henkilöstönvuokrausfirmat

Luulisi nyt kuitenkin että niissä papereissa painaa enemmän työnteko kuin työttömänä oleminen.

Suurimpana ongelmana näen jämähtämisen vaaran. Jaksaako(motivaatio)/pystyykö(aikatauluttaminen) enää samalla tavalla hakemaan hommia työssä ollessaan. Työttömänä voi sentään jatkaa opintoja jos ei töitä kuulu. Kynnys opiskeluunkin nousee töiden myötä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suurimpana ongelmana näen jämähtämisen vaaran. Jaksaako(motivaatio)/pystyykö(aikatauluttaminen) enää samalla tavalla hakemaan hommia työssä ollessaan. Työttömänä voi sentään jatkaa opintoja jos ei töitä kuulu. Kynnys opiskeluunkin nousee töiden myötä.

Hyvä vaihtoehto on tietysti jatkaa opiskelua. Työttömänä oleminen varmasti passivoi pitkässä juoksussa ihan yhtälailla kun hanttihommien tekeminen jämähdyttää.
 
Jos tekee jotain missä ei pärjää, niin ei ole ainakaan oikealla alalla.
Niin, tässä nyt on edelleenkin se näkemysero meillä, että mielestäni korkeakoulussa oppii ja pärjää jo silloin kun nappailee vain ykkösiä ja kakkosia. Kokemukseni on tosin rajoittunut vain teknillisen korkeakoulun opintoihin.

Ilman motivaatiota ei pärjää missään, joten tämä ei pidä paikkaansa.

Eli siis pärjätäkseen tarvitsee motivaatiota, mikä tarkoittaa sitä että jos pärjää jossain hyvin, niin se myös kiinnostaa.
Tossa sulla on kyllä pointtia. Itselläni tosin oli tilanne sellainen että opiskelu ei kiinnosta pätkääkään jolloin tuloksena heikkoja arvosanoja. Ikäänkuin tähtäimessä oli valmiiksi vain päästä kursseista lävitse, ei niinkään saada parhaita mahdollisia arvosanoja. Huonoista arvosanoistani huolimatta uskon että alani on juurikin oikea.
 
Luulisi nyt kuitenkin että niissä papereissa painaa enemmän työnteko kuin työttömänä oleminen. Että siltä kantilta en ymmärrä tota hanttihommien tekemättömyyttä jos ei oman alan hommia löydy.

Hyvä vaihtoehto on tietysti jatkaa opiskelua. Työttömänä oleminen varmasti passivoi pitkässä juoksussa ihan yhtälailla kun hanttihommien tekeminen jämähdyttää.

Kyllä. Varmasti aika paljon myös tapaus- ja yksilökohtaista.

Pidemmän korren vetää tietysti se hakija, jolla on alan kokemusta, mutta jos kalkkiviivoilla on kaksi tasavahvaa hakijaa, saattaa työkokemus hanttihommista olla juurikin se ratkaiseva tekijä. Jos vielä sattuu olemaan monen työnantajan nykyisin peräänkuuluttama "hyvä tyyppi" ja ulospäinsuuntaunut persoona, niin mahdollisuudet paranevat entisestään.

Eli kyllä väliaikaiset hanttihommat on parempi vaihtoehto, mikäli vain uskoa siihen oman alan työpaikan löytymiseen riittää. Saapahan taskurahaa ja yllä esitetyin varauksin myös oman alan työnhaussa mahdollisesti ratkaisevaa työkokemusta. "Paskaduuni" voi tosin joitakin myös passivoida oman alan työnhaussa, kuten nimim. modified esitti. Joku voi jämähtää siihen "hanttihommaan" ja masentuneena vetää mielialalääkkeitä pettymykseensä loppuikänsä, ja joku sisukkaamman ja optimistisemman luonteenlaadun omaava ei. Samoin monet tuntuvat passivoituvan työttömänä, jotkut toiset taas eivät (mielekkään tekemisen keksiminen kun ei ole niinkään rahasta vaan luovasta ajattelukyvystä ja itsekurista kiinni - maailmahan on täynnä mielenkiintoisia asioita, joiden parissa puuhastelu ei vaadi rahaa).

Eli kukin reagoi tavallaan. Onneksi tarjolla on monenlaisia mahdollisuuksia, vaikka ihmisiä yritetäänkin jatkuvasti "pakottaa" putkitutkintoihin ja pilipalikursseille jne. Ja tavallaan täytyykin pakottaa, koska jollakin ne jatkuvasti kasvavat eläkemenot pitää rahoittaa eikä se välttämättä onnistu ilman työllisyysasteen nostamista.
 
Kyllä. Varmasti aika paljon myös tapaus- ja yksilökohtaista.

Eli kyllä väliaikaiset hanttihommat on parempi vaihtoehto, mikäli vain uskoa siihen oman alan työpaikan löytymiseen riittää. Saapahan taskurahaa ja yllä esitetyin varauksin myös oman alan työnhaussa mahdollisesti ratkaisevaa työkokemusta. "Paskaduuni" voi tosin joitakin myös passivoida oman alan työnhaussa, kuten nimim. modified esitti. Joku voi jämähtää siihen "hanttihommaan" ja masentuneena vetää mielialalääkkeitä pettymykseensä loppuikänsä, ja joku sisukkaamman ja optimistisemman luonteenlaadun omaava ei. Samoin monet tuntuvat passivoituvan työttömänä, jotkut toiset taas eivät (mielekkään tekemisen keksiminen kun ei ole niinkään rahasta vaan luovasta ajattelukyvystä ja itsekurista kiinni - maailmahan on täynnä mielenkiintoisia asioita, joiden parissa puuhastelu ei vaadi rahaa).

Eli kukin reagoi tavallaan. Onneksi tarjolla on monenlaisia mahdollisuuksia, vaikka ihmisiä yritetäänkin jatkuvasti "pakottaa" putkitutkintoihin ja pilipalikursseille jne. Ja tavallaan täytyykin pakottaa, koska jollakin ne jatkuvasti kasvavat eläkemenot pitää rahoittaa eikä se välttämättä onnistu ilman työllisyysasteen nostamista.

Kyllähän joo puuhasteltavaa riittää, mutta jos haluaa elämässään eteenpäin (perheen perustamiset ja asunnonhankinnat) niin kyllähän työssäkäynti on ainut keino siihen, jos ei lopun elämäänsä halua vain puuhastella vuokrayksiössä. Eikä ole kauhean mukava ajatella että vanhenee, ja eläkkeet ei kerry normaalisti kun ei ole töissä. Voidaan myös ajatella että käyty koulutus on jonkinlainen panos, jolle haluaisi vastiketta, niin tuskinpa kauheasti pystyy keskittymään puuhasteluun kaiken tuhautumisen keskellä. Ja hanttihommistakin voi sisuuntua niin että jatkaa opintojaan tai onnistuu saamaan alansa hommia. Jollekin itsekunnioituksen säilyttämisen kannalta on päästä eroon työttömän statuksesta, ja silloin mikä tahansa työ on parempi kuin työttömänä ajelehtiminen.
 
Jollekin itsekunnioituksen säilyttämisen kannalta on päästä eroon työttömän statuksesta, ja silloin mikä tahansa työ on parempi kuin työttömänä ajelehtiminen.

Useimmille taitaa olla näin, tosin esim. minulle itsekunnioitus ei ole koskaan juurikaan ollut muiden mielipiteistä tai "yhteiskunnallisesta statuksestani" riippuvaista. Halusin tuoda yksilöiden väliset erot esiin sen vuoksi, että työttömyys ei läheskään aina tarkoita passiivista ajelehtimista tai johda merkittäviin sosiaalisiin ongelmiin. Lähes kaikille työttömyys on lisäksi väliaikainen vaihe elämässä. Turha siitä itseään on ylettömästi ruoskia, koska elämää se on työttömänkin elämä. :)
 
Kuuluuko adeccon maksaa ruokarahaa? Eikös se pitäisi tulla automaattisesti, koska adecco on työnantaja ja työpaikka tietysti muualla.
 
Kuuluuko adeccon maksaa ruokarahaa? Eikös se pitäisi tulla automaattisesti, koska adecco on työnantaja ja työpaikka tietysti muualla.

Et ole ymmärtänyt ruokarahan maksamisen edellytyksiä, siis tässä tapauksessa sitä ei "kuulu" missään nimessä maksaa vain siksi, että Adecon konttori nyt sattuu sijaitsemaan toisessa paikassa kuin esimerkiksi sinun työpisteesi. Pyytäähän toki aina voi, mutta menestys voi olla Adeccon tapauksessa melko heikkoa...
 
Et ole ymmärtänyt ruokarahan maksamisen edellytyksiä, siis tässä tapauksessa sitä ei "kuulu" missään nimessä maksaa vain siksi, että Adecon konttori nyt sattuu sijaitsemaan toisessa paikassa kuin esimerkiksi sinun työpisteesi. Pyytäähän toki aina voi, mutta menestys voi olla Adeccon tapauksessa melko heikkoa...

No kerro ne edellytykset sitten!
 
Enpä taida sulle aikaani tuhlata, samat tiedot pystyt googlettamaan itsekin :) Ei oo pakko tietenkään uskoa jos vastaus ei miellytä, mutta tuossa sinun tapauksessasi pitäisin melko todennäköisenä sitä, ettei ruokarahan maksulle ole edellytyksiä. Itse nyt tiedät tilanteesi varmasti minua paremmin eli mikään fakta tämä mutuiluni ei tietenkään ole.
 
Miksi vastaat ylipäätään mitään, kun et tiedä? Että näin tällä kertaa :)
kyllä mä peesaan sonderia. EI se, että konttori on jossain kaukana vielä oikeuta mihinkään ruokarahaan. Ihan terveellä maalaisjärjellä tuon nyt voi päätellä. Jos sä kuitenkin käyt vakituisesti samassa paikassa töissä. Enkä minäkään jaksa mitään lähteitä kaivamaan. Soitat liittoon ja vahvistat.
 
Niin ehkä ei kuulukaan maksaa, mutta miksi vastata tietävänä, kun ei kuitenkaan varmasti tiedä.

Edit. No joo en kiusaa enää :D
 
Niin ehkä ei kuulukaan maksaa, mutta miksi vastata tietävänä, kun ei kuitenkaan varmasti tiedä.

Edit. No joo en kiusaa enää :D

Siis tiedän kyllä ja vastasin täysin oikein ettei se sinulle kuulu. Perusteluja en jaksa sulle kaivaa, koska jos olet niin olet niin saamarin tyhmä ettet tajua kirjoittaa googleen esimerkiksi ruokaraha tai ateriakorvaus niin mulle on yksi lysti vaikka tämä asia ei sulle ikinä selviäisi. Siksi toiseksi korvaus on aina henkilökohtainen, mutta oletusarvoisesti Adeccon vuokratyöntekijä ei sitä saa, vaikka työskentelisi asiakasyrityksen tiloissa. Tämänkin sulle kerroin ja korostan, ettei sinun tarvitse minua uskoa. Ongelma on yksinomaan sinun hyvä mies :) ja mun puolesta voit jatkaa tuota "kiusaamistasi" ihan loppuun asti jos se on jostain selittämättömästä syystä sun pointti tuossa sinänsä täysin merkityksettömässä ja typerässä vastaanväittämisessä.

e: niin ja jos asia jää sua vaivaamaan niin itse asiassa voin antaa sinulle kattavan vastauksen, mutta tähän edellytän sinun näkevän jotain vaivaa että kerrot millaisessa työssä olet, kuinka pitkiä päivät ovat, onko työpaikkasi vakituinen, aina sama yms, jos ei niin millaista missä kaikkialla olet ja miten muut "ei-adeccolaiset" (jos sellaisia on hoitavat omat ruokalunsa). Oikeita nimiä tai osoitteita en tarvitse mihinkään eli ne voit keksiä ihan itse.
 
On sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia.

+saa aika vapaasti päättää työpäivät
+alusta alkaen 1-2e parempi tuntipalkka mitä vakkareilla, saatika harjottelijoilla;)
+saa kokemusta eri firmoista (keikkatyöt)
+oli todella helppo saada töitä (ei aikaisempaa työkokemusta, lukio kesken), ennen vuokrausfirmaan hakua olin yrittänyt päästä suoraan firmaan töihin, mutta eivät kutsuneet edes haastatteluun. Nyt olen kyseisessä paikassa vuokrausfirman kautta ja saan parempaa palkkaa, kuin jos olisin suoraan firmalla töissä. Henkilökunta-alennukset jää pois, mutta ei kyllä harmita yhtään;)
+palkka on tullut ajallaan

