksi??Eipä ole kauhean järkevä idea.

Täsmennetään nyt vielä kun kaikki eivät ymmärtäneet..
Amatööri= ei ammattilainen, ja niiden turha lähteä tällaisia keikkoja tekemään!

"lain toiselta puolelta"-henkilöllä tarkoitin henkilöä joka ei elä pumpulimaailmassa taikka katsele maailmaa vaaleanpunaisten lasien läpi. Eikä murehdi voiko auttaa toista kun ei ole kaasulupaa eikä ole vartiointiliikkeen toimeksiannolla liikkeellä.

Jos ei tunne sellaisia henkilöitä jotka asettavat heikomman osapuolen hyvinvoinnin yleisten sääntöjen ja normien edelle, niin sitten ei tunne. Ja tuskin tulet tuntemaan.

Missään tapauksessa EN SUOSI väkivaltaa ratkaisuna, ENKÄ suosi enkä kannusta LAITTOMUUKSIIN!!

Ja ihan pointtina, on olemassa myös niitä häiriköitä jotka vihaavat poliisia sekä muita auttoriteetteja... Ne vasta ovatkin v****maisia tapauksia!:curs:

Tuntuu kyllä aika uskomattomalta, että tämmöisestä asiasta pitää nettiin mitään kirjoittaa? Ei millään pahalla tätä treadin aloittajaa ajatellen mutta pistää mietityttämään oikeasti mikä on koko homman takana.
Eikö treadin aloittajalla ole ystäviä vai miksi täältä pitää "suojaa" hakea? (ja suojalla tarkoitan näiden neuvojen hakemista yms.)

Mutta jos asiat ovat kuitenkin niin huonosti, että tänään pitäisi tärähtää. Niin toivotan onnea ja jaksamista tuon stalkkerin kestämisessä. Ja toivottavasti on sitä oikeata apua löytynyt.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
:jahas: ja sitte mä heräsin.

Jep, naureskelin tuolle jo eilen aika reilusti. Tervetuloa suomeen, SHIELD.

Ei, kyllä mäkin sit heräsin.:zzzz:

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom