henkilöstönvuokrausfirmat

Peräänkuulutan edelleen normaali duunarihommien arvostuksen lisäämistä reippaalla kädellä. Niitä riittää paljon ja ne on tehtävä kunnialla.

Aamen. ite hakeutumassa korkeakoulualalle, mutta kunnioitusta löytyy hyviin duunareihin.
Tuntuu käsittämättömältä, että Suomessa pidetään koulujen aloituspaikkamääriä samoina, kun joidenkin alojen työllisyys on alle 10%. Samaan aikaan esim. pätevää muuraria tai remppaäijää on hankala löytää.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin kai se on jokaisen omasta potentiaalista kiinni. Ei siinä ole mitään järkeä, että mahdollinen lekuri on siivoomassa tai myöskään niin, että yliopistossa/AMK:ssa on porukkaa, jotka vetelee pelkkiä ykkösiä tai kakkosia.
Mitäs hölmöä siinä on jos korkeakoulussa saa vaan ykköstä ja kakkosta? Eikös Korkeakouluarvosanat mene niin että 1 vastaa tyydyttäviä tietoja, 2 erittäin tyydyttäviä, jne... eli jos kursseista pääsee ylipäätään lävitse niin asioista täytyy jotain ymmärtääkkin..? Vai meneekö se vain TKK:ssa näin, hmm.
 
Määrittele hanttihommat. Jos kaikki perusduunarin hommat on mieletäsi hanttihommia ja jokainen menee kouluun jottei niitä tarvitse tehdä, on yhtälö täysin toimimaton.

Peräänkuulutan edelleen normaali duunarihommien arvostuksen lisäämistä reippaalla kädellä. Niitä riittää paljon ja ne on tehtävä kunnialla.

Enkä puolusta tätä pelkästään siksi että olen itse duunari, vaan että yleensä koko kansantalous voisi toimia järkevästi ja sujuvasti.

Eiköhän hanttihommilla tarkoiteta jotain kadunlakaisua tai paskassa uimista, jotka varmaan alkavat olla ainoita hommia joihin ei nykyään tarvita muuta kuin halua tehdä.

Alkaa pikkuhiljaa vituttaa tämä hillitön duunariudenpalvonta. Totta, kaikkia tarvitaan: myös niitä, jotka pyörittävät koneistoa, samoin niitä, jotka ovat siellä ns. hallinnon korkeammalla tasolla.

Miten itse määrittelet tuon duunarin? Eikö saa olla käynyt edes ammattikoulua? Paljonko saa tienata? Näillä nykyisillä kriteereillä tuntuu, että duunareita ovat kaikki muut paitsi ne, jotka ovat jalallaan astuneet yliopiston ovista sisään; siitä huolimatta en usko, että esimerkiksi perus lastentarhanopettaja on mitenkään kapitalistisikojen joukossa sylkemässä teidän "oikeiden duunareiden" päälle. Entäs sitten maanviljely? Aika iso osa lienee yrittäjiä, mutta ruumiillista työtä joutuu tekemään vielä tänä päivänä aika paljon enemmän, kuin joku duunarihommaan valmistunut amisheppu. Rikastumaankaan ei varmasti pääse.

Luuletteko te ihmiset ihan oikeasti, että kolmannen asteen kouluista valmistuneet eivät joudu tekemään työtä? Ei se, että kädet eivät ole mustat paskasta tarkoita vielä, että ei olisi leipäänsä ansainnut rehellisellä työllä. Tuntuu tietynlainen arvofasismi olevan nykyään voimakkaampaa ns. alhaalta ylöspäin.

edit. yliopistolla ollaan ainakin Helsingissä siirrytty arvosteluasteikkoon 1-5, ilmeisesti ammattikorkeassa on myös?
 
Mitäs hölmöä siinä on jos korkeakoulussa saa vaan ykköstä ja kakkosta?

En välttämättä miellä asioita niin, että jos pääsee jostain läpi, niin se tarkoittaa, että tämä on henkilölle oikea ura. Pikemminkin ajattelen niin, että jokaiselle on olemassa ala josta tippuu vitosia.
 
En välttämättä miellä asioita niin, että jos pääsee jostain läpi, niin se tarkoittaa, että tämä on henkilölle oikea ura.
Mutta tarkoittaako se sitä että henkilöllä on väärä ura..? Ei mun mielestä.
Pikemminkin ajattelen niin, että jokaiselle on olemassa ala josta tippuu vitosia.
Varmaan onkin, mutta mitä tolkkua lukea jotain mikä ei kiinnosta.
 
Mä ainaki haen nyt lukion jälkeen melkeen mihin vaan työhön, mihin pääsis, koska ei kiinnosta kukkaakaan hakea mihinkään ennen armeijaa, enkä tietäis muutenkaan mihin olisin menossa. Sitäpaitsi mä haluun rahaa.
 
Mutta tarkoittaako se sitä että henkilöllä on väärä ura..? Ei mun mielestä.

Jos tekee jotain missä ei pärjää, niin ei ole ainakaan oikealla alalla.

Varmaan onkin, mutta mitä tolkkua lukea jotain mikä ei kiinnosta.

Ilman motivaatiota ei pärjää missään, joten tämä ei pidä paikkaansa.

Eli siis pärjätäkseen tarvitsee motivaatiota, mikä tarkoittaa sitä että jos pärjää jossain hyvin, niin se myös kiinnostaa.
 
Itse olen myös tyytyväinen. IT-alan hommiin pääsin tuota kautta. Haastattelussa tein vain selväksi etten ota vastaan 6 kk lyhyempiä pestejä koska en halua elää epävarmuudessa. Ymmärsivät tuon hyvin ja nyt on sitten toistaiseksi voimassa oleva soppari joka kuitenkin tulee näillä näkymin jatkumaan hamaan tulevaisuuteen.
 
Ja varmasti on todella kova paikka todeta että ei se koulutus mennytkään välttämättä ihan nappiin ja että tuli tehtyä ehkä vääriä valintoja. Mutta niitä vääriä valintoja tekee meistä jokainen jossain asiassa elämänsä varrella ja niihin on vain sopeuduttava.

Minä tein "vääriä" valintoja koulutusalan suhteen ainakin sikäli, että työllisyystilanne on nihkeä. Toisaalta valintani ei ollut varsinaisesti virhe, koska tilanne oli tiedossani. Sikäli en valintojani myöskään kadu. Opiskeluala oli sellainen, johon oikeasti oli motivaatiota, ja olen edelleenkin sitä mieltä, että oli parempi opiskella mielekästä yleissivistävää alaa ja kehittää itseään, kuin jäädä depressiivisenä ja päämäärättömänä ajelehtimaan loppuiäkseen (kuten oli hyvää vauhtia käymässä).

Yleissivistävän korkeakoulutuksen siunaus ja toisaalta ongelma on juuri siinä, että se antaa valmiudet monenlaisiin asiantuntija- ja suunnittelutehtäviin, mutta toisaalta siinä ei valmistu mihinkään varsinaiseen ammattiin. Voi ainakin periaatteessa tiettyyn rajaan saakka valita, mihin haluaa työelämässä suuntautua. Erikoistumisen välttämätönä ehtona on sitten oikeanlainen työkokemus. Vuokrafirmoista on luonnollisesti tämän alan duuneja turha etsiä.

Jonkun kyselytutkimuksen mukaan yleissivistävän koulutuksen hankkineilla on vaikeuksia markkinoida omaa osaamistaan, ja työnantajallehan "sosiologi" tai "yhteiskuntatieteiden maisteri" ei vielä kerro juuri mitään siitä, minkä (erikois)alan asiantuntijasta lopulta on kyse. Moni ei tunnu tietävän edes sosionomin ja sosiologin eroa. :)
 
En viitsi nyt quotata mitään yksittäistä viestiä, vaan jatkan ajatuksiani tähän näin yleisesti.

Eli mun määritelmissä duunari ei tarkoita sitä että on kädet kyynärpäitä myöden paskassa. Vaan duunareita on kaikki ns. suorittavia töitä tekevät. Toimihenkilöt ei enää ole duunareita. Eli ei sitä palkalla katota. Moni putkimies tienaa ihan helvetisti enemmän kuin esim. suurin osa tutkijoista. Putkimies on duunari, tutkija ei ole. Enkä osaa hoitoalaakaan mieltää duunarihommaksi.