-välillä ei ole töitä, vaikka olisi halukas lähtemään töihin
-työvuoroja saa olla aina kyttäämässä netissä, menevät nykyään tosi nopeasti
-pomo saattaa soittaa keskellä yötä (okei, siinä klo 8-9 maissa:D), että työt alkas tunnin sisällä, lähetkö?! Ja en asu samalla paikkakunnalla missä työt on, niin matkaankin menee hetki.
-vähän hankala välillä suunnitella seuraavan päivän (tai illan;)) menoja, kun ei aina tiedä onko töitä vai ei ja mihin aikaan
-jotkut vakkarit suhtautuu aika nyrpeästi. Onneksi aika harva, mutta kyllä niitäkin on tullut vastaan...
-saa tapella esim. sairaslomakorvauksista. Itellä jäi saamatta parilta päivältä, kun vuokrausfirma vaati lääkärin allekirjoitusta ja tk:sta ei annettu aikaa kun sairaanhoitajalle, koska oli vaan flunssa.
 
Itse oon kanssa tällä hetkellä henkilöstövuokrausfirman leivissä, koska saapahan itse päättää milloin menee duuniin, eikä mua kauheasti huvita olla jatkuvasti duunissa, kun pitäis opiskellakin samalla. Nesteelle oon päässy duuniin joitain kertoja ja sanoivat yhdessä paikkaa, että ottaisivat mahdollisesti vakkariksi jos olisi pesti vapaana ja tilanne olisi vähän erilainen (ei inttiä ja opiskeluja edessä). Pääosin sieltä firmasta tarjotaan jotain kaupan kassahommia, jotka ei sitten nappaa vittuakaan...Ja oon ilmoittanutkin asiasta, muttei tahdota ymmärtää, ja kun on vielä näin joulun alla helkkarinmoinen kiirus joka paikassa, niin ei edes haluta kuunnella. :jahas:
Yhdeltä pyhäpäivältä on vielä mukava summa liksaa tulematta ja ajallaan ne on tullu aina. :D

Lisäksi mainittakoon, että tuntiliksa parani lähes 2 eskolla edelliseen paikkaan verrattuna, kun menin tähän nimeltämainitsemattomaan mestaan duuniin.
 
Voiks tää oikeesti mennä noin?

Helposti. Toisaalta tuossa tilanteessa yrityksellä pitäisi kaiketi olla sopimus työterveydenhuollosta jossain missä pääset lääkärille.

Itsellä oli jossain vaiheessa tilanne, jossa lähin TK oli 2 km päässä, ja yrityksen työterveyshuolto oli 50 km päässä. Periaatteessa jos TK:sta ei olisi saanut lääkärintodistusta niin sitten olisi pitänyt matkustaa hieman.
 
Itse oon nyt pari kuukautta ollut pankissa vuokrafirman kautta.. Ihan tyytyväinen oon ollu, koska saa aika vapaasti päättää vuoroista, kun välillä pitää luennoilla ja tenteissäkin käydä, opiskelija kun olen.

Tammikuussa aloitan samassa pankissa työharjoittelun, mutta tällä kertaa pankin palkkalistoilla, enkä vuokrafirman kautta. Eli hyvänä "sisäänheittäjänä" tuo vuokrafirma toimi, koska en usko, että olisin saanut tätä paikkaa jos sitä suoraan olisin itse pankista hakenut.

Toisaalta en usko, että enää tulen tämän parin kuukauden jälkeen vuokrafirmassa työskentelemään. Kunhan opinnot on suoritettu niin lähden vakipaikkaa hakemaan.
 
Sain osa-aikaisen iltaduunin vuokrafirman kautta, eli ei mikään keikka vaan jatkuva työ. Sen lisäksi tämä vuokrafirma maksaa mulle korkeampaa palkkaa kun mitä siellä sen firman omat työntekijät vastaavasta duunista saa. Eli paljoo tyytyväisempi ei vois olla.

Tosin mietityttää, että onko tän firman jossa työskentelen kannalta järkevää pitää pitkäaikaisesti kallista vuokramiestä. Eli joskopa tulee fudut jossain vaiheessa.
 
Back
Ylös Bottom