Ja mitä tulee hanttihommiin (esim. se kadunlakaisu) on niitäkin vain tehtävä ja arvostus kuuluu heillekin yhtälailla. Jotenkin perseestä pistää ihmisiä joihinkin lokeroihin vain sen perusteella mikä koulutus niillä on takana.

Ja mitä tulee omiin koulutusvalinoihin, niin menin raksakoulutukseen kun se kiinnosti silloin. Menin sieltä AMK:hon vailla mitään työkokemusta tai elämänkokemusta. No siihen sitten kiinnostus loppuikin aika lyhyeen, eli lopetin sen, olin hetken työttömänä, vaihdoin asuinkuntaa ja sain nykysen duunini.

Nyt on tarkotus duunin ohella hankkia vähän lisäkoulutusta, saa nähä onko "vanhasta" enää opiskelemaan. ;) Enkä mä opiskele nyt saadakseni jotain ihmeellistä virkaa. Lähinnä opiskelen koska se nyt sattuu kiinnostamaan ja tunnen että siitä on yleisesti hyötyä elämässäni ja harrastuksissani. Jos se joskus poikii parempia hommiakin, niin hyvä niin ja sitten katotaa sitä asiaa uudelleen.
 
Lähinnä opiskelen koska se nyt sattuu kiinnostamaan ja tunnen että siitä on yleisesti hyötyä elämässäni ja harrastuksissani. Jos se joskus poikii parempia hommiakin, niin hyvä niin ja sitten katotaa sitä asiaa uudelleen.

Tuo on kyllä oikein hyvä lähtökohta opiskeluille. Väkisin vääntämisestä ei ainakaan omien kokemusteni mukaan juuri mitään seuraa (paitsi ehkä keskeyttäminen...)

Opiskelualaa ei kannattane valikoida vain sen mukaan, kuinka "kannattavalta" se vaikuttaa tämänhetkisen työllisyystilanteen perusteella. Minullekin moni sanoi, että luen "turhia" sivuaineita. Jaa-a. Jos olisin valinnut jonkun hallintotieteen tms. joka ei minua yhtään kiinnosta, olisin varmaan jämähtänyt ikuiseksi opiskelijaksi. Ja kuka tietää tulevaisuuden työmarkkinoista ja työelämän tarpeista? Henkilökohtainen motivaatio opiskelulle on kaiken A ja O.
 
Ja mitä tulee hanttihommiin (esim. se kadunlakaisu) on niitäkin vain tehtävä ja arvostus kuuluu heillekin yhtälailla. Jotenkin perseestä pistää ihmisiä joihinkin lokeroihin vain sen perusteella mikä koulutus niillä on takana.

Tämän tulisi sitten toimia toiseenkin suuntaan. Ei se "yhtälailla" tarkoita, että duunarit ja hanttihommarit ovat parempia kuin muidenkaan alojen edustajat. Muitakin hommia on vaan tehtävä. Perseestä se on se akateemisille nyrpistelykin.
 
Tämän tulisi sitten toimia toiseenkin suuntaan. Ei se "yhtälailla" tarkoita, että duunarit ja hanttihommarit ovat parempia kuin muidenkaan alojen edustajat. Muitakin hommia on vaan tehtävä. Perseestä se on se akateemisille nyrpistelykin.

En minä ainakaan nyrpistele kenellekään. Paitti niille akateemisia aloja opiskelleleille jotka eivät sitten kelpuuta noita paskaduuneja jos ei omia duunera heru.
 
Tuo on kyllä oikein hyvä lähtökohta opiskeluille. Väkisin vääntämisestä ei ainakaan omien kokemusteni mukaan juuri mitään seuraa (paitsi ehkä keskeyttäminen...)

Opiskelualaa ei kannattane valikoida vain sen mukaan, kuinka "kannattavalta" se vaikuttaa tämänhetkisen työllisyystilanteen perusteella. Minullekin moni sanoi, että luen "turhia" sivuaineita. Jaa-a. Jos olisin valinnut jonkun hallintotieteen tms. joka ei minua yhtään kiinnosta, olisin varmaan jämähtänyt ikuiseksi opiskelijaksi. Ja kuka tietää tulevaisuuden työmarkkinoista ja työelämän tarpeista? Henkilökohtainen motivaatio opiskelulle on kaiken A ja O.

Opiskelualaa valitessa pitäisi osata myös katsoa sinne 3-5 vuoden päähän, eli mikä ala silloin voisi olla kovassa huudossa ja minkä osaajista olisi pulaa. Mutta kuten sanoit, kuka näistä voi tietää vaikka olisi alan ammattilainen. Lisäksi ei voi tietää osuuko valmistumisen aikoihin olemaan korkea vai matalasuhdanne, sekin vaikuttaa hiton paljon työllistymiseen.

Mutta kuka just ja just täysikänen osaa vielä noita asioita kovin syvällisesti ajatella? Ja moniko vetää sen aloittamansa koulun vaikka väkisin läpi vaikka puolessa välissä jo näyttää että tuli valittua väärin tai että tämä ei olekkaan minulle. Tossa kohtaa on mielestäni järkevää vaihtaa alaa vaikka se tarkoittaisikin opiskelun venymistä jonkinverran aikaisemmin suunnitellusta.
 
Paitti niille akateemisia aloja opiskelleleille jotka eivät sitten kelpuuta noita paskaduuneja jos ei omia duunera heru.

Tuossa on oikeasti se vaara, että jos tekee pari vuotta ihan muita hommia, niin toiveet oman alan hommista saa melkein unohtaa. Ei sitä ihan helposti kannata alaa vaihtaa vaan sen takia, ettei nyt löydy hommia.
 
tänään ajattelin ottaa loparit omalta välittäjältä, sillä töitä se on pystynyt tarjoamaan nyt vain 3-4krt. viikossa: pakko alkaa soitella toisiin paikkoihin kyrpä otsassa
 
Tuossa on oikeasti se vaara, että jos tekee pari vuotta ihan muita hommia, niin toiveet oman alan hommista saa melkein unohtaa. Ei sitä ihan helposti kannata alaa vaihtaa vaan sen takia, ettei nyt löydy hommia.

Jep. Kyllähän se niin on, että mitä pidempään on työttömänä tai "hanttihommissa", sitä vaikeampi oman alan duunia on saada. Eli ainoa järkevä syy väliaikaisten hanttihommien tekemiseen on omasta näkökulmastani rahapula - ei hanttihommat omalle alalle työllistymistä edistä välttämättä yhtään, koska oman alan paikkojen hakijoita on aina useita ja heistä monella aiempaa alan työkokemusta. Eli fiksumpaa olisi työttömyyden pitkittyessä yrittää vaikka palkattomaan harjoitteluun johonkin koulutusalaa sivuavaan paikkaan kuin jämähtää esim. kaupan kassalle. Vielä suurempi vaara on, ettei pää kestä.

Kun puhun "hanttihommista", niin tarkoitukseni ei ole vähätellä kyseisten töiden arvoa. Fakta kuitenkin on, että jos on vuosikausia enemmän tai vähemmän innokkaasti opiskellut johonkin täysin eri hommaan, niin se ruokakaupan kassalle joutuminen tuntuu useimmille pakostakin hanttihommalta. Ja tavallaan hyväkin niin, koska se hyvässä lykyssä motivoi raivaamaan tiensä mielekkäämpään duuniin, jolloin yhteiskunta ja ihminen itse saavat koulutukselleen paremman "tuoton".

tänään ajattelin ottaa loparit omalta välittäjältä, sillä töitä se on pystynyt tarjoamaan nyt vain 3-4krt. viikossa: pakko alkaa soitella toisiin paikkoihin kyrpä otsassa

Olen yrittänyt löytää vuokrafirmoilta jotain toimistohommia tms., koska terveyssyistä lähinnä vain ns. siistit sisätyöt tulevat kyseeseen. Vuokrafirmoilla näitä näyttäisi olevan kuitenkin aika nihkeästi. Jotain lyhytaikaisia tuuraushommia siis ajattelin. Harvat toimistoduunipestit näyttävät olevan useamman kuukauden mittaisia, ja koulutusvaatimuksena usein tradenomi tai muu kaupallinen koulutus. Täytynee ruveta sitten heittämään jotain satunnaisia opettajansijaisuuksia, kun ei noista vuokratyöfirmoistakaan ole liiemmin apua.
 
Olen yrittänyt löytää vuokrafirmoilta jotain toimistohommia tms., koska terveyssyistä lähinnä vain ns. siistit sisätyöt tulevat kyseeseen. Vuokrafirmoilla näitä näyttäisi olevan kuitenkin aika nihkeästi. Jotain lyhytaikaisia tuuraushommia siis ajattelin. Harvat toimistoduunipestit näyttävät olevan useamman kuukauden mittaisia, ja koulutusvaatimuksena usein tradenomi tai muu kaupallinen koulutus. Täytynee ruveta sitten heittämään jotain satunnaisia opettajansijaisuuksia, kun ei noista vuokratyöfirmoistakaan ole liiemmin apua.

Kun siellä mollissa selailee, kannattaa ihan rohkeasti hakea niitä tlaustenkäsittelyä, laskutusta jne. hommia käsittäviä paikkoja, jos vaan ei ole mitään kovin tiukkoja koulutusvaatimuksia (tai vaikka olisikin, mitäs se hakeminen maksaa?). Itse olen tehnyt monta vuotta sellaisia töitä, joihin periaatteessa pitäisi olla joku koulutus, mutta työkavereilta saatu oppi on riittänyt ihan hyvin kansainvälisten ja kotimaisten asioiden hoitamisessa (laskutus, tilaukset puoleen ja toiseen, asiakaspalvelu jne.). Näitä hommia on ainakin kevään mittaan ollut paljon, itse lähettelin hakemuksia pitkälle toista kymmentä eikä yksikään ollut alle 6 kk mittainen työsuhde. Haastattelukutsujakin tuli. (Mulla on tietysti kokemustakin, mutta joka paikassa on kuitnekin omat tuotteet + ohjelmat).

Totta kai jokainen työnantaja haluaa parhaan mahdollisen hakijan valita, mutta ei sitä tiedä onko se paras tradenomi, joka ei osaa mitään, vai joku muu, joka oppii helposti talon tavoille.

edit. ja siis noin 90 % noista hakemistani paikoista on ollut jonkun välitysfirman kautta toteutettuja hakuja.
 
Tuskinpa nyt hanttihommia on kovinkaan järkevää vältellä sen takia, että akateeminen ura kärsisi. Jos haastattelutilanteessa pitkää "hanttihommauraa" ihmetellään, niin aina voi sanoa, että on halunnut tutustua erilaisiin aloihin, mutta nyt sen aika on ohi. Tai sitten suoraan töksäyttää, että koulutusta vastaavat haasteelliset työpaikat ovat olleet kovin vähissä tai muuten vain ei ole haastatteluihin kutsuja tullut kovan kilpailutilanteen vuoksi. Moni esimiesasemaan asti päässyt ei välttämättä ole alkuunkaan perillä siitä, miten kehnot mahdollisuudet voi opiskelijalla olla löytää oman alansa hommia, varsinkaan jos ei suhteita omaa ensinkään. Muutaman haastattelijan hanttihommia vähättelevä äänensävy on kummasti muuttunut, kun ei ole itse lähtenyt mukaan vähättelemään omaa työkokemustaan.
Toki sen palkkapyynnönkin pitää vastata sitä työuraa - varsin haitallista onkin olettaa, että oman alan alkupalkka olisi kovempi kuin mitä hanttihommissa on tottunut saamaan.
 
Luulisi nyt kuitenkin että niissä papereissa painaa enemmän työnteko kuin työttömänä oleminen. Että siltä kantilta en ymmärrä tota hanttihommien tekemättömyyttä jos ei oman alan hommia löydy.

Ja edellä tulikin jo hyvää vinkkiä miten asiaa voi lähteä mahdollisessa haastettelussa selvittämään.
 
Back
Ylös Bottom